Návod stavby Řídícího vozu ČSD 488.0 / po úpravě ČD 060 054-4
Kat.č. TT-060 054 Bok
Nezkrácené leptané bočnice, 3D okna, plná spodní výbava, schody, madla a další doplňky na odlitek z oměřeného vozu. Bočnici lze použít jak pro stavbu Řídícího vozu 488.0 ( 560 ), tak pro stavbu vloženého vozu 060 054-4. Záleží na použitém základu - odlitku 063 / 460. Bonusem navíc jsou další 4 ks 3D oken pro prototypové vložené vozy 060 001 ( 002 ). Velikost 1:120 TT. Cena 500 Kč.
Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné na odlitek 063, nebo 460 od pánů Číže a Tomka a jako první seznámení se s lepty.
Z historie :
Prototypové elektrické jednotky 560 001 - SM 487.0001 + N 487.0001 + Ř 487.0001 a SM 487.0002 + N 487.0002 + Ř 487.0002 byly vyrobeny vagónkou Tatra Studénka v roce 1966. Později bylo číselné označení řad všech tří druhů vozů změněno souhlasně s označením sériových jednotek na 488.0 - pro překročení navrhované hmotnosti elektrických vozů. Zkoušky obou prototypových jednotek byly zahájeny začátkem podzimu 1966. Na začátku roku 1969 byly obě prototypové jednotky nasazeny do služby na tratích v okolí Brna, kde potom už zůstaly. Už ve zkušebním provozu se projevila nedostatečná kapacita třívozové jednotky, takže byly používány výhradně ve dvojici, spřaženy svými řídicími čely. Praktická zbytečnost řídicích vozů vedla k tomu, že sériové jednotky, jichž bylo v letech 1970 a 1971 dodáno 15, byly objednány už bez nich a jako pětivozové.
Prototypové jednotky jezdily spřaženy svými řídicími vozy až do roku 1985, kdy ve stanici Malacky vyhořel vůz Ř 488.0001 a druhý řídicí vůz (na rozdíl od vozů vložených na předním čele vybavený jen vlakovými spojkami a navíc neprůchozí) musel být jako nepotřebný vyřazen. V roce 1987 byl vůz Ř 488.0002 vlastními silami LD Brno dolní rekonstruován (také s použitím části vyhořelého Ř 488.0001) na vložený, který byl označen N 488.054II / 060.054-4
Návod
Podvozky se použijí leptané kostry 2400 mm doplněné o naše odlitky - masky. Řídící vůz má stejné uspořádání podvozků, jako vůz vložený.
Schody
Spodní výbava - totožná pro Ř488.0 / 060 054-4
Zde na fotografiích níže je už nad rámec základní sady použitý také pevný rám, kostry podvozků a přepážky vozu.
Lak
Modely jsou pouze po strhnuté pásce, tedy vč. drobných otřepků - ty se teprve strhnou a rozlakují mat. lakem...
Detaily před závěrečným matným lakem
Obtisky a závěr
Obtisky na tuto jednotku jsou použité ze sad vozů Btn, loga ČSD jsou zbytkem z další jiné sady. Rozmístění nápisů odpovídá dle dostupných fotek ( moc jich není ), samotné popisy je ale nutné brát s jistou rezervou :) Po aplikaci obtisků prošla celá jednotka závěrečným mat. lakem a už se může zasklívat. Po zaslení začíná osazování leptaných detailů na čela.
Detaily na čela
Digitalizace a pohled na leptanou spodní výbavu řídícího vozu
Pár pohledů z kolejiště těsně před dokončením
Veškeré fotografie vozu a také s tím spojené samotné měření jsme vytvořili pouhý den před plánovanou šrotací. Cestu přes půl republiky jsme podnikli rádi, už jen pro zachování historické podoby tohoto unikátu. Tento stroj byl při vzniku jednotek 560, teprve pak byl vývoj řady 460. Navíc byl v roce 1987 přestavěn z řídícího vozu na vůz vložený. Náš model udává stav, kdy opustil závod a po testech už veze první cestující...
K dokončení schází nějaký ten interiér - sedadla, v nabídce máme jak plastová, tak leptaná. Leptaná lepte k rámu nejprve vteřinovým lepidlem, pak je navíc fixujte ještě Herkulesem = pružný spoj. Tato kombinace lepidel se dá použít i při lepení figurek. Dále schází doplnění schodů pod stanovištěm. Aby tento schod nebránil v provozu je dobré ho přilepit přímo na otočný podvozek.
Co vše bylo použito :
Odlitek 460 Číž / Tomek. Leptané bočnice Kat.č. TT-060 054 Bok. Jedna sada otevřených 3D oken - sada je rozložená po celé jednotce. Pevný rám 17200 mm. Kostry podvozků 2400 mm doplněné o masky z odlitku. Plastový program - šroubky a měchy. 4 ks střešní ventilace. Obtisky - částečně z vozů Btn 053. Leptaný interiér - sedadla z vozu Btn 053. Přepážky 4 ks pro 060 054. DCC dekodér. Osvětlení a figurky cestujících.
Až na samotný odlitek 460 a osvětlení Vám můžeme nabídnout vše ostatní.
Dokončený model Ř 488.0
Článek publikován 15.8.2015 / Poslední aktualizace 5.4.2016