Návod stavby vozu Aam / Bam - leptané a nezkrácené stavebnice TT
Kat.č. TT-Bam
Toto zboží již nelze objednat ( II. verze vozu )
Sada obsahuje : Nezkrácenou skříň vozu, kde tvar střechy zajistí přepážky. Plnou střešní výbavu - ventilaci, plnou spodní výbavu - bedny, dynamo 3D a schody, tabulky ČSD/ČD. Veškeré vnitřní přepážky vozu, i stěny u WC, sada neobsahuje přepážky kupé. Hlavní přepážky jsou navrženy pro případné vložení osvětlení analogové, nebo digitální. Čela umožňující drobnou variaci stavby - přechodové dveře, přechodový plech, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice. Cena 650 Kč
Tento vůz Bam - 2.třída byl z výroby určen do Vindobony M296 + Aam + BRam + Bam + Aam + M296
Krom počtu sedadel je totožný s vozem Aam - 1. třída. Stavebnici lze tedy využít pro oba vozy.
Vozy řady Aam a Bam
Počátkem roku 1969 dodaly Československé vagonky Tatra, závod Studénka, 10 přípojných vozů 1. třídy Aam a 5 obdobných vozů 2. třídy Bam.
Vozy byly určeny především pro mezinárodní provoz v soupravách s motorovými vozy řady M296.1. A vyhovovaly předpisům pro mezinárodní provoz RIC a MC a byla jim přidělena čísla 19-09 900 – 909 a 20-09 950 – 954.
Všech 15 vozů bylo přiděleno do domovské stanice Praha hl. n. s určením pro provoz v soupravách expresu Vindobona. Po ukončení vozby tohoto vlaku byly nasazovány do motorových rychlíků do Karlových Varů, Trutnova a Broumova.
Po zrušení 1. třídy v motorových rychlících byly vozy Aam přeznačeny na řadu Bam. Obě řady rovněž přešly do vnitrostátního režimu. Od roku 1982 nesly přechodně označení Bmn, později Bn.
V roce 1983 byly předisponovány do domovské stanice Hradec Králové hl. n. K vyřazení vozů bývalé 1. třídy došlo na přelomu 80. a 90. let. Část jich byla přestavěná pro zvláštní účely dráhy.
V grafikonu 1972/73 byly tyto vozy také řazeny do motorové soupravy MOs 1581/1582 ve složení M296.1 + Aam + 5 Bam + M296.1. V úseku Praha – Hradec Králové jezdil nejdelší motorový vlak v historii ČSD v sestavě čtyř motorových vozů M296.1 a osmi přípojných vozů, MR 219/222.
K tomuto základnímu leptu je možné dále využít : podvozky verze I., nebo verze II., pevný rám, sadu oken, nebo interiér vozu - sedadla. Nebo lze pohodlně využít i starší vozy BTTB, nebo vozy nové produkce.
Kat.č. TT-Podvozek2400
Dva podvozky 2400 mm. Verze I. - která je jednoduší na počet dílků - cena snížena na 75 Kč - platí do vyprodání zásob.
Kat.č. TT-Podvozek-053
Dva leptané podvozky pro vozy řady Baim - 053 / 054 / Bam / Aam / Bram. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Jde o II. verzi tvaru podvozku, kterou jste si vyžádali. Cena 150 Kč.
NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE
Kat.č. TT-Dynamo
Sada obsahuje : válec - dynamo, držák dynama a kardan. Kardan je delší - jde do válce a při malých poloměrech je funkční. Podvozek se natáčí. Sada neobsahuje "držák" na podvozku, ten je součástí podvozku - verze II.
Vhodné spíše jako doplněk k vozům, bez využití kardanu, nebo pro statické modely. Cena 20 Kč
Kat.č. TT-Ventilace
Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus 5 Kč
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Video testů v provozu je zde
Kat.č. TT-Bam Okna
Toto zboží již nelze objednat ( II. verze vozu )
Leptaná okna pro vozy Aam a Bam. Stolečky jsou v každém kupé. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-053 Okna2
Dvě různě otevřená okna včetně stolečků. Cena 20 Kč
Novinka : Kat.č. TT-Bam Okna 3D
Doplňující lept oken 3D pro vozy Aam / Bam. Vnější část oken lepená na původní okna. Cena sady 125 Kč.
Kat.č. TT-Aam IN
Interiér vozu Aam - 1. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel, přepážky kupé a hlavní stěnu kupé v chodbičce. Veškeré dílky zapadají zámky na svá přesná místa. Na každý oddíl připadá 2 x dlouhý a 4 x malý odkládací prostor a 2 x sedadlo - 3 a 3 místa.
