Návod sestavení nezkráceného vozu 954 z leptu - měřítko TT

954_stavebnice_finale7

954_celo_lept_2954_celo_lept2954_celo_lept6

954_stavebnice_navod    954_stavebnice_navod2    954_stavebnice_navod3_5

954854retro5954854retro1954854retro7

954_kolej1954_kolej954_kolej_stanoviste

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_954_lept

954 CELO LEPT   Kat.č. TT-954

 Nezkrácený a přesný model řídícího vozu 954. Celo leptaná stavebnice obsahuje : veškeré do detailů zpracované přepážky s možností výběru jak verze 2. třídy, nebo kombinace 1. a 2. třídy. Součástí sady je i stanoviště a sedadla na stanovišti. Spodní výbava vozu a mnoho dalších dílků. Pouze střecha a klimatizace je nový odlitek. Velikost 1:120 TT. Cena 800 Kč


954 

 O vzniku řídicích vozů řady 954 bylo rozhodnuto v roce 2004, kdy ČD podepsaly smlouvu s firmou Pars nova na vznik prototypu. Dokončený vůz 954.001 byl veřejnosti představen v červnu 2006, do provozu byl zařazen po různých zkouškách v září 2006. Do dubna 2007 jej následovalo dalších sedm vozů. Další vozy již byly rekonstruovány na řadu 954.2 (nyní ABfbrdtn795). 

 Řídící vůz řady Bfbrdtn794 (do 1. ledna 2009 řada 954) vznikl rekonstrukcí poštovního vozu řady Postw na osobní řídicí vůz. ČD je využívají především v soupravách s motorovými vozy řady 854.


K tomuto základnímu leptu je možné dále využít : podvozky GP200, pevný rám, sadu oken, nebo interiér vozu - sedadla.


Kat.č. TT-GP200

 Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Cena 150 Kč

NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE

Gp200_stavebnice


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Velikost TT. Cena 150 Kč

Kat.č. TT-RámY

Pevný rám vozu Y ( 17.200 m ) / síla leptu 2 x 0,5 mm. Cena 200 Kč

954_celo_stavba131


Upevnění podvozků k rámu

Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.

Video podvozků v provozu je zde

Gp200_f


Kat.č. TT-954 Okna

Leptaná okna pro vůz 954 včetně stolečků. Cena 200 Kč 

954_okna954_okna2

Kat.č. TT-053 Okna2

Dvě různě otevřená okna včetně stolečků. Cena 20 Kč

053a054_okna-otevrena2_2

Kat.č. TT-954 Okna 3D

Doplňující lept oken 3D pro řídící vůz 954. Vnější část oken lepených na původní okna. Cena 125 Kč

954_okna3d_3


Kat.č. TT-Sedadla

Univerzální plastová sedadla TT. Vzdálenost sedadel lze také využít pro řídící vůz 954. Cena 50 Kč

954_2trida_plast954_2trida_plast2

Kat.č. TT-054 IN

 Interiér vozu Bdtn 054 - sedadla. Lept lze využít i pro vůz 954 - 2.třída. Sklopná sedadla 8-míst u WC jsou součástí leptu 954. Pokud model budete stavět pro sebe, doporučujeme Vám sedadla leptaná. Cena 250 Kč

Rozmístění sedadel 2.třídy, nebo 1. a 2.třídy v leptu. Soubor .pdf si můžete stáhnout zde

954_cely-lept_sedadla_pdf 

954_interier_stavbaab2_2954_stavebnice_finale19

Kat.č. TT-954 IN

 Interiér části vozu 954 - 1. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel první třídy a širší stoly. Cena 50 Kč

954_1trida2954-211-in16


Potisky vozů 954 od JACEK MODELYCena 65 Kč

954221_2


Do prodeje je uveden cenově výhodnější set obsahující :

954_set_2954_stavebnice_finale1_2954_stavebnice_finale4

- 1 x Základní stavebnice vozu, včetně střechy a klimatizace - Kat.č. TT-954 - 800 Kč

- 1 x Podvozky GP200 2600mm - pár - Kat.č. TT-GP200 - 150 Kč

- 1 x Pevný rám vozu Y - tloušťka 1 mm - Kat.č. TT-RámY - 200 Kč

- 1 x Okna pro celý vůz - Kat.č. TT-954 Okna - 200 Kč

 Celý set těchto dílů v prodeji za 1300 Kč

- Set již neobsahuje leptaná sedadla. Původní cena setu byla 1500 Kč. Na výběr jsou k dokoupení sedadla z plastu, nebo z leptu.



