Stavba lokomotivy 451/452 z leptu TT / H0
Měřítko H0 - Pouze na objednávku
Plastové díly : Čelo, část střechy, automat. spřáhlo a pult na stanovišti.
Kat.č. H0-451
Leptaná detailně zpracovaná a nezkrácená stavebnice elektrické lokomotivy 451 / 452 s čelem, částí přední střechy, aut. spřáhlem a s vanou z odlitku.
Lept obsahuje : Skříň lokomotivy, veškeré vnitřní přepážky ( kromě stěny WC ) s přípravou proříznutí pro osvětlovací segmenty a s přípravou proříznutí pro vložení pojezdu s motorem. Dále střešní výbavu ochozů, krytů a háčků pro zvedání daných částí, přípravu pro uchycení pantografu. Ventilaci střechy a boční dveře - výběr řady 451, nebo 452. Stanoviště - ovládací pult lokomotivy. Sada dále obsahuje masky podvozků 2600 mm a veškeré plastové dílky. V ceně nejsou zahrnutá 3D okna. Velikost H0. Cena 1200 Kč
Návod složení stejný s měřítkem TT.
Kat.č. H0-451 Okna P
Okna 3D půlená pro řady 451 a 051. Sada obsahuje okna pro jeden vůz. Lept lze využít i pro odlitky. Velikost H0. Cena 200 Kč
Kat.č. H0-451 Okna L
Okna 3D lámaná pro řady 451 a 051. Sada obsahuje okna pro jeden vůz. Lept lze využít i pro odlitky. Velikost H0. Cena 200 Kč
Kat.č. H0-451 IN
Leptaná sedadla do el.lokomotivy 451 / 452, přepážka WC a madla. Lept lze využít i pro odlitky. Velikost H0. Cena 200 Kč.
Ostatní níže - měřítko TT ( skladem )
Do prodeje je uveden cenově výhodnější set TT obsahující :
- 2 x Stavebnice lokomotivy 451 - čelo, přední část střechy a plastový pult - Kat.č. TT-451
- 2 x Boční dveře - výběr z řady 451 / 452
- 2 x Okna pro lokomotivy - Kat.č. TT-451 Okna L / nebo Kat.č. TT-451 Okna P
- 2 x Sada podvozků pro lokomotivy - Kat.č. TT-Podvozek451
- 1 x Pevný rám síly 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám451
- 2 x Vana - odlitek
- 2 x Automatické spřáhlo - odlitek
- 2 x Stanoviště - leptaný pult - Kat.č. TT-451 Sta
- 1 x Sada S2 - Smykadla - pro 2 pantografy Tillig - Kat.č. TT-S2
- 2 x Plastový měch - Kat.č. TT-Měch
2 lokomotivy po slevě za 2100 Kč
Zboží vypsané jednotlivě
Kat.č. TT-451
Návod si můžete stáhnout ZDE Navod_451_lak
Leptaná detailně zpracovaná a nezkrácená stavebnice elektrické lokomotivy 451 / 452 s čelem, částí přední střechy, aut. spřáhlem a s vanou z odlitku.
Lept obsahuje : Skříň lokomotivy, veškeré vnitřní přepážky ( kromě stěny WC ) s přípravou proříznutí pro osvětlovací segmenty a s přípravou proříznutí pro vložení pojezdu s motorem. Dále střešní výbavu ochozů, krytů a háčků pro zvedání daných částí, přípravu pro uchycení pantografu. Ventilaci střechy a boční dveře - výběr řady 451, nebo 452. Velikost TT. Cena včetně odlitků 800 Kč.
Kat.č. TT-451 Sta
Stanoviště - ovládací pult lokomotivy 451 / 452. Pult pasuje na plastový základ. Velikost TT. Cena 20 Kč
Kat.č. TT-451 Okna L
Okna 3D lámaná pro řady 451 a 051. Sada obsahuje okna pro jeden vůz. Lept lze využít i pro odlitky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-451 Okna P
Okna 3D půlená pro řady 451 a 051. Sada obsahuje okna pro jeden vůz. Lept lze využít i pro odlitky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-451 IN
Leptaná sedadla do el.lokomotivy 451 / 452, přepážka WC a madla. Lept lze využít i pro odlitky. Velikost TT. Cena 150 Kč.
