Návod stavby lokomotivy ř. 130 - Odlitek doplněn lepty
Kat.č. TT-130 T / Kat.č. TT-130 K
Bočnice a mnoho dalších leptaných dílků vhodných k obohacení odlitku řady 130. Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 400 Kč
Hlavními důvody proč vzniknul tento lept jsou nejen nedokonalé tvary odlitků, ale i takové chyby, které snad ani nejde opravit. Například : tvary dveří, znázornění klik, provedení pluhů, malá čelní okna, atd, atd... Na druhou stranu nebýt těchto odlitků, nebyl by ani tento lept. Je již na zvážení každého, zda mu postačí "jen něco vybrousit" nebo za pomoci této sady dosáhnout věrohodnějšího modelu.
Lept byl navržen kombinací rozměrů z výkresu a fotodokumentací, zároveň ale také tak, aby pasoval na odlitek. Na horních fotografiích jsou dva odlitky řady 130 od různých výrobců. Lept lze využít pro oba.
Návod
Po hrubém ( základním ) opracování bruskou, je dobré zasáhnout do odlitku ještě více. Není čeho se bát, postačí nám zanechat z odlitku hlavně čela a střechu, boky budou jen jako opěrná část pro lept. Spodek vozu byl tedy odřezán kotoučkem ( malá flexa ), tím získáme více prostoru pro perfektní otáčení podovzků. Prostory kolem bočních oken potřebujeme trochu větší, aby později odlitek nebyl vidět přes okna laptaná.
Otvory pro žaluzie byly nejprve vrtány menším vrtáčkem, následně větším. Pak je dobré přebytečný materiál ubrat bruskou zevnitř odlitku a původní lemování - okraje vně. Práce s výsledným dorovnáním otvoru jehlovým pilníčkem bude díky tomu rychlejší. Aby nebyl otvor až moc velký, je dobré si dané dílky "C" a "D" průběžně přikládat k odlitku a tím kontrolovat potřebnou velikost otvorů. Dílek "C" má na své spodní straně vyznačené místo ohybu.
Podobným způsobem dorovnáme bočnice odlitku. Potřebné otvory kolem oken a dveří kontrolujeme podle dílků "A", "B" a "G" ( postačí ale pouze pro kontrolu jedna z bočnic a jedny z dveří ). Čím bude otvor větší, tím získáme při pozdějším zasklívání více prostoru, třeba i pro podlepení fólií, zároveň ale musíme zanechat nějakou pevnost odlitku pro další manipulaci... Na čelech zbrousíme označená místa ( na druhé fotografii níže ). Původní rámy oken a nesmyslný výstupek pod světly.
Dveře byly myšleny v této sadě funkční - otvírací, však to se zatím nepovedlo, dva panty tedy můžeme odstranit
( příprava odlitku od začátku stavby až do této fáze zabrala 4 hodiny - včetně potřebné fotodokumentace )
Další kroky jsou již to příjemnější - osazování a lepení leptů
Bočnici fixují kolíčky po dobu zaschnutí vteřinového lepidla. Po odstranění kolíčků je dobré ještě zevnitř prolít přechod odlitku a leptu. Následně provést kontrolu krajů u čel, popř. místa řádně dolepit. Kraje leptu u čel ( přechod / hrana leptu na odlitek ) bude dobré později přetmelit.
Místa kolem otvoru dveří ( hlavně na odlitku ) napustíme lepidlem a dveře - dílek "G" přilepíme. Kliky jsou vždy vpravo. ( V nové verzi tohoto leptu jsou již tři ze čtyř dveří součástí bočnic, navíc dveře obsahují i kliku ).
Přilepíme žaluzie lámané - dva dílky "C" a žaluzie menší - dva dílky "D" - šrouby jsou nahoře
Další dva dílky "E" ohneme dle fotografie níže. Víko obsahuje krajní malá madla a ochoz středem střechy. ( Nová verze tohoto leptu obsahuje i dvě víka v pozadí )
U krajních dílků střechy ,,F,, ohneme madla a přilepíme dílky k odlitku tak, aby madla směřovala blíže k lámané žaluzii. Pozor také na vyznačení budoucího pantografu. ( Dílky "F" jsou proti odlitku nepatrně větší, tak to ale právě má být )
Po zaschnutí přilepených dílků "F" můžeme provrtat otvory do odlitku daným vrtáčkem. Pro oka - dílky "I" vrtáček stačí 0,3 mm. ( v leptu otvory jsou, je ale lepší otvor provést více do hloubky, právě až do odlitku, nebo skrz něj ). Otvory pro ochozy - dílky "M" si označíme lihovým fixem podle těchto dílků, pak můžeme na označená místa zatlačit kružítkem. Tím vznikne prohlubeň, která udrží vrtáček právě v potřebném místě. Dílek "M" se čtyřmi nožičkami je vlevo, dílek se třemi nožičkami je umístěn vpravo. ( Lepit k odlitku bude lepší až při samotném lakování střechy ).
Dalším krokem jsou čela. Okenní rámy - 4 dílky "H" lehce ohneme a lepíme na odlitek tak, aby boční ventilace byla vně a otvor pro stěrač byl nahoře. Pluhy - dva dílky "K" složíme dle fotografie níže. Spodek ohneme o 180°, madla pod nárazníky ohneme jen trochu. Přilepíme desky pod nárazníky - dílky "L". Pak celý pluh zhruba v jeho půlce vyhneme z osy ( při bočním pohledu ). A můžeme ho přilepit k odlitku.
