Návod sestavení podvozků 2400 / 2500 mm a dynama 1:120 TT

Baim-053_2Bdtn756-054_2Bdt-056

Bam_2Bram_2Aam_2

Ds_malem

Vhodné pro vozy Baim - Btn 053, Aam, Bam, Bram, Bdtn 054, Bdt 056 ( reko BRam ). Sada obsahuje dva podvozky o rozvoru 2400 mm. Velikost 1:120 TT. Cena 150 Kč

Návod ve formátu .docx si můžet stáhnout ZDE Navod-_podvozky_baim_3verze

Kat.č. TT-Podvozek053

Podvozky2400_2verze054_3verze_okna12_2

Podvozek2400_verze2Baim853_4

 Podvozky 2400 mm, které byly doplněny o ložiska. Více najdete ZDE

Podvozek2400_loziskaPodvozek2400_loziska1

 Podvozky 2500 mm, které byly doplněny o ložiska. Vhodné pro vozy Ds a Wr.


Návod sestavení podvozků 2400/2500 mm - verze III.

 Připravíme si hlavní dílky, masky - podélníky a kostru podvozku, kterou ohneme dle připravených rysek na spodní straně leptu.

Podvozek2400baim_popis2400_stavba2400_stavba1

 Na kostru podvozku připevníme masky. Dílky označené "1 až 4" - nosič pružin druhotného vypružení lepíme na sebe v daném číselném pořadí. Kde dílek "1" je úplně spodní.

2400_stavba32400_stavba42400_stavba6

 Na dílek "4" přijde připevnit 2 x dílek "5" - menší pružiny druhotného vypružení, které ohneme v kleštích, nebo v ruce přes nějakou kulatinu, např. jehlový pilník. Sestavíme dílky "6 až 10" - kolébku v daném číselném pořadí. Kde dílek "6" je spodní. Připevníme tyto spojené dílky k pružině "5". Na podvozku ohneme o 90° nouzový závěs nosiče pružin a do něj uchytíme připravené dílky "1-10".

2400_stavba92400_stavba10_22400_stavba12

 Dle spodních rysek ohneme tlumič svislého vypružení. Pro jeho věrohodnější tvar na něj z horní strany přilepíme ještě další dílek leptu. Viz první fotografie níže. Připravené dílky uchytíme na střed podélníku.

2400_stavba132400_stavba142400_stavba16

 Připevníme kryty ložisek a připravíme si větší pružiny prvotního vypružení. Postačí je ohnout do tvaru "C", prostrčit na dané místo podvozku a kleštěmi lehce domáčknout.

2400_stavba172400_stavba18Bam-202_cc_2

 Posledním dílkem je pak dvojčitá zdrž. Uchytíme ji z vnitřní strany podvozku. Pro její větší pevnost v provozu by bylo dobré zdrže přiletovat nejdříve na nějaký kus - odpadu z leptu, např. rámeček a vždy dvě zdrže letovat na podvozek. Třetí verze tohoto podvozku již obsahuje části pro připevnění brzd přímo na kostře. 

2400_stavba24_22400_stavba25_22400_stavba19_2

Podvozek2400_brzdy1Podvozek2400_brzdy2Podvozek2400_brzdy3

 Stavba podvozků není nijak náročná. Jelikož je podvozek kovový, máme zároveň vyřešen i případný přívod proudu z kolejí do vozu. Každý podvozek bude sbírat jeden pól. Pro vodič je v podvozku v horní části připraven malý otvor. Výřez podvozku směřujeme směrem ke konci vozu. Tím vzniká velký prostor pro kinematiku krátkého spřáhla.

Patinované podvozky

Podvozek2400_brzdy5Podvozek2400_brzdy6_2Podvozek2400_brzdy7

Podvozek2400_brzdy9Podvozek2400_brzdy11Podvozek2400_brzdy12

Osvětlení vozu

- Tři fotografie níže poukazují na vedení vodičů z podvozku GP 200 

Gp200_osvetleniGp200_osvetleni1Gp200_osvetleni3

 Při použití plastového rámu můžeme podvozky uchytit libovolným šroubem M2. Při použití kovového podvozku a zároveň pokud má vůz sbírat proud je dobré použít plastové šrouby M2, ty máme v nabídce.


Verze podvozku s dynamem

Kat.č. TT-Dynamo   Velikost TT. Cena 20 Kč

Dynamo_2Bram_69_2Bram_68_2

Bam-_dynamo1Bam-_dynamoBam-_dynamo2

 Převodovka náhonu dynama je součástí leptu podvozků. Při verzi podvozku s dynamem tedy levý kryt ložiska nepřipevníme, místo něj použijeme převodovku. 

2400_stavba272400_stavba302400_stavba32

 Kardan je složen ze dvou dílů lepených na sebe, pro jeho větší plastičnost. Po jeho složení ho připevníme do převodovky.

