Návod na sestavení celo leptu motorového vozu M296 - Vindobona / 852 / 853 1:120 TT
M296 1021
M296 1027
854 002 - "Ta hezčí strana s přechodem" a detail na čelo stanoviště I.
Lept verze I.
Jelikož je pro nás M296 srdcová záležitost, je kladen ještě větší důraz na detaily.
Publikované VIDEO - vzpomínka na řadu M296 / 852 / 853.
Video můžete bez stahování shlédnout ZDE
Kat.č. TT-853
Motorový vůz - celo lept M 296 / 852 / 853. Velikost 1:120 TT ( Prodejní lept je verze II. )
Základní sada obsahuje : Přechodové dveře mohou být funkčně otevíratelné díky pantům, tak i přechodový plech. Různé verze přestavovačů pro 852 a 853 ( Rychlíková brzda ), plná spodní výbava beden - i zadních stěn, vzduchojemů a krytů, výpusť vody z umyvadla, schody, desky nárazníků, stanoviště a přepážky. ( Dvě přepážky oddílu cestujících jsou u sedadel cestujících na jiném leptu ). Plná střešní výbava - ventilace, žaluzie, kryt výfuku. Součástí sady je i střecha z odlitku. Plus dílky vypsané dle verze II. - Nové foto najdete níže. Cena 900 Kč
Kat.č. TT-853-Střecha
Střecha - Otvor ve střeše je lehká příprava pro možné osvětlovací segmenty. Střecha je součástí základního leptu výše. Forma je pro maximální počet střech vždy 20 ks.
Doplňující zboží
Kat.č. TT-853 LEPT Okna
Sada vhodná k celo leptu obsahuje : Okna včetně stolečků, plochu pro zavazadla, ochranu skel - mříže v zavazadlovém oddílu, topení, zrcátka, směrové tabule a madla. Cena 200 Kč
Kat.č. TT-853 Okna 3D
Pro náročné : Okna - vnější 3D část, která se nalepí na okna spodní ( základní ), celková síla oken pak bude 2 x 0,3 mm. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-853 LEPT IN
- Interiér vhodný do celo leptu, sada obsahuje : 48 míst k sedění, 2 přepážky odd. cestujících a podlahu služebního oddílu. Cena 300 Kč
Rozmístění sedadel ve formátu PDF si můžete stáhnout Zde
Kat.č. TT-Podvozek853
Návod sestavení tohoto podvozku najdete bez stahování zde
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-_podvozky_852-854_2
Sada obsahuje : dva podvozky rozvoru 2400 mm pro motorové vozy M296 / 852 / 853 nebo 854. Vhodné využít pro pojízdné makety vozidel, nebo po jednoduchém rozdělení kostry podvozku na 3 díly sestavíme masky, které se připevní na daný pojezd ( Mosaz / V100 / jiný ). Tím je leptaná sada vhodná k univerzálnímu využítí. Součástí je také 2 x malý brzdový válec a 2 x nádoba na písek. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-Rám853-1
Návod sestavení rámu najdete na této stránce níže
Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.
Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč
Kat.č. TT-Rám853-0
Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu - verze pojízdné makety
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Obtisky TT motorového vozu M296 / 852 / 853 / 854 Retro od JACEK MODELY. Cena kus 50 Kč
M296.1001a1034/M296.2017 - ČSD
852.002a015/853.014a021 - Polo ČD
852.006a010/853.012a019 - Unifik ČD
854.021a027/M296.1021a1027 - Retro
Nové obtisky H0 motorového vozu M296 / 852 / 853 od JACEK MODELY. Cena kus 65 Kč
Do prodeje je uveden cenově výhodnější set obsahující :
- 1 x Základní leptaná stavebnice motorového vozu - verze II.
- včetně střechy - odlitku
- včetně plné spodní výbavy - bedny
- včetně přepážek a stanoviště - Kat.č. TT-853 - 900 Kč
- 1 x Sada oken - Kat.č. TT-853 LEPT Okna - 200 Kč
- 1 x Sada oken vnější část 3D - Kat.č. TT-853 Okna 3D - 150 Kč
- 1 x Podvozky - pár - 2400 mm pro M296 - Kat.č. TT-Podvozek853 - 150 Kč
Cenově zvýhodněný set 1300 Kč
- Návod si můžete stáhnout ve formátu .docx ZDE Navod_-m296_celo_lept_2
Úpravy verze I. na verzi II.
Nové - Panty u vnějších dveří zavazadlového oddílu
Nové - Náhradní dílky pantů pro přechodový plech
Úprava - kratší podlaha stanoviště II.
Úprava - Ventilace na boku pod strojvedoucím
Úprava - Schody
Úprava - Větší otvor ve střeše pro motor
Nové - 2 další pluhy s otvorem pro KKS
Úprava - Zesílení označení nafty
Úprava - Přechodové dveře jsou trochu užší a lepené dvojmo na sebe ( 2 x 0,3 mm )
Návod - verze motorového vozu I.
