Návod stavby - odlitek s leptanou bočnicí řady 460 TT
Kat.č. TT-460 Bok
Nezkrácené bočnice, 3D okna, plná spodní výbava, schody, madla, zrcátka, 2 ks přepážek a další doplňky na odlitek z oměřené lokomotivy 460. Velikost 1:120 TT. Cena 500 Kč.
Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné na odlitek od pánů Číže a Tomka a jako první seznámení se s lepty.
Z historie :
Řada SM 488.0 / 560 byla vyráběna v letech 1966-1971. Jednotek bylo vyrobeno 17 a byly přiděleny do lokomotivních dep v Brně a Trnavě, kde jsou provozovány dosud. Sérii předcházely dvě třívozové prototypové jednotky s řídicími vozy, vyrobené již v roce 1966 a označené řadou SM 487.0 a jezdily spřaženy svými řídicími vozy až do roku 1985. Z důvodu nedodržení nápravových tlaků bylo označení změněno na SM 488.0. Prototypové jednotky byly přestavěny a spojeny do jedné jednotky v provedení blízkém sériovému. V letech 2003-2005 byly do brněnských jednotek doplněny vložené vozy z ústeckých jednotek 460 a jednotky se tak staly šestivozovými.
560 001060 054-4 EX řídící 488.0002
Prototypová stejnosměrná jednotka ř. 460 byla vyrobena ve složení EM 488.0001 + N 488.0053 + N 488.0054 + N 488.0055 + EM 488.0002. Vložené vozy svými inventárními čísly navázaly na ty, které tehdy už jezdily ve střídavých jednotkách řady SM 488.0 / 560, protože byly konstrukčně prakticky shodné. První jednotka složila technicko-bezpečnostní zkoušku 6.12.1971 a po dalších testech byla zařazena do zkušebního provozu s cestujícími.
Elektrická jednotka 460 byla sériově vyráběna v letech 1974–1978 v závodě Vagónka Studénka. ČSD převzaly celkem 42 sériových jednotek řady EM 488.0 - tedy 84 vozů elektrických a 126 vozů vložených. Byla použita odporová regulace s předpokladem budoucí výměny za tyristorovou pulzní, k té ale nikdy nedošlo. V porovnání s jednotkami 560 byly použity obvyklejší podvozky s tuhým rámem a individuálním pohonem náprav.
Sériově byly tyto jednotky dodávány v pětivozovém provedení, u jednotek ČD dříve dislokovaných v Ústí nad Labem a jednotek ZSSK se v současnosti často používá uspořádání jen se čtyřmi vozy. Byly přiděleny do lokomotivních dep Ostrava, Ústí nad Labem a Košice. V současné době jsou všechny jednotky ČD dislokovány v DKV Olomouc PJ Bohumín a PJ Olomouc, jednotky ZSSK v RD Košice.
Nehody :
1988 - došlo u Třince k najetí jednotky 460 LD Bohumín na nákladní vlak, po kterém musel být zrušen vůz 460.022 a vůz 460.021 byl využíván jako ND.
1989 - v Nových Kopistech do jednotky LD Ústí nad Labem tvořené vozy 460.081 a 460.082 narazil mezinárodní EX 373 Balt-Orient v čele s lok. 350.009. Vůz 460.081 byl zrušen a vůz 460.082 zůstal jako záložní v DKV Ústí nad Labem.
1997 - v Bohumíně vypukl požár na nejstarší - prototypové jednotce 460.001+460.002, po kterém byl zrušen vůz 460.002 a vůz 460.001 byl spojen s osiřelým vozem 460.082, čímž byla vytvořena nová jednotka.
2005 - požár v železniční stanici Čaňa na jednotce tvořené vozy 460.035+460.036 zcela zničil vůz 460.036, který byl posléze zrušen.
Doplňující zboží :
Kat.č. TT-460 Okna
ND - univerzální použití pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-053 IN
Leptaný interiér vozu - 88 míst k sedění + koše. Cena 300 Kč
Kat.č. TT-Sedadla
Plastová sedadla - univerzální použití. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč
Kat.č. TT-Rám Y2
Verze lokomotivy - pojízdná maketa
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-Rám853-1
Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.
Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Kat.č. TT-GP200
Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Cena 150 Kč
- Při sestavování podvozků ( masek ) pro lok. ř. 460 / 560 neosazujte podélné táhlo...