Návody sestavení podvozků 2400 mm a 2600 mm najdete ZDE
Kat.č. TT-Podvozek451
Dva Pensylvánské podvozky pro lokomotivu řady 451, rozvor 2600 mm. Vhodné pro pojízdnou maketu, nebo po rozdělení kostry na 3 díly lze sestavit jen masky - pro pojezd s motorem. ( Podobně jako podvozek pro 853 ). Cena 125 Kč
Upevnění podvozků k rámu - verze pojízdné makety
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Kat.č. TT-Rám451
Pevný rám síly 0,5 mm + dílky nastavení. Pro lokomotivy 451 ( bez motoru ) a vložené vozy 051. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-S2
Sada S2 - Smykadla - pro 2 pantografy Tillig. Cena 30 Kč
Kat.č. TT-Měch
Plastový měch - kus 15 Kč
Obtisk TT pro jednotku 451 / 452 / 051 / 052 od JACEK MODELY. Cena 120 Kč
Nové TT obtisky. Cena kus 50 Kč
Nové TT obtisky ČSD
Nové H0 obtisky. Cena kus 65 Kč / 130 Kč
Návod
Začátek stavby je obdobný, jako u vloženého vozu, s rozdílem provrtání čtyř otvorů, z celkem osmi, pro daný pantograf. Vyznačená místa blíže ke středu střechy jsou přípravou pro pantograf Tillig. Ta blíže k okrajům pro pantograf Kuehn.
Ohnutí střechy - Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce poloviční, tedy 0,15 mm. Jde to jednoduše rukou, nebo postupným ohýbáním střechy v ohýbačce vždy směrem od středu střechy k drážce okapničky. Tvar - sklon střechy můžeme kontrolovat pomocí jedné z přepážek.
Každá přepážka má svůj popis "A-H" zámek - výstupek, který zapadne do střechy - otvoru. V bočnici na vnitřní straně jsou drážky pro vedení přepážky a také popis přepážek "A-H", tím je zajištěno zachování správného úhlu. Pokud máme střechu dostatečně srovnanou, můžeme přepážky přiletovat. Přepážku držíme v kleštích a tlakem ruky směrem dolů ji ke střeše letujeme. Přepážka "A" je zadní čelo, přepážka "H" je přední část - dveře na stanoviště. Po částečném přichycení přepážek boky domáčkneme a doletujeme.
Přepážky a interiér lokomotivy 451 052
Připevníme čela a zabrousíme střechu jehlovým pilníčkem, případně i boky šmirgl papírem. Přední čelo je složeno ze dvou dílků - falešná střecha pro následné usazení střechy z odlitku.
Ohneme střešní kryt tak, aby zámky pasovaly do střechy. Kryt připevníme z vnitřní strany střechy a zabrousíme ho jehlovým pilníčkem.
Připevníme zadní část krytu, také z vnitřní strany - vše pasuje do otvorů ve střeše. Ochoz kolem pantografu ( krajní ) připevníme z vnější strany a cín zabrousíme. Pak ochoz ohneme. Zadní část střechy ještě doplníme třemi kusy středního ochozu připevněných do řady. Střední část je obdobná, jen je složena ze čtyř kusů ochozů.
Připevníme víka krytu. Levá strana je složena ze tří dílků, pravá ze dvou. Přední ochoz - dva dílky - připevnit až po tmelení odlitku k leptu - viz třetí fotografie.
Zadní čelo osadíme žebříkem, přechodovým plechem a "nárazníkem" složeným z dílků na sebe do komínku. Kryt střechy osadíme oky pro zvedání.
