Fotonávod a článek popisující stavbu motorového vozu 854 z odlitku. S kombinací leptaných bočnic, oken a mnoha dalších dílků. Sada je od nás k prodeji za 600 Kč.
Kat.č. TT-854 BOK
Leptané bočnice pasující na odlitek řady 854, okna, dveře vozu a jiné doplňky. Veškeré dílky jsou navrženy kombinací dle výkresu a vlastního měření na skutečném voze. Velikost 1:120 TT. Odlitek není součástí a není naším výrobkem.
Další doplňující zboží najdete níže.
Vhodné kombinovat s již zavedeným leptem kat.č. TT-954 BOK
Obtisky motorového vozu 854 od JACEK-MODELY. Cena kus 50 Kč
Kat.č. TT-Klima
Velikost TT. Cena za kus 25 Kč
- Model motorového vozu lze obohatit ještě o stanoviště. V nabídce ho máme za 50 Kč.
- Řadové tabulky 2 ks nebarvené 10 Kč - výběr zatím pouze čísla viz obrázek.
Při maketě, nebo vhodném pojezdu lze dále využít i sedadla. Kde jednoduše boční madla sedadel z leptu odstraníme.
Kat.č. TT-054 IN - Cena 250 Kč
Kat.č. TT-Podvozek853
Návod sestavení tohoto podvozku najdete zde
Sada obsahuje : dva podvozky rozvoru 2400 mm pro motorové vozy M296 / 852 / 853 nebo 854. Vhodné využít pro pojízdné makety vozidel, nebo po jednoduchém rozdělení kostry podvozku na 3 díly sestavíme masky, které se připevní na daný pojezd ( Mosaz / V100 / jiný ). Tím je leptaná sada vhodná k univerzálnímu využítí. Součástí je také 2 x malý brzdový válec a 2 x nádoba na písek. Velikost TT. Cena 150 Kč
Kat.č. TT-Rám853-1
Návod sestavení rámu najdete zde
Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.
Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč
Kat.č. TT-Rám853-0
Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu - verze pojízdné makety
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Návod - odlitek jako základ
Na odlitku provedeme hrubé opracování. Ořezání spodní části - odpadu, lehkou přípravu kulatých oken na čelech. Zbroušení odlitku šmirgl papírem - díky leptu postačí jen čela a střecha. Původní ventilaci u malého stanoviště můžeme také zabrousit.
Sestavení přechodových dveří. Verze leptu umožňuje jak otevřený stav ( připravený ), modelovat ale můžeme i dveře zavřené tím, že je ohneme v jejich pantech. Tato stavba dále popisuje stav otevřený.
Díly střechy
Mřížky klimatizace. Ventilace nad dveře u malého stanoviště včetně madel, která ohneme o 90°. Boční kryty u výfuku. A pás do horního reflektoru, který je v lepané sadě ve dvou verzích - houkačky zakryté, nebo odkryté.
Přechodové dveře můžeme pro jejich větší pevnost ze spodní strany podlepit. Bohatě postačí ubrousek, který je následně napuštěn vteřinovým lepidlem. Pevnost je výborná.
Kdo by chtěl navíc lépe propracovat i boční sání, může k tomu použít odpad z leptané sady. Krajní části - rámeček. Zde na modelu tomu ale tak není.
Srovnání leptu a odlitku. Už jen takto na hrubo přiložená bočnice dělá zajímavý efekt. Bočnice ušetří spousty práce - nejen broušení každého okénka. Díky bočnici máme vše v rovině, v úhlu a mnohem přesnější. Stále ale jde o zkrácenou verzi pasující na odlitek. Po úvaze zda bočnici ,,jen nalepit,, na upravený spodek - odlitek ( podobně jako v návodu u řady 130 ), nebo zkusit odlitek ořezat a bočnici zapustit, přišla na řadu tato druhá varianta. Tedy lehce si označníme místa konce leptu. Bruskou - malou flexou odstraníme hrubě boky odlitku.
Bruskou pokračujeme, ale již s brusným kotoučkem. Rovnáme odlitek přibližně dle střechy. Je určitě dobré si leptané bočnice průběžně přikládat pro kontrolu roviny. Pokud někde zbyde kousek původní okapničky - nebo odlitek je u střechy křivý, tvar dorovnáme lehce šmirgl papírem.
Aby bočnice ,,přesně,, zapadla kraje odlitku rovnáme jehlovým pilníčkem. Zdá se Vám to obtížné ? Není to to samé, jako rovnat odlitek u spodku skříně ( při úvaze tento lept vůbec nepoužít )...
Bočnici uchytíme na jednom kraji, veškeré úchyty bočnice jsou prováděny opět pomocí napuštěného ubrousku vteřinovým lepidlem z vnitřní strany. Postupně papírek přikládáme po celé délce leptu tam, kde je přechod odlitku na lept. Pevnost je silná. Tím získáme i prostor pro bezchybné natáčení podvozků. Připevnit můžeme i sestavené přechodové dveře. Lepíme také z vnitřní strany.
