Návod stavby vozu Nas / Res 11 1:120 TT
ČSD / ČD / ŽSR / ZSSK / Cargo
Připraveno dle vlastního oměření skutečného vozu !
Prodejní verze leptu :
Kat.č. TT-Res
Stavebnice nákladního vozu Res ( rok výroby 1976 Vagónka Poprad )
Stavebnice obsahuje:
Leptaný rám včetně podélných výztuh a podvozků 2000 mm. U podvozků je jedno pevné spřáhlo tvaru šroubovky, které má vyznačení k zapájení a zaháknutí přímo na otočný podvozek - pro spojení více vozů novým spřáhlem MM. Dále sada obsahuje leptané klanice, bočnice a čelníky se všemi detaily vozu, desky nárazníků, šroubovky, brzdové hadice a madla, 3D laserovanou podlahu. Možnost jednorázového otevření bočnic, možnost sklopení klanic, možnost uložení klanic pod vůz, možnost upevnění nákladu.
Cena 350 Kč za vůz, vč. podvozků. Velikost 1:120 TT
Kat.č. TT-Res-Set
Stavebnice nákladního vozu Res - 4 kusy
Každá stavebnice obsahuje:
Leptaný rám včetně podélných výztuh a podvozků 2000 mm. U podvozků je jedno pevné spřáhlo tvaru šroubovky, které má vyznačení k zapájení a zaháknutí přímo na otočný podvozek - pro spojení více vozů novým spřáhlem MM. Dále sada obsahuje leptané klanice, bočnice a čelníky se všemi detaily vozu, desky nárazníků, šroubovky, brzdové hadice a madla, 3D laserovanou podlahu. Možnost jednorázového otevření bočnic, možnost sklopení klanic, možnost uložení klanic pod vůz, možnost upevnění nákladu.
Cena 300 Kč za jeden vůz, vč. podvozků. Velikost 1:120 TT
Kat.č. TT-Podvozek2000
Leptané podvozky ( pár ) o rozvoru 2000 mm vhodné např. pro vozy Res a Has s leptaným spřáhlem pro spojení více vozů. Možnost uložení dvojkolí do držení, nebo do ložisek. Ložiska a NEM šachty nejsou součástí. Cena 125 Kč. Velikost 1:120 TT
Z Historie vozů :
Rok výroby 1976-1978 Vagónka Poprad
Vozy jsou z výroby zařazeny v intervalech Rs / Nas 390 1 až 390 5 a 391 1 až 391 4, vždy s čísly 502-999, protože podle tehdejšího číselného schématu to byly vozy bez ruční brzdy na plošině, proto dostaly evidenční čísla 502 a výše. Po roce 1981 jsou přečíslovány do intervalů 394 1 až 394 4 v rozsahu čísel: 31 54 394 1 100-2 až 31 54 394 4 545-5. Vozy dostávají písmenné označení Res / Nas. Vozy jsou provozovány také společností Cargo.
Část vozů se stejně jako jejich předchůdci dočkala odebrání bočnic při revizních opravách z důvodu nedostaku bočnic na výměnu a jejich častému poškozování. Vozy s odebranými bočnicemi byly přeznačeny na Sps / Pas ve společném intervalu s vozy sk.10 a dostaly v 90. letech dodatečně samostatné typové číslo 9-207.1. Vozy byly zařazovány do intervalu 472 0. Ještě v roce 1997 bylo u ČD 518 těchto vozů.
...Sps - Limitka 2018
- Obtisky z naší dílny
- Výběr z více čísel je samozřejmostí
ČSD / ČD - od r. 1981 po 90.léta
ŽSR / ZSSK - od 1993
ČD - současnost
Návod
Celá stavba - sestavení leptů před lakováním, vč. podvozků zabrala 3 hodiny, vč. focení.
RYCHLE - PŘESNĚ - LEVNĚ ! Tak to je Res od MM
Rám vozu ohněte dle drážky. Zapájejte podélné pevnostní výztuhy. Přilepte bočnici, na každé straně musí mít přesah. Ze spodní strany ji fixujte na 2-3 místech cínem, přitom kontrolujte, zda se bočnice nikam nehla. Pak ji můžete proletovat ještě na dalších místech. Podobně připevněte čelníky. Matičku k rámu lepte vteřinovým lepidlem a pak ji fixujte okolo ještě Herkulesem, nebo ji můžete i zapájet. Bočnice se dají vymodelovat i jako otevřené - nakládka palet např. Ještěrkou, apod. Danou část bočních opěr stačí ohnout - podobně jako v návodu u stavby vozu Kns.