Ze špendlíků lze připravit nožky pro pantograf. Zkrácené špendlíky letujeme z vnitřní strany.
Detaily bočnic
Připevníme okapničky - 4 krátké nad dveře a 2 dlouhé. V bočnici jsou připravené drážky a otvory, okapničky připevníme z vnitřních stran vozu. Dle vybrané řady 451, nebo 452 si vybereme dané boční zadní dveře a připevníme je.
Přední dveře doplníme o výdechy, ideálně ale až po tmelení. Dílky - zbytek ze sady. Ventilace pro řadu 452 a doplňky na plastové čelo a začátek střechy.
Střešní ventilaci s označením "X a Y" si z leptu zvolíme dle vybraného stroje 451 / 452 a připevníme ji na označená místa ve střeše.
Příprava pevného rámu
Nad každý podvozek připevníme 3 mosazné nástavce. Na ně přilepíme 2 plastové podložky. Matici i podložky můžeme ještě zatřít barvou. Pevný rám se opře o přepážky ve voze.
Provoz : Jednotka je navržená pro vložení pevného rámu 0,5 mm a dvou plastových podložek ( Kat.č. TT-M2 StartSet ) mezi podvozek a rám - tím je ve správné výšce s koly průměru 8,3 mm. Jelikož jsou podvozky utopené a poloměry na kolejišti jsou jiné, než ve skutečnosti je nutné pro provoz jednotku zvednout. A to dosazením šesti dílků 0,5 mm - přiloženo u pevného rámu. Místo kol průměru 8,3 mm použijeme kola 7,6 mm. Tím se jednotka zvedne o 1,5 mm a podvozky se již volně natáčí a mají vůli. Můžete však podložky ubrat - otestovat vůz dle vlastního kolejiště.
Příprava odlitků
Okna stačí předvrtat a dotvarovat jehlovým pilníčkem. Podlahu odlitku dle potřeby zbrousíme tak, aby se vešel do kabiny ovládací plastový pult. Přechody leptu a odlitku tmelíme. Po tmelení osadíme leptané detaily čela. Přední kryty 2 ks na střeše zvedneme navíc o nějaký odpad z leptu - kus rámečku - viz fotografie 4 a 5 níže. U dveří strojvedoucího vyvrtáme čtyři otvory pro madla a případně také dva otvory pro madlo na čele - pod okny. Pod dveře strojvedoucího přilepíme schody, odlitek je třeba trochu zabrousit o cca 2 mm tak, aby schody byly v jedné ose spolu s dveřmi, pak schody tmelíme k čelu. Pokud má mít lokomotiva i zpětná zrcátka připravíme další otvory. Tím je model připraven k laku.
Automat. spřáhlo a upravený měch - lze fixovat před lakem na oboustranné lepící pásce. Stejně tak i plastový pult již doplněný leptem ovladačů - níže je již po laku. Vrstva základní barvy prozradí vše, proto může dojít na opětovné drobné tmelení a třeba i broušení partií kolem oken.
Postup laků...
Drobné dílky fixované na oboustranné lepící pásce
Rám před lakem doplněn o vanu z odlitku. Žlutý pruh 600 mm = 5 mm v měřítku TT.
Lak střechy a patinování. Okna 3D jsou lepená vteřinovým lepidlem - nanášeným na vybrání v bočnicích. Po osazení oken 3D celý model ještě prošel vrstvou matného laku.
Veškerá boční okna stačí podlepit fólií. Čelní 6 ks dle uvážení. Čelo dozdobíme o poslední leptané dílky - stěrače, madla, případně i zpětná zrcátka. Na bok připevníme směrovou ceduli a na zadní část čela připevníme měch.
Hotový model lokomotivy řady 451
Detailní pohled na zábradlí. Váha tohoto modelu - pojízdné makety je 87 gramů.
Fotografie ucelené soupravy
Doplňující fotografie
Článek publikován 8.11.2013 / Poslední aktualizace 9.9.2015