Návod sestavení nezkráceného celo leptu vozu Postmw / Postw / Dweer - ŽSR 1:120 TT
Historie vozu : Postmw / Postw
Rok výroby 1984 - 1985. Vyrobeno 200 Poštovních vozů pro rychlíkové mezinárodní i vnitrostátní relace UIC-Y. Čela vozů jsou bez přechodu a dveří.
Čísla vozů : 50 54 90-40 200 až 399, z toho 50 vozů v režimu 51. Poštovní vozy navázaly na sérii 100 poštovních vozů Fa z roku 1971.
Vozy 350-399 splňovaly podmínky pro provozování v režimu RIC. Rozdíl spočívá zejména v přístrojové skříni topení, typ 8-511.0 má automatický volič napětí. Oproti "neRICovým" vozům se v provozu udržely daleko déle, značný počet vozů prošel modernizací a obdržel označení 50 56 90-78.
V roce 1993 se u vozů v ČR změnil na bočnicích název ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA na ČESKÁ POŠTA. Vozy 200–299 a 350–389 připadly při dělení vozového parku v roce 1993 ČR, vozy 300–349 a 390–399 připadly SR.
Od roku 2001 začaly vozy jezdit bez doprovodu. Dělení vozu a zázemí pro doprovod se tedy staly zbytečnými. Od roku 2005 prošlo 28 vozů modernizací, během které došlo ke zrušení všech přepážek dělících vůz na jednotlivé části, zcela bylo odstraněno zázemí pro doprovod, zjednodušen systém vytápění včetně odstranění naftového agregátu a povolená provozní rychlost vozu se zvýšila na 160 km/h. Změna označení na 56 54 90-78 (350–353, 355–360, 362–364, 366, 368, 374–377, 379–383, 385–387, 389)
Slovenské poštovní vozy byly přeznačeny na řadu Dweer 50 56 09-30 - pro přepravu spěšnin, tzn. bez doprovodu posádkou. Tato řada vznikla pravděpodobně v letech 1994–1997. Potřeba těchto vozů skončila asi v roce 2004 v souvislosti s ukončením přepravy spěšnin.
Kat.č. TT-Postmw
Nezkrácený a detailně navržený vůz Postmw / Postw. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn pro vozy v režimu 50 i 51, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu - ventilaci. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, schránky na dopisy, náhradní otevřené dveře, atd. V ceně je zahrnutá i střecha z odlitku. Velikost TT. Cena 800 Kč.
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-postmw
Doplňující zboží :
Kat.č. TT-Postmw Okna
Leptaná okna 3D, mříže a madla pro vůz Postmw / Postw. Cena 100 Kč
Druhá fotografie - náhradní malá okna 3D
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Spodní výbava vozu Postmw je navržena již bez nutnosti použití ( 12 ks ) plošek.
Kat.č. TT-GP200
Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Cena 150 Kč
NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Nový TT obtisk pro vůz Postmw - ČSD / ČD z dílny MM. Cena 40 Kč
Kat.č. TT-Postmw Set
Zvýhodněný set za 1200 Kč obsahuje :
1 x Základní detailně zpracovaná stavebnice vozu vč. přepážek, spodní výbavy a střechy z odlitku - Kat.č. TT-Postmw - 900 Kč
1 x Sada oken 3D a mříže oken - Kat.č. TT-Postmw Okna - 100 Kč
2 x Náhradní malá okna 3D
1 x Pevný rám síly 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč
1 x Podvozky GP 200 - pár o rozvoru 2600 mm - Kat.č. TT-GP200 - 150 Kč
Vůz není navržen pouze dle výkresu, ale opět také dle skutečně naměřených hodnot. V této ceně není zahrnuto zboží Kat.č. TT-M2 StartSet.
Návod
Sestavení skříně vozu
Bočnice přiletujeme z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Bočnice jsou na vnitřní straně popsány, pro budoucí osazení hlavních přepážek "A,B,C,D,E" a dorazu pro rám "F".
Přepážku "A" doplníme o dvě postele a stěnu "AB". Po připevnění přepážek "A" a "C" k bočnicím, připevníme dvojmo ohnutou po 45° přepážku "B". Přepážka "B" a "C" má ve spodní straně vybrání pro šroub - uchycení podvozku.
Osadíme zbylé přepážky "D a E" a dorazy "F". Připevníme dveře do libovolné polohy - zavřené, otevřené.