Ohněte dle drážek výstupky nad nárazníky a přes zámky je upevněte do čelníků. Dosaďte hák, případně také se šroubovkou - pokud vůz bude trvale jako poslední v soupravě. Ohněte na čelníku horní madlo a stupačku. Stupačku - ohyb drážky zapájejte ze spodní strany. Ohnout můžete také spodní madla - směrem ven. Klec bude u prodejní verze stavebnice již upravena, aby nedošlo k zaklesnutí s podvozkem. Další úpravou bude ještě samostatné umístění brzdového kola.
Přilepte 4 krajní malé klanice, madlo je vždy jen na pravé straně bočnice. Krajní klanice můžete ještě zesílit kartonovým doplňkem. Přilepte mřížku na přechodky. Háčky pro tažení ohněte směrem ven o cca 45°. Dále přilepte klanice a na ně letujte řetězy, kde každý konec řetězu je trochu ohnutý. Pokud chcete mít model s výsledkem omotaných řetězů kolem klanic, tak nejprve letujte řetěz ke klanici, pak řetěz omotejte a celou sestavu přilepte k bočnici.
Podlahu k rámu lepte až po laku, můžete ji i patinovat... Sestavte nárazníky. Můžete je zhotovit z kousku drátu a nařezané bužírky. Drát letujte k desce nárazníku, navlékněte zpět bužírku. Celková délka nárazníku je 60 cm - v TT tedy 5 mm. Nárazníky osaďte až po laku.
Připravený vůz k laku - podvozky jsou před lepením detailů
Sestavení podvozků 2.00 m a možnosti spřáhel
Stačí ohnout kostru a případně dopájet ložiska. Pak přilepit zesilující dílky a případně přiletovat zdrže. Tím je podvozek připraven k laku. Kartonové podložky jsou součástí stavebnice vozu Res. Pokud použijete dvojkolí jednostranně izolovaná, osaďte všechy 4 stejným směrem. To samé platí při spojení vozů leptaným spřáhlem, jinak dojde ke zkratu.
Na výběr máte hned z několika možností spřáhel, vyberte si co Vám nejvíce vyhovuje, pevné leptané spřáhlo je v sadě u podvozků - tedy je již v ceně :) Jeden konec ( první a druhou drážku ) ohněte do "Z" provlékněte do podvozku a ze spodní strany spřáhla "Z" fixujte trochou cínu. Tím spřáhlo nevypadne, ale bude otočné. Druhou stranu ohněte do "L" ( na druhé drážce ). Ohyb můžete lehce procínovat, aby byl pevnější. Tak se vozy mohou zapojit mezi sebou. Pozor u čelníku na otvory pro brzd. hadice, aby Vám provozně nevadily. Doporučujeme : sestavte jedno pevné spřáhlo a otestujte ho na vlastním kolejišti, zda Vám tato vzdálenost vyhovuje.
Fotografie ověřovacího podvozku
Po odpojení vozu spřáhlo spadne na pražce.
Další možnost jak uchytit šachtu NEM k podvozku.
Podložená šachta
Další možnost leptaného spřáhla
Dobré pro poloměry R 400 a více. Po odpojení vozu spřáhlo zůstává ve vodorovné poloze.
Podobná možnost jak funkčně a zadarmo spojit vozy z naší dílny. Spojení se šroubkem.
Dobré pro dlouhé vozy do menších poloměrů R 353, R 310, atd...
Po odpojení vozu spřáhlo zůstává ve vodorovné poloze.
Aby spřáhlo nedrhlo o čelní madla, matku naletujte na spodní stranu podvozku, ta bude sloužit zároveň jako podložka.
Peho se po malé úpravě vejde i přímo na rám vozu.
