Návod na přestavbu tovární lokomotivy 372 f. Kuehn na řadu 263 pomocí leptů, které jsou od nás k prodeji za 300 Kč.
Nová verze leptu - v prodeji od 15.10.2014
- Oprava sklonu klimatizace, doplnění stanoviště a různých řadových tabulek.
Obtisky, na které se vyplatí si počkat, jsme nechali zhotovit od f. Jacek-Modely. Zde je náhled. Obtisky jsou již v tiskárně, budou k možnému dokoupení.
Jaký je tedy postup ?
Kastli oddělíme od podvozku lehkým odtažením stran, podvozek sám lehce vypadne. Následuje odstrojení všech dílků. Pozor : Okna na čelech, nejdříve čelní dvou-sklo - jeden kus, ten půjde jen tak, že krajní boční okna ( stahovací ) domáčkneme více do kastle ( ven ). Pak po vyjmutí čelního dvou-skla teprve vyndáváme ta boční stahovací.... Všechny dílky si dáváme bokem ( např. do krabičky ), některé budou opět potřebné...
Střechu zarovnáme ( tovární žebrování na 372 je jiné, než na řadě 263, dále tím provedeme i změnu v rozmístění izolátorů, atd.. ), můžeme ji ubrousit frézkou, ořezat skalpelem, dorovnat pilníčkem, dočistit šmirgl papírem. Pozor na zachování dílků, které jsou zakroužkované modře...ty necháme
- tři fotografie níže - úprava střechy při použití skalpelu, pilníčku a šmirgl papíru
- další tři fotografie - úprava střechy při použití modelářské brusky a šmirgl papíru. Dílky, které necháváme je dobré si navíc ještě přelepit lepící páskou.
Dalším krokem již může být osazování leptů.
Levá strana střechy ( víko k víku )
Přilepíme dílek "A1" - ten menší. Pro zemnící vodiče vyvrtáme do kastle otvory 0,3 - 0,4 mm. Vedle dílku "A1" bude větší dílek "A" ten přilepíme na stranu tam, kde je originální ( plastové ) víko ( víko k víku ). Na dílek "A1" přijde nalepit ještě dílek "A2".
Následně můžeme přilepit na dílek "A" dílek "Q" - víko výlezu na střechu. Panty směřují na konec střechy. Dále použijeme dvě malá madla - dílky "A3", ( lept obsahuje náhradní ). A zalepíme je do dílku "A".
Pravá strana střechy
Přilepíme dílek "B1" - ten menší. Pro zemnící vodiče vyvrtáme do kastle otvory 0,3 - 0,4 mm. Vedle dílku "B1" bude větší dílek "B". Na dílek ,,B,, přijde nalepit ještě dílek ,,B2,,. Vyvrtáme dva otvory pro zvedací oka, dílky ,,T,, a dílky zalepíme, ( lept obsahuje náhradní ).
Krajní dílky střechy "H" mají dva zámky pro nasávač ( dílky "M a N" ). Zešikmení dílku "H" směřuje na konec střechy. Po přilepení dílku "H" přilepíme jeden vybraný dílek "N" ( 3 druhy verze mřížky ) na kraj střechy. Dílek "M" ohneme konce a přilepíme také do zámku v dílku "H". Tento postup je stejný pro oba konce střech.
Střední část střechy
Dílek "E" nalepíme tak, že jeho strana, kde jsou dvě širší desky - víka je více nahoře ( střecha není v rovině ). Širší víka mají následně malá madla v koncích - dílky "K". Dílky "K" 2x a dílek "L" 1x mají přidělaný zemnící vodič. Pro ten je v leptu připravená dírka. Tu nejdříve provrtáme vrtáčkem 0,3 mm skrz kastli. Pak na dvou dílkách "K" ohneme 4 malá madla. Teď můžeme přilepit dílky "K" na hlavní dílek "E". U dílků "L" nejdříve přilepíme ten s dírkou - pravé víko dole na dílek "E" pak provrtáme dírku. Další druhý dílek "L" - levý, přilepíme vlevo tak, že zemnící vodič prostrčíme do dírky vedle....
Žaluzie střechy - použijeme dílky "O" a "P"
Dílek "P" - širší žaluzie přijde na stranu, kde jsou 4 velká okna na tovární kastli.
Dílek "O" - přijde tedy na druhou stranu, nad žaluzie na boku kastle
Každá žaluzie má vyleptané 3 šrouby, ty přijdou přilepit na kastli směrem nahoru.
Pokud budeme chtít žaluzie nechat v základní stříbrné barvě, jejich nalepení na kastli provedeme až po laku.
Fotografie níže - označení všech zemnících propojek.
Pokračování stavby modelu - lak
Po osazení potřebných leptaných dílů můžeme tedy model ( střechu ) odmastit a nastříkat do základové barvy. Po zaschnutí případně ještě dobrousíme. Další barvy jsou pak konečně ty zajímavější. Boky kastle zůstaly v originálních barvách.
Žaluzie na střeše dílky "O" a "P" se mohou přilepit až po laku kastle, proto tento dílek na fotografiích zatím chybí.
Další kroky
- Zkrácení madla ( původní z 372 je moc dlouhé ).
- Obarvení některých hnědých izolátorů na bílé ( krémové ).
- Obarvení pantografů a seškrábnutí barvy na smykadlech - ližinách.
- Obarvení čísla - řadové tabulky. Vybráno číslo 263 001-0 ( toto zboží je od nás také k prodeji ).
- Obarvení ( volné, rozvěšené ) šroubovky. Pokud její konec zkrátíme, lze ji jednoduše nasadit a přilepit na originální plastový hák z tovární 372.
- Obarvení brzdových hadic. Pokud použijeme barvu a teprve pak by jsme chtěli hadice ohýbat, barva se oloupe, test s lihovým fixem dopadl lépe, barva drží i po následném ohýbání hadic.
- Malou škvíru mezi žaluziemi schová kousek papírku, přestříkaného do šedé barvy střechy.
Níže ještě pár fotografiích z průběhu přestavby.
Po opětovném složení všech dílků továrních, a po dolepení dílků z leptu je model hotov.
Zde na fotografíích níže je model 263 001-0 ještě bez pískovacích hadic.
Rozmístění izolátorů na střeše
263 001-0 spolu s 363 001-9
Po dolepení spodní výzbroje ( pískovací hadice ), a po výměně továrního pojezdu za pojezd mosazný, bez motoru. Model tedy na dalších fotografiích jako pojízdná maketa. Navíc byl odstraněn tovární nápis SOKV:ÚSTÍ N.L.
Výhodou kromě jiného je, že kastle je pohodlně odnímatelná, model je továrně osvětlen, má loukoťová kola, velkou tažnou sílu, možnost výměny dílů při nějaké mimořádné poruše továrního pojezdu, atd..
Nabízíme za poplatek osazení našich leptů ( 163, 263, 363 ), na kastli 372 a to i třeba na tu, kterou máte již nějaký čas doma. Při zájmu nám napište
K této přestavbě se hodí i leptaný řídící pult ( náhrada za tovární plastový, kde je neodpovídající kontroler ).
Tento výrobek nabízíme pod Kat.č. 163 IN
Článek publikován 4.10.2013 / Poslední aktualizace 27.6.2015