Návod sestavení nezkráceného vozu 054 Bdtn z leptu - měřítko TT / H0
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_054_verze3
H0 1:87
Kat.č. H0-054
Sice zcela mimo náš plán, ale zařazujeme do výroby vůz Bdtn 054 určený také pro vozbu s mot. vozem 854. Vůz bude navržen ve stejném duchu jako zavedený poštovní vůz Fa :) Tedy - střecha z leptu, kastle, spodní bedny a 3D okna 1200 Kč. Kostry podvozků a pevný rám z cuprex.destičky je k možnému dokoupení. Obtisk bude z naší dílny.
Stavebnice v měřítku H0 je pouze na objednávku
Lept - skříň je více propracovanější než v TT ( dalo by se to nazvat jako IV verze leptu )
Pevný rám z Cuprex. destičky s otvory pro šroubky M2. Cena 150 Kč
Obtisk H0 z naší dílny. Výběr z více čísel a DKV.
TT 1:120
Kat.č. TT-054
Sada obsahuje : Nezkrácenou skříň vozu, kde tvar střechy zajistí přepážky. Plnou střešní výbavu - ventilaci, plnou spodní výbavu - bedny a schody, tabulky ČD. Veškeré vnitřní přepážky vozu, i stěny u WC. Hlavní přepážky jsou navrženy pro případné vložení osvětlení analogové, nebo digitální. Čela umožňující drobnou variaci stavby - přechodové dveře, přechodový plech, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice. Součástí sady jsou i dva ochranné vnitřní rámy pro verzi vozu s cyklo přepravou. Tento vůz má posunutou jednu vnitřní přepážku ( ta s okny ) blíže ke středu vozu. Lept vozu tuto volbu umožňuje díky vnitřní drážce na bočnici. Cena 650 Kč
Prodejní verze leptu III.
Z historie Bdtn / 054
Přípojné vozy řad Bdtn756, číslované v intervalu 50 54 21-29, do 1.1.2009 označené 054.2, a Bdtn757, číslované v intervalu 50 54 20-29, jsou přípojné osobní vozy z vozového parku ČD. Jsou primárně určeny do souprav s motorovým vozem 854, případně s řídícím vozem 954 - Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795.
Všechny tyto vozy vznikly modernizací vozů řad 053 - Btn750 a Btn755 v KOS Krnov 2004 - 2013. Pro České dráhy a.s. bylo do konce roku 2009 zmodernizováno prvních 40 vozů.
Do vozů byly při modernizaci nainstalovány nové předsuvné nástupní dveře ovládané tlačítky. Mezivozové přechodové dveře jsou nově poloautomatické, ovládané madly. Vozy mají polospouštěcí okna s tónovanými bezpečnostními skly. Okna jsou vybavena stahovacími roletami.
Vozy Bdtn756 mají 11 fiktivních oddílů a celkem 88 míst k sezení. Ve vozech Bdtn757 byl počet fiktivních oddílů snížen na 10, a počet míst k sezení klesl na 80. Do 21. vyrobeného vozu zůstala původní sedadla, která byla pouze přečalouněna. V 22.–25. voze jsou použity renovované sedačky z vyřazené elektrické jednotky 470. Od 26. vozu jsou dosazovány nové sedačky od výrobce MSV Interier a od 32. vozu došlo opět ke změně typu sedadel. Zároveň došlo k výměně podlahových krytin, obložení, stolků pod okny a odpadkových košů. Z další výbavy je cestujícím k dispozici audio-vizuální informační systém a tlačítko "Zastávka na znamení".
V jednom nástupním prostoru se nachází místo pro přepravu jízdních kol, dětských kočárků a velkých zavazadel. Na druhém jsou umístěny dvě buňky WC s uzavřeným systémem a elektrický rozvaděč.
Vozy byly z výroby lakovány do červeného nátěru s širokým krémovým pruhem pod okny. Některé vozy byly nalakovány i do nového jednotného korporátního designu ČD od studia Najbrt.
K tomuto základnímu leptu je možné dále využít podvozky verze I., nebo II. Sadu oken, pevný rám, nebo interiér vozu - sedadla. Nebo lze pohodlně využít i starší vozy BTTB, nebo vozy nové produkce.
Kat.č. TT-Podvozek2400
Dva podvozky 2400 mm. Verze I. - která je jednoduší na počet dílků - cena snížena na 75 Kč - platí do vyprodání zásob.