- Podvozek lze využít také jen pro hrubou stavbu - el. vodivou kostru, na kterou lze nalepit masky z odlitku. ( Tyto masky nejsou naším výrobkem a nejsou součástí leptaných podvozků ).
- Info : podvozky vložených vozů mají rozvor 2400 mm a mají podélné táhlo...
NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE
Obtisky pro jednotku 460 / 560 ČD od f. Jacek-modely. Velikost TT. Cena 140 Kč
Návod
Schod - střední část bočnice
Uchycení leptané bočnice
Celá jednotka je takto připravená za jedno odpoledne. Sestavení schodů - zadních.
Čelník a detaily na střeše
Přepážky - 2 ks jsou součástí základního leptu. Vhodné hlavně pro makety. Přepážky nejsou jen pro "oko" ale mají také využití funkční - dělají doraz pevného rámu. Krajní přepážku letujte přímo k bočnicím, střední ideálně na rám - pro pozdější vložení osvětlení.
Podvozky a masky
Zvolená byla varianta leptaných koster podvozků, doplněných o ložiska a masky z odlitků ( tyto odlitky nejsou naším výrobkem ). Podvozky by se daly také skládat celé - pouze z leptů, protože ale nechceme zůstat u stavby "pouze" jedné jednotky, někde ubereme, aby jsme jinde mohli přidat...
Lak / Patina
Patinování
Osazení 3D oken. Již v základní sadě ( s bočnicí ) jsou také okna otevřená, kdo by potřeboval více otevřených oken, další jsou k dokoupení po 7 ks / 50 Kč. Na této jednotce byla použitá právě jedna tato sada otevřených 3D oken navíc. Okna lepte Herkulesem. Později budou ještě fixovaná také matným lakem ( dvě slabé vrstvy ), až se nanesou obtisky. Drobné díly "chycené v kolíčkách" se dají právě takto lakovat zvlášť. Záleží na vybrané barevné kombinaci jednotky a na tom, zda jednotka bude patinovaná, či ne.
Návod složení sady "S2" najdete ZDE
Poslední matný lak
Zatím pouze položené lokomotivy na kolejích s již hotovými vozy....
Interiér vozu - leptaný
Info : Pro 4 vozovou soupravu / plný počet míst - stačí 3 sady interiérů. Pro 5 vozovou stačí 4 sady interiérů.
Finišování - poslední dílky
Schůdky pod stanovištěm lepte / ( letujte - před lakem ) buď na bočnici - z vnější strany, nebo přímo na otočný podvozek. Záleží pouze na projížděných poloměrech Vašeho kolejiště.
Cestující už jen doplňují atmosféru odpovídajícího interiéru. Sedadla jsou lepená na rám vteřinovým lepidlem a po zaschnutí také ještě Herkulesem, tento postup platí i pro cestující. Plechování u středních schodů dělá také doraz pro pevný rám. Masky podvozků jsou na každé straně zkrácené o cca 0,5 mm ( co nejvíc ), aby byl zajištěn plynulý chod. Jak je vidět na třetí fotografii níže, je to trochu těsné, ale funguje to...
Hotový model lokomotivy 460 084-7 - maketa
Čelní dveře jsou otevřené po celé jednotce, je to místo pro elektrické propojení mezi vozy - centrální osvětlení. Otevřená okna přímo lákají k doplnění nějaké vykloněné figurky.
Model lokomotivy 460 083-9 - s motorem
Pojezdem jsou díly z tovární V100 Tillig s pevným rámem pro řadu M296 / 853. Vč. interiéru....
Jak je vidět níže, ani ten ( největší ) motor nezasahuje do interiéru ( prostoru sedadel ) v lokomotivě 460. Tento motor byl zakoupen na stránkách pojezdy.eu a dle popisu zboží je určen pro měřítko H0. Vejde se ale svým rozměrem i do skříní TT.
Připravený a otestovaný pojezd
Info o provozu a síle...
Na motor se ještě vešlo jedno závažíčko ( cca 10 g ), které dělá také další doraz usazení kastle. Jednotka byla testována na kolejišti, kde v jednom místě ( provizorní deska "X" ) je stoupání 6cm / 1m délky kolejí. Lokomotiva s překvapením ani nezpomalila, tedy kombinace silného motoru a velké váhy je ideální pro provoz. Bandáž má stroj 083 jednu.
Fotografie z první noční jízdy celé jednotky
Fotografie z prvních jízdních testů makety a vozů
Článek publikován 29.6.2015 / Poslední aktualizace 15.8.2015