Fotonávod a článek popisující stavbu řídícího vozu 954 z odlitku. S kombinací leptaných bočnic, oken a mnoha dalších dílků. Sada je od nás k prodeji za 600 Kč.

954_na-pojezdu10954_bocnice_stavba51

954_bok1954_bok3_2954_bok4_2

Kat.č. TT-954 BOK

 Leptané bočnice pasující na odlitek řady 954 velikosti TT, okna, plná spodní výbava vozu a jiné doplňky. Veškeré dílky jsou navrženy ne dle výkresu, ale dle vlastního měření na skutečném voze. Cena je včetně oken.

 Vhodné kombinovat s již zavedeným leptem kat.č. TT-854 BOK

 Další doplňující zboží najdete níže


Kat.č. TT-Klima

Velikost TT. Cena za kus 25 Kč

954-213i_4

Kat.č. TT-Ventilace

Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus 5 Kč


Kat.č. TT-954 STA

 Leptané stanoviště řídícího vozu 954 do odlitku. Velikost TT. Cena 30 Kč

954-211-in2954_stanoviste-odlitek1


Kat.č. TT-Sedadla

Univerzální plastová sedadla TT. Vzdálenost sedadel lze také využít pro řídící vůz 954. Cena 50 Kč

954_2trida_plast954_2trida_plast2

Kat.č. TT-054 IN

 Interiér vozu Bdtn 054 - sedadla. Lept lze využít i pro vůz 954 - 2.třída. Sklopná sedadla 8-míst u WC jsou součástí leptu 954. Pokud model budete stavět pro sebe, doporučujeme Vám sedadla leptaná. Cena 250 Kč

Rozmístění sedadel 2.třídy, nebo 1. a 2.třídy v leptu. Soubor .pdf si můžete stáhnout zde

954_cely-lept_sedadla_pdf 

954_interier_stavbaab2_2954_stavebnice_finale19

954-211-in11Sedadlo054Sedadlo054g

Kat.č. TT-954 IN

Interiér části vozu 954 - 1. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel první třídy a širší stoly. Cena 50 Kč

954_1trida2_3954-211-in16

954214_25ledna2014d954214_25ledna2014e_2


Kat.č. TT-GP200

 Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee, nebo Bymee / Bdmtee. Při použití podvozků na vozy s kotoučovou brzdou, jednoduše špalky z leptu odstraníme. Cena 150 Kč

NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE

Gp200_stavebnice


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč

Kat.č. TT-RámY

Pevný rám vozu Y ( 17.200 m ) / síla leptu 2 x 0,5 mm. Cena 200 Kč

954_odlitek_ram


Upevnění podvozků k rámu

Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.

Video podvozků v provozu je zde


Potisky vozů 954 od JACEK MODELYCena 65 Kč

Potisk_954a

Potisk_954_najb


Odlitek - jako základ

 Celé odlitky k prodeji nenabízíme a nevyrábíme. K tomu jsou tu jiní. Od nás si můžete zakoupit lepty, které posunou daný odlitek a tedy výsledný model o několik tříd výše.

 Lehký popis odlitku : vzdálenost bočních dveří celkem sedí, přední část ( 2 okna ) je zkrácená, čelo je placaté a tím dochází k dalšímu zkrácení. Naopak šířka odlitku je značná. Stopy po vytrhané formě, špatné rozmístění ventilátorů, krajní ventilace - mřížky otočeny o 90°, klika do kabiny strojvedoucího na druhé straně, křivost dveří a oken, jiný druh přiložených masek podvozků, atd. 

954_odlitek954_odlitek8954_masky

954_odlitek3954_odlitek7954_na-odlitek9

 Srovnání leptu a odlitku. Už jen takto na hrubo přiložená bočnice dělá zajímavý efekt. Bočnice ušetří spousty práce - nejen broušení každého okénka. Díky bočnici máme vše v rovině, v úhlu a mnohem přesnější. Stále ale jde o zkrácenou verzi pasující na odlitek. Po úvaze zda bočnici ,,jen nalepit,, na upravený spodek - odlitek ( podobně jako v návodu u řady 130 ), nebo zkusit odlitek ořezat a bočnici zapustit, přišla na řadu tato druhá varianta. Tedy lehce si označníme místa konce leptu. Bruskou - malou flexou odstraníme hrubě boky odlitku.    


