Návod stavby vozů Px a Pxx / Sammp TT / H0
Připraveno dle vlastního oměření skutečného vozu !
Kat.č. TT-Pxx Velikost 1:120 TT. Cena za vůz vč. spřáhel a podvozků 350 Kč
Kat.č. TT-Pxx-Set Velikost 1:120 TT. Sada 6 ks vozů. Cena za vůz vč. spřáhel a podvozků 315 Kč
Kat.č. H0-Pxx Velikost 1:87 H0. Cena za vůz vč. spřáhel a podvozků 495 Kč
Kat.č. H0-Pxx-Set Velikost 1:87 H0. Sada 3 ks vozů. Cena za vůz vč. spřáhel a podvozků 460 Kč
Každá stavebnice obsahuje díly, které jsou vypsané v letáku. Výběr ze 3 druhů podlah. Pro vůz Px s otvory pro klanice, pro vůz Pxx s otvory pro klanice a pro Pxx bez otvorů pro klanice. Dále je stavebnice vybavena 8 ks klanic s řetězy a celkem 4 ks čelníků - rozdíl mezi Px a Pxx. Podložky, šroubky a matky jsou již v ceně. Vůz TT projede R 310.
Prodejní verze leptu
Z historie vozů :
Px - rok v. 1950. Vozy z výroby v intervalu 3-59xxx. Po r. 1968 - 12-místné číslo 482 5 až 482 7. V r. 1982 přeznačeny do intervalu 482 1 000 až 881. Vozy byly provozovány v režimu 31 - s valivými ložisky, později měněn na režim 82 a v režimu 37 - s kluznými ložisky. Více vozů bylo v režimu 37. Vozy v provozu s klanicemi, nebo i bez nich. První vozy byly vybaveny krátkými klanicemi, později byly z výroby dosazovány klanice délky 1800 mm v počtu 8 kusů se spojovacími řetězy.
Pxx - rok v. 1957. Na rozdíl od vozů Px je uprostřed vozu zvedací zařízení s hřebenovými zvedáky, umožňující vyvázání jednoho podvozku a sklopení vozu na kolej tak, že vytvoří čelní nájezdovou rampu. Tato funkce vozu vytvořena pro potřebu nakládání a skládání vojenské techniky, zejména tanků, v polních podmínkách. V podlaze vozu jsou dva poklopy, pod kterými je páka k uvolnění podvozku. Na čelech vozu jsou v pantech sklopné nájezdy. Vozy dodávány s čísly v intervalu 3-61xxx. Po r. 1968 - 12-místné číslo z intervalu 482 4. V r. 1982 přeznačeny na Sammp 82 54 482 2 000 až 234. Vozy v provozu s klanicemi, nebo i bez nich.
Vozy určeny pro přepravu těžkých strojních zařízení, ocelových polotovarů a vojenské pásové techniky - např. tanků. Vozy jsou provozovány také společností Cargo.
- Sady obtisků pro vozy Px a Pxx. ČSD / ČD / ŽSR / ZSSK
- Bílé písmo, sada aršíku je na dva vozy, výběr z více čísel.
- Cena 40 Kč za aršík TT. Cena 50 Kč za aršík H0.
Px - ČSD / ČD
Px - ŽSR
Pxx - ČSD / ČD
Pxx - ŽSR
Návod pro vozy Px ( ověřovací stavba )
Celá stavba - sestavení leptů před lakováním, bez podvozků zabrala 90 minut, vč. focení.
Rám vozu ohněte dle drážky. Přilepte bočnici. Ze spodní strany ji fixujte na 2-3 místech cínem, přitom kontrolujte, zda se bočnice nikam nehla. Pak ji můžete proletovat ještě na dalších místech. Podobně připevněte čelníky. Každý čelník má své místo, poznáte dle nápisu na rámu "L" a "P" - to označuje polohu brzd. hadice, vlevo, nebo vpravo. Matičku k rámu lepte vteřinovým lepidlem a pak ji fixujte okolo ještě Herkulesem, nebo ji můžete i zapájet.
