Návod sestavení podvozků 2400 / 2500 mm a dynama 1:120 TT
Vhodné pro vozy Baim - Btn 053, Aam, Bam, Bram, Bdtn 054, Bdt 056 ( reko BRam ). Sada obsahuje dva podvozky o rozvoru 2400 mm. Velikost 1:120 TT. Cena 150 Kč
Návod ve formátu .docx si můžet stáhnout ZDE Navod-_podvozky_baim_3verze
Kat.č. TT-Podvozek053
Podvozky 2400 mm, které byly doplněny o ložiska. Více najdete ZDE
Podvozky 2500 mm, které byly doplněny o ložiska. Vhodné pro vozy Ds a Wr.
Návod sestavení podvozků 2400/2500 mm - verze III.
Připravíme si hlavní dílky, masky - podélníky a kostru podvozku, kterou ohneme dle připravených rysek na spodní straně leptu.
Na kostru podvozku připevníme masky. Dílky označené "1 až 4" - nosič pružin druhotného vypružení lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "1" je úplně spodní.
Na dílek "4" přijde připevnit 2 x dílek "5" - menší pružiny druhotného vypružení, které ohneme v kleštích, nebo v ruce přes nějakou kulatinu, např. jehlový pilník. Sestavíme dílky "6 až 10" - kolébku v daném číselném pořadí. Kde dílek "6" je spodní. Připevníme tyto spojené dílky k pružině "5". Na podvozku ohneme o 90° nouzový závěs nosiče pružin a do něj uchytíme připravené dílky "1-10".
Dle spodních rysek ohneme tlumič svislého vypružení. Pro jeho věrohodnější tvar na něj z horní strany přilepíme ještě další dílek leptu. Viz první fotografie níže. Připravené dílky uchytíme na střed podélníku.
Připevníme kryty ložisek a připravíme si větší pružiny prvotního vypružení. Postačí je ohnout do tvaru "C", prostrčit na dané místo podvozku a kleštěmi lehce domáčknout.
Posledním dílkem je pak dvojčitá zdrž. Uchytíme ji z vnitřní strany podvozku. Pro její větší pevnost v provozu by bylo dobré zdrže přiletovat nejdříve na nějaký kus - odpadu z leptu, např. rámeček a vždy dvě zdrže letovat na podvozek. Třetí verze tohoto podvozku již obsahuje části pro připevnění brzd přímo na kostře.
Stavba podvozků není nijak náročná. Jelikož je podvozek kovový, máme zároveň vyřešen i případný přívod proudu z kolejí do vozu. Každý podvozek bude sbírat jeden pól. Pro vodič je v podvozku v horní části připraven malý otvor. Výřez podvozku směřujeme směrem ke konci vozu. Tím vzniká velký prostor pro kinematiku krátkého spřáhla.
Patinované podvozky
Osvětlení vozu
- Tři fotografie níže poukazují na vedení vodičů z podvozku GP 200
Při použití plastového rámu můžeme podvozky uchytit libovolným šroubem M2. Při použití kovového podvozku a zároveň pokud má vůz sbírat proud je dobré použít plastové šrouby M2, ty máme v nabídce.
Verze podvozku s dynamem
Kat.č. TT-Dynamo Velikost TT. Cena 20 Kč
Převodovka náhonu dynama je součástí leptu podvozků. Při verzi podvozku s dynamem tedy levý kryt ložiska nepřipevníme, místo něj použijeme převodovku.
Kardan je složen ze dvou dílů lepených na sebe, pro jeho větší plastičnost. Po jeho složení ho připevníme do převodovky.
Válec - dynamo lze jednoduše ohnout přes jehlový pilníček. Na jeho spodní straně jsou připravené drážky pro snadnější ohyb. Malé výstupky zapadnou do čelních stran dynama. Jedno z čel má otvor, to přijde směrem k podvozku. Později do něj prostrčíme kardan. Držák dynama má spodní závěsky, ty ohneme a dynamo připevníme k držáku.
Před upevněním dynama s jeho držákem k vozu, provlékneme do otvoru v dynamu kardan a dle natáčení podvozku najdeme vhodné místo - vzdálenost dynama od podvozku a držák trvale k vozu připevníme.
Při malých poloměrech je tedy kardan funkční. Je na zvážení každého, zda kardan v provozu použije. Doporučujeme jízdu daného modelu bez kardanu, jen s případným využitím dynama.
Návod sestavení koster 2400 mm pro masky z odlitku
Kat.č. TT-Základ 2400
Vhodné jako doplněk k odlitkům - maskám. Kola lze osadit do "držení kol z leptu" nebo lze do kostry zapájet ložiska. Sada obsahuje 2 podvozky - kostry a 2 pevná spřáhla do šachty. Rozvor 2400 mm. Sada neobsahuje díly z odlitků. Velikost 1:120 TT. Cena 90 Kč.
Kostry ohněte dle připravených rysek. Kola usaďte do jejich držení, nebo tyto dílky odlomte a k podvozkům připevněte ložiska. Podvozky doplňte o masky z odlitků - masky jsou naším výrobkem, ale nejsou součástí leptané stavebnice. Podle kol připevněte brzdiče. Strana podvozku s výřezem patří směrem ke spřáhlu. V sadě jsou náhradní díly k možnému použití - kryty ložisek.
Podvozky v laku
Novinka : Kat.č. TT-Maska 2400 odlitek
Maska z odlitku 2400 mm, věrná kopie našeho leptaného podvozku. Lze koupit samostatně, nebo jako doplněk k leptaným kostrám. Vhodné pro celou Vindobonu, dálé pro M296 / 852 - 854, atd..
Cena za jednu masku 1:120 TT. Cena 15 Kč
Návod sestavení podvozku 2400 mm - Verze I.
Kat.č. TT-Podvozek2400
Leptaný podvozek a masky podvozků 2400 mm - přepočet na měřítko TT délka 20 mm. Otvor pro šroub M2 je 2,2 mm. Vhodné např. pro vozy Baim / Btn 053. Jde o zcela první verzi toho podvozku. Podvozky jsou jednoduché a rychlé na složení. Cena 70 Kč.
Jeden podvozek je složen ze sedmi dílků.
Dle vyleptaných rysek ohněte podélníky, následně packy pro držení kol. Nalepte masky na kostru podvozku. Na masky dolepte ložiskové domky. Nebo lze packy odlomit, připevnit z vnitřní strany na podélník a podvozek doplnit o ložiska.
Pokud vložíte kolo s delší oskou, konec osky lehce zabruste, stačí cca 0,4 mm. Tím je zajištěn nepřibržděný chod podvozku. Podvozek je připravený a postačí už jen šroubek M2 pro uchycení k rámu s danou podložkou.
Stavba podvozků není nijak náročná. Jelikož je podvozek kovový, máme zároveň vyřešen i případný přívod proudu z kolejí do vozu. Každý podvozek bude sbírat jeden pól. Pro vodič je v podvozku v horní části připraven malý otvor. Výřez podvozku směřujeme směrem ke konci vozu. Tím vzniká velký prostor pro kinematiku krátkého spřáhla.
Při použití plastového rámu můžete podvozky uchytit libovolným šroubem M2. Při použití kovového podvozku a zároveň pokud má vůz sbírat proud je dobré použít plastové šrouby M2, ty máme v nabídce.
Doplňující zboží
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 StartSet
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře. Cena 40 Kč
Kat.č. TT-M2 SET
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře. Cena 85 Kč
Video testů v provozu je zde
Článek publikován 25.1.2014 / Poslední aktualizace 26.8.2015