Návod

Střed a konec vozu

 Připravíme si hlavní dílky a dílky k zapuštění zadního čela. Viz fotografie níže.

954_celo_stavba954_celo_stavba2954_celo_stavba3

 Přechodové dveře mohou simulovat jak zavřený, tak i otevřený stav. 

954_celo_stavba4954_celo_stavba5954_celo_stavba6

 Bočnice jsou při svých koncích lehce nalomeny, k tomu slouží spodní drážka - místo zlomu. Bočnice zapadne do otvorů ve střeše, ke které ji letujeme. Následně proletujeme spoj se zadním čelem - roh. Na třetí fotografii níže střecha přečnívá od bočnice, což je úmysl, je to naznačená okapnička.

954_celo_stavba7954_celo_stavba9954_celo_stavba11

 Dle vybraného vozu si zvolíme přepážky. Na druhé fotografii níže je verze vozu s oddílem první třídy, třetí fotografie je verze vozu pouze s druhou třídou. 

954_celo_stavba15954_celo_stavba13954_celo_stavba14

 Bočnice mají pro přepážky připravené drážky, střecha otvory. Přepážky drží pěkně, letovat stačí opravdu jen trochu.

954_celo_stavba16954_celo_stavba19954_celo_stavba21


Čelo - hrubá stavba

 Ohnout čelo můžeme jednoduše např. o držadlo paličky na maso. Přesný tvar pak zajistí postupné zámky - výstupky v horní části čela, které zapadají do otvorů ve střeše. Letovat začínáme od konce, tedy u dveří pro cestující.

954_celo_stavba23954_celo_stavba24954_celo_stavba27

 Pak lehce na středu čela, pak druhou stranu bočnice.

954_celo_stavba28954_celo_stavba29954_celo_stavba30

 Když je vše "přibodované" můžeme čelo proletovat více.

954_celo_stavba31954_celo_stavba32954_celo_stavba33


Stanoviště

 Přiletujeme nožičky sedadel. Sedadla mají ze spodní strany připravený otvor - zámek pro nožičku. Sedadlo levé můžeme simulovat sklopené, či rozložené.  

954_celo_stavba34954_celo_stavba44954_celo_stavba46

 Do připravených otvorů připevníme poličku za strojvedoucím - levá část a skříň - pravá část. Ohneme přepážku o 90° dle rysky - viz druhá fotografie níže. Z druhé strany přepážky přiletujeme hlavní elektrickou skříň. 

954_celo_stavba49954_celo_stavba51954_celo_stavba53

 Sestavené stanoviště zapadne na své místo díky drážkám na vnitřní straně bočnice. 

954_celo_stavba55954_celo_stavba57954_celo_stavba59

Ovládací pult

 Připravíme si ovládací pult, jeho uchycení však provedeme až později. Ideálně až po laku modelu. Na fotografiích je pult osazen fukary a pultem ukazatelů. Páky jsou součástí leptané sady, zde ale nejsou osazeny. Madlo ohneme cca o 80° nahoru.

954_celo_stavba98954_celo_stavba99954_celo_stavba118


Přepážka WC

 Přepážku ohneme dle rysek, přesný tvar a umístění zajistí opět zámky a otvory ve střeše. 

954_celo_stavba35954_celo_stavba37954_celo_stavba38

 Velký otvor ve střeše je určený při verzi osvětleného vozu k umístění kondenzátoru. Přepážku k bočnici letujeme ideálně z její vnitřní strany.

954_celo_stavba42954_celo_stavba43


Čelo - ostatní díly a detaily

Celé čelo lehce zbrousíme. Kryty světel a drobné packy ohneme dle rysek. Vsuneme kryt z vnitřní strany čela. Letujeme delší stranu, zkontrolujeme případně úhel a doletujeme. Vše z vnitřní strany.

