Návod stavby lokomotivy ř. 130 - Odlitek doplněn lepty

Kat.č. TT-130 T / Kat.č. TT-130 K

 Bočnice a mnoho dalších leptaných dílků vhodných k obohacení odlitku řady 130. Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 400 Kč

130-039-poricany_kveten2015130-039-poricany_kveten2015a130-039-poricany_kveten2015c_2


 Hlavními důvody proč vzniknul tento lept jsou nejen nedokonalé tvary odlitků, ale i takové chyby, které snad ani nejde opravit. Například : tvary dveří, znázornění klik, provedení pluhů, malá čelní okna, atd, atd... Na druhou stranu nebýt těchto odlitků, nebyl by ani tento lept. Je již na zvážení každého, zda mu postačí "jen něco vybrousit" nebo za pomoci této sady dosáhnout věrohodnějšího modelu.  

 Lept byl navržen kombinací rozměrů z výkresu a fotodokumentací, zároveň ale také tak, aby pasoval na odlitek. Na horních fotografiích jsou dva odlitky řady 130 od různých výrobců. Lept lze využít pro oba.   

130_popis


Návod

 Po hrubém ( základním ) opracování bruskou, je dobré zasáhnout do odlitku ještě více. Není čeho se bát, postačí nám zanechat z odlitku hlavně čela a střechu, boky budou jen jako opěrná část pro lept. Spodek vozu byl tedy odřezán kotoučkem ( malá flexa ), tím získáme více prostoru pro perfektní otáčení podovzků. Prostory kolem bočních oken potřebujeme trochu větší, aby později odlitek nebyl vidět přes okna laptaná.    

130_1130_2_2

 Otvory pro žaluzie byly nejprve vrtány menším vrtáčkem, následně větším. Pak je dobré přebytečný materiál ubrat bruskou zevnitř odlitku a původní lemování - okraje vně. Práce s výsledným dorovnáním otvoru jehlovým pilníčkem bude díky tomu rychlejší. Aby nebyl otvor až moc velký, je dobré si dané dílky "C" a "D" průběžně přikládat k odlitku a tím kontrolovat potřebnou velikost otvorů. Dílek "C" má na své spodní straně vyznačené místo ohybu.    

130_4130_7130_8

130_9130_10130_12

 Podobným způsobem dorovnáme bočnice odlitku. Potřebné otvory kolem oken a dveří kontrolujeme podle dílků "A", "B" a "G" ( postačí ale pouze pro kontrolu jedna z bočnic a jedny z dveří ). Čím bude otvor větší, tím získáme při pozdějším zasklívání více prostoru, třeba i pro podlepení fólií, zároveň ale musíme zanechat nějakou pevnost odlitku pro další manipulaci... Na čelech zbrousíme označená místa ( na druhé fotografii níže ). Původní rámy oken a nesmyslný výstupek pod světly.   

130_16130_18130_20

 Dveře byly myšleny v této sadě funkční - otvírací, však to se zatím nepovedlo, dva panty tedy můžeme odstranit  

130_14130_15

( příprava odlitku od začátku stavby až do této fáze zabrala 4 hodiny - včetně potřebné fotodokumentace )

 Další kroky jsou již to příjemnější - osazování a lepení leptů

 Bočnici fixují kolíčky po dobu zaschnutí vteřinového lepidla. Po odstranění kolíčků je dobré ještě zevnitř prolít přechod odlitku a leptu. Následně provést kontrolu krajů u čel, popř. místa řádně dolepit. Kraje leptu u čel ( přechod / hrana leptu na odlitek ) bude dobré později přetmelit.   

130_21130_22130_23

 Místa kolem otvoru dveří ( hlavně na odlitku ) napustíme lepidlem a dveře - dílek "G" přilepíme. Kliky jsou vždy vpravo. ( V nové verzi tohoto leptu jsou již tři ze čtyř dveří součástí bočnic, navíc dveře obsahují i kliku ).