Čela
Obě čela jsou stejná, až na rozdíl okénka. Čelo s okénkem přijde na stranu "obytné části vozu". Čela sestavíme z vyzobrazených dílků níže. Vše zapadne samo díky zámkům. Spodní část je složena ze dvou dílků, pájedných k sobě v úhlu. Ani jedno z čel není osazeno gumou / návalky a jsou bez přechodového plechu. Sestavená čela přiletujeme z vnitřních stran k již nalomeným bočnicím a rohy čel zabrousíme jehlovým pilníčkem. Dle provozu vozu - modelu můžeme ještě čela dozdobit o háky, šroubovky a brzdové hadice.
Čelo vozu 50 54 90 40 244-1 s parním potrubím.
Čelo reko vozu 56 54 90-78 389-3
Schody
Schody u kola ruční brzdy ohneme dle rysek a připevníme k vozu z vnitřních stran. Schody u posuvných dveří sestavíme a připevníme k rámu. Schody pro posunovače připevníme k rámu a ohneme dle rysek. Pro pevnost schodů je dobré je lehce v místě ohybů ještě proletovat.
Detaily bočnic - ČSD
Připevníme dvě schránky na dopisy, na bočnicích je připravené vybrání pro jasné umístění. Dále připevníme boční ventilaci. Otvory v horní části u posuvných dveří - místa pro praporky jsou na leptu také znázorněny. Pokud dveře připevníte jako otevřené, rozdíl podlahy cca 1 mm od spodní hrany dveří doplňte ještě kouskem papírku, napuštěného vteřinovým lepidlem. Fotografie níže, stav před doplněným papírkem.
Detaily bočnic - Reko vozy ČD
Vozy nemají původní přepážky "B,C,D,E". Dále jsou zahlazené schránky na dopisy. Okna doplněna mřížemi. Spodní část opatřena závěsy. Tyto závěsy jsou v leptu připraveny. Posuvné dveře jsou opatřeny dalším madlem.
Spodní výbava
Rozložení spodní výbavy
Dílky leptů jsou očíslovány chronologicky - dle uspořádání na voze "1-14". Kde jedna strana vozu obsahuje dílky "1-7" a druhá strana dílky "8-14".
Dílky "1,2" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Připevníme k rámu.
Dílek "3" - Malý brzdový válec ohneme o 180°. Připevníme dvojmo k rámu. K pravé části dílku "3" připevníme později dílek "4".
Dílky "4" - Brzdový válec ohneme např. přes malý šroubováček, válec proletujeme z vnitřní strany, doplníme čela válce, kde pravé čelo ještě obsahuje další dílek. K válci připevníme držení válce. Držení válce připevníme k rámu a zároveň propojíme s dílkem "3".
Dílky "5" - Válec ohneme přes šroubováček, doplníme čela válce - ( stejně jako u dílku "4" ). Vrstvením na jedno z čel doplníme drobné dílky - 6 ks. Připevníme držení válce. Držení válce připevníme k rámu.
Dílek "6" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Připevníme k rámu.
Dílky "7" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Na čelo připevníme další díl, ukazatel nafty a dílek plnícího hrdla. Sestavené připevníme k rámu.
- Poznámka - Dílky "5-6-7" Osaďte dle konkrétního vozu / tyto dílky nemají pravděpodobně REKO vozy
Druhá strana vozu
Dílek "8" - Totožný jako dílek "1". Dílky "1 a 8" mají v levé bočnici připravené dva otvory. Kdo by chtěl vyznačit kabely k podvozku, např. černou nití.
- Dílek "9" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Z pravé části vychází plnící hrdlo. Připevníme k rámu.
- Dílek "9X" - Platí pro vozy čísel 350-399
Dílek "10a" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Levá strana je zakulacená.
Dílky "10b" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Doplníme 7 dílků.
Dílky "10c" - Tři dílky sestavíme vrsvením na sebe.
- Dílky "10a 10b 10c" - Spojíme v jeden a připevníme k rámu.
Dílek "11" - Připevníme k rámu.
Dílky "12,13 a 14" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Připevníme k rámu.
- Poznámka - Dílek "9" je u Reko vozů jiný. Proto lept obsahuje dva dílky s označením "9". Kde jeden je opatřen hrdlem - ČSD verze. A druhý je pro Reko vozy, které mají tuto bednu delší.
Střecha - odlitek
Střechu lehce zabrousíme na její spodní straně. Na šmirgl papíru položeném na rovině stolu. Ideální výška odlitku je daná dle leptaného čela. Po zabroušení střechu k leptu přilepíme.
