Návod - V. verze vozu Baim / Btn 042 / Btn 053 TT / H0
Baim ve velikosti 1 : 87 H0
Kat.č. H0-053
Leptaná skříň vozu se střechou z odlitku. Detaily stavebnice jsou stejné, jako v měřítku TT. Tedy skříň a spodní výbava - bedny a 3D okna. V měřítku 1:87 H0 pouze na objednávku. Cena 1200 Kč
Se spodní výbavou
V našem plánu bylo také zhotovit kostry podvozků 2400 mm pro doplnění masek z odlitku.
Kat.č. H0-Základ 2400 Cena za sadu 120 Kč ( bez masek ). V leptané sadě je navíc také podélné táhlo, takže kostry lze použít také jako podvozky "GP" tedy jsou vhodné také např. k poštovnímu vozu Fa.
Pevný rám z Cuprex. destičky s otvory pro šroubky M2. Cena 150 Kč
Další informace :
Jelikož řada M296 a přípojné vozy Baim jsou u nás srdcovou záležitostí, rozhodli jsme se ( také dle recenze na vůz u Jacka ) tuto starší stavebnici TT vylepšit. Vznikla tedy nová již V. verze tohoto vozu, kde jsme upustili od leptané střechy a volba padla na přípravu 3D střechy z odlitku. Spodní leptaná výbava - bedny jsou již také ve stylu 3D, tedy mají i zadní stěny a přesně dané opěrné nožky. I když vůz Baim nenese tolika beden, proti jiným vozům, chtěli jsme se i zde posunout nabídkou dál a proto jsme nechali zaformovat celý TT spodek - hlavní bedny, díl je k možnému dokoupení za 60 Kč. Pro super rychlou stavbu podvozků jsme dále zaformovali masky 2400 mm, které mají přesnou podobu dle leptaného originálu. To ušetří spousty času při stavbě. Dalším prvkem této V. verze je použití pouze 3D oken a čelníky jsou obohacené o madla. Díky všem těmto prvkům lze tuto stavebnici ( set ) považovat za tu nejjednoduší z naší dosavadní nabídky vozů.
Bonusem v základní leptané sadě jsou jedny "otevřené" boční dveře. Čelní, přechodové se dají otevřít standartně. Stavebnice se dá využít i pro stavby vozů Btn 042 ( 001-004 ) určených k řadě 842. Rozdíl proti Btn 053 je hlavně v podvozcích a v pár dílech spodní výbavy, ta je ovšem opět součástí již základní sady ( díly jak pro stavbu 053, tak pro stavbu 042 ). Dynamo a brzdový válec nabízí výběr mezi 2D a 3D zpracováním.
Návod stavby vozů 042 najdete ZDE
Tento set můžeme doporučit i pro první seznámení se s lepty. Stavebnice se dá případně také jen lepit.
Vše co patří do tohoto TT setu ( již pátá a poslední verze )
Kat.č. TT-053 Set
Set obsahuje : Leptanou nezkrácenou stavebnici vozu se střechou z odlitku, okna 3D, pevný rám síly 0,5 mm, kostry podvozků 2400 mm včetně šroubovek do šachet, masky z odlitku, interiér z odlitku. Velikost 1:120 TT.
Zvýhodněná cena TT setu 1250 Kč
TT Díly k možnému dokoupení
Kat.č. TT-053 Bedny
Plastový výlisek - přesná vlastní kopie leptané výbavy vozu Baim. Velikost 1:120 TT. Cena 60 Kč *Druhé foto níže
Kat.č. TT-Maska 2400 odlitek
Maska z odlitku 2400 mm, věrná kopie našeho leptaného podvozku. Lze koupit samostatně, nebo jako doplněk k leptaným kostrám. Vhodné pro celou Vindobonu, dálé pro M296 / 852 - 854, atd..
Cena za jednu masku 1:120 TT. Cena 15 Kč
Prodejní je již pátá verze leptu, rozdílů je minimum...
Návod 4. verze - stavba vozů Baim / Btn 053
Hrubá stavba vozu za cca 90 minut.
Sestavení skříně vozu
Konce bočnic dle rysek trochu ohněte o ( 5° ) a přiletujte je z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osaďte 3 přepážky. Prostřední dle nápisu "Sem" - ten vyznačuje kam přijde klika. Krajní přepážky - záchranná brzda přijde vždy směrem na střed vozu. Na krajní přepážky připevněte do zámků stěny WC a umývárny. Stěna s kolem ruční brzdy přijde na stranu kde je nápis "Ventilace".