2400_stavba33Bram_67Dynamo_stavba

 Válec - dynamo lze jednoduše ohnout přes jehlový pilníček. Na jeho spodní straně jsou připravené drážky pro snadnější ohyb. Malé výstupky zapadnou do čelních stran dynama. Jedno z čel má otvor, to přijde směrem k podvozku. Později do něj prostrčíme kardan. Držák dynamaspodní závěsky, ty ohneme a dynamo připevníme k držáku

Dynamo_stavba1Dynamo_stavba3Dynamo_stavba4

 Před upevněním dynama s jeho držákem k vozu, provlékneme do otvoru v dynamu kardan a dle natáčení podvozku najdeme vhodné místo - vzdálenost dynama od podvozku a držák trvale k vozu připevníme.

Dynamo_stavba8Dynamo_stavba11Bram_64

 Při malých poloměrech je tedy kardan funkční. Je na zvážení každého, zda kardan v provozu použije. Doporučujeme jízdu daného modelu bez kardanu, jen s případným využitím dynama.


Návod sestavení koster 2400 mm pro masky z odlitku

Kat.č. TT-Základ 2400

 Vhodné jako doplněk k odlitkům - maskám. Kola lze osadit do "držení kol z leptu" nebo lze do kostry zapájet ložiska. Sada obsahuje 2 podvozky - kostry a 2 pevná spřáhla do šachty. Rozvor 2400 mm. Sada neobsahuje díly z odlitků. Velikost 1:120 TT. Cena 90 Kč.

Pevna-sprahla_sroubovka

 Kostry ohněte dle připravených rysek. Kola usaďte do jejich držení, nebo tyto dílky odlomte a k podvozkům připevněte ložiska. Podvozky doplňte o masky z odlitků - masky jsou naším výrobkem, ale nejsou součástí leptané stavebnice. Podle kol připevněte brzdiče. Strana podvozku s výřezem patří směrem ke spřáhlu. V sadě jsou náhradní díly k možnému použití - kryty ložisek.

Podvozek-2400_kostra_stavbaPodvozek-2400_kostra_stavba1Podvozek-2400_kostra_stavba2

Podvozek-2400_kostra_stavba4Podvozek-2400_kostra_stavba5Podvozek-2400_kostra_stavba6

Podvozky v laku

Podvozek-2400_kostra_lakPodvozek-2400_kostra_lak1Podvozek-2400_kostra_lak2

Novinka : Kat.č. TT-Maska 2400 odlitek

 Maska z odlitku 2400 mm, věrná kopie našeho leptaného podvozku. Lze koupit samostatně, nebo jako doplněk k leptaným kostrám. Vhodné pro celou Vindobonu, dálé pro M296 / 852 - 854, atd..

Cena za jednu masku 1:120 TT. Cena 15 Kč

Masky2400tt_odlitky


Návod sestavení podvozku 2400 mm - Verze I.

Kat.č. TT-Podvozek2400

 Leptaný podvozek a masky podvozků 2400 mm - přepočet na měřítko TT délka 20 mm. Otvor pro šroub M2 je 2,2 mm. Vhodné např. pro vozy Baim / Btn 053. Jde o zcela první verzi toho podvozku. Podvozky jsou jednoduché a rychlé na složení. Cena 70 Kč.

Podvozek2400bam2Bram_33

 Jeden podvozek je složen ze sedmi dílků.

Podvozek2400Podvozek2400bPodvozek2400f

 Dle vyleptaných rysek ohněte podélníky, následně packy pro držení kol. Nalepte masky na kostru podvozku. Na masky dolepte ložiskové domky. Nebo lze packy odlomit, připevnit z vnitřní strany na podélník a podvozek doplnit o ložiska.

Podvozek2400bam

 Pokud vložíte kolo s delší oskou, konec osky lehce zabruste, stačí cca 0,4 mm. Tím je zajištěn nepřibržděný chod podvozku. Podvozek je připravený a postačí už jen šroubek M2 pro uchycení k rámu s danou podložkou.

 Stavba podvozků není nijak náročná. Jelikož je podvozek kovový, máme zároveň vyřešen i případný přívod proudu z kolejí do vozu. Každý podvozek bude sbírat jeden pól. Pro vodič je v podvozku v horní části připraven malý otvor. Výřez podvozku směřujeme směrem ke konci vozu. Tím vzniká velký prostor pro kinematiku krátkého spřáhla.

 Při použití plastového rámu můžete podvozky uchytit libovolným šroubem M2. Při použití kovového podvozku a zároveň pokud má vůz sbírat proud je dobré použít plastové šrouby M2, ty máme v nabídce. 



Doplňující zboží

Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč


Upevnění podvozků k rámu

Kat.č. TT-M2 StartSet

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře. Cena 40 Kč

Zaklad_m2-set

Kat.č. TT-M2 SET

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře. Cena 85 Kč

Video testů v provozu je zde

Článek publikován 25.1.2014 / Poslední aktualizace 26.8.2015