Návod stavby vozu BRam - leptané a nezkrácené stavebnice 1:120 TT
Kat.č. TT-BRam
Sada obsahuje : Nezkrácenou skříň vozu, kde tvar střechy zajistí přepážky. Téměř plnou střešní výbavu - ventilaci, plnou spodní výbavu - bedny a schody, tabulky ČSD/ČD. Téměř všechny vnitřní přepážky vozu, veškeré stěny u WC. Hlavní přepážky jsou navrženy pro případné vložení osvětlení analogové, nebo digitální. Čela umožňující drobnou variaci stavby - přechodové dveře, přechodový plech, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice. Cena 750 Kč
Ostatní potřebné dílky - 1 x ventilace, komínky a 1 x přepážka ve voze jsou součástí jiných leptů.
Tento vůz BRam - jídelní vůz byl z výroby určen do Vindobony M296 + Aam + BRam + Bam + Aam + M296
BRam
V roce 1969 vyrobila Vagónka Tatra Studénka 11 kombinovaných přípojných vozů druhé třídy s restauračním oddílem určených pro mezinárodní (6 kusů) a vnitrostátní (5 kusů) dopravu ve vlacích vedených motorovými vozy M 296.1. Tyto vozy byly označeny řadou BRam a inventárními čísly 85-09.000-010. Později byly přeznačeny na řadu BRmn (v roce 1983) a BRn (v roce 1990). V červnu roku 1994 byly zbývající dva (podle některých zdrojů 4) vozy nově přečíslovány jako řada 055 s inventárními čísly 001 - 004 a v roce 2001 bylo přidáno písmenné označení BRn.
K tomuto základnímu leptu je možné dále využít : celé podvozky I., nebo II. verze, pevný rám, základní sadu oken, doplňkovou sadu oken 3D, nebo interiér vozu - sedadla.
Kat.č. TT-Podvozek-053
Dva leptané podvozky pro vozy řady Baim - 053 / 054 / Bam / Aam / Bram. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Jde o II. verzi tvaru podvozku, kterou jste si vyžádali. Cena 150 Kč.
NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Video testů v provozu je zde
Kat.č. TT-BRam Okna
Leptaná sada obsahuje : okna pro vůz BRam včetně stolečků a jídelních stolů, odkládací prostory pro zavazadla. Dále dílky na střechu - větráky z kuchyně a dekl, mříže do oken na čelech vozu, madla a dva vršky sporáků. Cena 250 Kč
Kat.č. TT-BRam Okna2
Dvě otevřená okna. Jedno včetně stolečku, druhé do kuchyně - menší okno. Cena 20 Kč
Novinka : Kat.č. TT-BRam Okna 3D
Doplňující lept oken 3D pro vůz BRam. Vnější část oken lepená na původní okna. Cena sady 125 Kč.
Kat.č. TT-BRam IN
Interiér vozu BRam. Sada obsahuje : Potřebný počet míst k sedění, náhradní jídelní stoly. Přepážku kuchyně a chodby, přepážku jídelny na středu vozu, větrací prvky střechy. Cena 300 Kč
Interiér je přizpůsoben jak pro osvětlení analogové, tak digitální.
Náhradní jídelní stoly - jsou do leptu navrženy zvlášť, protože z výroby vozy byly se stoly malými. Provoz ukázal nedostatek jídelních míst, vozy byly postupně doplněny i jídelními stolky ve zbylé části.
Obtisk vozu BRam od JACEK MODELY. Cena 50 Kč
Do prodeje je uveden cenově výhodnější set obsahující :
- 1 x Základní stavebnice vozu Kat.č. TT-BRam - 750 Kč
- 1 x Podvozky - Pár - 2400 mm - II. Verze - Kat.č. TT-Podvozek-053 - 150 Kč
- 1 x Pevný rám vozu Y - tloušťka 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč
- 1 x Okna + doplňky pro celý vůz - Kat.č. TT-BRam Okna - 250 Kč
- 1 x Interiér - sedadla a přepážky - Kat.č. TT-BRam IN - 300 Kč
- 2 x Dynamo - Kat.č. TT-Dynamo - 40 Kč
Cena za set po slevě 1400 Kč
Návod stavby vozu BRam
Návod je velmi podrobný, přímo krok za krokem. Věříme, že tím oslovíme i zákazníky, kteří s lepty neměli ještě možnost pracovat, nebo nad jejich koupí váhají. Přesto, že tento vůz je trochu více náročný na čas strávený pro jeho dokončení, pro jeho větší množství dílků, na druhou stranu byl právě záměr tento vůz navrhnout a zpracovat detailně i ve vnitřních partiích.