Výbava spodní části boku lokomotivy. Dílky "V" - jejich konce můžeme dorovnat, dostřihnout dle potřeby tak, aby se děrování schodů překrylo, ale zároveň aby se dílky vešly i mezi hrany odlitku. ( Zkrácení konců dílků "V" o 1-2 mm ). Pískovací hadice ohneme přibližně dle třetí fotografie níže. Koncové rovnání necháme až po usazení modelu k pojezdu. ( Dílky "V" jsou zde jen pro účel fotografií, samotné lepení k bočnicím proběhne až po laku ).
Červená čára znázorňuje místo pro tmelení. Zelená ideální rovinu finálního dobroušení odlitku....( odlitek se v těchto místech nechal schválně s přesahem, ubrat se dá vždy ). V nové verzi tohoto leptu je ochoz střechy navržen trochu silnější, tento je na hraně možností vyleptání, navíc je opravdu až moc křehký. Na druhou stranu není zde ještě k modelu lepen, takže jeho přesné dorovnání teprve proběhne.
Další doplňky - dílky "N" háky a šroubovky, dílky "O" brzdové hadice, dílky "P" stěrače jsou zde také jen pro účel fotografie. Jejich osazování proběhne až po laku.
Brzdové hadice jsou vlevo znázorněné jako nezapojené / rozvěšené. Vpravo zapojené / zavěšené. Šroubovka se může nechat volně ( měla by se i při jízdě houpat... ), nebo ji lze ohnout a zavěsit - v pluhu je na ni držák - dle skutečnosti...
Okraj horního světla a kryty houkaček jsou dílky "J".
Pro úplnost - Kliky jsou dílky "S". Dílky "T" jsou madla ke dveřím. Dílky "U" jsou umístěny nad středem podvozků. Dílky "R" zrcátka. Dílky "Q" nápisy Škoda. Navíc tento lept obsahuje i značku ( E11 ) tu je možno zavěsit na madlo pod čelními okny, popř. dát za čelní okno zevnitř modelu....
( poznámka - stavba od "půlky" až k tomuto bodu - včetně focení trvala 3 hodiny, celkem od začátku celé stavby tedy 7 hodin )
Malé srovnání před a po....názor si již každý udělá sám :)
Model při osazení - na továrním pojezdu ( 372 Kuehn )
Pokračování stavby modelu...
Po osazení potřebných leptaných dílů můžeme model odmastit. Přechody bočnice leptu na roh / čelo odlitku se přetmelí a dobrousí. Pak můžeme model nastříkat do základové barvy. Po zaschnutí případně ještě dobrousíme, nebo opět tmelíme. Další barvy jsou pak konečně ty zajímavější.
( omluvte kvalitu fotek - jsou focené pod lampičkou a v noci )
Spodní výzbroj ( pískovací hadice ) jsou stříkané zvlášť, uchycené / přilepené na špendlíkách, které jsou v pomocném dřívku. Postup byl stejný, nejdříve základ, na něj pak černá barva. Bateriák nastříkán do barvy světle šedé. Pantografy jsou před jejich přelakováním chycené také pomocně na špendlíky.
Po vybraném a dokončeném barevném schématu přišly na řadu potisky. Dále dobarvení čelních rámů oken a ,,kroužky,, světel stříbrně. Desky pod nárazníky černě. Hlavičky špendlíků hnědě. Okna na boku lze podlepit tvrdou fólií. Lehce jde naznačit i otevřené okno. Čelní okna budou zasklená přímo do rámu. Madla pro výlez na střechu ( dvě krajní vlevo ) nejsou v ose. Rámy oken na boku se mohly přetřít ještě tmavou barvou a tím udělat náznak gumy. Ostatní dobarvování - dle dané předlohy, spodní část pluhu žlutě, madla v místě ohybu červeně, atd. Z leptané sady můžeme navíc použít i zrcátka.
Dalším krokem bylo kompletování dílů zpět na model. Výzbroj střechy dle dostupné fotodokumentace na internetu. Přilepena byla i spodní výzbroj ( pískovací hadice ) - již ve své černé barvě. Stěrače osadíme do připravených otvorů v rámu čelních oken.
Hotové modely
Fotografie hotového modelu elektrické lokomotivy řady 130 ( lept kat.č. 130 K )
Jak je vidět leptané bočnice modelu hodně pomohou a pozvednou ho o třídu výš. Podobných bočnic máme více druhů - pro elektrické lokomotivy, motorové a osobní vozy. Přesvědčte se sami a navštivte případně náš E-Shop.
Tato sada leptů - doplňků pro řadu 130 je již v novější II. verzi :
28.9.2013
Druhý model řady E479.0 ( 130 ) s leptanými doplňky ( lept kat.č. 130 T )
- z průběhu stavby
Hotový model elektrické lokomotivy E479.0040 1:120 TT
Detaily střechy
Řadové tabulky
Bočnice a doplňky pro řadu 130 jsou po delší době již opraveny a v nabídce máme novou III. verzi....
Kat.č. TT-130 TK
Bočnice a spousty doplňků na odlitek E479.0 / 130. Univerzální použití střechy pro pantografy Tillig / Kuehn.
Velikost 1:120 TT. Cena 400 Kč. Odlitek není součástí leptané sady.
Článek publikován 14.9.2013 / Poslední aktualizace 21.8.2015