Návod stavby TT vozu Aam / Bam / Bn "Vindobona"
Třetí a poslední verze stavebnice TT
Další informace :
Jelikož řada M296 a její přípojné vozy jsou u nás srdcovou záležitostí, rozhodli jsme se tuto starší TT stavebnici vozu Aam / Bam vylepšit ! Vznikla tedy nová již III. verze vozu, kde jsme upustili od leptané střechy a volba padla na přípravu 3D střechy z odlitku. Spodní leptaná výbava - bedny jsou již také ve stylu 3D, tedy mají i zadní stěny a přesně dané opěrné nožky. I když vůz Aam / Bam nenese tolika beden, proti jiným vozům, chtěli jsme se i zde posunout nabídkou dál a proto jsme nechali zaformovat celý TT spodek - hlavní bedny, díl je k možnému dokoupení za 60 Kč. Pro super rychlou stavbu podvozků jsme dále zaformovali masky 2400 mm, které mají přesnou podobu dle leptaného originálu. To ušetří spousty času při stavbě. Dalším prvkem této III. verze je použití pouze 3D oken na vnější straně bočnic a např. čelníky jsou obohacené ještě o madla. Bočnice nesou další nové detaily, jako vyznačení úchytů směrové cedule, atd...Díky všem těmto prvkům lze tuto stavebnici ( set ) považovat za tu nejjednoduší z naší dosavadní nabídky vozů. Stejně jako vůz Baim 5. verze.
Bonusem v základní leptané sadě jsou dvoje "otevřené" boční dveře. Čelní, přechodové se dají otevřít standartně. Brzdový válec a dynamo nabízí výběr mezi 2D a 3D zpracováním.
Tento set můžeme doporučit i pro první seznámení se s lepty. Stavebnice se dá případně také jen lepit.
Z historie :
Počátkem roku 1969 dodaly Československé vagonky Tatra, závod Studénka, 10 přípojných vozů 1. třídy Aam a 5 obdobných vozů 2. třídy Bam. Vozy byly určeny především pro mezinárodní provoz v soupravách s motorovými vozy řady M296.1. A vyhovovaly předpisům pro mezinárodní provoz RIC a MC a byla jim přidělena čísla 19-09 900 – 909 a 20-09 950 – 954.
Všech 15 vozů bylo přiděleno do domovské stanice Praha hl. n. s určením pro provoz v soupravách expresu Vindobona. Po ukončení vozby tohoto vlaku byly nasazovány do motorových rychlíků do Karlových Varů, Trutnova a Broumova.
Po zrušení 1. třídy v motorových rychlících byly vozy Aam přeznačeny na řadu Bam. Obě řady rovněž přešly do vnitrostátního režimu. Od roku 1982 nesly přechodně označení Bmn, později Bn. V roce 1983 byly předisponovány do domovské stanice Hradec Králové hl. n. K vyřazení vozů bývalé 1. třídy došlo na přelomu 80. a 90. let. Část jich byla přestavěná pro zvláštní účely dráhy.
V grafikonu 1972/73 byly tyto vozy také řazeny do motorové soupravy MOs 1581/1582 ve složení M296.1 + Aam + 5 Bam + M296.1. V úseku Praha – Hradec Králové jezdil nejdelší motorový vlak v historii ČSD v sestavě čtyř motorových vozů M296.1 a osmi přípojných vozů, MR 219/222.
Vše co patří do tohoto TT setu :
NOVINKA : Kat.č. TT-Aam Set
Set obsahuje : Leptanou nezkrácenou stavebnici vozu se střechou z odlitku, okna 3D, pevný rám síly 0,5 mm, kostry podvozků 2400 mm včetně šroubovek do šachet a masky z odlitku. Velikost 1:120 TT.
Zvýhodněná cena TT setu 1200 Kč
* Vozy a veškeré díly jsou aktuálně skladem
Další díly k možnému dokoupení :
NOVINKA : Kat.č. TT-Aam Bedny
Plastový výlisek - přesná kopie leptané výbavy vozu Aam / Bam / Bn. Velikost 1:120 TT. Cena 60 Kč
Kat.č. TT-460 Okna
ND - univerzální použití pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-Aam IN
Leptaný interiér vozu Aam - 1. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel, přepážky kupé a hlavní stěnu kupé v chodbičce. Veškeré dílky zapadají zámky na svá přesná místa. Na každý oddíl připadá 2 x dlouhý a 4 x malý odkládací prostor a 2 x sedadlo - 3 a 3 místa. Velikost 1:120 TT. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-Bam IN
Leptaný interiér vozu Bam - 2. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel, přepážky kupé a hlavní stěnu kupé v chodbičce. Veškeré dílky zapadají zámky na svá přesná místa. Na každý oddíl připadá 2 x dlouhý a 4 x malý odkládací prostor, 4 x opěrka hlavy a 2 x sedadlo - 4 a 4 místa. Velikost 1:120 TT. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-M2 SET
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře. Velikost 1:120 TT. Cena 85 Kč
Obtisky vozů Aam / Bam / Bn od JACEK MODELY. Cena kus 50 Kč
ČSD 1.třída
ČSD 2.třída
ČD 2.třída ( pro Bn 1994 - 2000 )
ČD 2.třída
Označení: Z výroby Aam/Bam. V roce 1983 změna na Bmn a v roce 1990 pak Bn. Poslední dva existující vozy u ČD dostaly v roce 1994 označení 054 001 a 002. Tato řada byla do 2007, kdy byla změněna na řadu 053 a vozům byla změněna pořadová čísla na 201 a 202. Dalším přečíslováním prošly k 1/2009, na 50 54 29-29 při zachovaných pořadových číslech 201 a 202. K 1/2016 proběhlo přeznačení vozů na řadu Bn056 s intervalem 55 54 29-29, pořadová čísla byla zachována.