954_celo_stavba60954_celo_stavba62954_celo_stavba66

 Kontrola úhlu.

954_celo_stavba67954_celo_stavba69954_celo_stavba70

 Dílek nad čelníkem. Ohneme opět dle rysek a vsuneme z vnitřní strany do čela. V kleštích si přidržíme díly k sobě, následně je proletujeme.

954_celo_stavba72954_celo_stavba74954_celo_stavba75

 Pokud nemáme úplně přesný úhel 90°, pomůžeme si lehkým úchytem do kleští a místo proletujeme. Lehkým zbroušením pak tento dílek nad čelníkem zbrousíme. Zahladíme tak přechod dílků.

954_celo_stavba76954_celo_stavba77954_celo_stavba78

 Pluh ohneme v ruce, nebo např. o větší vrták. Z odpadu ( rámečku leptu ) na něj připevníme tři packy. Uchytíme k čelu nejprve střední. Zkontrolujeme úhel. Konec pluhu končí v místě zlomu bočnice. Doletujeme zbylé dvě packy. 

954_celo_stavba81954_celo_stavba83954_celo_stavba84

 Spodní pluh je podobný. Nejprve letujeme jeho střed. Pak provlékneme malé výstupky na spodní části za horní díl pluhu a doletujeme. 

954_celo_stavba86954_celo_stavba87954_celo_stavba89

 Připevníme čelník a ohneme madla. Na čelník přijdou připevnit desky pod nárazníky.

954_celo_stavba91954_celo_stavba92954_celo_stavba93

 Zásuvky dálkového řízení jsou složeny ze tří dílků lepených na sebe. Připevníme také nášlapný schůdek v pluhu. Jelikož tento model je ověřovací bylo čelo dozdobeno celé, tedy o další dílky, brzdové hadice, šroubovku, hák, stěrače, madla pod okny a boční dveře. Boční dveře je dobré lakovat zvlášť, to ušetří pozdější maskování páskou.

954_celo_stavba96954_celo_stavba104954_celo_stavba116

 Pár pohledů na celek, kde střecha je pouze na leptu položená a jedná se o prototypovou střechu motorového vozu 854.

Img_8151_2Img_8149Img_8144


Detaily

 Jak už bylo psáno, tato stavba je ověřovací, tudíž zde jsou už vidět i okna, jinak by jsme je připevnili až po laku modelu. Olemování nouzového otevírání dveří připevníme do žlábků v bočnici.

954_celo_stavba114954_celo_stavba115

 Sklopná sedadla v přední části vozu - u WC. Dále se připevnila mříž - ochrana skla, směrové tabule a schody do kabiny strojvedoucího. 

954_celo_stavba120954_celo_stavba121954_celo_stavba126_3

 Výsuvný schod. U vozů se stává, že někdy nezajíždí při rozjezdu zpět. Zde jsou vidět obě varianty. Druhá fotografie níže je schod vysunutý. Třetí zasunutý. Dle toho, jaký schod chceme simulovat ohneme packy, 90° - cca 140° a schod uchytíme z vnitřní strany. Zde na dveřích je vidět i drobné zpevnění, opět použité z odpadu leptu.   

954_celo_stavba122954_celo_stavba123954_celo_stavba124

 Opět pár pohledů

954_celo_stavba127954_celo_stavba130954_celo_stavba125

954_celo_stavba128954_celo_stavba129

 Model po osazení podvozků GP 200 o rozvoru 2600 mm

954_5Gp-200954-b


Spodní výbava

 Připravíme si dílky, viz druhá a třetí fotografie níže a složíme je.

954_spodek21954_spodek954_spodek1

 Brzdové válce se dají ohýbat např. přes jehlový pilník. 

954_spodek2954_spodek3954_spodek4

 Menší brzdový válec je na rámu více utopený - viz třetí fotografie níže. Do většího válce pak vsuneme táhlo brzdového přestavovače, který je lehce lomen.

