Návod - V. verze vozu Btn 042 - Velikost 1:120 TT
Další informace :
Jelikož řada M296 a přípojné vozy Baim jsou u nás srdcovou záležitostí, rozhodli jsme se ( také dle recenze na vůz u Jacka ) tuto starší stavebnici TT vylepšit. V roce 2015 tedy vznikla nová již V. verze tohoto vozu, kde jsme upustili od leptané střechy a volba padla na přípravu 3D střechy z odlitku. Spodní leptaná výbava - bedny jsou již také ve stylu 3D, tedy mají i zadní stěny a přesně dané opěrné nožky. I když vůz Baim nenese tolika beden, proti jiným vozům, chtěli jsme se i zde posunout nabídkou dál a proto jsme nechali zaformovat celý TT spodek - hlavní bedny, díl je k možnému dokoupení za 60 Kč. Pro super rychlou stavbu podvozků jsme dále zaformovali masky 2400 mm, které mají přesnou podobu dle leptaného originálu. To ušetří spousty času při stavbě. Dalším prvkem této V. verze je použití pouze 3D oken a čelníky jsou obohacené o madla. Díky všem těmto prvkům lze tuto stavebnici ( set ) považovat za tu nejjednoduší z naší dosavadní nabídky vozů.
Bonusem v základní leptané sadě jsou jedny "otevřené" boční dveře. Čelní, přechodové se dají otevřít standartně. Stavebnice se dá využít i pro stavby vozů Btn 042 ( 001-004 ) určených k řadě 842. Rozdíl proti Btn 053 je hlavně v podvozcích a v pár dílech spodní výbavy, ta je ovšem opět součástí již základní sady ( díly jak pro stavbu 053, tak pro stavbu 042 ). Dynamo a brzdový válec nabízí výběr mezi 2D a 3D zpracováním.
Tento set můžeme doporučit i pro první seznámení se s lepty. Stavebnice se dá případně také jen lepit.
Z historie vozů :
Pro zkušební provoz prototypů řady 842 (předpokládalo se řazení ucelené soupravy 842 + 4x vložený vůz + 842) byly v polovině roku 1989 pořízeny potřebné 4 vozy, které vznikly rekonstrukcí vozů řady Baim / Btn 053. Rekonstrukce byla zaměřena především na přizpůsobení podvozků motorovým vozům řady 842. Šlo o rám podvozku, pneumatické sekundární vypružení, přenos sil a brzdovou výzbroj. Rekonstruované vozy byly označeny Btfnw 20-09 496 až 499 a předány do zkušebního provozu v polovině roku 1989, zůstaly ovšem v majetku Vagónky Studénka. Jejich provoz byl zcela závislý na prototypech řady 842, které byly často odstavovány pro poruchy, takže rekonstruované vozy byly využívány jen minimálně a po ukončení zkoušek byly odstaveny v tehdejším depu Praha sever (později Praha Libeň). ČD je odkoupily až po zahájení dodávek sériových vozů řady 842. Původně byly zařazeny do turnovského depa, avšak kvůli dlouhodobému odstavení musely být v roce 1994 podrobeny revizi v MSV Studénka. Po ní byly vozy přeznačeny na 042.001-004 a vrátily se do Turnova, kde byly provozovány s motorovými vozy řady 842 i s lokomotivami řady 714. Koncem 90. let byly předisponovány do Brna, kde jezdily v ucelené soupravě s motorovými vozy 842 především na spěšných vlacích Brno - Frýdek-Místek - Ostrava. V rámci postupující centralizace řad přípojných vozů byly na počátku platnosti GVD 2002/2003 přesunuty do DKV České Budějovice, kde jsou dislokovány dodnes. Text : Vlaky.net
Vše co patří do tohoto TT setu ( již pátá a poslední verze )
Kat.č. TT-042 Set
Set obsahuje : Leptanou nezkrácenou stavebnici vozu se střechou z odlitku, okna 3D, pevný rám síly 0,5 mm, leptané podvozky 2300 mm a interiér z odlitku. Velikost 1:120 TT.
