Návod stavby - odlitek s leptanou bočnicí vozu Balm / Bix 020 TT / H0
Z historie vozu :
Dodávky vozů byly ve třech sériích, r.v. prototypu 1958. Z výroby jako Balm, od 1983 jako Bix, od 2001 jako Btx kód 761
1958: 5-0230 / 70 54 28-05 007 prototyp
1960/1962: 5-0231 až 5-0720 / 70 54 28-05 008 až 481 I. série - ( krátké okapničky )
1965: 5-0721 až 5-0840 / 70 54 28-05 482 až 601 II. série - ( dlouhé okapničky )
1969: 70 54 28-05 602 až 701 III. série - ( dlouhé okapničky )
1995/1996 : Proběhla modernizace 68 vozů ( z vybraných 100 ks ), dodány pod čísly 021 001 až 068 ( Btx / 021 ). Poznávací prvky jsou např. předsuvné dveře, nová vyklápěcí okna a změna v interiéru vozu - sedadla. Vozy k řadám 714, 812, 842, 843, 854.
021 Návod ZDE
Hliníkový ozdobný pás na poprsnici kolem skříně měly z výroby všechny vozy, první série měla z výroby okapy jen nad dveřmi, druhá a třetí série nad celou bočnicí s tím, že u krajních oken bočnic byly ohnuté směrem dolů a stýkaly se s ozdobnou poprsnicí. To vše ovšem bylo v provozu předěláváno, mnohé vozy dostaly rovný okap nad celou bočnicí, ale bez svedení dolů, hliníková poprsnice byla často odebrána.
Významnějším vzhledovým rozdílem bylo ještě to, že starší část vozů první série měla i malá okna u čel řešena jako polospouštěcí, u dalších pak bylo jen sklo vcelku. Minimálně prototyp, možná i několik málo prvních vozů série mělo na čelech „fousy“ z hliníkových lišt. Pak se postupně změnil nátěr – z výroby měly všechny vozy krémově natřené podvěsy a spodní polovina bočnic byla velmi pravděpodobně višňová červená, ta ovšem bývala při novém nátěru v dílnách nahrazována červenohnědou. Asi od roku 1970 pak chodily z dílen s podvěsy ve stejné barvě jako spodní část skříně, tedy obvykle červenohnědé. A v průběhu času se také měnilo rozmístění jednotlivých nápisů a značek; vozy 1. a 2. série měly původně pětimístná čísla, 3. série z roku 1969 už jen dvanáctimístná.
Přečíslování na řadu 020 proběhlo jinak u ČD a jinak u ŽSR / ZSSK. V ČR se inventární čísla přidělovala postupně, jak byly vozy převáděny pod lokomotivní depa, ale na Slovensku zůstalo trojčíslí inventárního čísla zachované, takže tím v některých případech vznikly duplicity. Text : Ing. Ivo Mahel
Kat.č. TT-020 Bok
Nezkrácené bočnice, 3D okna a doplňky na odlitek z oměřeného vozu Balm / Bix 020. Velikost 1:120 TT. Cena 400 Kč.
Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné jako první seznámení se s lepty.
Kat.č. H0-020 Bok
Nezkrácené bočnice, 3D okna a doplňky na odlitek z oměřeného vozu Balm / Bix 020. Velikost 1:87 H0. Cena 550 Kč.
Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné jako první seznámení se s lepty. Zboží je na objednávku
Doplňující zboží :
Kat.č. H0-820 Okna
ND - univerzální použití pro 020 / 820. 6 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:87 H0. Cena 50 Kč
Kat.č. H0-820 Dveře
ND - Otevřené čelní dveře, sada obsahuje díly pro dvoje otevřené dveře. Velikost 1:87 H0. Cena 30 Kč
Kat.č. TT-820 Okna
ND - univerzální použití pro 020 / 820. 8 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-820 Dveře
ND - Otevřené čelní dveře, sada obsahuje díly pro dvoje otevřené dveře. Velikost 1:120 TT. Cena 25 Kč
- TT Obtisky pro vůz od Jacek-Modely. Cena kus 50 Kč
- H0 Obtisky pro vůz od Jacek-Modely. Cena kus 60 Kč
Kat.č. TT-Tatra 2300
Leptané podvozky ( pár ), včetně masek podvozků - Tatra o rozvoru 2300 mm. Sada obsahuje i potřebné dynamo. Velikost 1:120 TT. Cena 125 Kč.
