Stavebnice vozu Bymee / Bdmtee - cena za set od 1100 Kč
Z historie :
Vozy řad Bdmtee281 a Bdmtee275, číslované v intervalu 50 54 22-44, v 90. letech označené Bymee jsou řadami velkoprostorových osobních vozů druhé třídy z vozového parku ČD. Všechny vozy Bdmtee281 (001 až 320) byly pro tehdejší ČSD vyrobeny ve vagónce VEB Waggonbau Bautzen v letech 1989–1990. Po rozpadu Československa připadla Českým drahám většina těchto vozů. V průběhu let 2004-2007 proběhly úpravy celkem 76 vozů na řadu Bdmtee275. Došlo k vybudování služebního prostoru pro vlakové čety na úkor prostoru nástupní plošiny bez elektrického rozvaděče. V roce 2012 bylo takto upraveno dalších 7 vozů.
Vůz Bdmtee281 č. 309 byl v roce 2000 přestavěn na měřicí vůz železničního svršku. Tento vůz je v majetku Správy železniční dopravní cesty.
- Rok výroby 1989 - 1990 / Celková délka 26 400 mm / Nejvyšší povolená rychlost 160 km/h
VIDEO - Testy vozu Bymee / Bdmtee. Více bez stahování najdete ZDE
Kat.č. TT-Bymee 2 ( střecha odlitek )
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_bymee_strecha_odlitek
Cena 750 Kč - Hlavní sada a střecha z odlitku
Sada obsahuje : Nezkrácený vůz Bymee - skříň vozu. Plnou střešní výbavu - ventilaci. Plnou spodní výbavu - bedny vč. zadních stěn, přestavovače, brzdový válec, schody. Doplňky čel - šroubovky, háky, madla, desky nárazníků. Interiér - stěna střechy již s přípravou otvorů pro osvětlení, interiér dále obsahuje veškeré přepážky vozu.
Součástí tohoto leptu je střecha z odlitku. Forma je vždy maximálně pro 20 kusů odlitků.
Kat.č. TT-Bymee 1 ( střecha lept )
Cena 650 Kč - Hlavní a doplňková leptaná sada.
Sada obsahuje : Nezkrácený vůz Bymee - skříň vozu. Plnou střešní výbavu - ventilaci. Plnou spodní výbavu - bedny vč. zadních stěn, přestavovače, brzdový válec, schody. Doplňky čel - šroubovky, háky, madla, desky nárazníků. Interiér - 4 hlavní přepážky s přípravou otvorů pro osvětlení.
K této sadě vozu je v ceně další menší leptaná sada - přepážky, stěny WC a náhrádní "otevřené" dveře, pro modeláře, kteří by chtěli vytvořit trvale otevřený vůz.
Kat.č. TT-Bymee Okna 3D
Okna 3D vhodná do leptané stavebnice vozu Bymee, součástí sady jsou také boční madla pro posunovače. Velikost TT.
Cena 150 Kč
Kat.č. TT-Bymee IN
Interiér vozu Bymee / Bdmtee. Sada obsahuje : 96 míst k sezení, schody a madla na schodech. Velikost TT.
Cena 300 Kč
Sedadla - pro jednoduchost je každé sedadlo složeno ze 3 dílků, dané dílky mají zámky, tím bočnice sedadel zapadnou na své místo.
Návod sestavení sedadel
Kat.č. TT-Rám 19000
Pevný rám. Cena 150 Kč
Vůz Bdmtee s podvozky o rozvoru 2500 mm
Kat.č. TT-GP200 2500
Podvozky GP200 pro vozy Bymee / Bdmtee o rozvoru 2500 mm. Cena 150 Kč
Návod sestavení těchto podvozků najdete ZDE
Kat.č. TT-GP200
Podvozky GP200 pro vozy Bymee / Bdmtee o rozvoru 2600 mm. Cena 150 Kč
Návod sestavení těchto podvozků najdete ZDE
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET
Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Obtisky vozu Bymee / Bdmtee. Cena kus 50 Kč
Měřící vůz ČD / SŽDC č. 003. Cena 50 Kč
Do prodeje jsou uvedeny cenově zvýhodněné sety :
Verze vozu - leptaná střecha
- Stavebnice vozu Bymee s leptanou střechou
- Okna 3D pro vůz
- Pevný rám 19000 mm
- Podvozky GP 200 2500 mm
Cena po slevě 1100 Kč
Verze vozu - střecha odlitek
- Stavebnice vozu Bymee se střechou z odlitku
- Okna 3D pro vůz
- Pevný rám 19000 mm
- Podvozky GP 200 2500 mm
Cena po slevě 1200 Kč
Vůz Bymee / Bdmtee je možné kombinovat s dalšími lepty
Kat.č. TT-163
Bočnice a doplňky na rekonstrukci lokomotivy f. Kuehn ř. 372 / DR 180 na řadu 163, nebo 363.
