Lokomotiva řady 150 je elektrická lokomotiva Českých drah vyrobená firmou Škoda Plzeň v roce 1978 (tovární typ 65E). Má přezdívku potkan či krysa (podle tónu houkačky), případně banán (podle nejčastějšího žluto-zeleného nátěru). Lokomotiva o výkonu 4000 kW a vybavená odporovou regulací je určena pro vozbu těžkých rychlíků na systému stejnosměrného napětí 3000 V. Tyto lokomotivy jsou nasazovány především na vlacích kategorie EC (EuroCity), EN (EuroNight) a R (rychlík) na trase Praha – Vsetín (– Slovensko), případně Praha – Ostravsko (– Slovensko). Vyskytnou se ale i na osobních vlacích a jiných tratích. Všechny stroje jsou dislokovány v DKV Praha PJ Vršovice.
Lokomotiva byla objednána jako náhrada lokomotiv řad 140 a 141, které již svým výkonem nevyhovovaly pro vozbu těžkých rychlíků. Od rychlosti cca 80 km/h už totiž tyto lokomotivy nebyly schopny dosahovat požadovaného výkonu a proto bylo rozhodnuto zkonstruovat lokomotivu, která bude mít výkonovou charakteristiku vhodnou pro vozbu rychlíků, kde se jezdí delší dobu v kuse na plný výkon a nejvyšší šuntovací stupně. Lokomotiva je odvozena od lokomotiv řady 350, oproti které je vypuštěna část pro provoz na střídavém systému a jsou provedeny další změny, například dosazení tehdy revolučního systému ARR (Automatická regulace rychlosti, poprvé na elektrické lokomotivě v Československu), který ale byl později při rekonstrukcích demontován. Lokomotivy byly z výroby dodány do LD Praha střed. Od října roku 2000 jsou po zrušení depa na Masarykově nádraží (dříve Praha střed) deponovány v PJ Vršovice. Dnes jsou určeny především k vozbě nejdůležitějších expresů a rychlíků spojujících Prahu s východem republiky. Denně se objevují na Ostravsku, na trati z Hranic na Moravě do Púchova i ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Z původní jednorázové série 27 kusů jich je stále v provozu už jen 25, stroje 150.017 a 151.018 byly zničeny při nehodách.
Lokomotivy byly z výroby dodány s maximální rychlostí a převodem na 140 km/h. V té době však na území Československa prakticky neexistovaly tratě, kde by mohly této rychlosti dosahovat. Ty se ve větší míře začaly budovat až v devadesátých letech 20. století. V té době se však také změnily normy v části požadavků na provoz touto rychlostí, proto byla maximální rychlost lokomotiv administrativně omezena na 120 km/h.
V roce 1992 přistoupily ČSD k rekonstrukci jedné z lokomotiv na řadu 151, při které byl rovněž změněn převodový poměr, aby mohly tyto stroje dosahovat rychlosti 160 km/h. Takto bylo do roku 2002 rekonstruováno celkem 13 strojů. Zbylé lokomotivy měly však i nadále omezenou rychlost na 120 km/h. Tento stav se změnil až v roce 2007, kdy České dráhy přistoupily k postupné úpravě lokomotiv na řadu 150.2, jejímž cílem bylo zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Dnes již žádná lokomotiva řady 150 omezení na 120 km/h nemá.
Text převzat z Wikipedie