Ohněte dle drážek výstupky nad nárazníky. Dosaďte hák, případně také se šroubovkou a brzd. hadicí - pokud bude vůz trvale jako poslední v soupravě. Dále ohněte drobné háčky pro bočnice a čelníky. Lepte je vteřinovým lepidlem na vyznačená místa.
Klanice přiletujte spodem k rámu. Na jednu stranu bočnice přiletujte spodem odvzdušňovací táhlo. Dále z kartonu sestavte díl pro uložení klanic a celek přilepte k rámu. Uložení klanic není na středu vozu, ale jde od středu směrem ke kolu ruč. brzdy. Popř. před lakem můžete ještě různě zamotat řetězy - záleží jen na budoucím nákladu vozu. Další možnost je nechat klanice "poházené" na plošině vozu.
Kartonovou podlahu lepte k rámu až po laku, můžete ji i patinovat....Sestavte nárazníky. Můžete je zhotovit z kousku drátu a nařezané bužírky. Drát letujte k desce nárazníku, navlékněte zpět bužírku. Celková délka nárazníku je 60 až 61 cm - v TT tedy 5 mm. Dále můžete dle budoucího nákladu připevnit také řetězy do ( bočních ) háků. Tyto 3 delší řetězy jsou v leptu jako ND. Pevnostně je lepší tuto sestavu opatrně letovat, protože samotný háček drží jen malé množství lepidla. Tím je vůz připraven k laku.
Připravené vozy Px k laku
Návod pro vozy Pxx ( ověřovací stavba )
Celá stavba - sestavení leptů před lakováním, bez podvozků zabrala 90 minut, vč. focení.
Rám vozu ohněte dle drážky. Přiletujte zrcadlově druhou stranu pro zvedák, v rámu je přesné vyznačení. Slepte 3 díly na sebe a připevněte je na střed zvedáku.
Přilepte bočnici. Ze spodní strany ji fixujte na 2-3 místech cínem, přitom kontrolujte, zda se bočnice nikam nehla. Pak ji můžete proletovat ještě na dalších místech. Podobně připevněte čelníky. Každý čelník má své místo, poznáte dle nápisu na rámu "L" a "P" - to označuje polohu brzd. hadice, vlevo, nebo vpravo. Matičku k rámu lepte vteřinovým lepidlem a pak ji fixujte okolo ještě Herkulesem, nebo ji můžete i zapájet.
Ohněte dle drážek nájezdy, pokud chcete, aby je vůz měl ve výbavě - ne všechny vozy Pxx je mají - postupně byly také odebírány. Nájezd má panty a čelník také, nájezd připevněte k čelníku s ohledem na sílu kartonové podlahy. Dosaďte hák, případně také se šroubovkou a brzd. hadicí - pokud bude vůz trvale jako poslední v soupravě. Dále ohněte drobné háčky pro bočnice a čelníky. Lepte je vteřinovým lepidlem na vyznačená místa.
Pokud má být na plošině např. tank, zvažte osazení klanic. Jinak klanice přiletujte spodem k rámu. Na jednu stranu bočnice přiletujte spodem odvzdušňovací táhlo. Popř. před lakem můžete ještě různě zamotat řetězy - záleží jen na budoucím nákladu vozu. Další možnost je nechat klanice "poházené" na plošině vozu.
Kartonovou podlahu lepte k rámu až po laku, můžete ji i patinovat....Sestavte nárazníky. Můžete je zhotovit z kousku drátu a nařezané bužírky. Drát letujte k desce nárazníku, navlékněte zpět bužírku. Celková délka nárazníku je 60 až 61 cm - v TT tedy 5 mm. Dále můžete dle budoucího nákladu připevnit také řetězy do ( bočních ) háků. Tyto 3 delší řetězy jsou v leptu jako ND. Pevnostně je lepší tuto sestavu opatrně letovat, protože samotný háček drží jen malé množství lepidla. Tím je vůz připraven k laku.
Připravený vůz Pxx k laku
Váha vozu bez nákladu je 30 g, což je provozně dostačující. ( Eas Tillig má 28 g ).