Video - ohyb čela řady 860 - najdete ZDE
Čela - hrubá stavba
Ohnout čela můžeme jednoduše např. o držadlo paličky na maso. Přesný tvar pak zajistí postupné zámky - výstupky v horní části čel, které zapadají do otvorů ve střeše. Letovat začínáme od konce, tedy u dveří pro cestující.
Když je vše "přibodované" můžeme čelo proletovat více. Z vnější strany pak čela zahladíme jehlovým pilníčkem.
Podlaha stanoviště II. je zároveň doraz čela z vnitřní strany. Podlaha je opatřena "panty" které ohneme o 90°, do pantů pak později vložíme přechodový plech.
Na druhé fotografii níže je vidět doraz pro stanoviště I.
Světla sestavíme dle fotografie níže, letujeme z vnitřní strany, pak dle potřeby i z vnější, později se vše zabrousí.
Pluh ohneme v ruce, nebo např. o větší vrták. Z odpadu ( rámečku leptu ) na něj připevníme tři packy. Uchytíme k čelu nejprve střední. Zkontrolujeme úhel. Konec pluhu končí v místě zlomu bočnice. Doletujeme zbylé dvě packy.
Fotografie retra 854 - M296 - pluh je již pozměněn.
Spodní část pluhu je podobná. Nejprve letujeme střed. Připevníme čelník a ohneme madla. Na čelník přijdou připevnit desky pod nárazníky.
Pár pohledů.
Sestavení čela - otevírání dveří. Nejprve vložíme ohnutý dílek - pevná část, viz první fotografie níže, přesné umístění zajistí otvory v podlaze a ve střeše. Dále otevírací dveře, na které později ( po laku ) připevníme měchy, které se dají vytvořit jednoduše z obarveného papíru na černo, dveře mají panty a také své připravené otvory.
Pohyb dveří není nutný - vnitřní dveře případně osazovat nemusíte, vnější se dají připevnit trvale.
Původní panty z dveří byly odstraněny. Pomocí struny jsou vnitřní dveře také pohyblivé, ale jejich ovládání je vyvedeno pod rám.
Fotografie níže - motorový vůz 854 / Zásuvka dálkového řízení motorového vozu 860.
Fotografie retra 854 - M296, boční dveře do stanoviště jsou již pozměněny.
Detaily na čela
Zásuvky dálkového řízení jsou složeny z dílků lepených na sebe. Připevníme také nášlapný schůdek v pluhu. Jelikož tento model je ověřovací bylo čelo dozdobeno celé, tedy o další dílky, brzdové hadice, šroubovku, hák, stěrače, madla pod okny a boční dveře. Boční dveře se dají lakovat zvlášť, to ušetří maskování páskou, záleží ale na zvoleném barevném schématu.
Okapničky - 4 díly nad skládací dveře, které připevníme z vnitřní strany. Ostatní okapničky jsou součástí střechy.
Schody - ohneme dle rysek a připevníme je.
Malá úprava schodů pro volné natáčení podvozku u druhého stanoviště. Spodní část schodu se připevní přímo na podvozek.
Stanoviště a přepážky vozu osadíme danou výbavou.
- Stanoviště I. a II. - sedadla strojvedoucího
- Stanoviště I. - skříň
- Stanoviště II. - verze vnitřních trvale zavřených dveří do Vindobony
- Zavazadlový oddíl blíže k motoru - elektro skříň
- Zavazadlový oddíl blíže ke středu - přepážka WC
Bočnice mají pro přepážky připravené drážky a střecha otvory. Přepážky drží pěkně, letovat stačí opravdu jen trochu.
Omluvte prosím kvalitu fotek, jelikož v dnešní době řada 852-3 již není, jediná možnost poskytnout náhled na motorový vůz a jeho části je tedy formou skenu starších vlastních fotek - v té době ale ne digitálních.
Fotografie retra 854 - M296. Skříň elektriky je se změnou, v podlaze není kryt pro ventily směru a řazení I, II a III. měniče.
Sestavíme a připevníme topení. Dílky najdeme v leptané sadě u oken.
Sedadla - 48 míst k sedění. Na druhé fotografii níže jsou zatím pouze v červené barvě - bez matu. Později se ručně dobarví opěrky a nohy. Teprve pak můžeme dát ještě slabou vrstvu matného laku.
Okna a madla
Okna "základní" připevníme z vnitřní strany leptu. Nejprve u nich ohneme stolečky a mříže - odkládací prostory. Madla umístíme do připravených otvorů a připevníme je z vnitřní strany.
Na "základní" okna připevníme vnější okna 3D. Nejlépe až po laku motorového vozu.
Pár pohledů a srovnání s dalšími vozy
Spodní výbava
Připravíme si dílky viz fotografie níže. Bedny ohneme dle rysek. Brzdové válce můžeme ohnout např. přes jehlový pilník, nebo šroubováček.