Čela
Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly, které vytvoří zapuštění dveří, díky svým zámkům zapadnou na dané místo. Letujeme postupně vše z vnitřní strany čela - horní díl, dva boční a spodní díl. Dále pak další dílky - přechodové dveře, které mohou simulovat jak zavřený, tak otevřený stav. Připevníme čelník a z vnější strany přechodový plech. Na úplném spodku čelníku pak najdeme připravené otvory pro umístění brzdových hadic a háku.
Čtvrtá fotografie níže, je pohled na čelo vozu Bam, ale tvarem a svou výbavou je stejné, jako čelo BRam.
Ohnutí střechy
Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Jde to jednoduše rukou. Další možností je postupné ohýbání střechy v ohýbačce vždy směrem od středu střechy směrem k drážce okapničky. Ohýbačka je cenově dostupná podobně jako bruska na odlitky.
Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek.
Každá přepážka má svůj zámek - výstupek, který zapadne do střechy - otvoru. V bočnici na vnitřní straně jsou drážky i pro vedení přepážky, tím je zajištěno i zachování správného úhlu. Pokud máme střechu dostatečně srovnanou, můžeme střední přepážky přiletovat. Zde na fotografiích bylo letování provedeno pouze domácí trafo-pájkou. Pevnost je výborná. Letujeme od středu střechy ke krajům, při tom držíme přepážku v kleštích tlakem ruky dolů. Při verzi osvětleného vozu lehce upravíme prostřední přepážky dle popisu níže ve třech krocích. Kde poslední dva kroky ( zelený a černý popis ) provedeme až po usazení přepážky. Vznikne velký prostor pro vsunutí osvětlovacího segmentu, pak otvor zavřeme, něco jako velké dveře. Fotografie návodu pro vložení osvětlení je přepážka vozu Bam. Princip je ale stejný.
Přiletujeme sestavená čela, malé výstupky - zámky, pasují k bočnici a tím je zajištěno přesné uchycení. Přepážka čela je cca o 1 mm užší, než přepážky vnitřní. Vůz je při koncích, v části bočních dveří lehce nalomen a ke svému konci tedy zúžen. Po usazení přepážek otvory ve střeše proletujeme i z vnější strany. Cín pak zbrousíme např. jehlovým pilníčkem. Zbrousit můžeme i rohy - levá a pravá strana na čele vozu. Bočnice můžeme ještě případně v ruce dorovnat.
Krajní přepážky
Obsahují nápis druhé vozové třídy, tabulku "WC", nebo záchranné brzdy. Dále otvory pro osvětlení ve tvaru "T" a 2 otvory pro případné vedení vodičů. Umístění přepážek - nápisem ke středu vozu.
První krajní přepážka má ( na fotografii níže je to přepážka vlevo nahoře ) u dveří 3 a 3 otvory - zámky pro následné přepážky stěny WC. Po jejím upevnění k ní tedy přiletujeme ohnuté přepážky "WC" a "Umývárnu".
Druhá krajní přepážka má ( na fotografii výše je to přepážka ( uprostřed ) dole ) u dveří 3 výstupky. To jsou zámky pro přepážku chodby. Chodba je však součástí sady interiéru o síle plechu 0,2 mm, ne základní sady o síle 0,3 mm. Tzv. návod dále popisuje stavbu celého vozu ( celého zakoupeného setu ).
Sestavení chodby
Na dlouhou stěnu připevníme dvoje posuvné dveře a opět do zámků dveře v uličce. Dveře z kuchyně do prostoru jídelny se dají otevřít. Zlom přepážky provedeme "od oka" protože daný úhel bude zajištěn až při uchycování do vozu k ostatním přepážkám.
Druhá strana chodby je kuchyně. Ta je složena také z více dílků, pro její správný efekt. Můžeme si kuchyň rozdělit do dvou hlavních částí. Zde níže popsané levé ( tři malá okna )....
...a zde níže pravé části kuchyně ( jedno malé okno ). Protože i při pohledu do vozu nebudou poličky pod pracovní linkou přes dlouhou přepážku vidět, v leptu tyto dílky nehledejte. Linka je pro jednoduchost připevněna přímo k oknům. Stejně tak náznak horních polic. Jak jste si jistě všimli, ostatní detaily - ty co budou vidět, nejsou nikde o nic šizeny. Co chce ale malou úpravu, pokud chceme mít vůz ne pouze jako statický, je malá úprava pravé přepážky dle druhé fotografie níže. Přepážka vyšla bohužel přímo na místo, kde je v rámu vozu plastový šroubek s maticí. Dílky s dřezem je dobré podlepit papírkem.