Sestavení čel
Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu.
Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujte z vnitřní strany čela. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Čelo, které má již připevněné 4 dílky "1,2,2,3" a přechodové dveře připevněte do zámků v bočnicích. Následně připevněte čelník "4" ( tupě na spodní stranu dílku "3". Rohy čel zabruste jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět obdélníkové otvory, ty jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - v odlévané střeše je připraven žlábek.
Sestavte schody - dílky ohněte dle rysek a připevněte je do zámků v bočnicích. Sestavte spodní výbavu vozu, dle uvážení zjednodušenou 2D, nebo plnou 3D - ( případně lze využít spodní výbavu z odlitku - ta ale není součástí této sady ). Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě. Bedny složte dle rysek a proletujte je. Následně je připevněte k rámu vozu. Brzdový válec a dynamo : základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček.
Střecha
Střechu k leptu lepte nejprve Herkulesem v celé délce - lepidlo nanášejte na lept. Po fixaci střechy gumičkou ještě zevnitř vozu prolijte tento spoj vteřinovým lepidlem. Získáte tak trvanlivější spoj. Tmelení na čelech můžete provést také tímto způsobem, tedy do mezery vtlačit Herkules a následně ho potřít vteřinovým lepidlem.
Detaily
V závěru stavby přilepte vteřinovým lepidlem poslední detaily : 4 x dílky nad podvozkem, 2 x zásuvky dálkového řízení "DŘ", kde každá zásuvka je tvořena ze dvou dílků lepených na sebe. Na čelníku je pro zásuvku jasně určené místo. Boční dveře se dají lakovat zvlášť, dle zvolené barevné kombinace.
Lak / Patina
Detaily a poslední dílky před závěrečným matným lakem
Madla lepte vteřinovým lepidlem uvnitř vozu. Okna 3D, obarvené měchy, přechod. plechy a směrové cedule stačí lepit Herkulesem. Pokud nebude vůz svítit ( červené konce ), tak otvory v leptu zevnitř vozu zaslepte obarveným papírkem na chromovou barvu.
Dobarvěte černou barvou čelníky a schody. Červenou vyznačte na čelech úchyty pro odrazky a můžete také zvýraznit zásuvku DŘ. Strhněte skalpelem barvu z klik bočních dveří a z rámečků světel na čelech vozu.
Osvětlení vozu
Dokončení vozu :
Pokud má vůz obtisky a prošel posledním matným lakem může se zasklít, ideální je A4 EURO fólie za 1 Kč ( kancelářské košilky ). Nasuňte do skříně vozu pevný rám, ten je fixován také trochu tlakem schodů. Dorazy jsou veškeré přepážky vozu. Osaďte sestavené a nabarvené nárazníky. Brzdové hadice a šroubovky lze použít na poslední vůz v pevné soupravě, nebo můžete osadit jen krajní ( červené ) brzd. hadice, které se musí trochu vyhnout ze své osy tak, aby nevadilo spřáhlo.
Leptané podložky síly 0,5 mm použijte dle vlastního uvážení, oměření výšky nárazníků...
Hotový model vozu 053 057-2
- VIDEO z provozu je níže....
Model vozu 053 125-1 před dokončením
Nebylo nad to, když Baimy tahala hydra, když ale "klekla" častou náhradou pak byl Brejlovec, nebo Kocour...Níže tedy pár pohledů, jak to ladí dohromady... :)
Hotový model vozu 053 125-1
Vozy 057, 097, 125 a 145 v soupravě
Jeden až dva vozy se hodí k osobnímu, nebo spěšnému vlaku. Čtyři vozy už udělají parádní rychlík, v čele může být brejlovec, zamračená, kocour, nebo jiná lokomotiva. Z motorových vozů pak nejčastěji ve spojení s řadou 850, 852 - 854, 842 - 843.
Doplňující fotografie vozu 042
TATO STAVBA VOZU BTN 042 MÁ VLASTNÍ NÁVOD ZDE
Poslední 2 fotografie vozů 042 Btn nám zaslal Pan Ing. Ivo Mahel. Vůz z roku 1993 je v netradičním nátěru s žlutým pruhem. O rok později ( 1994 ) jsou vozy 042 již v běžném provozu a to s pruhem krémovým
Článek publikován 12.7.2015 / Poslední aktualizace 20.4.2016