Sestavení podvozků 3.00 m a možnosti spřáhel
Stačí ohnout kostru a případně dopájet ložiska. Pak přilepit zesilující dílky a případně přiletovat zdrže. Tím je podvozek připraven k laku. Kartonové podložky jsou součástí stavebnice vozu, ne samotných podvozků. Letování zdrží je u tohoto podvozku náročnější pro nedostatek místa mezi dvojkolím. Pokud použijete dvojkolí jednostranně izolovaná, osaďte všech 6 stejným směrem. To samé platí při spojení vozů leptaným spřáhlem, jinak dojde ke zkratu.
Na výběr máte hned z několika možností spřáhel, vyberte si co Vám nejvíce vyhovuje :)
Spojení se spřáhlem Peho Art. 301 - to vyjde na cca 10 Kč. Spřáhlo se zapojuje pohybem nahoru, jinak funguje jako pevné - vhodné právě pro nákladní / ucelené soupravy :) V originálu má konec NEM do šachty. Viz foto spojení s vozem Res.
Pozor : Nezaručujeme funkčnost spřáhel, pokud jsou krajní nájezdy u vozů Pxx takto sklopené dolů ! V určitých momentech dochází k zaklesnutí nárazníků spojeného vozu !
Další možnost : podvozek se může při čelním pohledu "vybrat" pro uložení kinematiky, ta se vejde pod osu prvního dvojkolí. V leptu podvozků jsou připravené ze spodní strany drážky k proříznutí, právě pro tuto možnost.
Nejlevnějším řešením ( spřáhlo je v ceně ) je spojení vozů "pevným", ale otočným spřáhlem. Tedy pokud od nás máte více vozů než jeden, můžete je pospojit jako ucelenou soupravu a na koncové vozy si vyberete jiné řešení spřáhla...
Info : Pokud se Vám ani jeden způsob zapojení vozů nelíbí, jsou tu další možnosti. Na podvozek se může např. připevnit spřáhlo očkové ( z leptu, nebo z plastu ).
Lak / Obtisky / Lak
Asi nejjednoduší vůz k lakování. Bez potřeby maskovací pásky, stačí jen základní barva a černá :)
Obtisky aplikujte přímo na barvu, nejsou potřeba žádné vodičky, či přípravky před nanesením, nebo k nanesení ! Obtisk se ve vodě velmi rychle oddělí od nosného papíru ( 5 vteřin ). Když je obtisk na modelu a samovolně proschne, zalakujte ho malou vrstvou matného laku.
Dokončený ČD model Px 82 54 482 1 635-0
Verze vozu bez klanic ( klanice jsou u každé stavebnice, jen zde nebyly osazeny ).
Vůz určen pro trvalé spojení s jeřábem
Dokončený ČD model Pxx 82 54 482 2 156-4
Verze vozu bez klanic ( klanice jsou u každé stavebnice, jen zde nebyly osazeny ).
Dokončený ČD model Pxx 82 54 482 2 234-9
Verze vozu bez klanic ( klanice jsou u každé stavebnice, jen zde nebyly osazeny ).
Vůz je doplněn o náklad betonových překladů
Dokončený ŽSR model Px 82 56 482 1 001-1
Dokončený ČSD model Px 82 54 482 1 060-9
Dokončený ČSD model Pxx 82 54 482 2 035-0
Ještě před dotřením míst po ohybech řetězů.
Video s testovací jízdou
Doplňující informace - náklad
Připravili jsme také první jednoduché náklady - 3 x traverza různých délek a betonové překlady...Kartonové dílky budou k možnému dokoupení.
Samotným nákladem může být i např. právě tento 3-nápravový podvozek. Nebo např. převážená trakce - sloupy / stožáry, atd...TV je z naší nabídky. Více ZDE
Stavba traverzy je lehká. Stačí spojit Herkulesem vždy 3 díly k sobě, v koncích také vteřinovým lepidlem a případně trochu zabrousit místa od vylamovacího nože. Kartonový celek se pak ještě může nastříkat základní barvou...zde jsou zatím jen 2 traverzy ( jedno balení ), později jich na voze bude více.
Fotografie předlohy
Pxx - bez otvorů pro klanice
Pxx - s otvory pro klanice
Článek publikován 24.7.2016 / Poslední aktualizace 23.12.2016