Fotonávod a článek popisující stavbu řídícího vozu 954 z odlitku. S kombinací leptaných bočnic, oken a mnoha dalších dílků. Sada je od nás k prodeji za 600 Kč.
Kat.č. TT-954 BOK
Leptané bočnice pasující na odlitek řady 954 velikosti TT, okna, plná spodní výbava vozu a jiné doplňky. Veškeré dílky jsou navrženy ne dle výkresu, ale dle vlastního měření na skutečném voze. Cena je včetně oken.
Vhodné kombinovat s již zavedeným leptem kat.č. TT-854 BOK
Další doplňující zboží najdete níže
Kat.č. TT-Klima
Velikost TT. Cena za kus 25 Kč
Kat.č. TT-Ventilace
Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus 5 Kč
Kat.č. TT-954 STA
Leptané stanoviště řídícího vozu 954 do odlitku. Velikost TT. Cena 30 Kč
Kat.č. TT-Sedadla
Univerzální plastová sedadla TT. Vzdálenost sedadel lze také využít pro řídící vůz 954. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-054 IN
Interiér vozu Bdtn 054 - sedadla. Lept lze využít i pro vůz 954 - 2.třída. Sklopná sedadla 8-míst u WC jsou součástí leptu 954. Pokud model budete stavět pro sebe, doporučujeme Vám sedadla leptaná. Cena 250 Kč
Rozmístění sedadel 2.třídy, nebo 1. a 2.třídy v leptu. Soubor .pdf si můžete stáhnout zde
954_cely-lept_sedadla_pdf
Kat.č. TT-954 IN
Interiér části vozu 954 - 1. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel první třídy a širší stoly. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-GP200
Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee, nebo Bymee / Bdmtee. Při použití podvozků na vozy s kotoučovou brzdou, jednoduše špalky z leptu odstraníme. Cena 150 Kč
NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-RámY
Pevný rám vozu Y ( 17.200 m ) / síla leptu 2 x 0,5 mm. Cena 200 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Video podvozků v provozu je zde
Potisky vozů 954 od JACEK MODELY. Cena 65 Kč
Odlitek - jako základ
Celé odlitky k prodeji nenabízíme a nevyrábíme. K tomu jsou tu jiní. Od nás si můžete zakoupit lepty, které posunou daný odlitek a tedy výsledný model o několik tříd výše.
Lehký popis odlitku : vzdálenost bočních dveří celkem sedí, přední část ( 2 okna ) je zkrácená, čelo je placaté a tím dochází k dalšímu zkrácení. Naopak šířka odlitku je značná. Stopy po vytrhané formě, špatné rozmístění ventilátorů, krajní ventilace - mřížky otočeny o 90°, klika do kabiny strojvedoucího na druhé straně, křivost dveří a oken, jiný druh přiložených masek podvozků, atd.
Srovnání leptu a odlitku. Už jen takto na hrubo přiložená bočnice dělá zajímavý efekt. Bočnice ušetří spousty práce - nejen broušení každého okénka. Díky bočnici máme vše v rovině, v úhlu a mnohem přesnější. Stále ale jde o zkrácenou verzi pasující na odlitek. Po úvaze zda bočnici ,,jen nalepit,, na upravený spodek - odlitek ( podobně jako v návodu u řady 130 ), nebo zkusit odlitek ořezat a bočnici zapustit, přišla na řadu tato druhá varianta. Tedy lehce si označníme místa konce leptu. Bruskou - malou flexou odstraníme hrubě boky odlitku.
Návod stavby
Na odlitku provedeme hrubé opracování. Ořezání spodní části - odpadu a ořezání bočnic.
Bruskou pokračujeme, ale již s brusným kotoučkem. Rovnáme odlitek přibližně dle okapničky, její spodní části. Je určitě dobré si leptané bočnice průběžně přikládat pro kontrolu roviny. Zbrousit můžeme i původní ventilaci střechy, její velikost a rozmístění není správné. Případně odstraníme i měch a předbrousíme čelní okna.
Bočnici uchytíme na jednom kraji, veškeré úchyty bočnice jsou prováděny pomocí napuštěného ubrousku vteřinovým lepidlem z vnitřní strany. Postupně papírek přikládáme po celé délce leptu tam, kde je přechod odlitku na lept. Pevnost je silná. Tím získáme i prostor pro bezchybné natáčení podvozků.
Pár pohledů z průběhu stavby.
Aby bočnice ,,přesně,, zapadla ke střeše, po nalepení bočnice kraje střechy - původní okapničky strhneme jehlovým pilníčkem, ideálně pod úhlem 45°.