954_spodek7954_spodek8954-211cc_2


Zadní část - Detaily

 Připevníme kroužky kolem světel, schody a madla. Při využití stavebnice jako statického modelu osadíme hák, šroubovku a brzdové hadice.

954_zadni-strana954_zadni-strana1954_zadni-strana3

 Levou stupačku pro posunovače nemají všechny vozy, ale v sadě najdete dva kusy. 

954_zadni-strana4954_zadni-strana6954-211b

 Vůz po osazení leptaných nárazníků, které jsou součástí základní sady. Návod sestavení najdete ZDE

Narazniky10Narazniky11_2Narazniky12 

 Stavba prototypu řídícího vozu 954 se obešla bez problému a nebyla nijak náročná, tudíž tato verze leptu, bude zároveň i prodejní.


Příprava střechy

 Vnitřní strana střechy odlitku má připravenou drážku pro možnost vložení osvětlovacích segmentů. Odlitek - spodní stranu lehce zbrousíme na šmirgl papíru položeném na rovině ( stolu ). Tím eliminujeme drobné otřepky a získáme přesnější rovinu odlitku. Jelikož je střecha téměř "dutá", jde drobné broušení opravdu rychle a snadno. Druhá fotografie níže - stav před zbroušením. Další fotografie - stav po zbroušení. Střechu srovnáme do stejné výšky vozu, se kterým bude řídící vůz v provozu. Odlitek mot. vozu 854 má jinou - špatnou výšku, než např. leptaný vůz Bdtn 054. 

954_strecha_srovnani3954_strecha_srovnani2954_strecha_srovnani1

954_strecha_srovnani9954_strecha_srovnani10954_strecha_srovnani6

 Střecha po drobném tmelení u okapničky ( aby se ze dvou kusů stal jeden ) a po nástřiku základní barvy. Třetí fotografie - detail na rýhování, které je již součástí střechy. Rýhování střechy - přeplátování je provedeno dle skutečnosti.

954_strecha_sediva_3954_strecha_sediva2954_strecha_sediva3

 Po osazení ventilace, deklů střechy, klimatizace a horního světlometu je střecha plně vybavena. Protože rozmístění ventilace je na vozech odlišné - 2. třída, nebo 1.a 2. třída, její rozmístění provedeme dle konkrétního vzoru 954.XXX. 

954_detaily-strechy954_stavebnice_finale7_2954_stavebnice_finale19_3


Příprava interiéru první a druhé třídy

- 1.třída : sedadla postačí jen ohnout dle připravených rysek.

954214_25ledna2014d954214_25ledna2014e_2

954_1trida954_1trida2_2

 Z oken odstraníme původní stolky - pro 2.třídu a dosadíme stolky 1.třídy. Nové stolky nemají stejný střed, jako okna.

954_interier_stavbaab5954_interier_stavbaab6954_interier_stavbaab8

- 2.třída : sedadla složíme a letujeme ze spodní strany. Dvě samostatná sedadla získáme rozstřihnutím sedadla dvojitého.

Vytištěný papír ze souboru .pdf - podlahu nalepíme na rám a obarvená sedadla přilepíme.

954_cely-lept_sedadla_pdf 

Sedadlo054954_interier_stavbaab2_2954_stavebnice_finale19

954-211-in11

 Pár pohledů na "hotový" model řídícího vozu s interiérem. Motorový vůz řady 854 máme v plánu, kdo nechce čekat, může využít motorový vůz ř. 853, který by znázorňoval retro vozy 854 021, nebo 027.

954_stavebnice_finale1_3954_stavebnice_finale4_2954854retro5

954_stavebnice_finale10954_stavebnice_finale22


Již brzy zařadíme do výroby také motorový vůz řady 854. 


 Doplňující fotografie

954_212a954_212b954_212c

954_212d954-213k954-213g_2

954-213f_2954-213d_2954-213c_3

954-213a954-213_roh954-213t

954-213i_2954-213g954-213e

954-213d954-213c_2854223_25ledna2014g

854223a954214_25ledna2014_2954214_25ledna2014n954214_25ledna2014l

954-208-in11954-211hh954-211xc

Článek publikován 30.1.2014 / Poslední aktualizace 15.5.2015