První fotografie - prototyp ( celé ) střechy pro vůz Postmw. Další fotografie střecha z prodejní série, vždy po 20 ks s vybráním pro osvětlovací segment.
Ostatní díly
Rozdíl výšky podlahy u otevřených dveří ( boční pohled ) lze dorovnat zbytkem leptu. Do připraveného žlábku ve střeše se vejde případný osvětlovací segment.
Střecha je dle potřeb tmelená, v místech přechodů k leptu. Před lakem se zakrylo maskovací páskou hlavně osvětlení. Pokud půjde o osvětlení formou "hada" lze ho instalovat až po laku.
Laky / Obtisky
Po laku vozu přilepíme 3D okna, 4 rámy oken před přilepením obarvíme na černo - tím znázorníme gumu a osadíme také madla, buď ve stříbrné - připravené barvě, nebo v barvě bílé. Model by měl dostat závěrečný matný lak a skříň stačí už jen zasklít - okna průhlednou fólií a dosadit mříže oken. Kola o průměru 920 mm - tedy 7,7 mm vložte ideálně do zaletovaných ložisek. Podvozky připevněte k rámu pomocí plastových šroubků a matic, matice zalepte herkulesem. Rám vložte do skříně vozu tak, aby se plně opřel o přepážky - dorazy. Po osazení nárazníků a spřáhel je hotovo. Příjemný detail je propojení nití - náznak kabelů z alternátoru. Pokud se nechá drobná vůle, v provozu nijak nevadí, podvozek se plynule natáčí. Pokud bude vůz trvale posledním v soupravě, můžete ještě čela dozdobit hákem, šroubovkou a brzdovými hadicemi.
DCC model vozu ČSD Postw 50 54 90-40 215-1
Lak a míra patiny na tomto modelu odpovídá začátkům devadesátých let. Nápis "ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA" je z aršíku od Pana Jirana. Ostatní obtisky jsou ze sady od Jacek-Modely. Tento vůz je "ten z návodu nahoře".
Po cca roce byl model doplněn o osvětlení a DCC vozový dekodér - ten máme také v nabídce zboží. F0 spíná koncová světla, F2 zářivky, F1 bude spínat dvě boční modrá světla ( hned jak budou k dispozici modré sm diody ).
Poslední fotografie poukazuje na rozdíl čel / tvar světel se sesterským a starším vozem Fa.
Dokončený model vozu Postw 51 54 90-40 372-9
- Zatím bez osazených nárazníků a před výměnou záchodových 3D oken.
Vůz v soupravě....90.léta - téměř na každém R a Ex za lokomotivou, nebo více poštovních vozů v soupravě = "Raketa".
Srovnání s vozem Fa. První pohled prozradí, že jde o sesterský vůz. Rozdílů mezi vozy je ale opravdu dost.
Osvětlení vozu
Podvozky propojeny nití - náznak kabelů z alternátoru. Pokud se nechá drobná vůle, v provozu nijak nevadí, podvozek se plynule natáčí.
Dokončený model vozu Postw 56 54 90-78 376-0
Od roku 2001 začaly vozy jezdit bez doprovodu. Dělení vozu a zázemí pro doprovod se tedy staly zbytečnými. Od roku 2005 prošlo 28 vozů modernizací, během které došlo ke zrušení všech přepážek dělících vůz na jednotlivé části, zcela bylo odstraněno zázemí pro doprovod, zjednodušen systém vytápění včetně odstranění naftového agregátu a povolená provozní rychlost vozu se zvýšila na 160 km/h. Změna označení na 56 54 90-78 (350–353, 355–360, 362–364, 366, 368, 374–377, 379–383, 385–387, 389)
Na model bylo nad rámec "balíku leptů" použité další ochranné mřížování oken, ze sady vozů 063....V tomto provedení jezdí vozy Postw i v současné době ( 2015 ). Okénko pro "dopisy" je zatmelené...
Dokončený model vozu Postw 51 54 90-40 387-7
Model je ve stavu "bez patiny", uvnitř je posádka dvou pracovníků. Židle je zhotovená z odpadu leptu ( rámečku ). Druhý zaměstnanec odpočívá na posteli. Záchodová 3D okna jsou osazená ze sady ND.
Vůz 387-7 v soupravě s vozem 372-9 a s vozem 073-7 AB.
Váha 92 gramů je pro prvoz plně dostačující.
Poštovní vozy najdete přehledně ZDE
Doplňující fotografie
Autor fotografií vozu TÚDC - Jacek
Článek publikován 29.4.2014 / Poslední aktualizace 11.4.2017