Návod sestavení nezkráceného celo leptu vozu DFa / DPost
Historie vozu : Výroba 34 služebních vozů počala roku 1961 ve VEB Wagonbau Bautzen s označením DFa 8015 - 8049. Později byly vozy přeznačeny na (DFa) DPost 51 54 91-18 000 - 033. Některé vozy jsou využívány u ČD jako pracovní.
Video sesterského vozu Da ( D ) v měřítku TT. Jak se chová pojezd a vůz celkem, najdete ZDE
- Vůz lze vylakovat bez použití maskovací pásky, nehrozí tedy nechtěné sloupnutí barvy.
CENA SETU VOZU JE ZA 1100 KČ
Kat.č. TT-DFa Set
Leptaná, detailně zpracovaná stavebnice vozu DFa 1961, připravená na základě měření skutečného vozu.
Set obsahuje:
- 1 x Skříň vozu - Kat.č. TT-DFa, vnitřní přepážky, spodní výbavu vozu, okna a mříže a střechu z odlitku
- 1 x Pevný rám - Kat.č. TT-Rám15800
- 1 x Dva podvozky Pensylvánské 2400 mm - Kat.č. TT-Pen2400
- 1 x Plastová ventilace
- Návod stavby
Zboží vypsané jednotlivě :
NOVÉ obtisky ČSD...Cena 50 Kč
Kat.č. TT-DFa
Leptaná, detailně zpracovaná stavebnice vozu DFa 1961, připravená na základě měření skutečného vozu. Podlaha je navržena do ideální výšky při otevřeném stavu posuvných dveří.
Stavebnice obsahuje : Skříň vozu, zavřené a otevřené posuvné dveře, vnitřní přepážky, plnou spodní výbavu vozu, brzdový válec, schody, tabulky ČSD / ČD, šroubovky, brzdové hadice, okna ( rámečky oken ), mříže, madla, kliky, střechu z odlitku a jednu ventilaci k dolepení na střeše. Cena 850 Kč
Návod ve formátu pdf si můžete stáhnout ZDE Navod_dfa_pdf
Návod sestavení podvozků 2400 mm najdete ZDE
Kat.č. TT-Pen2400
Dva Pensylvánské podvozky ( Labutí krky ), rozvor 2400 mm. Cena 125 Kč
Kat.č. TT-Rám15800
Pevný rám síly 0,5 mm. Vzdálenost podvozků 15.8 m - 131,666 mm 1:120 TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
Návod
Sestavení skříně vozu
Bočnice přiletujeme z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osadíme přepážky "A,B,C,D,E", a stěnu WC. Čelo složíme viz druhá fotografie níže. Připevníme "držení návalků" a cín případně zabrousíme. Připevníme ohnuté "rohy vozu". a sestavené čelo připevníme k bočnicím. Spoje proletujeme na vnějších stranách, pak rohy vozu zabrousíme. Do čel osadíme čtyři malá madla ( tato madla ale nejsou na 100% podložena - zda je měly všechny vozy ), osadíme dále i madla nad přechodový plech. Záleží v jaké barvě mají madla být - zelená, černá...
Osadíme dveře, které přilepíme, nebo přiletujeme z vnitřních stran bočnic. Výběr dveří umožňuje i otevřený stav. Okapničky - celkem 4 + 2 kusy ohneme v koncích a přilepíme, přiletujeme je z vnitřních stran bočnic.
Schody malé - ohneme dle rysek a připevníme z vnitřní strany k bočnici. Spodní část schodu připevníme do drobného zámku vedoucího od horního schodu. Ohneme dle rysek výhledové okno, na vnitřku ho lze proletovat a na vnější straně případně zabrousit. Okno připevníme z vnitřních stran k bočnicím.
Dílky "Y1" sestavíme do komínku ( 3 ks na sebe ) a připevníme pod výhledové okno. Dílky "Y2" sestavíme do komínku ( 2 ks na sebe ) a připevníme na druhý konec vozu. Dle vybraného vzoru vozu můžeme ještě před lakem osadit madla a kliky na boku skříně. Výběr barev - zelená, nebo černá.
Střecha
Spodní výbava
Dílky jsou chronologicky označené a umístění na voze je v číselné řadě. Bedny ohneme dle rysek a zaletujeme vnitřní části. Brzdový válec - základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček. K válci připevníme také držení válce. Schody sestavíme a připevníme k rámu.
Jedna strana
Druhá strana
Laky / Patina
Maskovací páska níže je pouze z důvodu zachování jiné barvy uvnitř vozu, než zelené.
Madla připravená k lakování základem a černou barvou. Lakované díly před osazením.
Obtisky pro vůz DFa se připravují, než budou, lze využít jiných nabídek obtisků. Vůz DFa nesl později také označení DPost - přelom 80-tých a 90-tých let. Posádku zde tvoří 3 pracovníci. Židle jsou zhotovené z odpadu leptu ( rámečku ).
Osvětlení vozu je vestavěné po nalepení střechy. Opět jde o kapacitní verzi. Třetí fotografie - materiál pro zasklení oken.
Hotový model vozu DPost
Vůz v soupravě
Na noční směně s blond průvodčí :)
Model zrušeného vozu DFa / DPost - verze 1
Vůz, který představuje zrušený vrak sloužící trochu jako sklad a zásobu použitelných ND. Ač se snažili vůz ještě zachránit a místy dostal i nový částečný lak zelené, tak jeho místo bude u depa v kopřivách. Vandalismus - rozmlácená okna byla nahrazena plechováním.
Na odstavné koleji s podobným osudem, který potkal i vůz Fa
Model zrušeného vozu DFa / DPost - verze 2
Tato stavba vozu měla pouze ověřit, jak moc se dá dosáhnout stejného, nebo podobného výsledku dle nějaké předlohy. Zde byl předlouhou zrušený vůz ( verze 1 - viz výše ). Tento model ( verze 2 ) však pár rozdílů má.....osud bude ale stejný, jde o neprovozní a trvale odstavený vůz, tak jak to bylo a je téměř v každém depu....
Poznámka : Modelařina není jen o tom stavět pojízdné vozy a lokomotivy, modelařina je také snaha přenést skutečnost na model a vytvořit například potřebné zátiší, dění se věcí kolem nádraží, depa.... :) Tento vůz se k logu ČD nedostal a právě proto může najít plné využití jako kopřivový vůz / při dodržení daných epoch.
Jedno z čel je již částečně demontováno. Potřeba ND si vynutila odstranění měchu. Část "držení" měchu byla už tak orezlá, že ji raději odstranili autogenem. Jeden nárazník byl demontován, uskladněn do vozu a natřen základní barvou, stejně tak byly odstraněny některé boční schůdky.. Revizí už neprošel brzdový válec, proto byl trvale odstraněn a odvezen do šrotu. Vůz je bržděn ruční brzdou. Jak vidíte, i takový model má svůj příběh a ještě dokáže dýchat železniční atmosférou....
Oba "vraky" pohromadě
Něco málo o patinování si můžete přečíst ZDE
Článek publikován 8.12.2014 / Poslední aktualizace 9.9.2015