Návod sestavení vozu Baim - střecha lept
Starší fotografie vozů Btn 053 - Scan
Historie vozů :
Vozy řady Baim (Bmnp, Bnp, 053)
Pro přepravu cestujících v osobních vlacích a rychlících ve vnitrostátní dopravě dodal závod Studénka serii 120 vozů řady Baim s velkoprostorovým uspořádáním 2. třídy. Vozy byly dodány v květnu 1969 (20-09 200-203) a od přelomu let 1969/70 do srpna 1970 (20-09 204-319). Určeny byly pro provoz s motorovými vozy řad M296.1 a 2, ale mimo domovské stanice Praha hl. n. , České Budějovice, Plzeň G.n., Most, Trutnov hl. n. a Hradec Králové hl. n. Byly přiděleny i do Bratislavy hl. st. a Brna hl. n., kde jezdily s motorovými vozy řad M286.0, příp. M286.1.
Vzhledem k normální stavbě se později pravidelně používaly i v klasických soupravách s vozy řady BDa a lokomotivami T478.3 např. z Brna do České Třebové. Od GVD 1999/2000 byly všechny vozy ČD soustředěny do Prahy, Hradce Králové a Trutnova.
Pro zkušební provoz prototypů řady 842 (předpokládalo se řazení ucelené soupravy 842 + 4x vložený vůz + 842) byly v polovině roku 1989 pořízeny potřebné 4 vozy označené řadou 042 Btn752, které vznikly rekonstrukcí vozů řady 053. Rekonstrukce byla zaměřena především na přizpůsobení podvozků motorovým vozům řady 842. Šlo o rám podvozku, pneumatické sekundární vypružení, přenos sil a brzdovou výzbroj. Rekonstruované vozy byly označeny Btfnw 20-09 496 až 499.
V letech 2004-2006 prošlo 80 vozů úpravou přidáním služebního oddílu. Tím se z číselného intervalu Btn750 přeznačily na Btn755. Vozy čísel 001-018, 020, 022-025, 027-045, 047-084.
Video s vozy 053 můžete bez stahování shlédnout ZDE
Recenzi na tento model najdete zde
III. již neprodejní verze vozu
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_baim_verze3
Toto zboží již nelze objednat ( III. verze vozu )
Doplňující zboží :
Kat.č. TT-053 IN
Leptaný interiér vozu Baim / Btn 053 - 88 míst k sedění + koše. Cena 300 Kč
Rozmístění sedadel ve voze 042 / 053. Soubor .pdf si můžete stáhnout zde
053_cely_lept_sedadla_pdf
Obtisk vozu Baim / 042 Btn / 053 Btn od JACEK-MODELY. Cena 50 Kč
Návod stavby vozu Baim / Btn 053 - verze III.
Čela
Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly, které vytvoří zapuštění dveří, díky svým zámkům zapadnou na dané místo. Letujeme postupně vše z vnitřní strany čela - horní díl, dva boční a spodní díl. Dále přechodové dveře, které mohou simulovat jak zavřený, tak otevřený stav. Dle třetí fotografie níže ( označeno červeně ) jednoduše nůžkami odstraníme kousek spojovacího plechu.
Připevníme čelník a z vnější strany přechodový plech. Na úplném spodku čelníku pak najdeme připravené otvory pro umístění brzdových hadic a háku.
Ohnutí střechy
Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Jde to jednoduše rukou. Další možností je postupné ohýbání střechy v ohýbačce vždy směrem od středu střechy směrem k drážce okapničky. Ohýbačka je cenově dostupná podobně jako bruska na odlitky.
Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek.
Postupné letování přepážek, každou přepážku letujeme vždy od jejího středu ke krajům.
Po připevnění vnitřních přepážek, připevníme sestavená čela. Přepážky WC a umývárny - jejich úhel je rozdílný. Střecha zbroušená jehlovým pilníčkem na polovině vozu.
Ostatní dílky
Střecha zbroušená po celé délce vozu, na řadu přišly okapničky.
Na třetí fotografii níže je pohled již na pár dílků, které ze základní stavebnice vozu zbyly.
Připevníme schody, větráky a dekly na střeše. Pokud jde o máčenou verzi připevníme i boční dveře.
Čelo vozu můžeme dozdobit zásuvkou dálkového řízení. Pokud bude model v ucelené soupravě např. vždy na konci vlaku, lze využít i brzdových hadic, háku a šroubovky. Vnitřní dveře můžeme libovolně otevřít.
LAK
Po dvou vrstvách základní barvy na vnější straně a jedné vrstvě ve vnitřním prostoru. Pro jednoduchost - světle šedivá barva poslouží zároveň jako barva přepážek. Před další barvou, tedy vnitřek vymaskujeme.
Použité barvy - původní z dob ČSD : hnědo-červená a krémová, světle šedivá je střecha. Střecha přijde ještě lehce přepatinovat.
Při čekání na proschnutí barev si můžeme připravit spodní část vozu. Bedna mimo rám, která na spodní straně leptu nese označení "5" je dle konkrétního Vámi vybraného vozu - tudíž její případné připevnění k rámu je na Vaší volbě. Tato bedna nebyla dávána z výroby, pouze byla dodána u některých vozů po odstranění dynama. Na tento rám se osazovat nebude. Dynamo se připevní ze spodní strany přímo na bočnici vozu. Rozložení beden provedeme dle výkresu.
Patina
Olejová barva - UMBRA PÁLENÁ. Rozetřeme ji štětečkem hlavně do koutů - míst, která chceme patinovat. Stíráme ji ubrouskem ve směru stékající vody. Čím více budeme stírat, tím méně nanesené patiny zůstane. Druhá fotografie je ještě před matným lakem. Třetí fotografie níže již po dvou vrstvách laku. Čím více slabých vrstev laku budeme dávat, tím více patinu šisujeme. Dokonce může dojít i k samotnému nalupování barvy - popraskaný lak, atd...je to malá chemie.
Po dobarvení čelníků, přechodových plechů, schodů, rámů oken na dveřích a gum na bočních dveřích. A po strhnutí barvy z klik a orámování světel skalpelem byly na řadě potisky. Následně se osadila také okna a madla.
Hotový model - verze III.
Po dosazení nárazníků a sedadel je model hotov.
Článek publikován 26.11.2013 / Poslední aktualizace 3.9.2015