Zvýhodněná cena TT setu 1250 Kč
TT Díly k možnému dokoupení
Kat.č. TT-053 Bedny
Plastový výlisek - přesná kopie leptané výbavy vozu Baim. Velikost 1:120 TT. Cena 60 Kč *Druhé foto níže
Kat.č. TT-460 Okna
ND - univerzální použití pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč
Obtisk vozu 042 Btn od JACEK-MODELY. Cena 50 Kč
Prodejní je již pátá verze leptu, rozdílů je minimum...
Hrubá stavba vozu za cca 90 minut.
Sestavení skříně vozu
Konce bočnic dle rysek trochu ohněte o ( 5° ) a přiletujte je z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osaďte 3 přepážky. Prostřední dle nápisu "Sem" - ten vyznačuje kam přijde klika. Krajní přepážky - záchranná brzda přijde vždy směrem na střed vozu. Na krajní přepážky připevněte do zámků stěny WC a umývárny. Stěna s kolem ruční brzdy přijde na stranu kde je nápis "Ventilace".
Sestavení čel
Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu.
Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujte z vnitřní strany čela. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Čelo, které má již připevněné 4 dílky "1,2,2,3" a přechodové dveře připevněte do zámků v bočnicích. Následně připevněte čelník "4" ( tupě na spodní stranu dílku "3". Rohy čel zabruste jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět obdélníkové otvory, ty jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - v odlévané střeše je připraven žlábek.
Nebo lze postupovat takto...dvě fotografie níže....
Přiletujte horní část schodu. Pak přiletujte "spodem" čelník, který je opřený právě o boční část horního schodu. Pak přilepte záslepky na bočnicích a střechu, díly případně tmelte. V závěru stavby přiletujte spodní část schodu.
Sestavte schody - dílky ohněte dle rysek a připevněte je do zámků v bočnicích. Sestavte spodní výbavu vozu, dle uvážení zjednodušenou 2D, nebo plnou 3D - ( případně lze využít spodní výbavu z odlitku - ta ale není součástí této sady ). Dílky jsou označené v číselné řadě. Bedny složte dle rysek a proletujte je. Následně je připevněte k rámu vozu. Brzdový válec : základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček. Dynamo vůz 042 nemá. Z odlitku se může ubrousit. Místo bedny 3 jsou tu dvě bedny s označením 3a.
Střecha
Střechu k leptu lepte nejprve Herkulesem v celé délce - lepidlo nanášejte na lept. Po fixaci střechy gumičkou ještě zevnitř vozu prolijte tento spoj vteřinovým lepidlem. Získáte tak trvanlivější spoj. Tmelení na čelech můžete provést také tímto způsobem, tedy do mezery vtlačit Herkules a následně ho potřít vteřinovým lepidlem.
Detaily a závěr
V závěru stavby přilepte vteřinovým lepidlem poslední detaily : 4 x dílky nad podvozkem. Boční dveře se dají lakovat zvlášť. Zabruste 4 výstupky nad podvozky.
Pár pohledů na celek...
Návod sestavení podvozků 2300 mm najdete ZDE
Testovací VIDEO
Lak / Patina
Jak předejít sloupnutí barvy ?
Na lepty použijte vždy kvalitní základní barvu a nechte ji proschnout více než 24 hodin, můžeme doporučit 30-48 hodin ! Před prvním lakováním vezměte model do "myčky" tzv. polijte ho nad umyvadlem jarem na nádobí a kartáčkem ( na ruce ) model "očistěte" i uvnitř. Je totiž potřeba odstranit veškerou mastnotu ze stavby. Pak stačí jen opláchnout a vyčkat samovolnému odpaření veškeré vody. Nahřívání na radiátoru a podobné věci - to nefunguje. To je náš postup, který je osvědčený a spolehlivě funguje již několik let. ( Pozor na ztrátu drobných dílů, které jsou pouze lepeny ).
Detaily a poslední dílky před závěrečným matným lakem
Dobarvěte černou, nebo šedivou barvou čelníky a schody. Červenou můžete vyznačte na čelech úchyty pro odrazky. Strhněte skalpelem barvu z klik bočních dveří a z rámečků světel na čelech vozu. Přilepte dveře. Černou barvou můžete ve dveřích obtáhnout hranu okna. Tyto podvozky nemají zdrže, brzda je kotoučová...
Srovnání šedého a černého spodku ( černý se ještě přestříká na šedou ). Střecha se může patinovat. Třetí fotografie je ilustrační.