130_24130_25

 Přilepíme žaluzie lámané - dva dílky "C" a žaluzie menší - dva dílky "D" - šrouby jsou nahoře  

130_26130_27

 Další dva dílky "E" ohneme dle fotografie níže. Víko obsahuje krajní malá madla a ochoz středem střechy. ( Nová verze tohoto leptu obsahuje i dvě víka v pozadí )   

130_28130_29

 U krajních dílků střechy ,,F,, ohneme madla a přilepíme dílky k odlitku tak, aby madla směřovala blíže k lámané žaluzii. Pozor také na vyznačení budoucího pantografu. ( Dílky "F" jsou proti odlitku nepatrně větší, tak to ale právě má být )  

130_30130_31130_32

 Po zaschnutí přilepených dílků "F" můžeme provrtat otvory do odlitku daným vrtáčkem. Pro oka - dílky "I" vrtáček stačí 0,3 mm. ( v leptu otvory jsou, je ale lepší otvor provést více do hloubky, právě až do odlitku, nebo skrz něj ). Otvory pro ochozy - dílky "M" si označíme lihovým fixem podle těchto dílků, pak můžeme na označená místa zatlačit kružítkem. Tím vznikne prohlubeň, která udrží vrtáček právě v potřebném místě. Dílek "M" se čtyřmi nožičkami je vlevo, dílek se třemi nožičkami je umístěn vpravo. ( Lepit k odlitku bude lepší až při samotném lakování střechy ).   

130_33130_34130_36

 Dalším krokem jsou čela. Okenní rámy - 4 dílky "H" lehce ohneme a lepíme na odlitek tak, aby boční ventilace byla vně a otvor pro stěrač byl nahoře. Pluhy - dva dílky "K" složíme dle fotografie níže. Spodek ohneme o 180°, madla pod nárazníky ohneme jen trochu. Přilepíme desky pod nárazníky - dílky "L". Pak celý pluh zhruba v jeho půlce vyhneme z osy ( při bočním pohledu ). A můžeme ho přilepit k odlitku.   

130_35130_38130_43

130_41130_40130_35_2

 Výbava spodní části boku lokomotivy. Dílky "V" - jejich konce můžeme dorovnat, dostřihnout dle potřeby tak, aby se děrování schodů překrylo, ale zároveň aby se dílky vešly i mezi hrany odlitku. ( Zkrácení konců dílků "V" o 1-2 mm ). Pískovací hadice ohneme přibližně dle třetí fotografie níže. Koncové rovnání necháme až po usazení modelu k pojezdu. ( Dílky "V" jsou zde jen pro účel fotografií, samotné lepení k bočnicím proběhne až po laku ).     

130_44130_45130_46

 Červená čára znázorňuje místo pro tmelení. Zelená ideální rovinu finálního dobroušení odlitku....( odlitek se v těchto místech nechal schválně s přesahem, ubrat se dá vždy ). V nové verzi tohoto leptu je ochoz střechy navržen trochu silnější, tento je na hraně možností vyleptání, navíc je opravdu až moc křehký. Na druhou stranu není zde ještě k modelu lepen, takže jeho přesné dorovnání teprve proběhne.  

130_49130_48130_50

 Další doplňky - dílky "N" háky a šroubovky, dílky "O" brzdové hadice, dílky "P" stěrače jsou zde také jen pro účel fotografie. Jejich osazování proběhne až po laku.

130_53_2130_51_2130_52

 Brzdové hadice jsou vlevo znázorněné jako nezapojené / rozvěšené. Vpravo zapojené / zavěšené. Šroubovka se může nechat volně ( měla by se i při jízdě houpat... ), nebo ji lze ohnout a zavěsit - v pluhu je na ni držák - dle skutečnosti...  

 Okraj horního světla a kryty houkaček jsou dílky "J".

 Pro úplnost - Kliky jsou dílky "S". Dílky "T" jsou madla ke dveřím. Dílky "U" jsou umístěny nad středem podvozků. Dílky "R" zrcátka. Dílky "Q" nápisy Škoda. Navíc tento lept obsahuje i značku ( E11 ) tu je možno zavěsit na madlo pod čelními okny, popř. dát za čelní okno zevnitř modelu....

