Návod sestavení nezkráceného leptu vozu Da / D
Historie vozu Da / D
Výroba prototypu tohoto služebního vozu proběhla v Tatra Smíchov, roku 1955. Vůz Da 6-5100 byl přečíslován na 7110. Po roce 1967 byl prototyp dále přeznačen na 50 54 99-18 006.
Výroba série vozů VEB Wagonbau Bautzen :
- Rok 1957 : Da 7111 až 7160 / 51 54 99-10 001 - 046. S celním oddílem pro mezinárodní provoz.
- Rok 1958-62 : Da 7161 až 7610 / 51 54 99-18 000 - 443
Režim 51 byl později měněn na 50. V roce 1983 bylo změněno řadové označení vozu na D. Vůz v klasickém zeleném provedení, později také s logem ČD, některé vozy se dočkaly i máčeného vzhledu.
2 x Video s vozem Da / D
Video bez stahování můžete shlédnout ZDE, nebo ZDE
Kat.č. TT-Da Set
Leptaná, detailně zpracovaná stavebnice vozu Da 1955, připravená na základě měření skutečného vozu.
Set obsahuje:
- Skříň vozu - Kat.č. TT-Da, vnitřní přepážky, spodní výbavu vozu, okna a mříže a střechu z odlitku
- Pevný rám - Kat.č. TT-Rám15800
- Podvozky Pensylvánské 2400 mm - Kat.č. TT-Pen2400
Cena za set po slevě : 1100 Kč
Zboží vypsané jednotlivě :
NOVÉ obtisky ČSD / ČD...Cena kus 50 Kč
Kat.č. TT-Da
Leptaná, detailně zpracovaná stavebnice vozu Da 1955, připravená na základě měření skutečného vozu. Podlaha je navržena do ideální výšky při otevřeném stavu posuvných dveří.
Stavebnice obsahuje : Skříň vozu, zavřené a otevřené posuvné dveře, vnitřní přepážky, plnou spodní výbavu vozu, brzdový válec, schody, tabulky ČSD / ČD, šroubovky, brzdové hadice, okna ( rámečky oken ), mříže, madla, kliky a střechu z odlitku. Cena 850 Kč
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-_da
Návod sestavení podvozků 2400 mm najdete ZDE
Kat.č. TT-Pen2400
Dva Pensylvánské podvozky ( Labutí krky ), rozvor 2400 mm. Cena 125 Kč
Kat.č. TT-Rám15800
Pevný rám síly 0,5 mm. Vzdálenost podvozků 15.8 m - 131,666 mm 1:120 TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Kat.č. TT-Měch
Plastový měch - kus 15 Kč
Návod
Sestavení skříně vozu
Bočnice přiletujeme z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osadíme přepážky "A,B", stěnu WC a čtyři dorazy "X".
Osadíme dveře, které přiletujeme také z vnitřních stran bočnic.
Ohneme dle rysek výhledové okno, na vnitřku ho lze proletovat a na vnější straně případně zabrousit.
Čelo složíme následovně. Připevníme "držení návalků" a cín případně zabrousíme.
Připevníme ohnuté "rohy vozu". Sestavené čelo připevníme k bočnicím.
Spoje proletujeme jak na vnitřních stranách, tak na vnějších, pak hlavně rohy vozu zabrousíme. Do čel osadíme čtyři malá madla, případně i madla nad přechodový plech. Záleží v jaké barvě mají madla být - zelená, černá...
Okapničky - celkem 6 + 2 kusy ohneme v koncích a přiletujeme je z vnitřních stran bočnic.
Dílky "Y1" sestavíme do komínku ( 3 ks na sebe ) a připevníme pod výhledové okno. Dílky "Y2" sestavíme do komínku ( 2 ks na sebe ) a připevníme na druhý konec vozu.
Dle vybraného vzoru vozu můžeme ještě před lakem osadit madla a kliky na boku skříně.
Spodní výbava
Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě "1-5". Bedny "2" a "5" ohneme dle rysek a zaletujeme vnitřní části. Brzdový válec - základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček. K válci připevníme dílek "4" a držení válce. Schody sestavíme a připevníme k rámu.
Schody nad podvozkem ( zadní část vozu ) připevníme přímo na podvozek.
Strana vozu bez okna WC. Dílky "1,2,3".
Druhá strana vozu. Dílky "4 a 5".
Schody malé - ohneme dle rysek a připevníme z vnitřní strany k bočnici. Spodní část schodu připevníme do drobného zámku vedoucího od horního schodu.
Lak
Vůz lze vylakovat bez použití maskovací pásky, nehrozí tedy nechtěné sloupnutí barvy.
Mříže pod okny a interiér vozu se lakovat nemusí, barva leptu celkem odpovídá skutečnosti. Okna 4+1 ks obarvíme na černo - znázornění gumy. Černý je přechodový plech a kabel na čelech, nebo při osazení dalších dílů z leptu také hák, šroubovka a brzdové hadice. Plastový šroubek se může zakrýt drobným nákladem.
Po připevnění střechy a dosazení nárazníků je model hotov.
Dokončený model vozu D
( na fotografiích ještě bez nárazníků ).
Při spojení v soupravě
Detaily
Plně dokončený model
Osvětlený model vozu D s logem ČD
Model vozu Da - ČSD
Osvětlený model vozu D s logem ČD - Patinovaný
!!! Stavebnice vozu z první neprodejní série, to jde hlavně poznat na vystouplé části vozu - boudičce. Boudička měla jinak řešený ohyb... Ale nakonec i tento vůz se dočkal svého laku.
Vyřazený model vozu D
Vůz, který představuje zrušený vrak sloužící trochu jako sklad a zásobu použitelných ND.
Ač se snažili vůz začátkem devadesátých let ještě zachránit a místy dostal i nové oplechování, tak jeho místo bude nakonec u depa v kopřivách - u ostatních vraků. Vandalismus - rozmlácená okna byla nahrazena plechováním. Postupně vůz stále více chátral, až bylo 1.3.1992 rozhodnuto o vyžazení z provozu. Následně vůz sloužil trochu jako sklad a zásobu použitelných ND.
Poznámka : Modelařina není jen o tom stavět pojízdné vozy a lokomotivy, modelařina je také snaha přenést skutečnost na model a vytvořit například potřebné zátiší, dění se věcí kolem nádraží a depa.... :)
O patinování a osvětlení si můžete více přečíst ZDE
Doplňující fotografie
Da - pracovní vůz PV 410
Da - Česká Třebová
Článek publikován 6.5.2014 / Poslední aktualizace 21.7.2016