Návod stavby motorového vozu 860 002-5
! Video o životě těchto strojů najdete ZDE
Měřící vůz WLAB, který často v 90.letech řadu 860 doprovázel je také v našem plánu zhotovení. Vyrobené byly dva kusy s označením 016 modrý pro ČD a 017 červený pro ŽSR.
...Autor snímku je Michal Plíhal
Kat.č. TT-860
Motorový vůz - celo lept M475 / 860. Velikost 1:120 TT
Základní sada obsahuje : Nezkrácenou skříň motorového vozu 860 002. Přechodové čelní dveře - trvale zavřené. Pluhy 4 kusy - dva plné a dva pro KKS. Spodní výbava beden - viditelná část, vzduchojem, schody, desky nárazníků, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice, stanoviště a přepážky. Plná střešní výbava - ventilace, žaluzie, kryt výfuku. Součástí sady je i střecha z odlitku. Detailně připravený lept dle vlastního měření skutečného vozu. Cena 900 Kč
Návod si můžete stáhnout ZDE Navod_860_verze2
JIŽ V PRODEJI
Střecha s přesahem pro řadu 860
Kat.č. TT-860 Okna 3D
Okna 3D a madla. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-860 LEPT IN
Interiér vhodný do celo leptu, sada obsahuje plný počet míst k sedění a přepážky vozu. Cena 250 Kč
Kat.č. TT-Rám860-1
Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.
Základní využití pro celo lepty motorových vozů M475 / 860, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč
Kat.č. TT-Rám860-0
Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M475 / 860, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč
- Podvozky ( nebo jen masky ) - GP 2400 mm. Válce podvozků jsou zvlášť na základním leptu motorového vozu - v pravé části.
Kat.č. TT-GP200 2400
Podvozky pro motorové vozy řady 860. Velikost TT. Cena 150 Kč
NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Obtisky k motorovým vozům 860 001 / 860 002 od JACEK MODELY. Cena 50 Kč / kus
Do prodeje je uveden cenově výhodnější set kat.č. TT-860 Set
- 1 x Základní leptaná stavebnice motorového vozu
- včetně střechy - odlitku
- včetně plné spodní výbavy - bedny
- včetně přepážek a stanoviště - Kat.č. TT-860 - 900 Kč
- 1 x Sada oken vnější část 3D - Kat.č. TT-860 Okna 3D - 150 Kč
- 1 x Podvozky - pár - GP200 2400 mm - Kat.č. TT-GP200 2400 - 150 Kč
Cena po slevě 1100 Kč
Návod - Video - ohyb čela - najdete ZDE
Sestavení skříně - hrubá stavba
Ohnout čela můžeme jednoduše např. o kulatý pilník. Přesný tvar pak zajistí postupné zámky - výstupky v horní části čel, které zapadají do otvorů ve střeše. Letovat začínáme od konce, tedy u dveří pro cestující. Dílky ze střechy - viz první fotografie, si odložíme na později, např. do nějakého víčka, nebo krabičky. Pro 100% chycení cínu k leptu a jeho rozlití se, je dobré budoucí místo spoje nejprve potřít pájecí kapalinou.
Poznámka : Veškeré okapničky jsou již součástí střechy.
Když je vše "přibodované" můžeme čelo proletovat více. Z vnější strany pak čela zahladíme jehlovým pilníčkem.
Čela
Podlaha obou stanovišť je zároveň doraz čela z vnitřní strany. Podlaha je opatřena "panty" které po zafixování ohneme o 90°. Podlahu pro lepší manipulaci lze ještě ohnout, nebo zcela oddělit. Obě čela jsou totožná a znázorňují trvale zavřený stav.
Světla sestavíme dle fotografie níže, letujeme je z vnitřní strany, pak dle potřeby i z vnější, později se vše zabrousí.
