Návod stavby limitovaného vozu Bai / Btm / Bt
Limitovaná Vánoční série vozů. Leptaná stavebnice v měřítku TT.
Uzávěrka objednávek byla k 1.12.2015
Bylo vyrobeno pouze jednorázové množství vozů, dle přijatých objednávek. :) MM
Z historie :
Vozy vyráběné v letech 1969 až 1975 výrobcem Vagónka Studénka. Vyrobeno bylo 527 vozů.
Průměr styčné kružnice kola je 920 mm. V TT tedy 7,7 mm. Max. rychlost vozu je 120 km/h. Míst k sezení je 88.
Do roku 1982 označení vozu Bai, 1983 - 1989 označení vozu Btm a od roku 1990 do současnosti označen jako Bt
Dodávky:
1969: 21-19 000 a 001 prototypy, skříň shodná s řadou Baim
1972: 21-19 002 až 101
1973: 21-19 102 až 271
1974: 21-19 272 až 436
1975: 21-19 437 až 526
Veškeré rekonstrukce těchto vozů najdete přehledně ZDE
VIDEO
Kat.č. TT-Bt Limit
Sada obsahuje : Leptanou nezkrácenou skříň vozu, veškeré vnitřní přepážky - vnitřní i vnější dveře jdou trvale otevřít, plná spodní výbava, bedny jsou včetně zadních stěn, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plná střešní výbava - střecha z odlitku, 3D okna ( některá jsou i různě otevřená ), pevný rám vozu síly 0,5 mm. Kostry podvozků, masky z odlitku, měchy a interiér z odlitku a plastový program pro uchycení podvozků.
Stavebnice je připravená také na základě vlastního oměření skutečného vozu
Velikost 1:120 TT. Cena je 980 Kč za vůz, minimální odběr jsou dva vozy
Podvozky jsou leptané kostry o rozvoru 2400 mm doplněné o masky z odlitku a leptané dílky
Interiér a střecha jsou z odlitku
Střecha pro vůz Bt ( originál a série )
Model a skutečnost
Návod
Skříň a čela
Konce bočnic dle rysek trochu ohněte o ( 5° ) a přiletujte je z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osaďte 3 přepážky. Na krajní přepážky připevněte do zámků stěny WC a umývárny. Stěna s kolem ruční brzdy přijde na stranu kde je nápis "Kolo ruční brzdy".
Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu.
Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujte z vnitřní strany čela. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Čelo, které má již připevněné tyto 4 dílky, čelník a přechodové dveře připevněte do zámků v bočnicích.
Rohy čel zabruste jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět obdélníkové otvory, ty jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - v odlévané střeše je připraven žlábek, ten případně dobruste dle potřeby tak, aby šlo osvítit i představek.
Sestavte schody - dílky ohněte dle rysek a připevněte je k bočnicím.
Detaily : Osaďte 4 x okapničky, stačí je v zámcích zalepit, nebo pájet uvnitř vozu. Přilepte 2 x boční ventilaci, přesné místo je v zeslabení. Přilepte dle uvážení 4 x boční dveře - dají se ale lakovat zvlášť a tedy osadit až po laku.
Bonus : Formou ND jsou v leptu navíc "otevřené" pravé dveře. Kde nechce, dílek použít nemusí.
Střecha - Střechu po kontrole její výšky vzhledem k čelu fixujte k leptu gumičkou, pak ji uvnitř prolejte vteřinovým lepidlem - po spáře. Přechody střechy k leptu tmelte. Případnou nerovnost zabruste, ( je to jen odlitek )...
Podvozky - Návod krok za krokem najdete ZDE, níže už je jen dolepení dílů přesně pro tento typ vozu. Podélná táhla jsou vždy směrem na střed vozu, dynamo složte lepením dílků na sebe, ten první se dá ke kostře částečně zapájet.
Spodní výbava
Sestavte spodní výbavu vozu, dle uvážení zjednodušenou 2D, nebo plnou 3D - brzdový válec. Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě. Bedny složte dle rysek a proletujte je. Jako první přiletujte pomocný pás, ten Vám hodně pomůže v tom, kam co přesně přijde, navíc v sobě nese další drobné prvky výbavy vozu. Následně dané dílky - bedny připevňujte k rámu vozu. Brzdový válec 3D se dobře ohýbá přes jehl. pilníček.