( poznámka - stavba od "půlky" až k tomuto bodu - včetně focení trvala 3 hodiny, celkem od začátku celé stavby tedy 7 hodin )

 Malé srovnání před a po....názor si již každý udělá sám :)

130_srovnani  130_srovnani2130_srovnani3

 Model při osazení - na továrním pojezdu ( 372 Kuehn )

130bymee2_3130_101130_102_4

130_103_4130_104_4130_105_4

130_106_2130_107_4130bymee_6

 Pokračování stavby modelu...

 Po osazení potřebných leptaných dílů můžeme model odmastit. Přechody bočnice leptu na roh / čelo  odlitku se přetmelí a dobrousí. Pak můžeme model nastříkat do základové barvy. Po zaschnutí případně ještě dobrousíme, nebo opět tmelíme. Další barvy jsou pak konečně ty zajímavější.

( omluvte kvalitu fotek - jsou focené pod lampičkou a v noci ) 

130_zaklad130_zelena

 Spodní výzbroj ( pískovací hadice ) jsou stříkané zvlášť, uchycené / přilepené na špendlíkách, které jsou v pomocném dřívku. Postup byl stejný, nejdříve základ, na něj pak černá barva. Bateriák nastříkán do barvy světle šedé. Pantografy jsou před jejich přelakováním chycené také pomocně na špendlíky.

130_spodek2130_spodek

 Po vybraném a dokončeném barevném schématu přišly na řadu potisky. Dále dobarvení čelních rámů oken a ,,kroužky,, světel stříbrně. Desky pod nárazníky černě. Hlavičky špendlíků hnědě. Okna na boku lze podlepit tvrdou fólií. Lehce jde naznačit i otevřené okno. Čelní okna budou zasklená přímo do rámu. Madla pro výlez na střechu ( dvě krajní vlevo ) nejsou v ose. Rámy oken na boku se mohly přetřít ještě tmavou barvou a tím udělat náznak gumy. Ostatní dobarvování - dle dané předlohy, spodní část pluhu žlutě, madla v místě ohybu červeně, atd. Z leptané sady můžeme navíc použít i zrcátka. 

130_strecha2130_okna130_okna3

 Dalším krokem bylo kompletování dílů zpět na model. Výzbroj střechy dle dostupné fotodokumentace na internetu. Přilepena byla i spodní výzbroj ( pískovací hadice ) - již ve své černé barvě. Stěrače osadíme do připravených otvorů v rámu čelních oken.

130_vyzbroj2130_vyzbroj3


Hotové modely

Fotografie hotového modelu elektrické lokomotivy řady 130 ( lept kat.č. 130 K )

 Jak je vidět leptané bočnice modelu hodně pomohou a pozvednou ho o třídu výš. Podobných bočnic máme více druhů - pro elektrické lokomotivy, motorové a osobní vozy. Přesvědčte se sami a navštivte případně náš E-Shop.

130_lak12130_lak02

130_lak01130_lak03130_lak11

130_lak00130_lak_celo130_lak_celo2


Tato sada leptů - doplňků pro řadu 130 je již v novější II. verzi :

130_verzeii_2 


28.9.2013

Druhý model řady E479.0 ( 130 ) s leptanými doplňky ( lept kat.č. 130 T )

- z průběhu stavby

130_iib130_iic_2130_iid130_iif_2130_iij130_iih


Hotový model elektrické lokomotivy E479.0040 1:120 TT

E479-0040zx E479-0040l 

E479-0040kE479-0040jE479-0040f  

E479-0040oE479-0040u

Detaily střechy

E479-0040xE479-0040wE479-0040i

Řadové tabulky

Radove-tabulky_obal_3


 Bočnice a doplňky pro řadu 130 jsou po delší době již opraveny a v nabídce máme novou III. verzi....

Kat.č. TT-130 TK

Bočnice a spousty doplňků na odlitek E479.0 / 130. Univerzální použití střechy pro pantografy Tillig / Kuehn.

Velikost 1:120 TT. Cena 400 Kč. Odlitek není součástí leptané sady.

130_tt_iiiverze_2130a_tt_iiiverze130b_tt_iiiverze

Článek publikován 14.9.2013 / Poslední aktualizace 21.8.2015