Návod stavby vozu ř. 050 TT - Odlitek doplněn lepty
Autor druhého snímku - Jacek
Kat.č. TT-050
Leptané doplňky na odlitek řady 050 - verze II.
Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 250 Kč
Návod
Důvody proč byl tento lept navržen :
Jak je vidět na následujících třech fotografiích i pomocí barevných čar. Malá žaluzie nad bočními dveřmi, malé venkovní přechodové dveře, plus jejich křivost, boční dveře s klikou vždy na opačné straně, veškerá boční okna daného rozměru, bylo na našem trhu nedostatkové zboží....
Základní odlitek byl vybroušen bruskou, následně zbaven třech dílků na střeše ( 2 x žaluzie a 1 x prostřední kryt ) a dílků u bočních dveří ( 4 x ,,F,, ), dále byl celý odlitek zahlazen šmirgl papírem. A již mohlo začít první osazování leptů ,,I,, a ,,J,,. Dalším krokem bylo vybroušení místa pro nové vnitřní dveře - dílek ,,K,, a sestavení - ohnutí právě těchto leptaných dveří. Ty byly nejprve odříznuty skalpelem, dále dostřiženo nůžkami. Tyto dveře ohneme dle potřeby tak, že přechodový plech může být buď zaklapnutý nahoře - při úvaze zavřených dveří, nebo plech necháme spadlý dole.
Aby dveře seděly co nejlépe k odlitku, je nutné lehké dobroušení, zarovnání bruskou zespodu kastle - nové hrany po výbrusu. Nepatrná mezírka nevadí, něco schová vteřinové lepidlo, případně větší mezeru můžeme vyplnit lepidlem, klír-fixem....Dveře lepíme zevnitř vozu. Pak přišly na řadu boční dveře, opět vybroušené místo v odlitku tak, jak velké jsou leptané dveře, aby nebyly zbytečné mezery...Nové dveře jsou vsazeny přímo do odlitku ( do rámu, ne pod něj, ne na něj ). Možností jak dveře zalepit máme více, pootevřené, otevřené úplně, zavřené. Jediné co se musí dodržet, klika je vždy směrem ven - ke konci vozu. ( Na druhé a třetí fotce dveře zatím drží i pomocí samolepky - samolepka dána jen pro chvilku focení ).
Dalším krokem bylo vyvrtání děr vrtáčkem 0,3 mm a osazení madel ze struny na střeše. Vyvrtání děr pro světla, nárazníky, hák a brzdové propojovací hadice.
Okna odlitku se jehlovým pilníčkem dobrousila do potřebných rozměrů - dorovnání v řádech setin milimetrů na rozměr okna z leptu. Pro fotografii nemá cenu okna před lakem lepit, takže zde na fotce drží jen pomocí samolepky. Jelikož jde ale pouze o odlitek, jde jen těžko dosáhnout přesnějších rozměrů při zarovnání, některé díry oken jsou větší, ještě před nějakým zásahem pilníčku. Mezery nepatrně schová samotné lepení, to ale proběhne po laku. Nad dveřmi je vidět i okapnička. Bohužel původní z leptu nevydržela ohyb a praskla, byla umístěna přímo na vrchu dveří. ( tato sada leptů pro vůz 050 bude upravena ). Takže nová okapnička na fotografii je nepotřebným zbytkem, odřezkem leptu. Dole u dveří je vidět i dílek ,,F,,
Hlavní venkovní přechodové dveře, dva dílky ,,L,, se nalepí dle potřeby, buď zavřené, nebo otevřené.
Při otevřených dveřích se dá použít plastový měch, ze kterého ubrousíme bruskou přechodový plech.
Jelikož tento Balm bude mít všechny dveře zavřené, je přechodový plech zvednutý, zamáčknutý. Venkovní dveře a měch je nalepen pouze pro účel focení, jak vypadá verze otevřeného vozu. Dalším krokem bylo osazení háku, šroubovky a brzdových hadic. ( Brzdové hadice v této sadě leptů nejsou, v nové verzi již budou ). Pravá hadice je znázorněna, jako nezaháknutá ( dole ). Hák, šroubovka i tyto hadice by se měly nejprve nastříkat ( nabarvit ) na černo a osadit až po laku vozu.