Do jednoho ze tří brzdových válců připevníme odvzdušňovací táhlo. Dva dílky na třetí fotografii nesou označení "X". Brzdové přestavovače má pouze řada 853.
Osazení leptaných nárazníků, které jsou součástí základní sady. Návod sestavení najdete ZDE
Rám a spodní výbava po laku.
Střecha
Střechu - její spodní stranu zbrousíme o 0,5 mm na šmirgl papíru položeném na rovině - na stole. Tím vznikne ideální rovina a zbavíme se případných otřepků.
Otvory v leptané střeše v prostoru nádechů k turbu vyplníme cínem a zahladíme. Aby byl pohyb čelních přechodových dveří funkční a nic pantům nebránilo v pohybu, můžeme si dané otvory převést na plastovou střechu a v daných místech vyvrtat malé otvory.
Střechu k leptu přilepíme a spoje tmelíme.
Výbava střechy - Detaily
Kdo by chtěl nahradit plastovou ventilaci - 4 ks, může jí vyměnit za dílky z leptu. Dále připevníme větráky a výfuk.
Sestavíme žebra nádechů k turbu.
Připevníme horní světlomety - leptané kroužky a boční části u výfuku. Třetí fotografie je Scan 853.
Připevníme ventilaci u malého stanoviště ( II. ) a víko vyrovnávací nádrže vody. Dle barevného schématu, pokud bude pluh černý můžeme sestavit a připevnit nárazníky. U I. stanoviště ještě nárazníky doplníme stupačkami.
Dle vybraného budoucího provozu motorového vozu si zvolíme z leptu vhodné dveře ke stanoviště II. Na výběr je verze pohybu dveří, nebo dveře zdvojené, pro trvalou pozici zavřeného stavu - neprůchodnost cestujícím ke stanovišti II. - přímo k ovladačům - "Vindobona".
Pár posledních pohledů před lakem.
Srovnání s vozem Aam - vše na sebe krásně sedí, nárazníky, měchy.... Boční dveře na motorovém voze se mohou lakovat zvlášť - dle vybrané barevné kombinace.
LAK
Model po první vrstvě základní barvy. Dále po krémové 1015, červené 3003 a černé 9005.
Vzorem se stala M296.1012 - lak z výroby ČSD - červené čelní a boční dveře a červený nadokenní proužek.
M296.1012 po matném laku a s potisky.
Na denním světle budou barvy více věrohodné.
Po osazení rámů oken, skel, madel pod okny a stěračů.
Dosazené ( částečné ) osvětlení do drážky ve střeše...
Dokončený model M296.1012
Motorové vozy přehledně na www.854foto.net
Doplňující fotografie - SCAN
Retro 854 - M296
Sestavení pevného rámu - verze dílů z V100 - 1 x kardan
Spojíme dva rámy síly 0,5 mm. Spodní je s nápisem a směřuje ke kolejím, má vybrání pro náklon podvozku. Viz druhá fotografie níže.
Horní rám má vybrání pro usazení plastového dílku - úchytu motoru. Viz třetí fotografie níže.
Skládáním na sebe spojíme malé dílky - celkem 6 kusů. Ty mají navíc dle potřeby připravené otvory pro strunu. Zpevnění dílků. Tím se dostaneme na správnou výšku pro uchycení podvozku.
Závaží z V100 můžeme použít, otvor pro šroub je v rámu připraven. Závaží bude naznačovat převodovku motorového vozu.
Přepážky interiéru vozu mají přípravy pro proříznutí - při použití rámu s motorem. Nebo při použití jiného pojezdu, přepážky osazovat nemusíte.
Při použití druhého podvozku a sady plastových dílků Kat.č. TT-M2 StartSet je rám v rovině.
Vzdálenosti podvozků nejsou stejné. Na to bylo myšleno a přesné umístění pojezdu zajistí dosazení rámu k přepážce. Na třetí fotografii níže jde o rám verze vozu makety. Princip je ale stejný. Rozdíl pro TT je 2,5 mm.
Motor můžeme připevnit např. pomocí "odpadu" z leptu, nebo ho přilepit na plastový základ.
Původní masku z podvozku V100 upravíme ořezáním a dosadíme masku pro M296.
Po dosazení nových masek připevníme brzdy a také propojení na straně ke středu vozu. Tím budou nové masky ještě více fixované k původnímu plastu z V100.
Sběr proudu z podvozku - obě polarity ( foto ilustrativní )
Test váhy
Rám s motorem a závažím z V100 - 88g
Skříň vozu, bez střechy - 31g
Interiér - 9g
Zvážili jsme zatím střechu pro 954.
Dutá střecha vozu 954 - 18g
Osvětlovací segment, nebo výplň ve střeše - 7-20g
Celkem - 88+31+9+18+20 = 166g
Po dalším dotížení některých částí, např. dutých beden - spodní výbavy, se můžeme dostat na celkovou váhu k 200g.
Lehké srovnání s V100 a s řadou 781.
Článek publikován 18.2.2014 / Poslední aktualizace 28.8.2015