Návod stavby vozů Es sk. 27 a 31
Připraveno dle vlastního oměření skutečného vozu Rumunské výroby ! Drobné rozdíly vozu s plošinou jsou připraveny dle výkresů.
Kat.č. TT-Es27-Set Velikost 1:120 TT. Cena pouhých 212 Kč za vůz. Set 7 vozů
Es aktuálně :
Lepty - Ověřeno - V prodeji
Náklad - Z 3D tiskárny je připraven mástr - zvýšená / vyndavací podlaha pro dosypání různých materiálů, nebo k dopoložení jedné vrstvy kulatiny ( dřeva ). Díl je k možnému dokoupení za 35 Kč.
Mástr z 3D tisku byl zaformován, v prodeji jsou kopie - odlitky
Váha vozu :
Es lept - prázdný 13 g. Es BTTB - prázdný 17 g. Es Tillig - prázdný 18 g.
Zvýšená podlaha 10 g. Náklad dřeva - jedna vrstva 3 g. Celkem Es lept - ložený 26 g.
Z historie vozů Vte / Es :
První dodávky pro ČSD začaly v roce 1965. Prvních 800 vozů bylo dodáno ještě se starými čísly: 4-10500 až 4-10999, po přečíslování v r. 1966 01 54 555 0 502-2 až 1 625-0 a 4-11500 až 4-11799 po přečíslování 01 54 555 1 626-8 až 1 999-9. Všechny vozy byly zařazeny do parku OPW a proto byly v režimu 01. Vozy z tohoto prvního roku dodávek jsou charakteristické vyššími čelnicemi přesahujícími výšku bočnice vozu - tomu odpovídá vůz Es produkce BTTB / Tillig. Tyto vozy se loga ČD a loga ČD-Cargo NIKDY nedožily.
V letech 1966-69 pokračovaly pro ČSD další dodávky z Jugoslávie. Vozy byly dodávány s dvanáctimístnými čísly v intervalech 5550, 5552 a 5553. Po technické stránce došlo ke změně čelnic - jejich výška byla snížena na výškovou úroveň bočnice vozu. Mimo základního provedení bez ruční brzdy, kterého bylo dodáno 700 vozů v intervalu OPW 01 54 555 2502-0 až 3563-1 a 21 54 555 3564-5 až 3999-3, bylo dále dodáno 400 vozů s ruční brzdou na plošině a brzdařskou budkou v intervalu OPW 01 54 555 0002-3 až 0437-1 a 21 54 555 0438-5 až 0490-7. V r. 1972 a 73 pokračovaly dodávky další sérií 1200 vozů bez ruční brzdy. Došlo k mírné modernizaci vozů, na rozdíl od série z let 1965 a 1966. Vozy dostaly neprůběžné táhlo se zpruhou 2x200 kN a došlo ke změně v konstrukci představku vozu. Část vozů byla zařazena do parku OPW 01 54 552 0502-9 až 21 54 552 2999-1. ( Leptaná stavebnice )
Vzhledem k trvající poptávce po nových vozech v důsledku vyřazování předválečných typů vozů byly objednány další vozy Vte (Es) 27. konstrukční skupiny v Rumunsku. Dodávky byly v letech 1973 až 1975, bylo dodáno celkem 2800 vozů v provedení bez ruční brzdy i s ruční brzdou na plošině. Vozy byly konstrukčně shodné s vozy dodávanými z Jugoslávie a byly provozovány v režimech 01 (OPW) i 21 (RIV). Vozy bez ruční brzdy dostaly čísla 5523 502 až 999, 5524 502 až 999 a takto dále v intervalech 5525, 5526, 5527 a 5528 až do čísla 5528 899. ( Leptaná stavebnice )
Shodnou bolestí obou typů vozů sk. 27 a 31 byla malá odolnost čelnic. Až v roce 1978 ve Vagónce Česká Lípa byla zahájena výroba vozu se zesílenou skříní a zvětšeným rozvorem z 5,4 m na 6,0 m. Es konstrukční skupina 10. Vůz je charakteristický zvýšenou bočnicí, přesahující rám vozu. Výtah textu : Parostroj a MM
OPW bylo označení pro společný park nákladních vozů v rámci OSŽD (sdružení železnic východní Evropy); pro takto označené vozy platila jiná pravidla k jejich využití v mezistátní i vnitrostátní dopravě. Obdobný pool fungoval v západní Evropě s označením EUROP a na podobných principech dodnes funguje INTERFRIGO. Park OPW se budoval od poloviny 60. let (už první vozy tehdejší národní řady Vte dostaly toto označení) a zanikl někdy hned na počátku 90. let v souvislosti s rozpadem východního bloku. Text : Pan Mahel
- Zařazujeme do prodeje naše obtisky, které jsme si sami připravili :)
- Výběr z více čísel je samozřejmostí - sada na 7 leptaných vozů / 14 čísel. Velikost TT. Cena za aršík 70 Kč
Obtisky ČSD pro první dodávanou sérii vozů Es se zvýšeným čelem ( produkce BTTB ). Aršík je pro 5 vozů, 18 různých čísel. Cena za aršík TT 50 Kč, H0 80 Kč
Postup přestavby je popsán ZDE
Návod
Po nalepení kartonových zesilujících dílů jsou vozy připraveny k laku
7 vozů ze setu bude na kolejišti jistě zajímavá souprava
Lak / Patina / Obtisky
Zářivka vytahuje barevné póry, na denním světle vypadá barva lépe
Obtisky se po matném laku můžou patinovat, např. Umbrou Pálenou
Patinovat se můžou také podlahy, pak už stačí jen osadit nárazníky a hurá do provozu :)
Závěr stavby
Dokončené modely
Fotografie ze stavby druhého setu - 14 spojených vozů Es
14 vozů Es v ucelené soupravě :)
Doplňující fotografie :
Ze stavby prvního vozu Vte / Es - Rumunsko
Po nalepení kartonových zesilujících dílů a drobných leptaných dílů je už vůz - zástupce Rumunské výroby připraven k laku :) Jedna strana vozu je vybavena pevným, ale také rozpojitelným leptaným spřáhlem s tvarem šroubovky. Na druhé čelo pak bude dosazena kinematika PEHO.
( Funkčnost leptaných spřáhel byla testována v provozu )
Středy nárazníků od TK sedí přesně, tedy 1060 mm
Ze stavby druhého vozu Vte / Es s plošinou - Rumunsko
Pohled na plošinu
Spojení vozů spřáhlem, které je v ceně setu
Připravený vůz s plošinou k laku - zástupce Rumunské výroby
Ze stavby třetího vozu Vte / Es - Jugoslávie
Ze stavby čtvrtého vozu Vte / Es - s plošinou - Jugoslávie
Níže jsou 4 druhy / vozy Vte / Es, ale každý je něčím jiný
Doplňující fotografie předlohy
Článek publikován 26.8.2016 / Poslední aktualizace 21.5.2017