NÁVOD SESTAVENÍ PODVOZKŮ NAJDETE ZDE
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Kat.č. TT-051 IN
Leptaná sedadla do vozu 051 / 052, přepážka WC, přepážka služebního oddílu a madla. Lept lze využít i pro odlitky. Tvar sedadel je prakticky stejný, jako ve voze Balm. Velikost TT. Cena 200 Kč.
A ještě na závěr....V nabídce máme také nepatrně zvýhodněný TT set. A to bočnice s podvozky za 500 Kč.
Kat.č. H0-051 IN
Leptaná sedadla do vozu 051 / 052, přepážka WC, přepážka služebního oddílu a madla. Lept lze využít i pro odlitky. Tvar sedadel je prakticky stejný, jako ve voze Balm. Velikost H0. Cena 300 Kč.
Návod
Dle nové bočnice - leptané, odřežeme tu původní - odlitkovou. Z odlitku zůstane jen střecha a čela. Po odřezání bočnic je k čelu perfetní přístup i zevnitř odlitku.
Spodní část bočnice můžete ohnout, na spodní straně leptu jsou k tomu připravené rysky. Bočnici k odlitku lepte vteřinovým lepidlem a fixujte napuštěným papírkem.
Otvor pro budoucí podvozek ( masku ) je dobré nepatrně prodloužit, přeci jen, nejdůležitější jsou jízdní vlastnosti modelu.
Zaoblená okna zarovnejte do úhlu - dle leptu a určitě je dobré je také zvětšit - jsou moc úzká...Čelo lze dozdobit ještě dílem dveří z ND - ten ale není součástí leptané sady. Vyvrtejte otvory pro uložení háku a brzdových hadic.
Protože jsou původní světla dost "rozhozená" je dobré je nahradit mosaznou trubičkou. Něco k rozměrům : Průměr světla vnější část je 16 cm, vnitřní část ( sklo ) je 14 cm. Tedy celkem vhodná je mosazná trubička 1,4 - 1,5 mm.
Info : Průměr světel na přípojném voze je menší, než průměr světel motorového vozu, navíc světla přípojného vozu mají být nepatrně níž, než u motorového vozu....
Po osazení schodů je model už připraven do základní barvy. Zásuvku dálk. řízení je dobré osadit až po vyjetí modelu z myčky...Teprve v základní barvě se pozná, jak moc bude potřeba tmelit přechod leptu a odlitku.
Předloha kolem dokola
Lak / Patina
- Kryty světel zůstanou v barvě plechu, osazují se až po laku. Okapničky se dají lakovat zvlášť. Přilepte je dle svého uvážení, vozy mají buď jednu dlouhou okapničku - II. a III. série vozů, nebo pouze krátké okapničky, nad dveřmi - I. série vozů.
Nanesené obtisky, dolepené okapničky. Skalpelem strhnutá barva z klik. V této fázi dostal celý model první matný lak. Ještě zbývá vytvořit z papíru zadní stěny schodů. Druhý ( závěrečný ) matný lak se ještě bude aplikovat po přilepení madel a 3D oken. Madla mají dorazy. Okna lepte Herkulesem, madla vteřinovým lepidlem zevnitř vozu. Rámečky oken ve dveřích se dají zatřít černou barvou - náznak gumy.
Leptané nárazníky a interiér - sedadla v laku. Původně jde o leptík sedadel do vozů 051, tvar sedadel je ale prakticky stejný. Stavba těchto sedadel zabrala asi 20 minut, stačí ty dvojité na spodní straně sletovat, nebo na opěrkách slepit. Sedadla o dvou místech lepte přímo na přepážky. Po úpravě výšky jde použít i stěna WC, kde jsou naznačené dveře. Dvojitá sedadla byla lepena vteřinovým lepidlem k rámu vozu.
Nárazníky si vyrobte tak dlouhé, aby celková délka přes nárazníky byla 18,50 m - což je v TT 154,17 mm ( bužírku lze posouvat ).
Pár pohledů na vůz těsně před dokončením
Téměř dokončený model 020 016-2
VIDEO
Digitální podoba modelu navíc přidala další světelný okruh - zářivky
F0 - Koncová světla - dle směru / F1 - Nouzové osvětlení / F2 - Zářivky
Původní kondenzátor byl odstraněn a byl nahrazen jiným na 25 V připojeným k dekodéru.
Dokončený DCC model 020 016-2
Vůz po drobné přestavbě - dosazení otevřených 3D oken :)
Článek publikován 25.5.2015 / Poslední aktualizace 20.3.2016