Návod sestavení nezkráceného vozu 954 z leptu - měřítko TT
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_954_lept
954 CELO LEPT Kat.č. TT-954
Nezkrácený a přesný model řídícího vozu 954. Celo leptaná stavebnice obsahuje : veškeré do detailů zpracované přepážky s možností výběru jak verze 2. třídy, nebo kombinace 1. a 2. třídy. Součástí sady je i stanoviště a sedadla na stanovišti. Spodní výbava vozu a mnoho dalších dílků. Pouze střecha a klimatizace je nový odlitek. Velikost 1:120 TT. Cena 800 Kč
954
O vzniku řídicích vozů řady 954 bylo rozhodnuto v roce 2004, kdy ČD podepsaly smlouvu s firmou Pars nova na vznik prototypu. Dokončený vůz 954.001 byl veřejnosti představen v červnu 2006, do provozu byl zařazen po různých zkouškách v září 2006. Do dubna 2007 jej následovalo dalších sedm vozů. Další vozy již byly rekonstruovány na řadu 954.2 (nyní ABfbrdtn795).
Řídící vůz řady Bfbrdtn794 (do 1. ledna 2009 řada 954) vznikl rekonstrukcí poštovního vozu řady Postw na osobní řídicí vůz. ČD je využívají především v soupravách s motorovými vozy řady 854.
K tomuto základnímu leptu je možné dále využít : podvozky GP200, pevný rám, sadu oken, nebo interiér vozu - sedadla.
Kat.č. TT-GP200
Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Cena 150 Kč
NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-RámY
Pevný rám vozu Y ( 17.200 m ) / síla leptu 2 x 0,5 mm. Cena 200 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Video podvozků v provozu je zde
Kat.č. TT-954 Okna
Leptaná okna pro vůz 954 včetně stolečků. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-053 Okna2
Dvě různě otevřená okna včetně stolečků. Cena 20 Kč
Kat.č. TT-954 Okna 3D
Doplňující lept oken 3D pro řídící vůz 954. Vnější část oken lepených na původní okna. Cena 125 Kč
Kat.č. TT-Sedadla
Univerzální plastová sedadla TT. Vzdálenost sedadel lze také využít pro řídící vůz 954. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-054 IN
Interiér vozu Bdtn 054 - sedadla. Lept lze využít i pro vůz 954 - 2.třída. Sklopná sedadla 8-míst u WC jsou součástí leptu 954. Pokud model budete stavět pro sebe, doporučujeme Vám sedadla leptaná. Cena 250 Kč
Rozmístění sedadel 2.třídy, nebo 1. a 2.třídy v leptu. Soubor .pdf si můžete stáhnout zde
954_cely-lept_sedadla_pdf
Kat.č. TT-954 IN
Interiér části vozu 954 - 1. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel první třídy a širší stoly. Cena 50 Kč
Potisky vozů 954 od JACEK MODELY. Cena 65 Kč
Do prodeje je uveden cenově výhodnější set obsahující :
- 1 x Základní stavebnice vozu, včetně střechy a klimatizace - Kat.č. TT-954 - 800 Kč
- 1 x Podvozky GP200 2600mm - pár - Kat.č. TT-GP200 - 150 Kč
- 1 x Pevný rám vozu Y - tloušťka 1 mm - Kat.č. TT-RámY - 200 Kč
- 1 x Okna pro celý vůz - Kat.č. TT-954 Okna - 200 Kč
Celý set těchto dílů v prodeji za 1300 Kč
- Set již neobsahuje leptaná sedadla. Původní cena setu byla 1500 Kč. Na výběr jsou k dokoupení sedadla z plastu, nebo z leptu.
Návod
Střed a konec vozu
Připravíme si hlavní dílky a dílky k zapuštění zadního čela. Viz fotografie níže.
Přechodové dveře mohou simulovat jak zavřený, tak i otevřený stav.