Lak / Obtisky / Lak
Obtisky aplikujte přímo na barvu, nejsou potřeba žádné vodičky, či přípravky před nanesením, nebo k nanesení ! Obtisk se ve vodě velmi rychle oddělí od nosného papíru ( 5 vteřin ). Když je obtisk na modelu a samovolně proschne, zalakujte ho malou vrstvou matného laku.
Pár pohledů na vůz těsně před dokončením
Dokončený model vozu Res 31 54 394 3 800-5
Leptaný model vozu Res 31 54 394 3 800-5. Náklad je k vozu přilepen, zajištěn trámky a kurty, které jsou provlečené skrze podlahu - otvory v leptu ( závěsná oka v podlaze ). Váha prázdného vozu byla 29g, ložený pak 91g, takže tento kus je váhově jako 3 prázdné Resky :) Tento druh patinovaného nákladu brzy přidáme na náš e-shop :) První vůz, který vznikl vlastně obráceně, protože byl stavěn jen pro jeho zajímavý náklad, který byl vytvořen dříve :D Peho se po malé úpravě vejde i přímo na rám.
Dokončený model ČSD Res 31 54 394 2 577-0
Dokončený model ČSD Res 31 54 394 1 150-7
S jednou sklopenou klanicí. Ložený vůz do ucelené soupravy přepravy dřeva. Klanice jsou k rámu letované. Podlaha je dobarvená a patinovaná.
Dokončený model ČSD Res 31 54 394 2 300-7
Ložený vůz do ucelené soupravy přepravy dřeva. Klanice jsou k rámu letované. Podlaha je dobarvená a patinovaná.
Modely vozů Res ČSD
31 54 394 4 070-4 a 31 54 394 3 551-4
Ložené vozy do ucelené soupravy přepravy dřeva. Klanice jsou k rámu letované. Podlahy jsou dobarvené a patinované.
Model vozu Res ČD 31 54 394 3 734-6
Model vozu ŽSR Res 31 56 394 1 109-1
Vůz v soupravě především s dalšími lepty nákladních vozů naší produkce
S dalším vozem Res, který má jinak zamotané řetězy ( okolo klanic )
Video s testovací jízdou
Dokončený model vozu ČSD 31 54 394 1 100-2
Dokončený model vozu ČSD 31 54 394 2 088-8
V provozu je tento model pevně spojen s vozem výše č. 100-2 leptaným spřáhlem vedeným spodem.
Vůz byl ihned zařazen do provozu, kde jeho první výkon byl na Mn 800 64 :)
Když se vozy trochu naloží :)
Dokončené 2 modely vozů ČSD
Podlahy jsou pouze přetřeny ředěnou černou barvou
Doplňující informace - náklad
Připravili jsme také první jednoduché náklady - 3 x traverza různých délek a betonové překlady...Kartonové dílky jsou k možnému dokoupení. Samotným nákladem může být i např. 3-nápravový podvozek vozů Px / Pxx, nebo tento běžný podvozek o rozvoru 2.0 m.
Nebo např. převážená trakce - sloupy / stožáry, atd...TV je z naší nabídky. Více ZDE
Stavba traverzy je lehká. Stačí spojit Herkulesem vždy 3 díly k sobě, v koncích také vteřinovým lepidlem a případně trochu zabrousit místa od vylamovacího nože. Kartonový celek se pak ještě může nastříkat základní barvou...zde jsou zatím jen 2 traverzy ( jedno balení ), později jich na voze bude více.
Malé srovnání s vozem Res Tillig
Váha vozu MM bez nákladu je 28 g, což je provozně dostačující. ( Res Tillig má 25 g ).
Váha vozu MM po naložení dřevem je 40-44 g
Res MM je (- 20.04 m -). Res Tillig je (- 19.90 m -) ač je popsán chybnou délkou (- 20.22 -)
Fotografie předlohy
Lomnice nad Popelkou 2016
Res ( jiný rám ) a kontejnery - Pardubice 2017
Další vozy Res - kolona v Hradci Králové 2017
Res 3941 183
Res 3942 159 a 3942 863
Res 3942 863 a 3943 473
Res 3944 078 ještě s logem ČD a 3944 537
Ložený Res 3944 153 - Nymburk 3.5.2017
Resy 7/2018
Článek publikován 5.7.2016 / Poslední aktualizace 22.7.2018