Do připravených otvorů v leptu přilepíme také z vnitřní strany okapničky. Na každé straně jsou 3 kusy.
Pár pohledů nejen na čelo, které je již osazené i kryty světel. Šrouby ve dveřích si můžete spočítat, jejich počet sedí.
Připevníme čelník. Ten má připravený otvor pro hák. Pod budoucím hákem je kus leptu veden směrem dolů. Ten můžeme ohnout o 180° ( na fotografiích to ale zatím není provedeno ). Tento háček pak slouží k zavěšení šroubovky. Dále čelník obsahuje i madla pod nárazníky.
Přilepíme boční malou ventilaci stanovišť.
Veškeré dveře jsou leptané zvlášť. Pokud by někdo chtěl tvořit stojící maketu, např. v depu, která má otevřené i boční dveře, tak má možnost. Stačí bočnici v daném místě zabrousit a následně dveře dát do libovolné polohy. Ale zpět k tomuto modelu.
Dveře zavazadlového oddílu můžeme přilepit. Protože díky dané barevné kombinaci - jde přes ně pruh, není třeba je později lakovat zvlášť. Naopak boční dveře pro cestující přilepíme až po laku - ty jsou celé červené. Další výhoda leptu - usnadnění prací / maskování při lakování.
Přilepit můžeme i část nouzového otevírání dveří.
Připevníme ventilaci u malého stanoviště. Postačí jen lehce ohnout, dle tvaru střechy.
Protože na odlitku je každý pluh jinak široký, cirka s rozdílem o 3 mm, můžeme využít ze sady střední spodní část pluhů. Ta udělá novou rovinu, podle které později odlitek zbrousíme. Tak budou obě strany pluhů stejně široké.
Třetí fotografie níže - dveře cestujících a do stanovišť byly lepeny jen lehce, pouze pro efekt, jak to bude celé vypadat...
Pár dalších pohledů...
Spodní výbavu obarvíme na černo
Návalky si můžeme jednoduše vytvořit vlastní. Papírek omotaný o ,,šroubováček,, později lepený lepidlem na papír a obarven černým lihovým fixem.
Přesnou délku návalků uděláme dle potřeby, tedy dle leptu. Návalky jsou duté, jako ve skutečnosti. Jejich vnitřní barva - původní bílá papíru se může později zatřít černou barvou. Mohlo se to udělat i jednodušeji, obarvit papírek z obou stran a pak teprve zamotat. Návalky opět chycené jen pro efekt, jak to bude vypadat.
Opět pár pohledů na již zabroušené pluhy - spodní část.
LAKY
Lehká patina střechy pomocí UMBRY PÁLENÉ.
854 po matném laku střechy, pro srovnání vůz 954 vedle ještě před matným lakem.
Fotografie jsou pořízené ještě před strhnutím drobných otřepků. Dveře jsou zatím stále mimo model.
Po osazení potisků a dolepení dozdobených bočních dveří je model také po svém matném laku. Na dalších fotografiích jsou boční okna zatím jen položena.
Leptaná sada obsahuje navíc i 3 otevřená okna. Zasklení lze provést pouze podlepením fólií, nebo podlepit samolepící páskou a vyplnit okna vodičkou GLASS DECO.
Vodička během pár hodin samovolně zprůzrační, záleží na vrstvě. Naznačení gumy v oknech jde provést i s olejovou barvou. Zde je použita ČERŇ KOSTNÍ. Roztíraná špendlíkem. Která zároveň po zaschnutí opticky tlumí tloušťku odlitku.
Níže je pohled už na zasklené čelo vozu. Následně byly osazeny stěrače, madla pod okny, papírový měch - barvený z obou stran lihovou fixou a desky nárazníků. Vodička G.Decco je nanesená i do světel. Jelikož bude motorový vůz 854 pevně spojen s vozem 054, hák, šroubovku, nebo brzdové hadice zde nehledejte. Ještě zde přijde dobarvit spodní část pluhu a desky nárazníků, tím bude čelo hotové.
Testovací spojení s vozem 054
Druhé čelo vozu je také již zasklené, zde navíc i plná výbava : stěrače, hák, šroubovka, brzdové hadice, vše co je součástí leptané sady.
Testovací spojení s řídícím vozem 954
Stanoviště
Po vložení sestaveného stanoviště se dotvořily ještě kartonové přepážky a falešné dno - lino, aby nebyl vidět při čelním pohledu pojezd - ozubená kola. Proto je podlaha prohnutá.
Osvětlení
Dokončení
Po osazení spodní výbavy a dotření nárazníků černou je model hotov. Protože bude v provozu motorový vůz pevně spojen s vozem 054 ( nebo 954 ) je pro zachování pluhu na jednom podvozku přiletována ohnutá struna. Vozy budou spojeny kinematikou, pevnou spojkou, do plastové spojky byl vyvrtán malý otvor, právě pro strunu.
Video z provozu najdete zde
Doplňující fotografie
Článek publikován 20.12.2013 / Poslední aktualizace 28.8.2015