Před osazením čelních dveří - dílky ,,L,, popř. i měchu - při otevřené verzi, nezapomenout na barvu vnitřních dveří ,,K,,. Tyto dveře by měly být celé červené. Lze nastříkat ( nabarvit ) ještě před zalepením k vozu samostatně. Nebo lze nastříkat ( nabarvit ) čela s dveřmi. Přechodový plech by měl být černý. Pak teprve přilepíme dveře venkovní a lak dokončíme. Případný plastový měch ( již také obarvený ), osadíme až po závěrečném lakování spolu s připraveným hákem, šroubovkou, hadicemi....
Po laku osadíme okna - dílky ,,A,, a ,,B,,. Dílky ,,A,, v leptu na výběr několik verzí malého okna. Dílky ,,B,, okna otevřená, zavřená. A osadíme do vyleptaných dírek kliky dveří ,,H,,
Dílek ,,E,, byl myšlený jako dvojitý schod pod bočními dveřmi, je to bohužel tak drobný dílek, že ohnout a nalámat nešel. Dílky ,,M,, jsou směrové tabule. Dílky ,,N,, jsou krytky na poziční světla
Pokračování stavby vozu...
Po osazení potřebných leptaných dílů můžeme vůz odmastit a nastříkat do základové barvy. Po zaschnutí případně ještě dobrousíme. Další barvy jsou pak konečně ty zajímavější. Dvojité dveře na čelech jsou patrné i z větší dálky, je to jistě příjemný detail...
( prohlou bočnici odlitku srovná mosazný pojezd, leptaná bočnice by tento drobný problém také vyřešila )
Po vybraném a dokončeném barevném schématu přišly na řadu potisky. Dále bylo provedeno dobarvení desek pod nárazníky černou. A již se mohla začít osazovat první okna a madla vedle dveří.
Okna stačilo lepit vždy z jedné boční strany vteřinovým lepidlem. Po fixování všech oken byl vůz podlepen samolepící průhlednou páskou a do oken a světel na čelech byl rozetřen Glass Deco ( klír-fix )
Dalším krokem byla příprava interieru vozu. Posloužily sedačky od ES - Pečky, které se barevně upravily. Podlahu šedě, sedačky a opěrky jsou pak ručně barvené zelenou. Přepážky z kartonového papíru.
Masky podvozků dostaly střední patinu a to klasicky Umbrou pálenou. Dolepené byly také i kliky ve dveřích.
A když už jsou sedačky, proč neudělat také záclonky. Posloužil toaletní papír, přestříkaný na hnědočervenou barvu. Pak stačilo vystřihnout pár podobných kusů a trochu je namotat a osadit sem tam do vozu
Níže již fotografie vozu 050 volně posazeného na mosazný pojezd. Vzduchové hadice na čelech je dobré barvit na černo ( a konce na červenou, nebo žlutou ), až po ohnutí a přilepení k vozu.
Protože tento vůz bude mít spřáhla na obou koncích, tak pro plynulý pohyb volná ( rozvěšená ) šroubovka z leptu ustoupila jiné a to plastové. Nárazníky jsou vlastní tvorba, plastová tabulka a tvrdý vodič - drát s kouskem bužírky.
Hotový model bez leptané bočnice
Návod popisující stavbu vozu 050 TT s leptanou bočnicí
Kat.č. TT-050 Bok
Leptané bočnice na odlitek řady 050.
Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 250 Kč
Pro ještě větší přiblížení modelu k realitě můžeme snadno použít leptanou bočnici.
Jak je vidět na následujících fotografiích, nová bočnice nejen že působí delším dojmem vozu, ale odpadá ruční dobrušování oken a s tím tak i vymýšlení, jak vůz zasklít ( s lepty není problém skla vytvořit podlepením tvrdou fólií ). Na tuto bočnici přesně pasují okna, dveře a doplňky z leptu viz výše. Toto je nejideálnější kombinace leptů, kde z odlitku zůstala v podstatě už jen kostra pro osazování leptů.
Střecha odlitku byla zbroušená šmirgl papírem.