Návod stavby

 Na odlitku provedeme hrubé opracování. Ořezání spodní části - odpadu a ořezání bočnic.

954_bocnice_stavba954_bocnice_stavba3954_bocnice_stavba4

 Bruskou pokračujeme, ale již s brusným kotoučkem. Rovnáme odlitek přibližně dle okapničky, její spodní části. Je určitě dobré si leptané bočnice průběžně přikládat pro kontrolu roviny. Zbrousit můžeme i původní ventilaci střechy, její velikost a rozmístění není správné. Případně odstraníme i měch a předbrousíme čelní okna.

954_bocnice_stavba10954_bocnice_stavba15954_bocnice_stavba17

 Bočnici uchytíme na jednom kraji, veškeré úchyty bočnice jsou prováděny pomocí napuštěného ubrousku vteřinovým lepidlem z vnitřní strany. Postupně papírek přikládáme po celé délce leptu tam, kde je přechod odlitku na lept. Pevnost je silná. Tím získáme i prostor pro bezchybné natáčení podvozků.

954_bocnice_stavba12954_bocnice_stavba18954_bocnice_stavba21

 Pár pohledů z průběhu stavby.

954854_2

 Aby bočnice ,,přesně,, zapadla ke střeše, po nalepení bočnice kraje střechy - původní okapničky strhneme jehlovým pilníčkem, ideálně pod úhlem 45°.

954854b954_bocnice_stavba29954_bocnice_stavba30

954_bocnice_stavba31954_bocnice_stavba32954_bocnice_stavba35

 Roh vozu strhneme pilníčkem a šmirgl papírem čela a střechu. Tmelit zde není potřeba.

954_bocnice_stavba36954_bocnice_stavba37954_bocnice_stavba38

 Do připravených otvorů v leptu přilepíme z vnitřní strany okapničky.

954_bocnice_stavba40954_bocnice_stavba42954_bocnice_stavba44

 Připevníme čelník. Ten má připravený otvor pro hák. Pod budoucím hákem je kus leptu veden směrem dolů. Ten můžeme ohnout o 180°. Tento háček pak slouží k zavěšení šroubovky. Čelníky obsahují i madla pod nárazníky. Dále ozdobíme zadní čelo kryty světel. Přední čelo kryty světel a nasávačem klimatizace. Po zalepení nového pluhu, původní zarovnáme. 

954_bocnice_stavba47954_bocnice_stavba48954_bocnice_stavba51

 Připevníme ventilaci - každá je složena ze dvou dílků lepených na sebe.

954_bocnice_stavba60954_bocnice_stavba64954_bocnice_stavba71

 Přilepíme malou boční ventilaci stanovišť a část nouzového otevírání dveří

954_bocnice_stavba76954_bocnice_stavba78954_bocnice_stavba80

 Veškeré dveře jsou leptané zvlášť. Pokud by někdo chtěl tvořit stojící maketu, např. v depu, která má otevřené i boční dveře, tak má možnost. Stačí bočnici v daném místě zabrousit a následně dveře dát do libovolné polohy. Ale zpět k tomuto modelu.

 Boční dveře pro cestující přilepíme až po laku - ty jsou celé červené. Další výhoda leptu - usnadnění prací / maskování při lakování.  

954_bocnice_stavba81954_bocnice_stavba82954_bocnice_stavba83


LAKY

954_bocnice_stavba88954_bocnice_stavba86954_bocnice_stavba93

954_bocnice_stavba87954_bocnice_stavba91954_bocnice_stavba92

954_stavba103954_stavba100954_barva

 Model před svým matným lakem - ten zároveň šisuje drobné otřepky. Dveře zatím pouze položeny. 

954_strecha954_lak

 Na dalších fotografiích jsou již dveře připevněné a také je přilepen vylakovaný měch.

954_dvere1954_dvere4Mech

 Dále byly na řadě potisky, matný lak a osazení a zasklení oken vodičkou GLASS DECO.

954_potisky2954-okna8954_skla3

 Sestavení podvozků GP 200 a jejich uchycení do rámu. Jelikož je odlitek mnohem širší, než jak by měl v měřítku být, rozdíl mezi šířkou rámu a šířkou odlitku lze dorovnat pro uchycení spojkami z ( odpadu leptu ). Na fotografii níže je vidět pouze test usazení kastle na pojezd.

