021 Btx-Bočnice
Návod stavby - odlitek s leptanou bočnicí vozu Bifx / Btx 021 TT / H0
Z historie vozu :
1995 / 1996 : Proběhla modernizace 68 vozů Balm 020 ( z vybraných 100 ks ), dodány pod čísly 021 001 až 068 ( Bifx 021 ). Poznávací prvky jsou např. předsuvné dveře, nová vyklápěcí okna a změna v interiéru vozu - sedadla. Vozy k řadám 714, 812, 842, 843, 854. Tyto vozy jsou nasazovány do provozu i v současné době ( roku 2015 ). Od roku 2001 nesou označení Btx
H0 1:87
H0 je pouze na objednávku
Kat.č. H0-021 Bok Nezkrácené bočnice, 3D okna a doplňky na odlitek z oměřeného vozu Btx 021. Velikost 1:87 H0. Cena 550 Kč.
Odlitek ( Balm / Bix 020 ) není součástí leptané sady. Vhodné jako první seznámení se s lepty.
Kat.č. H0-Ventilace
Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus - jeden větrák 5 Kč. Velikost 1:87 H0
TT 1:120
Kat.č. TT-021 Bok
Nezkrácené bočnice, 3D okna a doplňky na odlitek z oměřeného vozu Btx 021. Velikost 1:120 TT. Cena 400 Kč.
Odlitek ( Balm / Bix 020 ) není součástí leptané sady. Vhodné jako první seznámení se s lepty.
Doplňující zboží :
Kat.č. TT-021 IN
Leptaná sedadla. Sada pro jeden vůz Bifx / Btx 021. Sedadla stačí pouze ohnout v ruce dle rysek. Není potřeba žádného nářadí. Rychlá a přesná stavba na deset minut. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-820 Dveře
ND - Otevřené čelní dveře, sada obsahuje díly pro dvoje otevřené dveře. Velikost 1:120 TT. Cena 25 Kč
Kat.č. TT-Ventilace
Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus - jeden větrák 5 Kč. Velikost 1:120 TT
- TT Obtisky pro vůz ( 020 / 022 ) od Jacek-Modely. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-Tatra 2300
Leptané podvozky ( pár ), včetně masek podvozků - Tatra o rozvoru 2300 mm. Sada obsahuje také dynamo. Velikost 1:120 TT. Cena 125 Kč.
NÁVOD SESTAVENÍ PODVOZKŮ NAJDETE ZDE
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
A ještě na závěr....V nabídce máme také nepatrně zvýhodněný TT set. A to bočnice s podvozky za 500 Kč.
...Na fotografii jsou dvě sady bočnic a dvě sady podvozků...
Návod
Dle nové bočnice - leptané, odřežeme tu původní - odlitkovou. Z odlitku zůstane jen střecha a čela. Po odřezání bočnic je k čelu perfetní přístup i zevnitř odlitku.
Spodní část bočnice můžete ohnout, na spodní straně leptu jsou k tomu připravené rysky. Bočnici k odlitku lepte vteřinovým lepidlem a fixujte napuštěným papírkem.
Otvor pro budoucí podvozek ( masku ) je dobré nepatrně prodloužit, přeci jen, nejdůležitější jsou jízdní vlastnosti modelu. Okapničky a přechody leptu na odlitek zabruste jehl. pilníčkem. Zaoblená okna zarovnejte do úhlu - dle leptu a určitě je dobré je také zvětšit - jsou moc úzká...Čelo lze dozdobit ještě dílem "otevřených" čel. Vyvrtejte otvory pro uložení háku a brzdových hadic. Dále upravte délku oplechování nárazníků. Původní světla zrušte a dosaďte nová z leptu. Na základ světel přilepte ještě "černý" kroužek.
Po osazení schodů je model už téměř připraven do základní barvy...Teprve v základní barvě se pozná, jak moc bude potřeba tmelit přechod leptu a odlitku. Posledním rozdílem mezi řadou 020 a 021 je ještě rozložení větráků na střeše. Leptané okapničky, stupačky a schody je výhodnější lakovat zvlášť, pro okapničky jsou v bočnici žlábky pro jejich jasné umístění.
Předloha kolem dokola
Čela mají dvě verze přechodové části. Malá vrátka jsou součástí základní leptané sady, delší vrátka lze dokoupit jako ND.
Lak
...Aby to bylo provozně zajímavé, jsou v lakovně dva vozy ( jeden soupravu neudělá ), které budou trvale spojeny, proto je vždy jedno z čel zavřené a druhé otevřené. Oba vozy jsou bez patiny, představují čerstvé nasazení do provozu 1995.
( Po dodatečném osazení madel a stupaček na čelech ).
Po osazení nabarvených dílů jsou modely připraveny k obtiskům, teprve pak se vše zafixuje matným lakem. Drobné díly - okapničky, stupačky, schody, přechod. plechy, háky a brzdové hadice lepte vteřinovým lepidlem. Kroužky světel, 3D okna a směrové cedule stačí lepit Herkulesem. Stupačku a madlo mají vozy vždy jen vpravo, tedy na celém voze jsou dvě stupačky a dvě madla. Brzdové hadice jsou umístěny jen ty vnější tak, aby nijak nevadily v provozu spřáhlům.
Nárazníky si vyrobte tak dlouhé, aby celková délka přes nárazníky byla 18,50 m - což je v TT 154,17 mm ( bužírku lze posouvat ). Obtisky - číslo je upravené ze sady pro vozy 020 / 022.
Modely po matném laku
Děti ve starém Balmu právě obdivují zkušebně připojený vůz Bifx :)
Leptaná sedadla v laku. Stavba těchto sedadel zabrala 10 minut, stačí je jen ohnout dle rysek, není potřeba žádného nářadí. Sedadla jsou lepena k rámu vteřinovým lepidlem. Cestující pak v osvětlených vozech budou příjemný detail.
Test osvětlení vozu - zatím jen koncová světla. A další test - usazení skříní a kontrola výšky nárazníků. Lokomotiva řady 714 se k těmto vozům hodí, v plánu ale je, dosadit do čela motorový vůz...
Po dosazeném osvětlení se model může zasklít. Vozový dekodér máme také v nabídce zboží. Do vozu na poslední chvíli přistoupilo ještě pár cestujících :)