Návod stavby vozu Zas / Taes / Has 1:120 TT

Has_fin1_3       Taes-534l_2

Připraveno dle vlastního oměření skutečného vozu !

 Čtvrtý nákladní vůz z naší nabídky dal v přípravě opravdu zabrat.

 Stavebnice nákladního vozu Zas / Taes / Has je formou leptů, kartonových dílů a střechy z odlitku - zaformovaný 3D tisk. Vůz může mít různě otevřené všechny dveře a ventilace. 3D podlaha pálená laserem je k možnému dokoupení - vhodné pro otevřené vozy. Stavebnice je navrhnutá pro rychlé a přesné složení vozu. 

K provozu : Vůz má mít dvojkolí 920 mm - v TT tedy 7,7 mm. Ke stavebnici jsou dodávány kartonové podložky o síle 0,7 mm, 2 šroubky a 2 matky, tím je dána přesná celková výška vozu.

Mástr střechy z 3D tisku byl chem. ošetřen, zahlazen a následně zaformován...

Has_stavebnicettHas_oprHas_opr1

Res_podvozky_oprPodvozky2m_nk_navod5_4Has2_kolejiste9

Kat.č. TT-Has  Velikost 1:120 TT. Cena za vůz, vč. podvozků 480 Kč

Kat.č. TT-Has set  Velikost 1:120 TT. Sada 3 ks vozů. Cena za vůz, vč. podvozků 440 Kč

Kat.č. TT-Podvozek2000

 Leptané podvozky ( pár ) o rozvoru 2000 mm vhodné např. pro vozy Res a Has s leptaným spřáhlem pro spojení více vozů. Možnost uložení dvojkolí do držení, nebo do ložisek. Ložiska a NEM šachty nejsou součástí. Cena 125 Kč. Velikost 1:120 TT 

Kat.č. TT-Has podlaha  Velikost 1:120 TT. Podlaha pro otevřený vůz. Cena 40 Kč

Has_podlahaHas2_kolejiste12


Z historie vozů :

Has_gif_2Has_csdHas_cd

Rok výroby 1965 až 1973 - Vagónka Č.Lípa

 Dodávky pro ČSD jako řada Zaz. Od r. 1968 postupně při opravách přeznačeny na řadu Taes a zařazeny do intervalu 5811 až 5814, 5851 až 5854 a 5857 až 5859. Od r. 1981 přeznačeny jako Has do intervalu 270 0 až 270 4. Vozy přepravců zařazeny do 270 4 900 až 999. V 90. letech přeznačeny na řadu Taes v intervalu 0811 až 0813.
K 31.12.1989 měly ČSD ve stavu 4125 vozů. Po rozdělení ČSD připadlo 1725 vozů ČD. Vozy u ŽSR / ZSSK pod označením Has v intervalu 31 56 270 x xxx


- Sady obtisků ČSD / ČD / ŽSR / ZSSK

Has_145_popisky

- Bílé písmo, sada aršíku je na tři vozy, výběr z více čísel např. pro ucelené soupravy

Mm_ob_has_csdHas - ČSD

Tt-o-hascd_nahled_3Mm_ob_taes_cdTaes - ČD

Tt-o-has-zsr_nahled_4Mm_ob_has_zsrHas - ŽSR


Sestavení podvozků 2.00 m a možnosti spřáhel

Stačí ohnout kostru a případně dopájet ložiska. Pak přilepit zesilující dílky a případně přiletovat zdrže. Tím je podvozek připraven k laku. Kartonové podložky jsou součástí stavebnice vozu Has. Pokud použijete dvojkolí jednostranně izolovaná, osaďte všechy 4 stejným směrem. To samé platí při spojení vozů leptaným spřáhlem, jinak dojde ke zkratu. 

 Na výběr máte hned z několika možností spřáhel, vyberte si co Vám nejvíce vyhovuje, pevné leptané spřáhlo je v sadě u podvozků - tedy je již v ceně :) Jeden konec ( první a druhou drážku ) ohněte do "Z" provlékněte do podvozku a ze spodní strany spřáhla "Z" fixujte trochou cínu. Tím spřáhlo nevypadne, ale bude otočné. Druhou stranu ohněte do "L" ( na druhé drážce ). Ohyb můžete lehce procínovat, aby byl pevnější. Tak se vozy mohou zapojit mezi sebou. Pozor u čelníku na otvory pro brzd. hadice, aby Vám provozně nevadily. Doporučujeme : sestavte jedno pevné spřáhlo a otestujte ho na vlastním kolejišti, zda Vám tato vzdálenost vyhovuje.

Podvozky2m_nk_navodPodvozky2m_nk_navod1Podvozky2m_nk_navod2

Podvozky2m_nk_navod3Podvozky2m_nk_navod4Podvozky2m_nk_navod5_2


Fotografie ověřovacího podvozku

Pevné spřáhlo z leptu

Res_podvozky_navod2Res_podvozky_navod3

Další možnost jak uchytit šachtu NEM k podvozku - tento způsob se po testech provozně osvědčil.