Bočnice jsou při svých koncích lehce nalomeny, k tomu slouží spodní drážka - místo zlomu. Bočnice zapadne do otvorů ve střeše, ke které ji letujeme. Následně proletujeme spoj se zadním čelem - roh. Na třetí fotografii níže střecha přečnívá od bočnice, což je úmysl, je to naznačená okapnička.
Dle vybraného vozu si zvolíme přepážky. Na druhé fotografii níže je verze vozu s oddílem první třídy, třetí fotografie je verze vozu pouze s druhou třídou.
Bočnice mají pro přepážky připravené drážky, střecha otvory. Přepážky drží pěkně, letovat stačí opravdu jen trochu.
Čelo - hrubá stavba
Ohnout čelo můžeme jednoduše např. o držadlo paličky na maso. Přesný tvar pak zajistí postupné zámky - výstupky v horní části čela, které zapadají do otvorů ve střeše. Letovat začínáme od konce, tedy u dveří pro cestující.
Pak lehce na středu čela, pak druhou stranu bočnice.
Když je vše "přibodované" můžeme čelo proletovat více.
Stanoviště
Přiletujeme nožičky sedadel. Sedadla mají ze spodní strany připravený otvor - zámek pro nožičku. Sedadlo levé můžeme simulovat sklopené, či rozložené.
Do připravených otvorů připevníme poličku za strojvedoucím - levá část a skříň - pravá část. Ohneme přepážku o 90° dle rysky - viz druhá fotografie níže. Z druhé strany přepážky přiletujeme hlavní elektrickou skříň.
Sestavené stanoviště zapadne na své místo díky drážkám na vnitřní straně bočnice.
Ovládací pult
Připravíme si ovládací pult, jeho uchycení však provedeme až později. Ideálně až po laku modelu. Na fotografiích je pult osazen fukary a pultem ukazatelů. Páky jsou součástí leptané sady, zde ale nejsou osazeny. Madlo ohneme cca o 80° nahoru.
Přepážka WC
Přepážku ohneme dle rysek, přesný tvar a umístění zajistí opět zámky a otvory ve střeše.
Velký otvor ve střeše je určený při verzi osvětleného vozu k umístění kondenzátoru. Přepážku k bočnici letujeme ideálně z její vnitřní strany.
Čelo - ostatní díly a detaily
Celé čelo lehce zbrousíme. Kryty světel a drobné packy ohneme dle rysek. Vsuneme kryt z vnitřní strany čela. Letujeme delší stranu, zkontrolujeme případně úhel a doletujeme. Vše z vnitřní strany.
Kontrola úhlu.
Dílek nad čelníkem. Ohneme opět dle rysek a vsuneme z vnitřní strany do čela. V kleštích si přidržíme díly k sobě, následně je proletujeme.
Pokud nemáme úplně přesný úhel 90°, pomůžeme si lehkým úchytem do kleští a místo proletujeme. Lehkým zbroušením pak tento dílek nad čelníkem zbrousíme. Zahladíme tak přechod dílků.
Pluh ohneme v ruce, nebo např. o větší vrták. Z odpadu ( rámečku leptu ) na něj připevníme tři packy. Uchytíme k čelu nejprve střední. Zkontrolujeme úhel. Konec pluhu končí v místě zlomu bočnice. Doletujeme zbylé dvě packy.
Spodní pluh je podobný. Nejprve letujeme jeho střed. Pak provlékneme malé výstupky na spodní části za horní díl pluhu a doletujeme.
Připevníme čelník a ohneme madla. Na čelník přijdou připevnit desky pod nárazníky.
Zásuvky dálkového řízení jsou složeny ze tří dílků lepených na sebe. Připevníme také nášlapný schůdek v pluhu. Jelikož tento model je ověřovací bylo čelo dozdobeno celé, tedy o další dílky, brzdové hadice, šroubovku, hák, stěrače, madla pod okny a boční dveře. Boční dveře je dobré lakovat zvlášť, to ušetří pozdější maskování páskou.
Pár pohledů na celek, kde střecha je pouze na leptu položená a jedná se o prototypovou střechu motorového vozu 854.
