Návod na přestavbu tovární lok.ř. 372 f. Kuehn na řadu 362 / 363 pomocí leptů. Velikost N / TT
Nová verze leptu obsahuje :
Bočnice a díly k přestavbě lokomotivy na řadu 162 / 163 / 362 / 363, dvě stanoviště a řadové tabulky ČSD / ČD, dále byl opravený sklon klimatizace a některé dílky jsou leptány na poloviční sílu - např. deska pod logo ČD. Velikost 1:120 TT. Cena 500 Kč
Velikost 1:160 N. Cena 400 Kč
Obtisky z naší dílny pro 362 / 363 - velikost N 30 Kč / TT 40 Kč
Obtisk TT - ČD národní dopravce - aršík 2 ks 10 Kč
Obtisky z naší dílny pro 363.5 Cargo- velikost N 50 Kč / TT 60 Kč
Jaký je tedy postup ? - původní verze leptu
Kastli oddělíme od podvozku lehkým odtažením stran, podvozek sám lehce vypadne. Následuje odstrojení všech dílků. Pozor : Okna na čelech, nejdříve čelní dvou-sklo - jeden kus, ten půjde jen tak, že krajní boční okna ( stahovací ) domáčkneme více do kastle ( ven ). Pak po vyjmutí čelního dvou-skla teprve vyndáváme ta boční stahovací.... Všechny dílky si dáváme bokem ( např. do krabičky ), některé budou opět potřebné...
Střechu zarovnáme ( tovární žebrování na 372 je jiné, než na 363, dále tím provedeme i změnu v rozmístění izolátorů, atd.. ), můžeme ji ubrousit frézkou, ořezat skalpelem, dorovnat pilníčkem, dočistit šmirgl papírem. Pozor na zachování dílků, které jsou zakroužkované modře... ty necháme
- tři fotografie níže - úprava střechy při použití skalpelu, pilníčku a šmirgl papíru
- další tři fotografie - úprava střechy při použití modelářské brusky a šmirgl papíru. Dílky, které necháváme je dobré si navíc ještě přelepit lepící páskou.
Dalším krokem již může být osazování leptů.
Levá strana střechy ( víko k víku )
Dílky "X2" nejprve od sebe oddělíme, pak se k sobě přilepí, otvory zachováme, další dílek "X3" přijde nalepit na dílek "X2". Pro zemnící vodiče vyvrtáme do kastle otvory 0,3 mm.
Dílek "X1" a dílek "Y1" je jiný. Dílek "X1" přilepíme na stranu tam, kde je originální ( plastové ) víko ( víko k víku ). Následně můžeme přilepit na dílek "X1" dílek "Q" - víko výlezu na střechu. Panty směřují na konec střechy. Dále použijeme dvě malá madla - dílky "X5" ( lept obsahuje náhradní ). A zalepíme je do dílku "X1".
Dílky "X4" jsou opravdu drobné, jejich ohnutí není zrovna lehké. Přilepíme je do připravených zámků v dílku "X1"
Pravá strana střechy
Dílky "Y1" a "Y2" přilepíme na druhou stranu střechy. Krajní dílky střechy "H" mají dva zámky pro nasávač ( dílky "M a N" ). Zešikmení dílku "H" směřuje na konec střechy. Po přilepení dílku "H" přilepíme jeden vybraný dílek "N" ( 3 druhy verze mřížky ) na kraj střechy. Dílek "M" ohneme konce a přilepíme také do zámku v dílku "H". Tento postup je stejný pro oba konce střech.
Střední část střechy
Dílek "E" nalepíme tak, že jeho strana, kde jsou dvě širší desky - víka je více nahoře ( střecha není v rovině ). Širší víka mají následně malá madla v koncích - dílky "K". Dílky "K" 2x a dílek "L" 1x mají přidělaný zemnící vodič. Pro ten je v leptu připravená dírka. Tu nejdříve provrtáme vrtáčkem 0,3 mm skrz kastli. Pak na dvou dílkách "K" ohneme 4 malá madla. Teď můžeme přilepit dílky "K" na hlavní dílek "E". U dílků "L" nejdříve přilepíme ten s dírkou - pravé víko dole na dílek "E" pak provrtáme dírku. Další druhý dílek "L" - levý, přilepíme vlevo tak, že zemnící vodič prostrčíme do dírky vedle....
Pro úplnost - z větší leptané sady tedy nepoužijeme dílky, které jsou zakroužkované červeně. Tyto dílky byly určené pro přestavbu na řadu 163.
Příprava otvorů pro žaluzie - použijeme dílky "O" a "P"
Dílek "P" širší žaluzie přijde na stranu malých oválných oken, ( malá oválná okna - leptaná jsou na té straně, kde jsou 4 velká okna na tovární kastli ).
Každá žaluzie má vyleptané 3 šrouby, ty přijdou přilepit na kastli směrem nahoru.
Druhá strana s dílkem "O". Vyvrtáme otvory menším vrtáčkem, následně větším, dorovnáme jehlovým pilníčkem tak, aby přes novou žaluzii bylo vidět skrz, zároveň ale ponecháme nějaké místo pro její nalepení, okraj na kastli.
Pokud budeme chtít žaluzie nechat v této stříbrné barvě, jejich nalepení na kastli provedeme až po laku.
Dalším krokem již následně může být příprava otvorů pro nová okna. Ta malá oválná ( leptaná ) - jsou dílky "R".