Res_podvozek_2000_navod2Res_podvozek_2000_navod3_2Res_podvozek_2000_navod5

Kinematika PEHO

Has_pehoHas_peho1Res_podvozek_2000_navod


Návod - stavba prodejní verze leptu

Vůz je v několika vrstvách síly, je tu více lepení, než pájení, vzniká tak opravdový 3D model :)

Skříň vozu

Has_navodHas_navod1Has_navod2

Has_navod3Has_navod4

Detaily čel

Has_navod5Has_navod6Has_navod7

Bočnice - zesilující díly a detaily

Has_navod8Has_navod9Has_navod10

Has_navod11Has_navod12Has_navod13

Has_navod14Has_navod15Has_navod16

Rám vozu a střecha

Has_navod17Has_navod18Has_navod19

Has_navod20Has_navod21Has_navod22

Has_navod23Has_navod24Has_navod25


Prodejní verze vozu

Has2_kolejisteHas2_kolejiste1Has2_kolejiste2

Has2_kolejiste3Has2_kolejiste4Has2_kolejiste5

Has2_kolejiste6Has2_kolejiste9_2Has2_kolejiste10

Has2_kolejiste7Has2_kolejiste8Podvozek_uprava

Pokračování stavby - lak a finále

Has_vuz_csdHas_vuz_csd1Has_csd_finis

Has_csd_finis1Has_csd_finis2

Dokončený model vozu Has ČSD 31 54 270 4 250-4

Patina "suchým" štětcem je pouze přes obtisky a podvozky, ostatní vzniklo "samo" kombinací barev černé a hnědé :)

Has_csd_finis3Has_csd_finis4Has_csd_finis5

Has_csd_finis6Has_csd_finis8Has_csd_finis10

Has_csd_finis11Has_csd_finis12Has_csd_finis13

Has_csd_finis16Has_csd_finis18Has_csd_finis19

Has_csd_finis20Has_csd_finis21Has_csd_finis22


Připravený ověřovací vůz k laku

- Na leptu se našlo pár drobných chyb, ty byly do prodejní verze leptu opraveny ! Co bylo psáno ještě před stavbou, je drobné zesílení větraček. Dále např. chybějící střední madlo a stupačka na čelech - na předloze tyto prvky nebyly...Dále dojde k úpravě leptané střechy - zámky nebudou skrz, ale jen ze spodní strany leptu, takže pak bude střecha pohledově čistší.

VÁHA VOZU : Takto jak vůz vidíte níže je váha 40 g.

( Vůz Eas od Tilliga má 28 g a je o cca 2 cm kratší )

Has_fin1_2Has_fin8Has_fin7

Has_fin9Has_fin11Has_fin12

Has_fin13Has_fin14Has_fin15


Lak / Obtisky / Lak

Has_lak

 Obtisky aplikujte přímo na barvu, nejsou potřeba žádné vodičky, či přípravky před nanesením, nebo k nanesení ! Obtisk se ve vodě velmi rychle oddělí od nosného papíru ( 5 vteřin ). Když je obtisk na modelu a samovolně proschne, zalakujte ho malou vrstvou matného laku.

Has_lak1Has_obtiskycd_lakHas_finale


Dokončený ověřovací model ČD Taes 31 54 0811 055-1

Has_finale1Has_finale2Has_finale3

Has_finale4Has_finale5Has_finale6 

Has_finale7Has_finale8Has_finale9

Vůz v soupravě

Has_finale11Has_finale12Has_finale13

Has_finale14Has_finale15Has_finale16

Nakladni-vozy_lepty2_2Nakladni-vozy_lepty5Nakladni-vozy_lepty7_2


Dokončený model vraku ČD Taes 31 54 081 3 361-1

Taes-361_vrakTaes-361_vrak1Taes-361_vrak2

Taes-361_vrak3Taes-361_vrak4Taes-361_vrak5_2

Taes-361_vrak6Taes-361_vrak7Taes-361_vrak8


Dokončený model vraku Has 31 54 270 1 451-1

Použité graffity jsou též z naší nabídky. Jeřáb v pozadí postavil Majkl.

Has-451_vrakHas-451_vrak1Has-451_vrak2

Has-451_vrak3Has-451_vrak4Has-451_vrak5

Has-451_vrak6Has-451_vrak7Has-451_vrak9

Has-451_vrak10Has-451_vrak11_2Has-451_vrak12


Model vozu s jednou barvou navíc :)

Taes 31 54 0812 534-4

Taes_sediva-strechaTaes_sediva-strecha2_2Taes-534

Taes-534aTaes-534dTaes-534f_2

Taes-534gTaes-534hTaes-534i

Níže je už model zařazen do běžného provozu :)

Taes-534jTaes-534kTaes-534l

Taes-534nTaes-534oTaes-534p


Model vozu Taes 31 54 0812 677-1

Model má jedno závěsné oko zvednuté

Taes_oko_2Taes-677Taes-677a

Taes-677bTaes-677cTaes-677d

Taes-677eTaes-677fTaes-677g

Objednávat můžete ZDE


Fotografie předlohy

Has126Has126eHas126f

Has126gHas126jHas126ll

Has126nHas126nnHas126qq

Has126strechaHas126strecha1Has126t

Další vozy řady Has

Has147Has147hHas147i

Has147kHas147strechaHas147strecha1

Has147strecha2Has839dHas839g

Článek publikován 27.7.2016 / Poslední aktualizace 5.3.2017