Návod stavby - odlitek s leptanou bočnicí řady 460 TT

460_v-provozu12

Kat.č. TT-460 Bok

 Nezkrácené bočnice, 3D okna, plná spodní výbava, schody, madla, zrcátka, 2 ks přepážek a další doplňky na odlitek z oměřené lokomotivy 460. Velikost 1:120 TT. Cena 500 Kč.

Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné na odlitek od pánů Číže a Tomka a jako první seznámení se s lepty.

460_bocnicett_2460_bocnicett2460_bocnicett4

Z historie :

 Řada SM 488.0 / 560 byla vyráběna v letech 1966-1971. Jednotek bylo vyrobeno 17 a byly přiděleny do lokomotivních dep v Brně a Trnavě, kde jsou provozovány dosud. Sérii předcházely dvě třívozové prototypové jednotky s řídicími vozy, vyrobené již v roce 1966 a označené řadou SM 487.0 a jezdily spřaženy svými řídicími vozy až do roku 1985. Z důvodu nedodržení nápravových tlaků bylo označení změněno na SM 488.0. Prototypové jednotky byly přestavěny a spojeny do jedné jednotky v provedení blízkém sériovému. V letech 2003-2005 byly do brněnských jednotek doplněny vložené vozy z ústeckých jednotek 460 a jednotky se tak staly šestivozovými.

560001ww560 001060-054-4060 054-4 EX řídící 488.0002

 Prototypová stejnosměrná jednotka ř. 460 byla vyrobena ve složení EM 488.0001 + N 488.0053 + N 488.0054 + N 488.0055 + EM 488.0002. Vložené vozy svými inventárními čísly navázaly na ty, které tehdy už jezdily ve střídavých jednotkách řady SM 488.0 / 560, protože byly konstrukčně prakticky shodné. První jednotka složila technicko-bezpečnostní zkoušku 6.12.1971 a po dalších testech byla zařazena do zkušebního provozu s cestujícími.

 Elektrická jednotka 460 byla sériově vyráběna v letech 1974–1978 v závodě Vagónka Studénka. ČSD převzaly celkem 42 sériových jednotek řady EM 488.0 - tedy 84 vozů elektrických a 126 vozů vložených. Byla použita odporová regulace s předpokladem budoucí výměny za tyristorovou pulzní, k té ale nikdy nedošlo. V porovnání s jednotkami 560 byly použity obvyklejší podvozky s tuhým rámem a individuálním pohonem náprav.

 Sériově byly tyto jednotky dodávány v pětivozovém provedení, u jednotek ČD dříve dislokovaných v Ústí nad Labem a jednotek ZSSK se v současnosti často používá uspořádání jen se čtyřmi vozy. Byly přiděleny do lokomotivních dep Ostrava, Ústí nad Labem a Košice. V současné době jsou všechny jednotky ČD dislokovány v DKV Olomouc PJ Bohumín a PJ Olomouc, jednotky ZSSK v RD Košice.

Nehody : 

 1988 - došlo u Třince k najetí jednotky 460 LD Bohumín na nákladní vlak, po kterém musel být zrušen vůz 460.022 a vůz 460.021 byl využíván jako ND.

 1989 - v Nových Kopistech do jednotky LD Ústí nad Labem tvořené vozy 460.081 a 460.082 narazil mezinárodní EX 373 Balt-Orient v čele s lok. 350.009. Vůz 460.081 byl zrušen a vůz 460.082 zůstal jako záložní v DKV Ústí nad Labem.

 1997 - v Bohumíně vypukl požár na nejstarší - prototypové jednotce 460.001+460.002, po kterém byl zrušen vůz 460.002 a vůz 460.001 byl spojen s osiřelým vozem 460.082, čímž byla vytvořena nová jednotka.

 2005 - požár v železniční stanici Čaňa na jednotce tvořené vozy 460.035+460.036 zcela zničil vůz 460.036, který byl posléze zrušen.


Doplňující zboží :

Kat.č. TT-460 Okna

ND - univerzální použití pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč

063_okna


Kat.č. TT-053 IN

Leptaný interiér vozu - 88 míst k sedění + koše. Cena 300 Kč

460_in

Kat.č. TT-Sedadla

Plastová sedadla - univerzální použití. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč

460_odlitek-a-plast-in


Kat.č. TT-Rám Y2

Verze lokomotivy - pojízdná maketa

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Velikost TT. Cena 150 Kč

Kat.č. TT-Rám853-1

 Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.

 Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč


Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


Kat.č. TT-GP200

 Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Cena 150 Kč

- Při sestavování podvozků ( masek ) pro lok. ř. 460 / 560 neosazujte podélné táhlo...

- Podvozek lze využít také jen pro hrubou stavbu - el. vodivou kostru, na kterou lze nalepit masky z odlitku. ( Tyto masky nejsou naším výrobkem a nejsou součástí leptaných podvozků ).

460_podvozky3

- Info : podvozky vložených vozů mají rozvor 2400 mm a mají podélné táhlo...

NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE

460_podvozek1460_podvozek


Obtisky pro jednotku 460 / 560 ČD od f. Jacek-modely. Velikost TT. Cena 140 Kč


Návod

460_navod0460_navod460_navod1

Schod - střední část bočnice

460_navod2460_navod4460_navod5

460_real47460_real48

Uchycení leptané bočnice

460_navod6460_navod7460_navod9

Celá jednotka je takto připravená za jedno odpoledne. Sestavení schodů - zadních.

