Lokomotiva řady 130 je univerzální jednosystémová elektrická lokomotiva přezdívaná Hrbatá, nebo též Velbloud a to podle skříně ventilátorů na střeše. Tato lokomotiva je vývojovým mezistupněm mezi lokomotivami Škoda první a druhé generace. Byla vyráběna Škodou v roce 1977 (tovární typ 79E).
V roce 1971 započal ve Škodě vývoj nových lokomotiv druhé generace. S pokračující elektrifikací tratí však vzrůstala potřeba stejnosměrných lokomotiv, dokončení vývoje nové generace však nebylo v dohledu. Proto v roce 1974 zadaly tehdejší ČSD Škodě výrobu 40 kusů univerzálních elektrických lokomotiv ještě s odporovou regulací, na kterých však již měly být využity některé hotové celky projektovaných lokomotiv druhé generace. Později bylo objednáno dalších 14 kusů pro uhelné dráhy Dolů Nástup Tušimice.
Provoz
Všech 40 lokomotiv ČSD bylo v roce 1977 z výroby dodáno do LD Česká Třebová, kde zajišťovaly vozbu osobních i nákladních vlaků. V roce 2006 pak bylo několik strojů předáno do DKV Ostrava PJ Bohumín. S rozdělením Českých drah byly všechny lokomotivy této řady předány dceřiné společnosti ČD Cargo, u které jsou dislokovány v SOKV Ostrava.
Ve stejném roce byly lokomotivy dodány Severočeským hnědouhelným dolům, o.z. Doly Nástup Tušimice. Jelikož se však stavba uhelné dráhy zdržela, byly stroje zapůjčeny ČSD a provozovány v LD Ostrava. Od roku 1978 do roku 1981 byly postupně vraceny svému majiteli. V roce 2004 byl stroj 130.042 prodán ČD, stroj 130.049 Viamontu. Dvě lokomotivy pronajaté v letech 2004-2009 Transodě byly v Polsku značeny jako řada ET11. V roce 2010 byly tři lokomotivy společnosti ČD Cargo upraveny pro provoz v Polsku a pronajaty dceřiné společnosti Koleje Czeskie.
Text převzat z Wikipedie