Cena 500 Kč
Připravujeme
Stavebnici Sysla - Měřítko TT. Potisky jsou v prodeji za 50 Kč
Návod - verze vozu II. se střechou z odlitku ( Prodejní je verze III. )
Sestavení skříně vozu
Bočnice přiletujeme z vnitřních stran k základu střechy. Opět vše sedí ve svých zámcích. Bočnice jsou na vnitřní straně popsány, pro budoucí osazení hlavních přepážek "A,B,C,D".
Přepážky před vložením do vozu můžeme došperkovat dalšími stěnami. Stěny nejprve dle rysek ohneme a připevníme k přepážkám - opět je vše na dílkách popsané. Dveře se dají otevřít. Zkratky označení např. AL = dílek na přepážku A vlevo, nebo CP = dílek na přepážku C vpravo.
Pozor - stěnu s označením DL mají pouze některé vozy. V průběhu let 2004-2007 proběhly úpravy celkem 76 vozů na řadu Bdmtee275. Došlo k vybudování služebního prostoru pro vlakové čety na úkor prostoru nástupní plošiny bez elektrického rozvaděče. V roce 2012 bylo takto upraveno dalších 7 vozů.
Pohled do vozu ze strany "bez boční mřížky".
Sklopné sedadlo
Detail boční mřížky. Ostatní dílky jsou 4 okapničky nad bočními dveřmi.
Schody připevníme k vozu z vnitřních stran, nebo lépe přímo na rám ( lépe se pak lakují ) a schody ohneme dle rysek. Pro pevnost schodů je dobré je lehce v místě ohybů ještě proletovat. Lept obsahuje i napouštěcí kohouty vody.
Sestavení čela
Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu. Dále případné následné tmelení přechodu odlitku a leptu nebude muset být tolik přesné, protože vznikne drobná spára, která může být viditelná.
Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujeme z vnitřní strany čela. Boční dílky obsahují zámky pro usazení dveří a čelníku. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Konce bočnic dle rysek ohneme a přiletujeme sestavené čelo. Rohy čel zabrousíme jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět malé kruhové otvory, které mohou sloužit k přichycení střechy šroubky. Ostatní otvory - obdélníkové jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - ve střeše bude připraven žlábek.
Detaily čela
Brzdové hadice a šroubovku lze použít na poslední vůz v pevné soupravě. Ostatní detaily provozu spřáhla nebrání.
Upevnění spřáhla Tillig
Spodní výbava
Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě. Dílek "5" je složen ze 3 dílků, boční jsou "5a a 5b". Dílek "12" má podpěrky zvlášť. Bedny složíme dle rysek a proletujeme je. Následně je připevníme k rámu vozu.
Brzdový válec. Základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček.
Strana vozu bez boční mřížky.
Bedny osadíme dle fotek níže. Pouhým výkresům bohužel nejde vždy věřit.
Pozor na umístění výpustě vody z umyvadla, přiletovat ji můžeme těsně k podvozku tak, aby se stále natáčel.
Strana vozu s boční mřížkou.
Návod - verze vozu II. se střechou z leptu ( Prodejní je verze III. )
Sestavení skříně vozu / ohnutí střechy
Jako u jiných vozů této konstrukce, jsou na spodní straně leptu připravené rýhy, jak pro ohyb střechy, tak pro usazení přepážek. Přepážky "A,B,C,D" jsou označené a také u rysek bočnic je označení, kam která přijde. Přepážky mají přípravu k proříznutí obdélníkového otvoru - nad dveřmi, pro možné vložení osvětlovacího segmentu, po připevnění přepážek přes otevřené dveře.
Tato střecha byla ohnutá pouze v ruce.
Přepážku ke střeše uchytíme na jejím středu. Můžeme zkontrolovat, jak zapadne do rysky na spodní straně.
Přepážku letujeme postupně od středu, po obvodu střechy k okapničce. Takto připevníme všechny přepážky.
Schválně jsme touto stavbou, navíc u dlouhého vozu chtěli ukázat, že postačí střechu ohnout jen náznakem. Přepážky v místech uchycení k bočnici tvar srovnají a ostatní jde dorovnat ručně. Co ale platí - čím více si střechu předohneme před letováním přepážek, tím méně bude práce s rovnáním bočnic.
