Návod sestavení podvozků 2400 mm pro motorové vozy M296 / 852 - 854 1:120 TT
Kat.č. TT-Podvozek853
Dva leptané podvozky pro motorové vozy M296 / 852 - 854. Sada se dá využít i jako masky pro pojezdy s motorem, po jednoduchém rozdělení kostry na 3 díly. Cena 150 Kč
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-_podvozky_852-854
Návod
Podvozek I.
Připravíme si hlavní dílky, masky - podélníky a kostru podvozku, kterou ohneme dle připravených rysek na spodní straně leptu.
Na kostry podvozků připevníme masky - podélníky. Připravíme si větší pružiny prvotního vypružení. Postačí je ohnout do tvaru "C", prostrčit na dané místo podvozku a kleštěmi lehce domáčknout.
Dílky označené "X1, X2, X3 a ( X4 )" - lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "X1" je úplně spodní.
Dílky označené "1 až 4" - nosič pružin druhotného vypružení lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "1" je úplně spodní.
Na dílek "4" přijde připevnit 2 x dílek "5" - menší pružiny druhotného vypružení, které ohneme v kleštích, nebo v ruce přes nějakou kulatinu, např. jehlový pilník. Připevníme tyto spojené dílky do ohnutého nouzového závěsu o 90°. Nad připevněný komínek z dílků "1-4" připevníme komínek z dílků "X1-X4".
Připevníme zesilující části - na každý podvozek přijdou 4 kusy. Viz třetí fotografie výše. Na tyto dílky připevníme kryty ložisek, kde jeden kryt je opatřen kabelem snímání rychlosti.
Kostru ( masky ) podvozku propojíme dílkem, viz fotografie níže.
Písečníková nádobka pouze pro řadu 852 a 853. Řada 854 má nádobku jinou a jinde. Nádobka je složena ze 6-ti dílků lepených na sebe do komínku. V masce - podélníku je naznačené místo pro přesné usazení nádobky.
Brzdový válec. Složíme ho z dílků viz fotografie níže.
Sestavený válec připevníme na masku - podélník, kde je naznačené místo pro přesné usazení.
Posledním dílkem je pak dvojčitá zdrž. Uchytíme ji z vnitřní strany podvozku. Pro její větší pevnost v provozu je dobré zdrže přiletovat nejdříve na nějaký kus - odpadu z leptu, např. rámeček.
Doplňující fotografie podvozku I. Podvozek pod motorem.
Verze - použití masky k pojezdu
Původní masku z podvozku V100 upravíme ořezáním a dosadíme masku pro M296.
Po dosazení nových masek připevníme brzdy a také propojení na straně ke středu vozu. Tím budou nové masky ještě více fixované k původnímu plastu z V100.
Podvozek II.
Kostru a masky - podélníky máme již připravené ze stavby podvozku I.
Dílky označené "1 až 4" - nosič pružin druhotného vypružení lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "1" je úplně spodní. Na dílek "4" přijde připevnit 2 x dílek "5" - menší pružiny druhotného vypružení, které ohneme v kleštích, nebo v ruce přes nějakou kulatinu, např. jehlový pilník. Sestavíme dílky "6 až 10" - kolébku v daném číselném pořadí. Kde dílek "6" je spodní. Připevníme tyto spojené dílky k pružině "5". Na podvozku ohneme o 90° nouzový závěs nosiče pružin a do něj uchytíme připravené dílky "1-10".
Dle spodních rysek ohneme tlumič svislého vypružení. Pro jeho věrohodnější tvar na něj z horní strany přilepíme ještě další dílek leptu. Viz první fotografie níže. Připravené dílky uchytíme na střed podélníku.
Posledním dílkem je pak dvojčitá zdrž. Uchytíme ji z vnitřní strany podvozku. Pro její větší pevnost v provozu je dobré zdrže přiletovat nejdříve na nějaký kus - odpadu z leptu, např. rámeček.
Stavba podvozků není nijak náročná. Jelikož je podvozek kovový, máme zároveň vyřešen i případný přívod proudu z kolejí do vozu - při vozu jako pojízdné maketě. Každý podvozek bude sbírat jeden pól. Pro vodič je v podvozku v horní části připraven malý otvor. Výřez podvozku směřujeme směrem ke konci vozu. Tím vzniká velký prostor pro kinematiku krátkého spřáhla.
Doplňující fotografie podvozku II. Podvozek u měchů.
Podvozky po laku ve své černé barvě
Doplňující zboží
Kat.č. TT-Rám853-1
Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig, kde spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.
Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč
Kat.č. TT-Rám853-0
Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu - verze pojízdné makety
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Článek publikován 5.3.2014