Lihovým fixem si můžeme naznačit místa, která necháme jako pomocnou opěrnou stěnu pro lepty. Původní bočnici doporučujeme odstranit celou.
Ostatní můžeme bruskou odřezat, ideálně tak, aby jsme ale zachovali horní hranu nad okny. Vznikne nám také dobré místo pro budoucí masky podvozků.
Tento odlitek byl předbroušen ještě před vznikem leptaných bočnic, jinak broušení oken není při tomto zásahu nutností.
Po hrubém zbroušení, můžeme ještě některá místa případně dobrousit ručně, bočnici přikládáme k odlitku a tím kontrolujeme zda stěna odlitku nikde nebude vadit, např. zasahovat do oken. Následně vteřinovým lepidlem napustíme původní stěnu odlitku a leptanou bočnici přesně usadíme, pak jí fixujeme po dobu schnutí lepidla kolíčky.
Prolít lepidlem můžeme i vnitřky - hrany odlitku. Kraje na čelech - vnější část, přechody leptu na odlitek, bude dobré tmelit. Také finální dobroušení odlitku na spodku čel provedeme až podle nově osazených leptů.
Tmelení provedeno ve dvou vrstvách - Tmel PUTTY FOR PLASTIC MODELS ( také od nás k prodeji ). Po zbroušení a zahlazení vrstvy tmelu byly dále dosazovány tyto dílky.
Tento vůz bude v provozu na kolejišti pevně spojen s motorovým vozem 850 a dalším vozem 050, takže zde je zvolena varianta otevřených přechodových dveří. Do odlitku uděláme otvor pro dveře a nové dveře vsadíme a pak lepíme zevnitř. Plastový měch od ES-Pečky ( také je od nás k prodeji ) je zde lepen jen lehce, pro představu, jak bude čelo vypadat. Dosazení vypatinovaného měchu provedeme až po laku vozu. Nalepeny zde jsou i vnější přechodové dveře.
Dolepíme schůdky a okapničky nad dveřmi.
Kroužky na světla můžeme lepit také až po laku vozu, tím zachováme jejich stříbrnou barvu.
Příprava k laku a obtisky
Podvozky na skutečném voze mají rozvor 2300 mm, ale protože půlka podvozku není přes bočnice vidět, tak se při této stavbě použijí "placatější" leptané podvozky I.verze o rozvoru 2400 mm. Tím by jim nemělo nic bránit v pohybu na menších poloměrech. Rozdíl tedy v měřítku TT bude 0,83 mm, což je ale pouhým okem nezměřitelné. Dom.st. byla zvolena Trutnov, dle stavu v roce 1995 a dokonce tomu odpovídá i číslo 017-3 z obtisku od Jacek-modely. V devadesátých letech byly tyto vozy deponovány také v Turnově.
Osaďte : 24 x okna, 8 x madla, 6 x kliky, 4 x kryty světel, cedule směru a čelní dveře, popř. i plastový měch. To vše stačí lepit Herkulesem. Madla na střeše je možné vyrobit ze struny 0,3 mm.
Teprve po osazení všech drobných dílů a po nanesení obtisků by měl model projít matným lakem. Zde na fotografiích je zachycen poslední moment, právě před tímto krokem.
Ostatní díly vhodné pro dokončení
Leptané podvozky 2400mm I.verze. Mosazná pouzdra / ložiska. Dynamo. Desky nárazníků. Plastový interiér a plastové díly k uchycení podvozků. To vše lze dohledat přímo v našem E-Shopu. Spodní výbava vozu ( 3 bedny ) zde v návodu, byly použity ze sady jiného vozu - leptu.
Test funkčnosti osvětlení.
Hotový model vozu 050 017-3 s leptanou bočnicí
Video
Hotový model vozu 050 009-0 s leptanou bočnicí
Doplňující zboží :
Kat.č. TT-850
Leptané doplňky na odlitek motorového vozu řady 850.
Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 250 Kč
Tento návod stavby najdete ZDE
Kvalitní obtisky vhodné k těmto leptům. Cena - kus 50 Kč
Doplňující fotografie :
Článek publikován 4.11.2013 / Poslední aktualizace 10.8.2015