Lokomotiva řady 363 je nejrozšířenější česká dvousystémová elektrická lokomotiva, přezdívaná „ESO“.
Lokomotiva byla vyráběna v letech 1980 až 1990 ve firmě Škoda Plzeň (tovární typ Škoda 69E). Lokomotivy řady 363 (do roku 1987 řada ES 499.1) jsou určeny pro vozbu vlaků na osobních i nákladních výkonech. Několik lokomotiv této řady bylo rekonstruováno na řadu 362 s vyšší maximální rychlostí. Lokomotiva je dvousystémová a je schopna provozu na obou hlavních napájecích systémech českých železnic, tedy jak na starším stejnosměrném systému 3 kV, tak i v novějším systému jednofázové střídavé soustavy 25 kV, 50 Hz. Tomu je uzpůsobena elektrická výzbroj vozidla. Zajišťuje hlavní přetahy vlaků přes styk proudových soustav.
V podstatě shodná je lokomotiva řady 362, kromě převodového poměru který byl zvýšen a bylo také dosazeno zařízení, které mělo tlumit vrtivé pohyby. Používá se ve vozbě vlaků vyšších kategorií a její maximální rychlost je o 20 km/h vyšší.
Od roku 2011 jsou pro ČD Cargo dodávány lokomotivy řady 363.5, které vznikly přestavbou stejnosměrných strojů řady 163. Modernizace provádí Pars nova pod továrním označením 71Em.
Text převzat z Wikipedie