Pár pohledů do vozu
Po usazení hlavních přepážek a připravené, ale zatím nevložené kuchyně lehce zbrousíme jehlovým pilníkem střechu. Připevníme do vnějších drážek okapničky a lepíme je z vnitřních stran, 2 dlouhé a 4 krátké - nad boční dveře. Dále si připravíme schody, ty nejprve naohýbáme.
Připevníme na vůz ventilaci. Ve střeše jsou připravené otvory pro jasné umístění dílků. Dekly obsahují i malá madla.
Sestavení tří komínků je skládání dílků postupně na sebe. Ty najdeme v sadě u oken. Jinde už pro ně nebylo místo, pro zachování jistého sledu všech vozů.
Vstupní lámané dveře se mohou připevnit až vylakované mimo model. Tím nám odpadá případné maskování páskou při lakování vozu.
Jelikož tento model je stavěn jako ( vzorový, ověřovací ) a nebude nikdy lakován došlo již na okna. Jinak by jsme usazování oken nechali až po laku modelu. Ohneme dané dílky kolem oken - odkládací prostory pro zavazadla a horní police. Pro lepší manipulaci při lepení oken k vozu spodní dílky - stoly a linku ohneme až po zavadnutí lepidla.
Pohled na osazený interiér ( zatím bez sedadel ), popsaný dílek "Stůl 1." slouží zároveň jako vymezení přepážky chodby - doraz. Stůl 1. připevníme do vyznačené spáry v přepážce.
Poslední dvě přepážky jsou kousek od sporáku, po levé i pravé straně. Jejich umístění je v drážce bočnice vozu. Viz druhá a čtvrtá fotografie níže.
Interiér - sedadla
Sedadla umístěná v oddílu blíže ke konci vozu.
Opěrky ohneme dle rysek. Připevníme z vnitřních stran postupně bočnice - nohy.
Domáčknutím a nalomením opěrku zavřeme. Sedadla ( část pro sezení ) připevníme ze spodní strany k opěrkám. Dorovnáme případně nohy a opěrky.
Sedadla umístěná v oddílu blíže ke středu vozu.
Z celkem 12 kusů dílků - opěrek a sedadel spojíme zády k sobě 4 páry.
Nohy a bočnice - opěrky ruk připevníme k sedadlům ze spodní strany. Při letování postačí bočnice připevnit jen v místě nohy.
Při lakování sedadel může pomoci oboustranná lepící páska. Sedadla u přepážek připevníme přímo na dané přepážky. Pevný rám lze natřít, nebo potáhnout obarveným papírem na který se přilepí 8 ks sedadel.
Spodní výbava vozu
Zakroužkované bedny jsou dle konkrétního Vámi vybraného jednoho z jedenácti vyrobených vozů. Buď se použijí dvě dlouhé bedny, očíslované přímo na leptu "8a", nebo jedna menší bedna "8b". Lihovým fixem si naznačíme na rám pozici oken a dle toho dané bedny postupně osazujeme. Letujeme, nebo lepíme k rámu. Komu nestačí tvar bedny, může si zadní stranu beden dotvořit např. z kartonového papíru.
Strana vozu s kuchyní.
Strana vozu s chodbičkou a popis dílů.
Dynamo složíme dle fotografie níže. Při malých poloměrech je pohyb kardanu funkční. To je dáno délkou - vůle kardanu pro pohyb - vsunutá část do dynama. Je na zvážení každého, zda kardan umístí, či ne.
Po osazení interiéru v prostřední části vozu. Pohled do kuchyně.
Celkové pohledy na vůz.
Detaily čel.
Čelo vozu můžeme dle potřeby ještě dozdobit
Například o zásuvku dálkového řízení, zavěšené, nebo rozvěšené brzdové hadice, hák a šroubovku. Při simulaci např. odstaveného vozu, nebo vozu v konci pevné soupravy, ne tedy ve Vindoboně. Po ukončení nasazení tohoto vozu / soupravy ČSD v mezinárodní dopravě jsou vozy dále využívány.
Stavba vozu je příjemná, získáme tak věrohodný a přesný model obohacený o spousty detailů, jak na vnější části, tak při pohledu do vozu. Vše je dle svého vzoru.
LAK / POTISKY
Vůz po zasklení, použita byla také doplňující 3D okna. Foceno v soupravě spolu s vozem Aam.
Dokončený model vozu BRam
Podvozky 2400mm, které byly doplněny o ložiska.
Doplňující fotografie vozu BRam ( ČSD )
Fotografie vozu BRam ( Cargo )
Autor fotografií vozu Cargo - Jacek
Článek publikován 16.1.2014 / Poslední aktualizace 27.6.2015