Návody pro stavby vozů LPH 010 / 810 / MVTV.2 s leptanou bočnicí
Kat.č. TT-010 Bok
Bočnice a doplňky pro přípojný vůz řady 010 - 016. Náhrada plastového výlisku LPH. Velikost TT. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-810 Okna
Okna vhodná pro leptané bočnice vozů 010 - 016. Velikost TT. Cena 75 Kč
Kat.č. TT-Sada2
Zásuvky dálkového řízení. Balení obsahuje 2 ks zásuvek a 2 ks mřížek. Vhodné např. pro ř. 010-016, nebo 754. Velikost TT. Cena 10 Kč
Kat.č. TT-810 Bok
Bočnice a doplňky pro motorový vůz řady 809 / 810 / 811. Náhrada plastového výlisku LPH. Velikost TT. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-810 Okna
Okna vhodná pro leptané bočnice motorových vozů 809 / 810 / 811. Velikost TT. Cena 75 Kč
Okna rekonstruovaných motorových vozů
Kat.č. TT-810 Okna Reko
Stahovací 3D okna pro motorové vozy řady 810 a přípojné vozy 012 - doplněk k LPH. Vnější rámy oken. Velikost TT. Cena 70 Kč
Kat.č. TT-M153 Bok
Bočnice a doplňky pro motorový pracovní vůz řady M153 / 892 / MVTV.2. Náhrada plastového výlisku LPH. Velikost TT. Cena 250 Kč
Kat.č. TT-892 Okna
Okna vhodná pro leptané bočnice motorových vozů řady M153 / 892 / MVTV.2. Velikost TT. Cena 60 Kč
Doplňující zboží
- TT obtisky od Jacek-modely. Cena - kus 50 Kč
NOVÉ TT obtisky :
Obtisk Viamont - sada vč. pruhů 120 Kč
Z historie přípojných vozů :
V letech 1973-1983 vyrobila Vagónka Studénka celkem 912 přípojných vozů. Dva prototypové vozy vyrobené v letech 1973 a 1974 byly označeny Blm 70 54 25-09 600 a 601, sériové vozy, které začaly být dodávány od roku 1976, dostaly označení řady Blm 70 54 24-29 000 až 909.
V roce 1983 bylo změněno označení řady na Baafx a v roce 1994 přibylo na vozy ČD také číselné označení řady 010. V souvislosti s tím obdržely vozy nová inventární čísla zcela nezávislá na původních. Byla přidělována podle pořadí žádostí o přeznačení, jak přicházely z jednotlivých DKV. Od roku 2001 má řada písmenné označení Btax. Na Slovensku nesou vozy číselnou řadu 011 se zachovanými původními inventárními čísly a písmenným označením Baafx.
V letech 1983?-2014 bylo postupně rekonstruováno 119 přípojných vozů řady 010 na vozy řady 012 BDaafx s rozšířeným zavazadlovým oddílem. Pro rekonstrukci byly vozy vybírány náhodně a rekonstruované vozy pak dostaly nová inventární čísla bez vazby na označení předchozí. Písmenné označení těchto vozů bylo posléze v roce 2001 změněno na BDtax.
V letech 1994-1998 - přestavba 6 kusů vozů 010. Vozy 043, 075, 088, 092, 093 a 101, na služební vozy pro přepravu jízdních kol, která byla provedena vlastními silami ČD v dílnách DKV Č.Budějovice. Vozy byly označeny řadou 013 Daafx s ponecháním původních inventárních čísel. Od roku 2001 je jejich písmenné označení Ddax. Z původního počtu dnes existují údajně už jen 2 tyto vozy, některé byly prokazatelně přestavěny na nemotorové vozy souprav Regionova.