460_navod10_2460_navod19

Čelník a detaily na střeše

460_navod11460_navod12460_navod14

460_real460_real7460_real8

 Přepážky - 2 ks jsou součástí základního leptu. Vhodné hlavně pro makety. Přepážky nejsou jen pro "oko" ale mají také využití funkční - dělají doraz pevného rámu. Krajní přepážku letujte přímo k bočnicím, střední ideálně na rám - pro pozdější vložení osvětlení. 

460_navod15460_navod18460_real13

460_real31460_real43

Podvozky a masky

 Zvolená byla varianta leptaných koster podvozků, doplněných o ložiska a masky z odlitků ( tyto odlitky nejsou naším výrobkem ). Podvozky by se daly také skládat celé - pouze z leptů, protože ale nechceme zůstat u stavby "pouze" jedné jednotky, někde ubereme, aby jsme jinde mohli přidat... 

460_podvozky2460_podvozky460_podvozky4


Lak / Patina

460_navod16_2460_mycka2460_mycka

460_podvozky5460_podvozky6

460_zelena9460_zelena1

460-083460_lak-strech

Patinování

460_lak-strech1460_lak-strech3

 Osazení 3D oken. Již v základní sadě ( s bočnicí ) jsou také okna otevřená, kdo by potřeboval více otevřených oken, další jsou k dokoupení po 7 ks / 50 Kč. Na této jednotce byla použitá právě jedna tato sada otevřených 3D oken navíc. Okna lepte Herkulesem. Později budou ještě fixovaná také matným lakem ( dvě slabé vrstvy ), až se nanesou obtisky. Drobné díly "chycené v kolíčkách" se dají právě takto lakovat zvlášť. Záleží na vybrané barevné kombinaci jednotky a na tom, zda jednotka bude patinovaná, či ne.

460_lak_okna1460_lak_dily1460_schody

Návod složení sady "S2" najdete ZDE

460_smetaky460_smetaky1460_cela1

460_cela3460_cela4460_obtiskycsd

Poslední matný lak

460_083a084460_083a084b460_pojezd

Zatím pouze položené lokomotivy na kolejích s již hotovými vozy....

460_jednotka-v-laku2_2460_jednotka-v-laku3_2460_jednotka-v-laku4

Interiér vozu - leptaný

Info : Pro 4 vozovou soupravu / plný počet míst - stačí 3 sady interiérů. Pro 5 vozovou stačí 4 sady interiérů.

460-084_finise460-084_finise1460-084_finise2

Finišování - poslední dílky

460-084_finise4460-084_finise5460-084_finise6

 Schůdky pod stanovištěm lepte / ( letujte - před lakem ) buď na bočnici - z vnější strany, nebo přímo na otočný podvozek. Záleží pouze na projížděných poloměrech Vašeho kolejiště.

460-084_finise7460-084_finise8460-084_finise9

 Cestující už jen doplňují atmosféru odpovídajícího interiéru. Sedadla jsou lepená na rám vteřinovým lepidlem a po zaschnutí také ještě Herkulesem, tento postup platí i pro cestující. Plechování u středních schodů dělá také doraz pro pevný rám. Masky podvozků jsou na každé straně zkrácené o cca 0,5 mm ( co nejvíc ), aby byl zajištěn plynulý chod. Jak je vidět na třetí fotografii níže, je to trochu těsné, ale funguje to...

460-084_finise12460-084_finise13460-084_finise14


Hotový model lokomotivy 460 084-7 - maketa

 Čelní dveře jsou otevřené po celé jednotce, je to místo pro elektrické propojení mezi vozy - centrální osvětlení. Otevřená okna přímo lákají k doplnění nějaké vykloněné figurky.

460-084_finale_2460-084_finale1460-084_finale2

460-084_finale4460-084_finale6460-084_finale7

460-084_finale8460-084_finale11460-084_finale12


Model lokomotivy 460 083-9 - s motorem

Pojezdem jsou díly z tovární V100 Tillig s pevným rámem pro řadu M296 / 853. Vč. interiéru....

 Jak je vidět níže, ani ten ( největší ) motor nezasahuje do interiéru ( prostoru sedadel ) v lokomotivě 460. Tento motor byl zakoupen na stránkách pojezdy.eu a dle popisu zboží je určen pro měřítko H0. Vejde se ale svým rozměrem i do skříní TT.

460_v100460_v100a460_v100b

460_pojezdv100460_pojezdv100a460_pojezdv100b

Připravený a otestovaný pojezd

460_pojezdv100d460_pojezdv100e460_pojezdv100f

Info o provozu a síle...

 Na motor se ještě vešlo jedno závažíčko ( cca 10 g ), které dělá také další doraz usazení kastle. Jednotka byla testována na kolejišti, kde v jednom místě ( provizorní deska "X" ) je stoupání 6cm / 1m délky kolejí. Lokomotiva s překvapením ani nezpomalila, tedy kombinace silného motoru a velké váhy je ideální pro provoz. Bandáž má stroj 083 jednu.

460_pojezdv100g_2460_cela-jednotka6460_cela-jednotka4

460-083-9460-083-9a460-083-9b

Fotografie z první noční jízdy celé jednotky

460_cela-jednotka1460_cela-jednotka2460_cela-jednotka9


Fotografie z prvních jízdních testů makety a vozů

460_v-provozu8460_v-provozu1460_v-provozu2

460_v-provozu3460_v-provozu4460_v-provozu5

460_v-provozu6460_v-provozu7460_v-provozu9

460_v-provozu10460_v-provozu11460_v-provozu12_2

460_v-provozu13460_v-provozu15460_v-provozu16

460_v-provozu17460_v-provozu18460_v-provozu19

Článek publikován 29.6.2015 / Poslední aktualizace 15.8.2015