Tento článek popisuje podrobnou stavbu jednoho odlitku od P. Molaty
Vybraný k tomu byl model elektrické lokomotivy řady 141, hnací část pojezdu zvolena tovární E11.
Na začátku máme tedy neopracovaný odlitek. Otřepky na čelech, zrnitost kastle - hlavně boky a čela. Okna křivá a navíc s přelitkem. Sem tam i nějaká prohlubeň, stopy po zničené formě, atd...
Po odstranění těchto nedostatků, broušením, tmelením a opětovném broušení začala příprava veškerých potřebných děr. Nejvíce jich je na střeše. 10 otvorů pro dva pantografy, 2 otvory pro houkačky, 16 otvorů vrtáčkem 0,3 mm pro madla, 8 otvorů pro podpěry ochozů a 14 otvorů pro vedení proudu. To je zatím 50 děr. Další jsou na bocích a to 16 otvorů pro madla u dveří, 2 otvory pro kliky - také vrtáčkem 0,3 mm a 8 otvorů pro schody. To je dalších 26 děr. Posledním místem jsou však ještě čela. 6 otvorů pro světla, 6 pro nárazníky a háky, 4 pro stěrače, 4 pro madla pod okny, 2 pro stupačky posunovače a 2 pro madla u stupaček. To je dalších 24 děr. Po odvrtání všeho všudy rovných 100 přesných otvorů. Dále se z plastu přilepila svislá ,,okapnička,, ( viz třetí fotografie ). Ta je pouze na jednom z boků a to tam, kde není hlavní vedení na střeše, zároveň je to i strana, kde je madlo u dveří vedeno až ke střeše.
Dalším krokem bylo osazování některých dílů do připravených otvorů. První fotografie - madla a podpěrky ochozů, druhá fotografie - podpěrky pantografů a třetí fotografie podpěrky vedení napětí ( houkačky nejsou lepeny, otvor uprostřed je pro budoucí bleskojistku ). Podpěrky jsou zkrácený špendlík.
Odmaštění odlitku bylo následovné, viz na fotografii níže. Voda s Cifem a s pomocí lehkého drhnutí kartáčkem po odlitku.
Po důkladném vyschnutí se přešlo k laku. Každá z barev je ve více slabých vrstvách. To dobře ukazuje druhá fotografie níže, kde jsou vrstvy patrné ( první, druhá a třetí vrstva barvy ). Mezi každou další jinou barvou se nechal prostor vždy 24 hodin pro zaschnutí.
Dalším krokem bylo ruční dobarvení některých dílů. Hnědě podpěrky - špendlíky, Umbrou pálenou vnitřní stěny / rámy oken, stříbrně čelní okna, kroužky světel a lišta pod okny, černě desky pod nárazníky, pluh dle daného vzoru a to jeho kraje bíle. ( protože Umbra schne pomalu, je dobré další práce odložit min. na 24 hodin, ideální ale je 48 - 60 hodin, jinak hrozí nechtěné zašpinění modelu ).
Jiné dílky, tabulky / čísla se nastříkaly červenou, desky pod hák ( šroubovku ) černou.
Po zalepení těchto dílků na model přišly na řadu potisky. Pak teprve závěrečný matný lak a opět 24 hodin čekání na proschnutí.
Mezičas se dá využít pro přípravu, úpravu pojezdu. Zde tedy tovární pojezd z E11 f. Kuehn - modell.
Upravená šachta je lepena přímo na podvozek, podložka je matice. Aby šachta držela na podvozku opravdu dost a vydržela případný tlak při výměně spřáhla, nebo při vozbě těžkého nákladu, je navíc středem matice provrtaný otvor do kterého je vložen silný ohnutý drát. Ten je vedený od vnitřní strany čela masky, přes matici až do šachty, ve které je také provrtaný otvor. Vše je následně zalepeno vteřinovým lepidlem. Rám E11 je zkrácený na jeho délce ( na čelech ) tak, aby se odlitek vešel.
A opět zpět k odlitku. Po jeho proschnutí se osadila madla, stěrače a kliky ze struny 0,3 mm, schůdky posunovačů a schůdky pod dveřmi, houkačky z tovární E11, pantografy vč. jejich šroubků. Hlavní vedení proudu je znázorněno drátkami dvou různých velikostí. Bleskojistka je bílá / krémová bužírka.
Jako téměř poslední krok před usazením na pojezd jsou okna. Boční jsou vyrobená vodičkou Glass Deco ( klír-fix ), čelní z plastu, vlepená do rámu. Ochozy na střeše jsou také z plastu.
Osvětlení a kabina. Kabina je upravená z tovární E11 tak, aby se vešla do odlitku. Před jejím zalepením je přilepen nejprve světlovod z horního dálkového světla. Pak světlovody z pozičních světel, které jsou vedeny kolem kraje, aby nevadily samotnému pojezdu, místa tam totiž moc není. Přechod mezi stanovištěm a odlitkem je navíc utemován obarveným ubrouskem, který je přilepen pomocí vodičky Glass Deco ( klír-fix ).
Po usazení na pojezd je model konečně hotov. Níže již pár fotografií stroje 141 ( ČSD E499.1019 )
Článek publikován 21.9.2013