Madla lepte vteřinovým lepidlem uvnitř vozu. Okna 3D, obarvené měchy, přechod. plechy a směrové cedule stačí lepit Herkulesem. Pokud nebude vůz svítit ( červené konce ), tak otvory v leptu zevnitř vozu zaslepte obarveným papírkem na chromovou barvu. Připevněte 4 díly nad podvozky "z leptané sady podvozků 2300 mm" - napouštění vody. V závěru před lakem naneste ještě obtisky.
Otevřená okna se můžou využít ze sady "ND - původně pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken."
Obtisky
Kdo chce detaily, může zvolit také část obtisku z vozu 020. Dvojky v rámečku. Do jaké doby na vozech byly je ale otázkou. Současný stav poukazuje na "dvojky" bez rámečku....Vozy řady 042 jsou jen 4 ks, pořadová čísla jsou vypsána níže. Zdroj - Scan z Železnice. Naše stavba začíná s vozy 001 a 004, později se vymodelují také vozy 002 a 003. Čísla vozů 001 a 002 jsou v obtiskovém aršíku, čísla 003 a 004 jdou sestříhat a opět poskládat - viz naše 004....
Osvětlení vozu
Zde ve voze je použit opět vozový dekodér pro digitální řízení, který máme také v nabídce zboží.
Vůz měl v době zařazení do provozu ( 1994 ) výbavu modrých světel, podobná jsou i na motorových vozech ř. 842. V modelu je střecha provrtána a světlo zajišťuje světlovod a sm dioda. Při nočních jízdách to bude jistě zajímavé spestření v provozu...
Interiér
Sedadla se dají použít jak plastová, tak leptaná...prázdný interiér volá po zaplnění cestujícími :)
Dokončení vozu - finále :
Pokud má vůz obtisky a prošel posledním matným lakem může se zasklít, ideální je A4 EURO fólie za 1 Kč ( kancelářské košilky ). Nasuňte do skříně vozu pevný rám, ten je fixován také trochu tlakem schodů. Dorazy jsou veškeré přepážky vozu. Osaďte sestavené a nabarvené nárazníky. Brzdové hadice a šroubovky lze použít na poslední vůz v pevné soupravě, nebo můžete osadit jen krajní ( červené ) brzd. hadice, které se musí trochu vyhnout ze své osy tak, aby nevadilo spřáhlo.
Leptané podložky síly 0,5 mm použijte dle vlastního uvážení, oměření výšky nárazníků...na tomto voze jsou.
Dokončený DCC model vozu 042 004-2
Vůz nasazen do provozu, zatím v jiné soupravě...někdy později bude v provozu s motorovým vozem řady 842, ten se ale musí nejdříve oměřit a připravit...vše nechme otevřené, času pro nové projekty je málo...
Leptané doplňky pro motorový vůz 850 - odlitek, byl jeden z prvních leptů z naší produkce :)
VIDEO Z PROVOZU
Dokončený DCC model vozu 042 001-8
Vůz byl ihned zařazen do provozu, zatím s vozem *004. Řazení by mělo být 001+002 a 003+004
Zatím souprava nemá svůj mot. vůz řady 842, tyto vozy ale může tahat také řada 714
Souprava vyrazila na trať a již přepravuje své první cestující...Modré světélko je spestřením v provozu
Nic nebrání spojení s vozy řady 021 - ( leptané bočnice na odlitku, také naší produkce ), ostatně i tyto vozy jsou určeny k motorovému vozu řady 842, ( 843 )
Poslední dva vozy pro ucelenost - 042 002 a 042 003
Doplňující fotografie vozu 042
Při hlavní opravě v KOS Krnov koncem 90. let dostala sedadla ve vozech látkové potahy místo původních koženkových.
Fotografie níže, kde jsou krásně vidět všechny 4 vyrobené vozy z druhé strany. Autor je pan Ondřej Gazárek a tímto děkujeme. Další fotografie jsou také na www.vagonweb.cz
Poslední 2 fotografie vozů 042 Btn nám zaslal Pan Ing. Ivo Mahel. Vůz z roku 1993 je v netradičním nátěru s žlutým pruhem. O rok později ( 1994 ) jsou vozy 042 již v běžném provozu a to s pruhem krémovým
Článek publikován 20.4.2016 / Poslední aktualizace 12.7.2017