Lept nabízí dvě variace pluhů - plný, nebo s výřezem pro KKS. Pluh předohneme v ruce, nebo např. o větší vrták. Konec pluhu končí v místě zlomu bočnice. Spodní část pluhu je podobná. Nejprve letujeme střed.
Připevníme čelník a ohneme madla. Na čelník přijdou připevnit desky pod nárazníky a z dílků vrstvená zásuvka dálk.řízení.
Detaily obou čel
Připevníme také nášlapné schůdky v pluhu. Jelikož tento model je ověřovací bylo čelo dozdobeno celé, tedy o další dílky, brzdové hadice, šroubovku, hák, stěrače, madla pod okny a boční dveře. Boční dveře se dají lakovat zvlášť, to ušetří maskování páskou, záleží ale na zvoleném barevném schématu. Poznámka : Kliky bočních dveří pro cestující směřují vždy směrem blíže k zavazadlovému oddílu.
Stanoviště a přepážky
Bočnice mají pro přepážky připravené drážky a střecha otvory. Přepážky drží pěkně, lze je do vozu upevnit lepidlem až po laku skříně.
Přepážky interiéru - z hlavní sady. Osadit tam, kde je nápis "ZDE".
Zbývající přepážky vozu ze sady Kat.č. TT-860 LEPT IN ( vhodné při verzi makety ).
Pár pohledů na ještě ne plně složený lept. Střecha použita zatím z řady M296. V době focení ještě nebyla připravená střecha přímo pro řadu 860.
Spodní výbava
Připravíme si dílky viz fotografie níže. Bedny ohneme dle rysek. Brzdový válec můžeme ohnout např. přes jehlový pilník, nebo šroubováček. Osadíme leptané nárazníky, jejich desky jsou součástí základní sady. Délka nárazníků dle výkresu má být 650 mm, což po přepočtu je 5,42 mm. Realita skutečného vozu je ale 60 cm. Průměry jsou pak 19 a 25 cm.
Jedna strana
Druhá strana
Podvozky / Masky na plastový základ V100
Základní návod složení podvozků původně určených pro vozy Fa je ZDE. Přidané dílky z leptané sady od motorového vozu jsou čtyři válce. Návod jak uchytit masky podvozků na základ z V100 je níže. Další dílky byly použity z rámečku ( odpadu ) leptu - na každé straně podvozku jsou dva.
Schody
Sestavení pevného rámu - verze díly z V100 - 1 x kardan
Sběr proudu z podvozku - obě polarity ( foto ilustrativní )
Část, kde motor zasahuje přes okna, lze zakrýt zataženými záclonkami. Při použití záváží z V100 již není místo pro osazení baterek - spodní výbavy leptu. Závaží z V100 tedy osaďte dle svého uvážení.
Při osazení spodní výbavy z leptu a po sestavení jednoho podvozku
Ověřovací stavba je u konce.
Lak ČSD
Lak si můžete přehledně dle daného roku najít a vybrat např. ZDE
Střechu - spodní stranu odlitku zbrousíme o cca 0,5 mm na šmirgl papíru položeném na rovině - na stole. Tím vznikne ideální rovina a zbavíme se případných otřepků. Ideální výška střechy je 7 mm.
Po osazení oken 3D a madel, prošel motorový vůz M475.0002 posledním matným lakem.
Přípravy spodních dílů k laku
Po osazení spodních dílů a záclonek
Dokončený model - bez interiéru
Doplnění interiéru
Testy váhy
Skříň vozu bez střechy - 29g. Dutá střecha - 25g. Interiér - sedadla - 9g.
Rám - maketa včetně kol - 31g. Rám a díly z V100 - 83g.
Celkem vůz jako maketa - 29+25+(9)+31 = 94g
Celkem vůz provozní - 29+25+(9)+83g = 146g ( + lze dotížit spodní část pod rámem, nebo vyplnit střechu, lze se dostat na váhu 200g ).
Článek publikován 10.11.2014 / Poslední aktualizace 9.9.2015