Bočnice
Po začištění prolisů na továrních bočnicích ( bruskou a šmirgl papírem ) můžeme přilepit hlavní dílky "A" a "B" - nové bočnice. Před nalepením nových bočnic je ještě dobré udělat do tovární kastle pár děr vrtáčkem, které poslouží po nalepení pro další prolití vteřinovým lepidlem zevnitř - větší pevnost.
Pozor na probroušení tam, kde už lept bočnice nebude, není....
Po dobu schnutí vteřinového lepidla fixujeme bočnici např. kolíčky
Druhá strana je obdobná, jen navíc připravíme otvory pro nová ( kulatá ) okna.... Použijeme zde dílek "A" - bočnici.
Na bočnici "B" přilepíme žaluzii, dílek "C". Nebo při využití její stříbrné barvy, žaluzii nalepíme až po laku.
Dílky "D" - bateriák ( 2x ) přilepíme na dílky "A" a "B" - bočnice.
Detaily na střeše - závěsná oka
Protože jde o velmi jemné a drobné dílky - označení "T" je jistě dobré je nalepit až v závěru stavby ( před lakováním modelu ). Oka jsou zakroužkovaná, pro jasné znázornění, kam přijdou. Před lepením těchto dílků ještě daná místa provrtáme skrz kastli vrtáčkem 0,4 mm.
Pískovací kolena a tmelení modelu
Při použití pískovacích kolen a drobností na spodku skříně ( 4 popsané dílky "Y" ), je třeba trochu ubrousit plastový konec na pojezdu 372.
Je na zvážení před jejich přilepením případné dobroušení kastle zespod o sílu leptu, tzv. o 0,3 mm. Aby se podvozky mohly stále volně natáčet... Každý používá jiné poloměry oblouků. Třetí fotografie poukazuje na malá místa, která by se měla před lakem přetmelit, zatmelit můžeme i původní tovární otvory na čelech ( pro houkačky )...
Ostatní dílky : "Z" - stěrače / "X" - tabulka Škoda / "U" - hák, šroubovka / "W" - zrcátka a navíc je v této sadě leptů i 8 brzdových hadic
Pokračování stavby modelu - lak
Po osazení potřebných leptaných dílů můžeme tedy model odmastit. Spodní přechody bočnice leptu na tovární kastli máme již tmelené, tak i otvor pro houkačku na čelech. - označená místa na třetí fotografii nahoře. Model se může nastříkat do základové barvy. Po zaschnutí případně ještě dobrousíme, nebo opět tmelíme. Další barvy jsou pak konečně ty zajímavější.
První a druhá fotografie níže je stav po první vrstvě základní barvy.
Třetí fotografie je pro srovnání přechodů bočnice, místo kde končí žebrování - prolisy.
Fotografie modelu ř. 363 z průběhu lakování...
Žaluzie na boku dílek "C" a žaluzie na střeše dílky "O" a "P" se mohou přilepit až po laku kastle, proto tento dílek na fotografiích zatím chybí.
Další kroky
- Zkrácení madla ( původní z 372 je moc dlouhé ).
- Obarvení některých hnědých izolátorů na bílé ( krémové ).
- Obarvení pantografů a seškrábnutí barvy na smykadlech - ližinách.
- Obarvení čísla - řadové tabulky na výběr. Vybráno číslo 363 001-9 ( toto zboží je od nás také k prodeji ).
Fotografie je pouze ilustrativní.
- Pokud model bude po kolejišti jezdit jedním směrem, můžeme ho osadit rozvěšenou šroubovkou, případně lze modelovat i rozvěšené brdové hadice. Možností je více. ( Odstraníme tovární spřáhlo ).
- Obarvení ( volné, rozvěšené ) šroubovky. Pokud její konec zkrátíme, lze ji jednoduše nasadit a přilepit na originální plastový hák z tovární 372.
- Obarvení brzdových hadic. Pokud použijeme barvu a teprve pak by jsme chtěli hadice ohýbat, barva se oloupe, test s lihovým fixem dopadl lépe, barva drží i po následném ohýbání hadic.
Po vybraném a dokončeném barevném schématu přišly na řadu potisky. Dále ruční dobarvení bočních rámů oken, desky pod nárazníky, desky pod malá hranatá loga Škoda a váhové tabulky černou. Čelní rámy oken stříbrně. Schody dle předlohy daného stroje, zde jsou žlutě.
Po osazení pantografů a všech drobností se přestavba blíží ke konci. Ochoz na čele se mohl lakovat už s kastlí, ale jde to i dodatečně mimo model.
Výzbroj střechy je dle dostupné fotodokumentace na internetu.
Kromě dolepení pískovacích hadic je model hotov.
Další fotografie modelu elektrické lokomotivy řady 363
Po dolepení spodní výzbroje ( pískovací hadice ).
Výhodou kromě jiného je, že kastle je pohodlně odnímatelná, model je továrně osvětlen, má loukoťová kola, velkou tažnou sílu, možnost výměny dílů při nějaké mimořádné poruše továrního pojezdu, atd..
K této přestavbě se hodí i leptaný řídící pult ( náhrada za tovární plastový, kde je neodpovídající kontroler ).
Tento výrobek nabízíme pod Kat.č. 163 IN. Cena 30 Kč.
* Stanoviště - pult je součástí leptu přestavby
Článek publikován 30.9.2013 / Poslední aktualizace 20.7.2017
Další barevné variace řady 362/363
363 009-2
362 ŽSR