Jedna strana vozu
Druhá strana vozu
Lak / Obtisky / Patina
Modely dle barevného vzoru ČSD - tmavá zeleň + žluté obtisky
Jak předejít sloupnutí barvy ?
Na lepty použijte vždy kvalitní základní barvu a nechte ji proschnout více než 24 hodin, můžeme doporučit 30-48 hodin ! Před prvním lakováním vemte model do "myčky" tzv. polijte ho nad umyvadlem jarem na nádobí a kartáčkem ( na ruce ) model "očistěte" i uvnitř. Je totiž potřeba odstranit veškerou mastnotu ze stavby. Pak stačí jen opláchnout a vyčkat samovolnému odpaření veškeré vody. Nahřívání na radiátoru a podobné věci - to nefunguje. To je náš postup, který je osvědčený a spolehlivě funguje již několik let. ( Pozor na ztrátu drobných dílů, které jsou pouze lepeny ).
Jak na patinu ? Postup krok za krokem je ZDE
Pár pohledů na vozy v kolejišti. Spodní výbava je ještě v základní barvě...
Dále jsou na řadě obtisky od Jacka. Použijí se ze sesterského vozu Bte. Stačí jen trochu upravit číslo.
Cena aršíku je 50 Kč. Tyto obtisky máme také v nabídce zboží a jsou k dokoupení. Nemá smysl dávat ke stavebnicím obtisky, protože každý vyžaduje něco jiného, jinou epochu, popř. jiného výrobce. Tedy obtisky by zbytečně jen navýšily konečnou cenu !
Barvení detailů a patinování
Detaily a poslední dílky před závěrečným matným lakem
Madla lepte vteřinovým lepidlem uvnitř vozu. Okna 3D, obarvené měchy, přechod. plechy a směrové cedule stačí lepit Herkulesem. Dobarvěte černou barvou čelníky a schody. Červenou vyznačte na čelech úchyty pro odrazky a můžete také žlutě zvýraznit kohouty pro napouštění vody. Strhněte skalpelem barvu z klik bočních dveří a z rámečků světel na čelech vozu. Pokud nebude vůz svítit ( červené konce ), tak otvory v leptu zevnitř vozu zaslepte obarveným papírkem na červenou barvu.
Protože 99% modelářů dělá své kolejiště s motivem léta, je vhodné mít na modelu dostatek otevřených oken. Ta jsou součástí leptané sady a najdete jich hned deset kusů pro každý vůz. Do otevřeného okna pak už není žádný problém umístit figurku, která model ještě více oživí.
...už se to rýsuje :)
Dokončení vozu - finále
Pokud má vůz obtisky a prošel posledním matným lakem může se zasklít, ideální je A4 EURO fólie za 1 Kč ( kancelářské košilky ). Ideálně ještě před zasklíváním si připravte interiér vozu a otestujte ho uvnitř. Případný prach z úprav plastového interiéru vyfoukejte. Interiér v jednom místě nastavte ( 10 + 1 ).
Nasuňte do skříně vozu pevný rám, ten je fixován také trochu tlakem schodů. Dorazy jsou veškeré přepážky vozu. Osaďte sestavené a nabarvené nárazníky. Brzdové hadice a šroubovky lze použít na poslední vůz v pevné soupravě, nebo můžete osadit jen krajní brzd. hadice, které se musí trochu vyhnout ze své osy tak, aby nevadilo spřáhlo.
Leptané podložky síly 0,5 mm si nechte pro kontrolu - nárazník na nárazník...
Pár momentů z testů funkčnosti osvětlení. Vozy mají odlišný obtisk. Jeden Bt je plně ČSD, tomu odpovídá doba 1990-1993 ( klidně ale až 1996 ) a druhý má žlutý popis s logem ČD, tedy od roku 1993 až do doby, než se vůz dostal do dílen. Žlutý popis a bílé logo ČD není nic neobvyklého, stejně byly označovány např. vozy Bymee a mnoho dalších....
Dokončené modely vozů Bt
Tyto vozy se hodí provozně jak pro Osobní vlak, tak do nějakého Rychlíku :)
Článek publikován 16.10.2015 / Poslední aktualizace 13.12.2015