Kat.č. TT-Podvozek-053
Dva leptané podvozky rozvoru 2400 mm pro vozy řady Baim - 053 / 054 / Bam / Aam / Bram. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Jde o II. verzi tvaru podvozku. Cena 150 Kč.
NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE
Kat.č. TT-Ventilace
Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus 5 Kč
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Video testů v provozu je zde
Kat.č. TT-054 Okna
Leptaná okna vozu 054. Krajní okna u WC mají dvě varianty propouštění světla. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-053 Okna2
Dvě různě otevřená okna včetně stolečků. Cena 20 Kč
Kat.č. TT-054 Okna 3D
Doplňující lept oken 3D pro vozy 054 Bdtn. Vnější část oken lepená na původní okna. Cena sady 150 Kč.
Kat.č. TT-054 IN
Interiér vozu Bdtn - sedadla. Cena 250 Kč
Rozmístění sedadel vozu - ke stažení ve formátu pdf zde 054_sedaky_pdf
Obtisk TT z naší dílny. Výběr z více čísel a DKV.
Obtisky vozů 054 od JACEK-MODELY.
Do prodeje je také uveden cenově výhodnější set obsahující :
- 1 x Základní stavebnice vozu - Kat.č. TT-054 - 650 Kč
- 1 x Podvozky - pár 2400 mm - II. verze - Kat.č. TT-Podvozek-053 - 150 Kč
- 1 x Pevný rám vozu Y - Kat.č. TT-Rám Y2 - tloušťka 0,5 mm - 150 Kč
- 1 x Okna pro celý vůz - Kat.č. TT-054 Okna - 200 Kč
- 1 x Interiér - sedadla - Kat.č. TT-054 IN - 250 Kč
- 4 x Opravené přechodové dveře bez pružin
Cena za set po slevě 1200 Kč
Návod vozu - verze III.
Čela
Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly pro zapuštění dveří na čelech. Letujeme z vnitřní strany horní díl, pak dva boční a na konec spodní díl. Můžeme přiletovat i přechodové dveře, simulovat lze jak zavřený, tak i otevřený stav. Pro přechodový plech jsou ve spodní straně připravené dva zámky - otvory. Při zavřeném stavu dveří si dveře nejdříve spojíme nějakým odpadem z leptu - rámečkem.
Příprava a ohnutí střechy
Střecha se dá ohnout jen v ruce, nebo pomocí ohýbačky. Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek. Čím více přepážek budeme ke střeše letovat, tím více se rovnají i bočnice. Každá přepážka má svůj zámek - výstupek, který zapadne do střechy - otvoru. V bočnici na vnitřní straně jsou drážky i pro vedení přepážky, tím je zajištěno i zachování správného úhlu. Pokud máme střechu dostatečně srovnanou, můžeme přepážky přiletovat, vždy od středu střechy ke krajům, při tom držíme přepážku v kleštích tlakem ruky dolů.
Bdtn 756
Bdtn 757
Zde na fotografiích bylo letování provedeno pouze domácí trafo-pájkou. Pevnost je výborná. Střední přepážka je zde jen pro pevnostní účely. Jedna z krajních přepážek má u dveří 3 a 3 otvory - zámky pro následné přepážky, stěny WC. Tato je na té straně, kde jsou otvory ve střeše pro ventilaci a pro dekly.
Přepážky WC - Vše pasuje do otvorů v přepážce s dveřmi a do mezery na vnitřní straně bočnice. Proto jsou u těchto malých přepážek také vidět malé výstupky. Ohnutí je snadné a přesné, to zajistí rysky na spodní straně přepážek WC. Pro kontrolu přikládáme fotografie přepážek na skutečném voze 054. Vše je provedeno do nejmenších detailů. Jen kolo ruční brzdy se nachází v sadě zvlášť. Může se připevnit hned, nebo lépe později, již ve své červené podobě.
Zabroušení střechy a rohů
Po drobném letování střechy na vnější straně v místech přepážek, střechu lehce zbrousíme po celé délce jehlovým pilníčkem, případně šmirgl papírem. Tím získáme ještě více kulatější tvar střechy pro maximální spokojenost z výsledku.
Drobné díly
Po zabroušení připevníme okapničky, které pasují do připravené rysky na kastli a do daných otvorů. Upevnění provádíme z vnitřní strany. Za povšimnutí stojí detail, okapnička je v šířce nad dveřmi drobně zesílena.
