Návod stavby limitovaného vozu Dsa / Ds
Limitovaná série vozů Ds. Leptaná stavebnice v měřítku TT. Uzávěrka objednávek byla k 17.5.2015.
Bylo vyrobeno pouze jednorázové množství vozů, dle přijatých objednávek. :) MM
Podvozky rozvoru 2500 mm. Návod složení podvozků je prakticky totožný s podvozky 2400 mm. Více ZDE
Okna a doplňky pro vůz Dsa / Ds
Návod
Sestavení skříně vozu
Konce bočnic dle rysek trochu ohneme a přiletujeme je z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osadíme popsané přepážky :
"A" - nejprve ještě ohnout o 90° a osadit.
"B,D,F" - osadit, přepážka "C" je spojovací přepážkou mezi "A a B", přepážka "E" vede pouze k chodbičce.
Sestavení čela
Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu. Dále případné následné tmelení přechodu odlitku a leptu nebude muset být tolik přesné, protože vznikne drobná spára, která může být viditelná.
Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujeme z vnitřní strany čela. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Přechodové dveře mají drobné "packy" připravené k ohnutí, dveře s čelem spojte v tomto místě. Na již drobně ohnuté konce bočnic přiletujeme sestavené čelo. Rohy čel zabrousíme jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět obdélníkové otvory, ty jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - v odlévané střeše je připraven žlábek. Sestavte schody - dílek ohněte dle rysek a připevněte je do zámku v bočnici - platí pro stranu vozu s výhledovým oknem. Druhá strana vozu má při konci bočnici ve spodní části připravené malé plošky k ohnutí o 90°. Čelník připevněte na boční hranu ( vybrání nad schody ), nebo na tyto plošky. Pozor : Schůdky mají jistící držení, které směřuje vždy na střed vozu.
Osaďte dvě okapničky ( nad skládací dveře ). Dále přilepte vteřinovým lepidlem drobné detaily : 4 x zásuvky na bočnicích. 2 x dílek u skládacích dveří ( možná jde o zadělaný otvor pro modré světlo ? ). Boční ventilaci - jeden kus. dle barevného schématu můžete ještě připevnit dveře, posuvné ( jeden pár ) se dají připevnit i v otevřeném stavu. Ohněte dle rysek výhledové okno, uvnitř ho procínujte a přilepte ho vteřinovým lepidlem do vybrání v bočnici.
Spodní výbava
Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě "1-9". Dílek "4" je složen ze dvou dílků, boční k němu je "4a". Bedny složíme dle rysek a proletujeme je. Následně je připevníme k rámu vozu. Brzdový válec : základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček. Nebo je na výběr z dílku "9x", který je zjednodušený 2D válec. Schody - dlouhé, jsou složeny vždy ze dvou kusů. spodní schod se ohýbá o 90°, ideálně až po fixaci k pevnému rámu.
Test výšky
- Střecha je pouze položená a na těchto fotografiích není 3D propracovaná - prototyp....
Sériová střecha vozu....
VIDEO s vozem Ds
Střecha
Střechu fixujte k leptu gumičkou, pak ji uvnitř prolejte vteřinovým lepidlem - po spáře. Přechody střechy k leptu tmelte. Dle vybraného barevného vzoru se mohou dveře lakovat zvlášť.
Lak / Patina
Zde si můžete také všimnout, jak je stavebnice přesná, šedivo-bílý pruh začíná kousek pod otvorem pro kabel. Pruh se nemusí ani měřit, výška je totiž dána horním otvorem pro madlo...
Info : Pokud budete lakovat vůz, jako "máčenku ČD", u posuvných dveří si maskovací pásku nastřihněte a domáčkněte k rohu dveří. Viz první dvě fotografie níže...
Oba vozy "máčené", však každý je jiný...
Info : Vozy jsou ve stavu po strhnuté pásce, focené pod lampičkou - proto ty lesky střech..Pokud je vidět někde nějaký drobný otřepek, ztratí se v konečném matném laku.
Brzdové hadice a šroubovku lze použít na poslední vůz v pevné soupravě.
Dobarvěte černou barvou čelník a schody. Červenou vyznačte na čelech úchyt pro odrazky a žlutou barvou označte napouštěcí vodní kohout. Okna, popř. i madla se dají také lakovat do šedivo-bílé barvy, malé rámy oken - v části zaslepených dveří obarvěte na černo - náznak gumy. Naopak černou barvu strhněte skalpelem z přestavovače brzdy ( osobní - rychlík ).
Detaily a poslední dílky před závěrečným matným lakem
Madla mají dorazy, lepte je vteřinovým lepidlem uvnitř vozu. Okna stačí lepit herkulesem. Okno ze sady - horní levé patří k WC, je jiné, než ostatní okna. Herkulesem dále přilepte obarvené měchy a přechodový plech. Pokud nebude vůz svítit ( červené konce ), tak otvor v leptu zevnitř vozu zaslepte obarveným papírkem na červenou. Podélná stěna se dá vytvořit z bílé čtvrtky. Rozměry jsou cca 1,4 x 15.2 cm + ohyb k nalepení.
Dokončení vozu :
Pokud má vůz obtisky a prošel posledním matným lakem může se zasklít, ideální je A4 EURO fólie za 1 Kč ( kancelářské košilky ). Dále osaďte pod okna mříže - tam, kde je chodbička nejsou. Nasuňte do skříně vozu pevný rám, ten je fixován také trochu čelníkem. Dorazy jsou veškeré přepážky vozu. Osaďte sestavené a nabarvené nárazníky.
Průměr kol je 920 mm. Váha vozu TT je 91 gramů.
Nové obtisky od Jacek-Modely. Cena kus 50 Kč
Hotové modely vozů Ds - ČD
Digitální model Ds 007 ČSD ( těsně před dokončením )
S logem ČSD a zároveň s označením Ds bylo možné vůz spatřit v období 1990 - 1993 ( ale klidně až 1996 ). Vůz je vybaven drobným paletovým nákladem, posádkou tří železničních pracovníků, osvětlením a dekodérem pro digitální rozhraní. Dekodér je umístěn na rámu - pod vozem. Později bude vůz vybaven také digitálním spřáhlem.
Hotový model Dsa 012 ČSD
Vůz Dsa 012 v provozu s "páteční" posilou leptaného poštovního vozu Fa
Hotový DCC model Ds 021 ČD
První vůz, který se podrobil testům při novém druhu přenosu proudu pro osvětlení...Vozový dekodér je zabudován ve střeše...Pro nedostatek času se na tento vůz dostala řada až po roce, od ukončení limitní akce...
Řada 781 byla v provozu ještě koncem 90.let :) Takže i tato barevná a vozová kombinace je možná. Vůz Ds, a také vozy Btn 042, které představují čerstvý lak z roku 1994. ( Ds s logem ČD může být už od roku 1993 ).
Doplňující fotografie "zeleného" vozu Ds 097
Doplňující fotografie pracovního vozu Ds 118
Článek publikován 14.5.2015 / Poslední aktualizace 30.5.2016