Kat.č. TT-Bam IN
Interiér vozu Bam - 2. třída. Obsahuje potřebný počet sedadel, přepážky kupé a hlavní stěnu kupé v chodbičce. Veškeré dílky zapadají zámky na svá přesná místa. Na každý oddíl připadá 2 x dlouhý a 4 x malý odkládací prostor, 4 x opěrka hlavy a 2 x sedadlo - 4 a 4 místa.
Potisky vozů Aam / Bam / Bn od JACEK MODELY. Cena 50 Kč
Do prodeje byl uveden cenově výhodnější set obsahující :
Toto zboží již nelze objednat ( II. verze vozu )
Aam - ČSD
- 1 x Základní stavebnice vozu, vč. dynama 3D - Kat.č. TT-Bam- 650 Kč
- 1 x Podvozky - pár 2400 mm - II. verze - Kat.č. TT-Podvozek-053- 150 Kč
- 1 x Pevný rám vozu Y - tloušťka 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč
- 1 x Okna pro celý vůz - Kat.č. TT-Bam Okna - 200 Kč
- 1 x Interiér vozu Aam - 1.třída Kat.č. TT-Aam IN - 300 Kč
Cena za set po slevě 1200 Kč
Bam - ČSD / Bn - ČD
- 1 x Základní stavebnice vozu, vč. dynama 3D - Kat.č. TT-Bam- 650 Kč
- 1 x Podvozky - pár 2400 mm - II. verze - Kat.č. TT-Podvozek-053- 150 Kč
- 1 x Pevný rám vozu Y - tloušťka 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč
- 1 x Okna pro celý vůz - Kat.č. TT-Bam Okna - 200 Kč
- 1 x Interiér vozu Bam - 2.třída Kat.č. TT-Bam IN - 300 Kč
Cena za set po slevě 1200 Kč
Návod stavby vozu Aam / Bam
Návod je velmi podrobný, přímo krok za krokem. Věříme, že tím oslovíme i zákazníky, kteří s lepty neměli ještě možnost pracovat, nebo nad jejich koupí váhají. Dle návodu poznáte, že na tom vlastně nic není....postačí jedno odpoledne, či delší večer a chuť něco si postavit.
Čela
Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly, které vytvoří zapuštění dveří - označeno níže červeně, díky svým zámkům zapadnou na dané místo. Letujeme postupně vše z vnitřní strany čela - horní díl, dva boční a spodní díl. Dále přechodové dveře, které mohou simulovat jak zavřený, tak otevřený stav. Připevníme čelník a z vnější strany přechodový plech. Na úplném spodku čelníku pak najdeme připravené otvory pro umístění brzdových hadic a háku.
Ohnutí střechy
Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Jde to jednoduše rukou, nebo si také můžeme pomoci domácím náčiním a po "hrubém" srovnání střechy můžeme lehce kladivem střechu ještě poťukat. Další možností je postupné ohýbání střechy v ohýbačce vždy směrem od středu střechy směrem k drážce okapničky. Ohýbačka je cenově dostupná podobně jako bruska na odlitky.
Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek.
Každá přepážka má svůj zámek - výstupek, který zapadne do střechy - otvoru. V bočnici na vnitřní straně jsou drážky i pro vedení přepážky, tím je zajištěno i zachování správného úhlu. Pokud máme střechu dostatečně srovnanou, můžeme přepážky přiletovat. Zde na fotografiích bylo letování provedeno pouze domácí trafo-pájkou. Pevnost je výborná. Letujeme od středu střechy ke krajům, při tom držíme přepážku v kleštích tlakem ruky dolů. Při verzi osvětleného vozu lehce upravíme prostřední přepážku dle popisu níže ve třech krocích. Kde poslední dva kroky ( zelený a černý popis ) provedeme až po usazení přepážky. Vznikne velký prostor pro vsunutí osvětlovacího segmentu, pak otvor zavřeme, něco jako velké dveře.
Přiletujeme sestavená čela, malé výstupky - zámky, pasují k bočnici a tím je zajištěno přesné uchycení. Přepážka čela je cca o 1 mm užší, než přepážky vnitřní. Vůz je při koncích, v části bočních dveří lehce nalomen a ke svému konci tedy zúžen. Po usazení přepážek otvory ve střeše proletujeme i z vnější strany. Cín pak zbrousíme např. jehlovým pilníčkem. Zbrousit můžeme i rohy - levá a pravá strana na čele vozu.
Krajní přepážky mají u dveří 3 otvory - zámky pro následné přepážky stěny WC a 3 otvory pro hlavní stěnu chodbičky. Dále obsahují nápisy počtu míst k sedění, tabulku "WC", dále otvor pro osvětlení ve tvaru "T" a 2 otvory pro případné vedení vodičů. Umístění přepážek - nápisem ke středu vozu, dveře jsou na straně dvou středních ventilátorů střechy.
