Návod sestavení podvozků 2400 mm pro motorové vozy M296 / 852 - 854  1:120 TT 

M296_2853_pruhCd_854_216a_3

Kat.č. TT-Podvozek853

 Dva leptané podvozky pro motorové vozy M296 / 852 - 854. Sada se dá využít i jako masky pro pojezdy s motorem, po jednoduchém rozdělení kostry na 3 díly. Cena 150 Kč

Podvozky853_4

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-_podvozky_852-854


Návod

Podvozek I.

 Připravíme si hlavní dílky, masky - podélníky a kostru podvozku, kterou ohneme dle připravených rysek na spodní straně leptu.

854_podvozek_popis853_podvozky_2853_podvozky_stavba1

 Na kostry podvozků připevníme masky - podélníky. Připravíme si větší pružiny prvotního vypružení. Postačí je ohnout do tvaru "C", prostrčit na dané místo podvozku a kleštěmi lehce domáčknout.

853_podvozky_stavba2853_podvozky_stavba3854223_25ledna2014o

 Dílky označené "X1, X2, X3 a ( X4 )" - lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "X1" je úplně spodní.

853_podvozky_stavba4854_020c_2854-217c_2

 Dílky označené "1 až 4" - nosič pružin druhotného vypružení lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "1" je úplně spodní.

2400_stavba4853_podvozky_stavba29a853_podvozky_stavba6

 Na dílek "4" přijde připevnit 2 x dílek "5" - menší pružiny druhotného vypružení, které ohneme v kleštích, nebo v ruce přes nějakou kulatinu, např. jehlový pilník. Připevníme tyto spojené dílky do ohnutého nouzového závěsu o 90°. Nad připevněný komínek z dílků "1-4" připevníme komínek z dílků "X1-X4".

853_podvozky_stavba8853_podvozky_stavba9853_podvozky_stavba11

 Připevníme zesilující části - na každý podvozek přijdou 4 kusy. Viz třetí fotografie výše. Na tyto dílky připevníme kryty ložisek, kde jeden kryt je opatřen kabelem snímání rychlosti.

853_podvozky_stavba12853_podvozky_stavba13853_podvozky_stavba14

 Kostru ( masky ) podvozku propojíme dílkem, viz fotografie níže.

853_podvozky_stavba15853_podvozky_stavba16854_podvozek3

 Písečníková nádobka pouze pro řadu 852 a 853. Řada 854 má nádobku jinou a jinde. Nádobka je složena ze 6-ti dílků lepených na sebe do komínku. V masce - podélníku je naznačené místo pro přesné usazení nádobky.

853_podvozky_stavba17853_podvozky_stavba18853_podvozky_stavba20

 Brzdový válec. Složíme ho z dílků viz fotografie níže.

853_podvozky_stavba21853_podvozky_stavba22853_podvozky_stavba23

 Sestavený válec připevníme na masku - podélník, kde je naznačené místo pro přesné usazení.

 Posledním dílkem je pak dvojčitá zdrž. Uchytíme ji z vnitřní strany podvozku. Pro její větší pevnost v provozu je dobré zdrže přiletovat nejdříve na nějaký kus - odpadu z leptu, např. rámeček.

853_podvozky_stavba28854_podvozek1_2854_podvozek2_2

 Doplňující fotografie podvozku I. Podvozek pod motorem.

854_020d854_020c_2854_020b


Verze - použití masky k pojezdu

Původní masku z podvozku V100 upravíme ořezáním a dosadíme masku pro M296.

853_maska853_maska1853_maska3

 Po dosazení nových masek připevníme brzdy a také propojení na straně ke středu vozu. Tím budou nové masky ještě více fixované k původnímu plastu z V100. 

853_maska5853_maska6853_maska8


Podvozek II.

854_020n_2854_020m_3854_020l

 Kostru a masky - podélníky máme již připravené ze stavby podvozku I. 

 Dílky označené "1 až 4" - nosič pružin druhotného vypružení lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "1" je úplně spodní. Na dílek "4" přijde připevnit 2 x dílek "5" - menší pružiny druhotného vypružení, které ohneme v kleštích, nebo v ruce přes nějakou kulatinu, např. jehlový pilník. Sestavíme dílky "6 až 10" - kolébku v daném číselném pořadí. Kde dílek "6" je spodní. Připevníme tyto spojené dílky k pružině "5". Na podvozku ohneme o 90° nouzový závěs nosiče pružin a do něj uchytíme připravené dílky "1-10".

853_podvozky_stavba29853_podvozky_stavba30853_podvozky_stavba31

 Dle spodních rysek ohneme tlumič svislého vypružení. Pro jeho věrohodnější tvar na něj z horní strany přilepíme ještě další dílek leptu. Viz první fotografie níže. Připravené dílky uchytíme na střed podélníku.

853_podvozky_stavba32853_podvozky_stavba34Podvozky853a

 Posledním dílkem je pak dvojčitá zdrž. Uchytíme ji z vnitřní strany podvozku. Pro její větší pevnost v provozu je dobré zdrže přiletovat nejdříve na nějaký kus - odpadu z leptu, např. rámeček.

Podvozky853cPodvozkyram853_na-ramu6

 Stavba podvozků není nijak náročná. Jelikož je podvozek kovový, máme zároveň vyřešen i případný přívod proudu z kolejí do vozu - při vozu jako pojízdné maketě. Každý podvozek bude sbírat jeden pól. Pro vodič je v podvozku v horní části připraven malý otvor. Výřez podvozku směřujeme směrem ke konci vozu. Tím vzniká velký prostor pro kinematiku krátkého spřáhla.

 Doplňující fotografie podvozku II. Podvozek u měchů.

854_podvozek2854_podvozek854_podvozek1


Podvozky po laku ve své černé barvě

853_podvozky_lak853_podvozky_lak1853_podvozky_lak4


Doplňující zboží

Kat.č. TT-Rám853-1

 Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig, kde spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.

 Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč

853_ramv100_1kardan3

Kat.č. TT-Rám853-0

 Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč

853_ram_vuz

Upevnění podvozků k rámu - verze pojízdné makety 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.

Článek publikován 5.3.2014