Návod III. verze
Hrubá stavba vozu za cca 90 minut.
Sestavení skříně vozu
Konce bočnic dle rysek trochu ohněte o ( 5° ) a přiletujte je z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osaďte 3 přepážky. Dveře s orientací vždy do chodbičky. Na krajní přepážky připevněte do zámků stěny WC a umývárny.
Sestavení čel
Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu.
Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujte z vnitřní strany čela. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Čelo, které má již připevněné 4 dílky "1,2,2,3" a přechodové dveře připevněte do zámků v bočnicích. Následně připevněte čelník "4" tupě na spodní stranu dílku "3", kde čelník je také zároveň opřen o část dílku horního schodu. Rohy čel zabruste jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět obdélníkové otvory, ty jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - v odlévané střeše je připraven žlábek.
Sestavte schody - dílky ohněte dle rysek a připevněte je do zámků v bočnicích. Sestavte spodní výbavu vozu, dle uvážení zjednodušenou 2D, nebo plnou 3D - ( případně lze využít spodní výbavu z odlitku - ta ale není součástí základní sady ). Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě. Bedny složte dle rysek a proletujte je. Následně je připevněte k rámu vozu. Brzdový válec a dynamo : základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček.
Střecha
Střechu k leptu lepte nejprve Herkulesem v celé délce - lepidlo nanášejte na lept. Po fixaci střechy gumičkou ještě zevnitř vozu prolijte tento spoj vteřinovým lepidlem. Získáte tak trvanlivější spoj. Tmelení na čelech můžete provést také tímto způsobem, tedy do mezery vtlačit Herkules a následně ho potřít vteřinovým lepidlem.
Detaily
V závěru stavby přilepte vteřinovým lepidlem poslední detaily : 4 x dílky nad podvozkem, 2 x zásuvky dálkového řízení "DŘ", kde každá zásuvka je tvořena ze dvou dílků lepených na sebe. Na čelníku je pro zásuvku jasně určené místo. Boční dveře se dají lakovat zvlášť, dle zvolené barevné kombinace.
Předloha kolem dokola :)
Pár pohledů na vozy před lakem, stavba jde rychle, tak jsou tu hned dva :)
Lak / Patina
...Naše starší foto - pouze jako scan
Jak předejít sloupnutí barvy ?
Na lepty použijte vždy kvalitní základní barvu a nechte ji proschnout více než 24 hodin, můžeme doporučit 30-48 hodin ! Před prvním lakováním vezměte model do "myčky" tzv. polijte ho nad umyvadlem jarem na nádobí a kartáčkem ( na ruce ) model "očistěte" i uvnitř. Je totiž potřeba odstranit veškerou mastnotu ze stavby. Pak stačí jen opláchnout a vyčkat samovolnému odpaření veškeré vody. Nahřívání na radiátoru a podobné věci - to nefunguje. To je náš postup, který je osvědčený a spolehlivě funguje již několik let. ( Pozor na ztrátu drobných dílů, které jsou pouze lepeny ).
Vozy budou označeny čísly 054 001 a 054 002 "ČD" verze. Zde v soupravě také s vozem řady 053 ( Baim )
Detaily a poslední dílky před závěrečným matným lakem
Madla lepte vteřinovým lepidlem uvnitř vozu. Okna 3D, obarvené měchy, přechod. plechy a směrové cedule stačí lepit Herkulesem. Skalpelem strhněte barvu z klik a z kroužků světel. Pokud nebude vůz svítit ( červené konce - sm diody ), tak otvory v leptu zevnitř vozu zaslepte obarveným papírkem na chromovou barvu. Pak přijdou na řadu obtisky a matný lak.
Otevřená okna se můžou využít ze sady "ND - původně pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken."
Obtisky
Sestavení interiéru
Osvětlení
Před vložením a zalepením interiéru je dobré nejprve "roztahat" osvětlení - pokud má vůz svítit. Níže ukázka, kde je vůz zapojen na vozový dekodér ( ten máme také v nabídce zboží ). F0 spíná konce. F1 hlavní osvětlení - nouze i zářivky. F2 přidá zářivku v jednom kupé. Zásoba energie je jištěna kondenzátorem 470uF, který je schován v prostoru umývárny. Dekodér snese i 2 x 470uF, ale jelikož bude v provozu vůz Bn 001 spojen i elektricky s Bn 002, stačí do každého vozu jen jeden.
Finále
Teď už stačí jen model zasklít fólií, vložit interiér a připevnit nárazníky. Dosadit navíc ještě cestující je už maličkost....
Dokončený DCC model vozu Bn 054 001-3
Otevřená okna přímo lákají k dosazení "vykloněných" figurek...
Přechodové dveře můžou být trvale jak otevřené, tak zavřené. Přechodový plech může být sklopený...
Vůz 054.001 byl zařazen na konec soupravy a začal tak přepravovat své první cestující :)
Vůz se hodí jak do osobní, tak do rychlíkové přepravy.
Dokončený DCC model vozu Bn 054 002-1 s průvodčím
Vůz zařazen do provozu
* Jak vypadala předešlá verze vozu ČSD a samotná stavba najdete ZDE
Článek publikován 19.4.2016 / Poslední aktualizace 2.5.2016