Po jejich upevnění k nim přiletujeme ohnuté přepážky "WC".
Po usazení hlavních přepážek lehce zbrousíme jehlovým pilníkem střechu. Připevníme do vnějších drážek okapničky a lepíme je z vnitřních stran, 2 dlouhé a 4 krátké - nad boční dveře. Dále si připravíme schody, ty nejprve naohýbáme. Připevníme ventilaci - 6 a 6 dílků a dekly střechy - 5 dílků. Ve střeše jsou připravené otvory pro jasné umístění dílků. Vstupní lámané dveře se mohou připevnit až vylakované mimo model, vůz byl z výroby máčený, současný stav je ale s krémovým pruhem, kde dveře jsou celé červené. Tím nám odpadá případné maskování páskou při lakování vozu.
Jelikož tento model je stavěn jako ( vzorový, ověřovací ) a nebude nikdy lakován je zde vidět již první uchycené okno. Jinak by jsme okna nechali až po laku modelu. Na třetí fotografii níže je vidět v "Umývárně" bílá část, to je kus papírku lepeného z vnitřní strany dané přepážky. Při osvícené verzi vozu to bude jistě další příjemný detail.
Při usazování oken byl zjištěn jediný nedostatek a to nutnost oddělit poslední velké okno z "pětice" oken. Jinak předešlá a další stavba byla bez problémů. Okno tedy oddělíme, stejný postup by byl při využití oken otevřených, které nabízíme zvlášť. Dvě otevřená okna za 20 Kč. Pokud by šla do uličky, stoleček odstraníme.
Interiér vozu Aam je popsán níže
Interiér vozu Bam
Hrubá stavba je hotová a přejdeme k interiéru. Cvičně můžeme vsunout přepážku chodby, ta se skládá ze dvou částí.
Přepážka chodby opět zapadne do zámků ve střední přepážce a v přepážkách krajních.
Sestavení přepážek kupé
Otvory v přepážce jsou skrz. Připravíme si dané dílky s různou vzdáleností zámků. Stačí sledovat jen odkládací prostory zavazadel. Opěrky hlavy a sedadla mají zámky jen pro určení roviny.
Na první fotografii níže : vlevo jsou tedy zámky dál od sebe, vpravo blíže k sobě. Dílky - odkládací prostory lepíme postupně vždy proti sobě.
Osazené a případně nabarvené přepážky kupé připevníme k hlavní přepážce chodby. Malý detail - každé kupé je vybaveno záchrannou brzdou a větráním.
Krajní přepážky osadíme ve voze. Následně vložíme osazenou, již připravenou chodbu a jen lehce ji uchytíme k přepážkám, pro možnost rozebíratelnosti při poruše osvětlení. Váha chodby je minimální. Na fotografii je vidět pouhé osazení jednoho a půl kupé. Tato stavba byla hlavně ověřovací. Sada interiéru umožňuje plné osazení dílků.
Spodní výbava vozu
Bedny a jiné části spodní výbavy jsou očíslovány, jejich rozmístění je znázorněno. Složíme dynamo dle druhé fotografie níže. Při malých poloměrech je pohyb kardanu funkční. To je dáno délkou - vůle kardanu pro pohyb - vsunutá část do dynama. Je na zvážení každého, zda kardan umístí, či ne.
Čelo vozu můžeme dle potřeby ještě dozdobit
Například o zásuvku dálkového řízení, zavěšené, nebo rozvěšené brzdové hadice, hák a šroubovku. Při simulaci např. odstaveného vozu, nebo vozu v konci pevné soupravy, ne tedy ve Vindoboně. Po ukončení nasazení tohoto vozu / soupravy ČSD v mezinárodní dopravě byly vozy dále využívány.
Stavba vozu je příjemná, získáme tak věrohodný a přesný model obohacený o spousty detailů, jak na vnější části, tak při pohledu do vozu. Vše je dle svého vzoru.
Lak vozu Aam ČSD s podvozky verze II.
Potisky
Verze ČSD byly použity a upraveny z řady Baim. První "1" vozová třída vznikla zastřižením a otočením nápisu "2" druhé vozové třídy. Teprve zde, je model po svém matném laku.
Interiér - Aam 1.třída
Barvení není nutnost, ale možnost. Pohodlně to jde s využitím oboustranné lepící pásky.
Model po vložení oken do rámů, kde byla použitá dvě otevřená okna. Dále po zasklení oken a vloženém interiéru vozu.
Po spojení s rámem
....ještě zbývá dosadit madla, dynamo, měchy a nárazníky a model bude hotov. Nárazníky - desky byly použity z leptané sady. Postup přípravy nárazníků najdete ZDE.
Článek publikován 14.1.2014 / Poslední aktualizace 19.4.2016