Lokomotiva řady 350 je dvousystémová elektrická lokomotiva, přezdívaná Gorila nebo Krysa, někdy také Potkan. Patří k nejrychlejším a nejvýkonnějším lokomotivám vyrobeným v Československu. Vyráběl ji podnik Škoda Plzeň pod typovým označením 55E. Na konci 60. let 20. století se vlivem stále rostoucí hmotnosti vnitrostátních i mezinárodních rychlíků a nedostatku výkonných lokomotiv, které by tyto rychlíky vedly, začalo v Československu uvažovat o vývoji nové řady lokomotiv. Vývojem nové lokomotivy byla pověřena Škoda Plzeň.
V roce 1972 byla novými podvozky, určenými pro řadu 350 a následně i pro lokomotivy Škoda II. generace, osazena lokomotiva E 469.3030 (124.601-6). NaŽelezničním zkušebním okruhu Cerhenice dosáhla tato upravená lokomotiva rychlosti 218 km/h, podvozky vyhověly. V roce 1973 byl vyroben první prototyp označený jako ES 499.0001, ten dosáhl 3. dubna 1974 na ŽZO Cerhenice rychlosti 180 km/h. O rok později byl vyroben druhý prototyp (ES 499.0002), ten byl zpřevodován na rychlost 200 km/h. Během podzimu 1975 bylo vyrobeno 18 sériových lokomotiv. Lokomotiva řady 350 měla na svou dobu moderní hranatý design. Na pravé bočnici jsou žaluzie výdechů chlazení, do kterých uprostřed zasahuje odporová skříň.
Podvozek disponuje dvoustupňovým vypružením šroubovými pružinami s příčným a svislým tlumením hydraulickými tlumiči. Na rámu podvozku jsou umístěny čtyři stejnosměrné trakční motory AL 4741 Flt, každý o výkonu 1 000 kW. Regulace otáček je odporová a má 56 stupňů. Přenos síly na jednotlivé nápravy je řešen kloubovou spojkou Škoda. Tato lokomotiva je vybavena pneumatickou přímočinnou brzdou, samočinnou brzdou s elektricky ovládaným brzdičem, ruční zajišťovací brzdou a také elektrodynamickou brzdou o výkonu 3 600 kW, tu lze aktivovat při rychlostech vyšších než 60 km/h.
Lokomotiva řady 350 předběhla možnosti tehdejší infrastruktury a její potenciál nebyl dlouhou dobu využit.
Celkem bylo vyrobeno 20 lokomotiv řady 350, ovšem v současné době (2013) je jich v provozu jen 17.
Text převzat z Wikipedie