Roh vozu strhneme pilníčkem a šmirgl papírem čela a střechu. Tmelit zde není potřeba.
Do připravených otvorů v leptu přilepíme z vnitřní strany okapničky.
Připevníme čelník. Ten má připravený otvor pro hák. Pod budoucím hákem je kus leptu veden směrem dolů. Ten můžeme ohnout o 180°. Tento háček pak slouží k zavěšení šroubovky. Čelníky obsahují i madla pod nárazníky. Dále ozdobíme zadní čelo kryty světel. Přední čelo kryty světel a nasávačem klimatizace. Po zalepení nového pluhu, původní zarovnáme.
Připevníme ventilaci - každá je složena ze dvou dílků lepených na sebe.
Přilepíme malou boční ventilaci stanovišť a část nouzového otevírání dveří.
Veškeré dveře jsou leptané zvlášť. Pokud by někdo chtěl tvořit stojící maketu, např. v depu, která má otevřené i boční dveře, tak má možnost. Stačí bočnici v daném místě zabrousit a následně dveře dát do libovolné polohy. Ale zpět k tomuto modelu.
Boční dveře pro cestující přilepíme až po laku - ty jsou celé červené. Další výhoda leptu - usnadnění prací / maskování při lakování.
LAKY
Model před svým matným lakem - ten zároveň šisuje drobné otřepky. Dveře zatím pouze položeny.
Na dalších fotografiích jsou již dveře připevněné a také je přilepen vylakovaný měch.
Dále byly na řadě potisky, matný lak a osazení a zasklení oken vodičkou GLASS DECO.
Sestavení podvozků GP 200 a jejich uchycení do rámu. Jelikož je odlitek mnohem širší, než jak by měl v měřítku být, rozdíl mezi šířkou rámu a šířkou odlitku lze dorovnat pro uchycení spojkami z ( odpadu leptu ). Na fotografii níže je vidět pouze test usazení kastle na pojezd.
Pevný rám se trvale připevní až po zasklení čela a osazení stanoviště. Teprve pak se připevní i spodní výbava - bedny.
Naznačení gumy v oknech jde provést i s olejovou barvou. Zde je použita ČERŇ KOSTNÍ. Roztíraná špendlíkem. Která zároveň po zaschnutí opticky tlumí tloušťku odlitku.
Při čekání na proschnutí olejovky můžeme sestavit stanoviště. Je složeno ze dvou dílů, těžko stanovit pevnou šířku - každý brousí odlitky jinak. Proto spojení těchto částí / stolů provedeme nejlépe až v odlitku. Výhodně lze použít okraj leptu - rámeček, jako ohnutou část pro nanesení lepidla.
Před usazováním stanoviště do odlitku byla 954 osazena delšími madly pod okny, kde jejich přesah, který šel do odlitku posloužil jako základní rovina stanoviště. Dále bylo provedeno zasklení a osazení drobných dílků na čele. Hák, šroubovka, brzdové hadice, nárazníky, madla a stěrače...vše co na leptu najdete...Stanoviště je částečně utemované - drobné mezery a ze spodní strany je zatřené černou barvou.
Osvětlení vozu
Po jednoduchém přivedení proudu z podvozků GP 200 do vozu se udělalo drobné osvětlení. Každý podvozek sbírá jeden pól.
Postačily dvě diody a jeden odpor.
Vedení světla do poziček je provedeno světlovodem. Diody jsou následně zakryté kartonem. Za povšimnutí stojí drobnosti, jako přepážka na stanovišti, osazení ochraného rámu a displej.
Níže pár pohledů na model 954 ( ještě bez své spodní výbavy ) s vozem Bdtn 054.
Spodní výbava
- Schody
Po dosazení spřáhla byl vůz testován v provozu, tedy i verze jízdy řídícího vozu vpřed. Podvozky GP 200 se chovají úplně stejně, jako podvozky 2300 mm, nebo 2400 mm, protože jejich základní konstrukce je stejná ( ne rozměr ).
Stavba se blíží ke konci, stačí dosadit spodní výbavu - bedny. Již brzy bude navíc natočeno i video 854 + 054 + 954.
- Bedny
Bedny naohýbáme dle připravených rysek.
Lakovat se mohou zvlášť, mimo model.
Pár pohledů na vůz osazený spodní výbavou.
Po dotření nárazníků černou barvou je model hotov.
Video z provozu najdete zde
Doplňující fotografie řídícího vozu 954
Článek publikován 22.1.2014 / Poslední aktualizace 18.5.2014