954agp200Gp200_ramGp200_ram2

 Pevný rám se trvale připevní až po zasklení čela a osazení stanoviště. Teprve pak se připevní i spodní výbava - bedny.

 Naznačení gumy v oknech jde provést i s olejovou barvou. Zde je použita ČERŇ KOSTNÍ. Roztíraná špendlíkem. Která zároveň po zaschnutí opticky tlumí tloušťku odlitku.

954_guma954_guma2

 Při čekání na proschnutí olejovky můžeme sestavit stanoviště. Je složeno ze dvou dílů, těžko stanovit pevnou šířku - každý brousí odlitky jinak. Proto spojení těchto částí / stolů provedeme nejlépe až v odlitku. Výhodně lze použít okraj leptu - rámeček, jako ohnutou část pro nanesení lepidla.

954_stanoviste-odlitek954_stanoviste-odlitek1_2954_stanoviste-odlitek2

 Před usazováním stanoviště do odlitku byla 954 osazena delšími madly pod okny, kde jejich přesah, který šel do odlitku posloužil jako základní rovina stanoviště. Dále bylo provedeno zasklení a osazení drobných dílků na čele. Hák, šroubovka, brzdové hadice, nárazníky, madla a stěrače...vše co na leptu najdete...Stanoviště je částečně utemované - drobné mezery a ze spodní strany je zatřené černou barvou. 

954_stanoviste-odlitek3954_celo_odlitek954_celo_odlitek1

954_celo_odlitek2954_celo_odlitek3854954_c


 Osvětlení vozu

 Po jednoduchém přivedení proudu z podvozků GP 200 do vozu se udělalo drobné osvětlení. Každý podvozek sbírá jeden pól. 

Gp200_osvetleniGp200_osvetleni1Gp200_osvetleni3

 Postačily dvě diody a jeden odpor.

954_osvetleni954_osvetleni1954_osvetleni2

 Vedení světla do poziček je provedeno světlovodem. Diody jsou následně zakryté kartonem. Za povšimnutí stojí drobnosti, jako přepážka na stanovišti, osazení ochraného rámu a displej. 

954_osvetleni4954_osvetleni5954_osvetleni6

 Níže pár pohledů na model 954 ( ještě bez své spodní výbavy ) s vozem Bdtn 054. 

954_na-pojezdu954_na-pojezdu5954_na-pojezdu7

954_na-pojezdu13954_na-pojezdu14954_na-pojezdu15


Spodní výbava

- Schody

954_na-pojezdu10954_na-pojezdu8954_na-pojezdu9

 Po dosazení spřáhla byl vůz testován v provozu, tedy i verze jízdy řídícího vozu vpřed. Podvozky GP 200 se chovají úplně stejně, jako podvozky 2300 mm, nebo 2400 mm, protože jejich základní konstrukce je stejná ( ne rozměr ).

Kks_2954_na-pojezdu11

 Stavba se blíží ke konci, stačí dosadit spodní výbavu - bedny. Již brzy bude navíc natočeno i video 854 + 054 + 954.

- Bedny

 Bedny naohýbáme dle připravených rysek.

954_na-odlitek1954_na-odlitek3954_na-odlitek4

 Lakovat se mohou zvlášť, mimo model.

954_bedny954_bedny1954_bedny2

 Pár pohledů na vůz osazený spodní výbavou.

954_finale954_finale5

 Po dotření nárazníků černou barvou je model hotov.

854054954_finale2854054954_finale3_2954_finale2

954_finale4954_finale6954854_finale1

Video z provozu najdete zde


Doplňující fotografie řídícího vozu 954

954_212a954_212b954_212c

954_212d954-213k954-213g_2

954-213f_2954-213d_2954-213c_3

954-213a954-213_roh954-213t

Img_2199954214_25ledna2014hImg_2931

Img_3129Img_3157

954-211-in6954-211n954-211ll

954-211aa           954-211ii           954-211h

954-213i_2954-213g954-213e

954-213d954-213c_2854223_25ledna2014g

854223a954214_25ledna2014_2954214_25ledna2014n954214_25ledna2014l

954214_25ledna2014c954214_25ledna2014f954214_25ledna2014g

954-208-in11954-208-in10954-208-in8

954-211-in3954-211hh954-211xc

Článek publikován 22.1.2014 / Poslední aktualizace 18.5.2014