Sestavení čela je popsáno v návodu výše. Před připevněním čela ještě ohneme dle rysek konce bočnic - zúžení vozu. Čelo přiletujeme k bočnici po jeho boku, pak chytneme střed a dorovnáme druhý bok. Vše sedí v zámcích. Pak s případným tlakem střechy o podložku střechu domáčkneme k čelu a doletujeme zbylá místa. Třetí fotografie ukazuje na stav bočnic, před ručním dorovnáváním. Opět důkaz toho, jak další kus - čelo, samo rovná celý konec vozu.
Proletujeme střechu v místě zlomu a také z vnější strany tam, kde jsou výstupky z přepážek - zámky.
Dále je na řadě dosazení dílků k přepážkám z "přídavného" leptu. U dílku "DL" je na výběr ze dvou verzí stěn.
Vůz po zabroušení střechy a rohů čel jehlovým pilníčkem.
Okapničky a imitace spoje svárů mezi bočnicí a střechou. Vše letujeme z vnitřní strany bočnic.
Jak se dají otevřít dveře ?
Jednoduše střihnutím nůžek na plech - viz třetí fotografie níže - střih vpravo.
Nebo s použitím obyčelných nůžek - střih vlevo. Dorovnání okrajů dveří jde jehlovým pilníčkem. Díky "přídavné" sadě leptů použijeme nové dveře - otevřený stav. K bočnici je později ( po laku ) připevníme také z vnitřní strany. Protože nejdříve připevníme také krajní okna u dveří.
Tento vůz tedy může simulovat trvale otevřené dveře - stojící, náhradní vůz na koleji.
Vnitřní schody u dveří a madlo se nachází v leptané sadě interiéru.
Výbava střechy
Celkem 9 ventilátorů umístíme na vyznačené otvory na střeše. Každý ventilátor je složen ze dvou dílků lepených na sebe.
Schody
Připevníme k vozu z vnitřních stran, nebo lépe přímo na rám ( lépe se pak lakují ) a schody ohneme dle rysek. Pro pevnost schodů je dobré je lehce v místě ohybů ještě proletovat. Lept obsahuje i napouštěcí kohouty vody.
Okna 3D
Jelikož tento model ( jeho stavba ) byla pouze ověřovací a nebude tak lakován, došlo již k připevnění oken.
Vůz po dosazení spodní výbavy
Váhové srovnání
Váha 69g je plně dostačující pro provoz
Laky ČSD- vozy verze III.
- Složení podvozků GP200 2500mm, které byly opatřeny navíc i mosaznými pouzdry. Dle první fotografie níže lze takto jednoduše upravit všechny typy námi nabízených podvozků. Drátek vedoucí od podvozku je přípravou pro napájení osvětlení vozu. Detail : popisy na podvozcích z aršíku od Jacek-modely.
- Osazování oken 3D. Usazení sedadel na přepážky.
- Podlaha zhotovena z přestříkaného papíru.
- Kompletování připravených dílů. K oživení interiéru posloužilo pár cestujících.
- Ještě připevnit poslední dílky - viz druhá fotografie níže a je hotovo.
Hotové modely vozů Bymee
Pohled na interiér vozu.
Osvětlení vozů Bymee
V osvětleném vozu ještě více vyniknou detaily sedadel.
Souprava vozů mluví už sama za sebe :)
Více o tomto osvětlení najdete ZDE
- Fotografie zaslané od modeláře M.J.
Z historie leptů
V září 2013 byl vyleptán prototyp - verze I. a zároveň to byla zcela první stavebnice od nás.
Dle únorové ankety 2014 jsme zařadili do návrhů opět vůz Bymee / Bdmtee, tentokrát jak se střechou leptanou, tak se střechou z odlitku.
Proti prvnímu vozu Bymee - verze I. je tento vůz - verze II. na počet některých dílků snížen - jsou již součástí daných prvků, stěn ( hasící přístroj ). Stavebnice - verze II. obsahuje mnohem více detailů a ověřených částí, což je jistě malé plus. Jako např. tvárnější podvozky, nebo 3D okna. U vozu je ale upuštěno od posuvně otevíracích dveří, pro velmi pravděpodobné poškození laku při pozdějších manipulacích.
!!! Verze III. - Prodejní
Protože se přeci jen při stavbě vozů II. verze našlo pár chyb, lepty obou vozů jsme opravili.
- Nový pruh síly 0,4 mm nad bočními dveřmi - pod okapničkou.
- Přidané 2 háky ke šroubovkám.
- Táhla dveří jsou součástí dveří.
- Přidané 4 malé dílky s označením "X" sloužící jako doraz pevného rámu u čel.
Doplňující fotografie
Článek publikován 2013 / Poslední aktualizace 28.8.2015