Detaily
Jak už bylo psáno, tato stavba je ověřovací, tudíž zde jsou už vidět i okna, jinak by jsme je připevnili až po laku modelu. Olemování nouzového otevírání dveří připevníme do žlábků v bočnici.
Sklopná sedadla v přední části vozu - u WC. Dále se připevnila mříž - ochrana skla, směrové tabule a schody do kabiny strojvedoucího.
Výsuvný schod. U vozů se stává, že někdy nezajíždí při rozjezdu zpět. Zde jsou vidět obě varianty. Druhá fotografie níže je schod vysunutý. Třetí zasunutý. Dle toho, jaký schod chceme simulovat ohneme packy, 90° - cca 140° a schod uchytíme z vnitřní strany. Zde na dveřích je vidět i drobné zpevnění, opět použité z odpadu leptu.
Opět pár pohledů
Model po osazení podvozků GP 200 o rozvoru 2600 mm
Spodní výbava
Připravíme si dílky, viz druhá a třetí fotografie níže a složíme je.
Brzdové válce se dají ohýbat např. přes jehlový pilník.
Menší brzdový válec je na rámu více utopený - viz třetí fotografie níže. Do většího válce pak vsuneme táhlo brzdového přestavovače, který je lehce lomen.
Zadní část - Detaily
Připevníme kroužky kolem světel, schody a madla. Při využití stavebnice jako statického modelu osadíme hák, šroubovku a brzdové hadice.
Levou stupačku pro posunovače nemají všechny vozy, ale v sadě najdete dva kusy.
Vůz po osazení leptaných nárazníků, které jsou součástí základní sady. Návod sestavení najdete ZDE
Stavba prototypu řídícího vozu 954 se obešla bez problému a nebyla nijak náročná, tudíž tato verze leptu, bude zároveň i prodejní.
Příprava střechy
Vnitřní strana střechy odlitku má připravenou drážku pro možnost vložení osvětlovacích segmentů. Odlitek - spodní stranu lehce zbrousíme na šmirgl papíru položeném na rovině ( stolu ). Tím eliminujeme drobné otřepky a získáme přesnější rovinu odlitku. Jelikož je střecha téměř "dutá", jde drobné broušení opravdu rychle a snadno. Druhá fotografie níže - stav před zbroušením. Další fotografie - stav po zbroušení. Střechu srovnáme do stejné výšky vozu, se kterým bude řídící vůz v provozu. Odlitek mot. vozu 854 má jinou - špatnou výšku, než např. leptaný vůz Bdtn 054.
Střecha po drobném tmelení u okapničky ( aby se ze dvou kusů stal jeden ) a po nástřiku základní barvy. Třetí fotografie - detail na rýhování, které je již součástí střechy. Rýhování střechy - přeplátování je provedeno dle skutečnosti.
Po osazení ventilace, deklů střechy, klimatizace a horního světlometu je střecha plně vybavena. Protože rozmístění ventilace je na vozech odlišné - 2. třída, nebo 1.a 2. třída, její rozmístění provedeme dle konkrétního vzoru 954.XXX.
Příprava interiéru první a druhé třídy
- 1.třída : sedadla postačí jen ohnout dle připravených rysek.
Z oken odstraníme původní stolky - pro 2.třídu a dosadíme stolky 1.třídy. Nové stolky nemají stejný střed, jako okna.
- 2.třída : sedadla složíme a letujeme ze spodní strany. Dvě samostatná sedadla získáme rozstřihnutím sedadla dvojitého.
Vytištěný papír ze souboru .pdf - podlahu nalepíme na rám a obarvená sedadla přilepíme.
954_cely-lept_sedadla_pdf
Pár pohledů na "hotový" model řídícího vozu s interiérem. Motorový vůz řady 854 máme v plánu, kdo nechce čekat, může využít motorový vůz ř. 853, který by znázorňoval retro vozy 854 021, nebo 027.
Již brzy zařadíme do výroby také motorový vůz řady 854.
Doplňující fotografie
Článek publikován 30.1.2014 / Poslední aktualizace 15.5.2015