Lokomotiva řady 181 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud určená pro těžkou nákladní dopravu. Vyráběla ji plzeňská firma Škoda ve dvou sériích v letech 1961 a 1962 s typovým označením Škoda 31E. Patří k československým lokomotivám tzv. I. generace.

Provoz

Lokomotivy I. série byly převážně dodávány na Slovensko, do dep Košice, Spišská Nová Ves a Žilina, druhá série pak směřovala převážně do českých dep. Na Slovensku byly po pár letech nahrazeny novější řadou 182 a postupně se přesouvaly především do depa Česká Třebová. Toto depo se pak stalo až do devadesátých let doménou této řady, kdy nejvyšší stav činil v 80. letech až 128 strojů, které toto depo vystavovalo na výkony v široké oblasti od Benešova, Berouna a Prahy až po Staré Město u Uherského Hradiště nebo Přerov. Z jejich pozice nosné řady v nákladní dopravě je neohrozila ani dodávka lokomotiv 130 v roce 1977, které původně měly snížit potřebu řady 181, ale pro nedostatek jiných vhodných strojů byly převedeny převážně do osobní dopravy. Až dodávka strojů 163, díky kterým se řada 130 mohla vrátit do nákladní dopravy, pro kterou byla původně určená, způsobila postupné odstavování řady 181. K tomu se přidal značný pokles výkonů v 90. letech, kdy byly lokomotivy 181 dále odstavovány ve prospěch čtyřnápravových strojů, které nemají takové problémy s projížděním oblouků. Řada 181 byla později soustředěna do Ostravy spolu s řadou 182. Postupně se pak lokomotivy této řady dostaly také k jiným dopravcům. Již od roku 1998 provozuje společnost OKD, Doprava (nyní Advanced World Transport) dva stroje této řady, které byly dříve Českými drahami zrušeny. Od roku 2005 pak bylo postupně několik desítek těchto strojů pronajato Českými drahami, resp. později ČD Cargem polským dopravcům. V současnosti (2010) tak lze tyto stroje nalézt v čele vlaků polských dopravců DB Schenker Rail Polska, LOTOS Kolej, Transoda, STK či Koleje Czeskie. V roce 1963 bylo devět lokomotiv řady 181 vybaveno méně výkonnými motory z jiných lokomotiv určených pro povrchové doly. Výkon motorů byl pouze 370 kW. Důvodem takové přestavby byl nedostatek původních motorů, které byly často poškozovány kvůli zkratům při přetěžování v rámci výše zmíněného těžkotonážního hnutí. Těchto devět strojů bylo přeznačeno na řadu E 659.0 a byly nasazovány především na postrky na česko-slovenském pomezí v okolí Horní Lidče a Mostů u Jablunkova. V roce 1965 se situace s motory stabilizovala a byly tedy zpět vybaveny těmi původními a přeznačeny zpět na řadu E 669.1 (181).

Nutno dodat, že obdobné lokomotivy byly ve velkých počtech vyváženy do SSSR.

Text převzat z Wikipedie


181 005-0 181 005-0
181 005-0 181 005-0
181 005-0 181 005-0
181 005-0 181 005-0
 
 
 
 

181 008-4 181 008-4
181 008-4 181 008-4
181 008-4 181 008-4
181 008-4 181 008-4

181 009-2 181 009-2
 
 
 
 
 
 
 

181 011-8 181 011-8
181 011-8 181 011-8
181 011-8 181 011-8
181 011-8 181 011-8
181 011-8 181 011-8
181 011-8 181 011-8
181 011-8 / 001-9 181 011-8 / 001-9