Připevníme ventilaci střechy. Je potřeba celkem 8 kusů. Každá najde své přesné místo tam, kde je střecha proleptaná skrz. Na ,,základní, spodní,, část ventilace pak přilepíme ještě horní část. Tím je získán věrohodnější tvar.
Kroužky na koncová světla. Čela můžeme doplnit o háky, šroubovky a brzdové hadice.
Nouzové otevírání dveří - dílky pasují do připravených otvorů na bočnici.
Boční dveře. Mohou se připevnit až po laku modelu.
Napouštění vody. Připevnit pouze při vhodném poloměru trati, kde bude model v provozu. Tento dílek zabraňuje plnému natáčení podvozku.
Dekly a ventilace na střeše.
Otevřené boční dveře
Dveře se dají otevřít střihnutím nůžek. Takto se dá simulovat stojící, náhradní vůz.
Schody a "deska" před schody vznikla z odpadu leptů.
Vůz po zabroušení schodů a osazení oken a měchů.
Spodní výbava
Bedny jsou na spodní straně leptu očíslovány. Z odpadu materiálu si připravíme dva kousky, které přiletujeme k rámu na předem označené místo fixou. V rámu nejsou připravené žádné otvory pro spodní výzbroj, protože jde o rám univerzální, ne pouze pro tento konkrétní vůz. Podložkou, zde 3 mm maticí podložíme bednu a následně ji přes packy letujeme.
Na dílek "1 - Nafta" a dílek "5" přijdou připevnit další dílky - víka.
Pro lepší přehled jsou okna na fotografiích očíslovaná ( 1-11 )
Interiér - sedadla
- Interiér může najít své uplatnění nejen do tohoto typu vozu.
- Sestavení jednoho sedadla pro 4 cestující zabere cca 1-2 minuty.
- Zpracování je přesné a jemné, jen těžko by ho nahradil nějaký odlitek.
- Váha je minimální.
- Lze sestavit pouze v ruce - bez nářadí ( kromě odřezání dílů ze sady ).
- Návod nepotřebuje žádný komentář.
Rozmístění sedadel vozu - ke stažení ve formátu pdf zde 054_sedaky_pdf
Lak a příprava interiéru
Sedačky umístěné na oboustranné lepící pásce, následně lakovány základní barvou a barvou červenou. Šedivé opěrky hlav a nohy sedadel jsou nabarvené štětečkem. Níže je vidět také papír, který označuje rozmístění sedadel, papír se nalepí na pevný rám, tím odpadá barvení rámu z horní strany. Šedivá barva je zároveň barva lina. Krajní sedadla můžeme lepit přímo na přepážky.
Otvor v papíru pro šroub můžeme vytvořit děrovačkou. Sedadla u střední pevnostní přepážky je dobré lepit přímo k přepážce. Sedadla do vozu umístíme pokud máme již vůz zasklený - postačí ze spodní strany fólií.
Váhové srovnání leptu a odlitku
Další fotografie níže je vůz II. VERZE
16.12.2013 proběhly velké testy chování pevného rámu v praxi, průjezdnost poloměry, náklony, atd...
VIDEO TESTŮ JE ZDE
Lakování vozu
Celý lept i z vnitřní strany nejprve v základní barvě - dvě vrstvy. Následně byly vnitřní přepážky vymaskované.
Po dokončeném laku přišly na řadu potisky a dozdobení některých dílků. Vše se díky leptu dá provést do nejmenších detailů. Seškrábnout barvu na dveřích v místě zámku, obarvení tlačítka otevírání dveří na zelenou, obtažení gum lihovým fixem. U vozu byly natřeny černou čelníky, gumy - měchy byly přestříkány do své černé barvy. Na čelech zvýrazněny držáky označení konce vlaku, obtažení světel černou, na bocích pak červenou ( oranžovou ) nouzové otevírání dveří.
Stupačky obarvené na černou a připevněné k vozu. Vůz doplněn na jedné straně šroubovkou a brzdovými hadicemi.
Po připevnění rámů oken můžeme vůz zasklít. Pár figurek ve voze by jistě udělalo další parádu. Zde je ale nehledejte. Níže už pár pohledů na téměř hotový model vozu Bdtn.
Po osazení nárazníků je model hotov.
Video z provozu najdete zde
Článek publikován 13.12.2013 / Poslední aktualizace 12.2.2018