Rok 1997 - dva vozy řady 010 se podrobily modernizaci, jejímž smyslem bylo upravení vozů pro tehdy zmodernizované motorové vozy řady 811. Vozy mají číselnou řadu 011. Obdržely průchozí řídící vedení včetně úpravy vzduchového ovládání dveří (ovládání tlačítky). Okna jsou tónována a zásadní změnou prošel interiér vozu. Lavice byly zaměněny za sedáky. Modernizací prošlo i WC. Prvním působištěm vozů řady 011 se stalo V.Meziříčí. Vozy čísel 281 a 310. Modernizací prošel ještě třetí vůz. Z něj se stala obdoba vozů řady 012 (tzn. osobní s rozšířeným zavazadlovým prostorem na úkor jednoho fiktivního oddílu), a zároveň modernizovaným obdobně jako dva vozy řady 011. Někdy v letech 2006-2007 došlo k vozu ke změně z řady 014 na řadu 016. Důvodem bylo opuštění řady 014 ve prospěch vnikající řady vložených vozů do jednotek řady 814 ("Regionova"). Vůz řady 014 (později 016) měl stále stejné pořadové číslo 824, dosazené dle označení vozu do přeznačení v letech 1994-1995. V roce 2009 obdržel nové pořadové číslo 601, které nemá nic společného z předchozími pořadovými čísly v historii tohoto vozu.
V roce 2001 se zahájily rekonstrukce 45 vozů - vozy s prostorem pro zjednodušenou přepravu jízdních kol řady 015 Bdtax. Vozům byla po rekonstrukci přidělena původní inventární čísla z doby před přečíslováním na řadu 010 033, 042, 053, 069, 071, 087, 103, 165, 175, 194, 197, 206, 241, 249, 293, 300, 320, 323, 324, 332, 334 až 336, 339, 367, 368, 373, 431, 442, 492, 494, 501, 527, 539, 573, 705, 718, 720, 757, 761, 766, 796, 803, 814, 826
Předloha kolem dokola
Návod přípojného vozu
Při stavbě přípojných vozů je nutné z LPH stavebnice odlomit pluhy a odříznout komínek na střeše.
Z odpadu leptu ( rámečku ) si vyrobte pásky k podlepení - zesílení leptaných bočnic. Šest kusů přilepte ke střeše do zámků v plastu. Přilepte leptané bočnice k čelům a dále je fixujte napuštěným papírkem ( ubrouskem ) pomocí vteřinového lepidla. Papírek tak vytvoří velmi silný spoj.
Pohledové srovnání rozdílu mezi okny LPH a okny z leptu. Tmelení dálkového reflektoru. Střechu po přilepení trochu zabruste, přechody na čela nesedí úplně ideálně ( to ale není vlivem bočnice ). Jehlovým pilníčkem strhněte také okapničku.
Připevněte schody, ideálně letováním uvnitř vozu, pak schody ohněte tak, aby byly zároveň s bočnicí - při pohledu od čela. Pokud by bočnici přesahovaly, je to špatně. Dveře se dají lakovat zvlášť, záleží na zvolené barevné verzi. Po přilepení boční mřížky je model připraven do myčky a následně k laku.
Lak / Patina
Stavba leptaného interiéru je popsána v jiném návodu ZDE
Čelní dělení oken lze nalepit přímo na okna. Zásuvky dálkového řízení lze umístit na model lakované zvlášť. Každá je složena ze 3 dílů lepených na sebe, zásuvky lze sestavit jako zavřené ( levé ), nebo otevřené ( pravé ). Kabel na pravé zásuvce lze vytvořit z černého slabého drátku.
Baafx 70 54 24-29 050-4 ve svém finálním laku
Rozdílů proti pouhé plastové LPH bočnici je tu dost, navíc drobné dílky - detaily ze sady model dále pozvedají k nárokům současnosti...
Osvětlení interiéru, zasklení, dosazení střední příčky čelních oken a přilepení vnitřního madla na jednom z čel. Kastle je zatím jen položena na pojezdu. K zasklení bočnic můžete použít Euro-fólii, formát 2 x A4 za cca 1 Kč.
Hotový model
Na svou první testovací jízdu byl zařazen k osobnímu vlaku v čele s 850.009
Doplňující fotografie :
Bdtax 521 - Cyklo vůz ( řada 015 )
Btax 135
Btax 004 / Btax 172 / Btax 367
Btax 320
Viamont 340 - řídící vůz
M152.0535 a M152.0517
M152.0002
Článek publikován 2013 / Poslední aktualizace článku 12.7.2017