Odlitek s leptanou bočnicí řady 560 TT
Kat.č. TT-560 001 Bok
PROTOTYP 560 001 / 560 002
Nezkrácené bočnice, 3D okna, plná spodní výbava, schody, madla, zrcátka, oplechování střechy a další doplňky na odlitek z oměřené lokomotivy 560 001 ( 002 ). Velikost 1:120 TT. Cena 500 Kč.
Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné na odlitek 460 od pánů Číže a Tomka a jako první seznámení se s lepty.
Kat.č. TT-560 Bok
560 003 až 560 034
Nezkrácené bočnice, 3D okna, plná spodní výbava, schody, madla, zrcátka, oplechování střechy a další doplňky na odlitek z oměřené lokomotivy 560. Velikost 1:120 TT. Cena 500 Kč.
Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné na odlitek 460 od pánů Číže a Tomka a jako první seznámení se s lepty.
Z historie :
Prototypové elektrické jednotky 560 001 - SM 487.0001 + N 487.0001 + Ř 487.0001 a SM 487.0002 + N 487.0002 + Ř 487.0002 byly vyrobeny vagónkou Tatra Studénka v roce 1966. Později bylo číselné označení řad všech tří druhů vozů změněno souhlasně s označením sériových jednotek na 488.0 - pro překročení navrhované hmotnosti elektrických vozů. Zkoušky obou prototypových jednotek byly zahájeny začátkem podzimu 1966. Na začátku roku 1969 byly obě prototypové jednotky nasazeny do služby na tratích v okolí Brna, kde potom už zůstaly. Už ve zkušebním provozu se projevila nedostatečná kapacita třívozové jednotky, takže byly používány výhradně ve dvojici, spřaženy svými řídicími čely. Praktická zbytečnost řídicích vozů vedla k tomu, že sériové jednotky, jichž bylo v letech 1970 a 1971 dodáno 15, byly objednány už bez nich a jako pětivozové.
Prototypové jednotky jezdily spřaženy svými řídicími vozy až do roku 1985, kdy ve stanici Malacky vyhořel vůz Ř 488.0001 a druhý řídicí vůz (na rozdíl od vozů vložených na předním čele vybavený jen vlakovými spojkami a navíc neprůchozí) musel být jako nepotřebný vyřazen. V roce 1987 byl vůz Ř 488.0002 vlastními silami LD Brno dolní rekonstruován (také s použitím části vyhořelého Ř 488.0001) na vložený, který byl označen N 488.054II / 060.054-4
560 001060 054-4 EX řídící 488.0002
SM 487.0 + vložený Bam-e + řídicí Bam-ř
Řada SM 488.0 / 560 ( série ) byla vyráběna v letech 1970-1971. Jednotek bylo vyrobeno 15 a byly přiděleny do lokomotivních dep v Brně a Trnavě, kde jsou provozovány dosud. Z důvodu nedodržení nápravových tlaků bylo označení změněno na SM 488.0. V letech 2003-2005 byly do brněnských jednotek doplněny vložené vozy z ústeckých jednotek 460 a jednotky se tak staly šestivozovými.
Obě prototypové i první sériové jednotky řady SM 488.0 byly zařazeny do LD Brno dolní - celkem 9 jednotek, z další výroby pak 8 jednotek dostalo RD Bratislava.
Doplňující zboží :
Kat.č. TT-560 Dop
Pomocný leptík části střechy řady 560. Cena 100 Kč
Kat.č. TT-460 Okna
ND - univerzální použití pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-053 IN
Leptaný interiér vozu - 88 míst k sedění + koše. Cena 300 Kč
Info : Pro 3 vozovou soupravu - prototypy / plný počet míst - stačí 2 sady interiérů. Pro 5 vozovou stačí 4 sady interiérů.
Kat.č. TT-Sedadla
Plastová sedadla - univerzální použití. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-Rám Y2
Verze lokomotivy - pojízdná maketa
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-Rám853-1
460 083-9 - s motorem
Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.
Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč
Jak je vidět níže, ani ten ( největší ) motor nezasahuje do interiéru ( prostoru sedadel ) v lokomotivě 460. Tento motor byl zakoupen na stránkách pojezdy.eu a dle popisu zboží je určen pro měřítko H0. Vejde se ale svým rozměrem i do skříní TT.
Připravený a otestovaný pojezd
Info o provozu a síle...
Na motor se ještě vešlo jedno závažíčko ( cca 10 g ), které dělá také další doraz usazení kastle. Jednotka byla testována na kolejišti, kde v jednom místě ( provizorní deska "X" ) je stoupání 6cm / 1m délky kolejí. Lokomotiva s překvapením ani nezpomalila, tedy kombinace silného motoru a velké váhy je ideální pro provoz. Bandáž má stroj 083 jednu.
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Podvozky.....
Prototyp 560 001 a 002 mají rozvor 2500 mm.
Návod složení sady "S2" najdete ZDE
Obtisky pro jednotku 460 / 560 ČD od f. Jacek-modely. Velikost TT. Cena 140 Kč
Návod - přestavba z 460 na 560
V době úpravy střechy nebyl ještě k mání pomocný leptík, jinak by byl použit....
Lak
Detaily před závěrečným matným lakem
Obtisky a závěr
Obtisky na tuto jednotku jsou použité ze sad vozů Btn, loga ČSD jsou zbytkem z další jiné sady. Rozmístění nápisů odpovídá dle dostupných fotek ( moc jich není ), samotné popisy je ale nutné brát s jistou rezervou :) Po aplikaci obtisků prošla celá jednotka závěrečným mat. lakem a už se může zasklívat. Po zaslení začíná osazování leptaných detailů na čela.
Aby měla mašina sílu / tah, musí mít také silný motor :) Zde je Mashima původně pro velikost H0. Velký motor je zároveň velké závaží. Druhý podvozek sbírá proud z obou kolejnic.
Připravený a otestovaný pojezd. Videjko jízdy je u nás na FB
Dokončená jednotka SM 487.0001 + N 487.0001 + Ř 487.0001
Střecha 560.001
Boční pohledy ( na izolátory 560.001 )
Střecha 560 - 1 x pantograf
Střecha 560 - 2 x pantograf
Článek publikován 11.8.2015 / Poslední aktualizace 5.12.2017