Návod sestavení nezkráceného celo leptu vozu Fa / Postm / Post N / TT / H0
Historie vozu : Fa / Postm / Post - Typ 501 / 502
Čtyřnápravový poštovní vůz určený pro úřednické vlakové pošty. Rok výroby 1971 - 1972. Výrobce - Vagónka Studénka.
Vyrobeny 2 verze poštovních vozů. Typ 501 s výpravnou a ložnou hmotností 15 tun a druhý typ 502 je bez výpravny s ložnou hmotností 20 t. Podle dostupných informací se typ 502 vyskytoval u prvních 10 vozů.
V roce 1982 došlo k přečíslování vozů 108 a 191 na vozy 50 54 00-10 000 a 001. Oba tyto vozy jsou bez topení, pouze s průběžným vedením. Vozy spadaly pod poštu Praha střed, úpravou se docílilo možnosti přepravy balíků bez osádky. Kromě těchto dvou vozů měl existovat ještě třetí vůz 002.
Z původní řady odešlo část vozů po přebudování pod ZÚ - vozy zvláštních účelů, například vůz 80 54 20-00 050-9 byl přebudován na nářaďový vůz.
Čela vozů jsou bez přechodu a dveří. Čísla vozů 51/50 54 90-40 100 až 199. Nejvyšší dovolená rychlost vozu je 140 km/h.
Velikost 1:160 N
Kat.č. N-Fa
Stavebnice vozu Fa / Postm / Post. Lept obsahuje : Skříň vozu, veškeré přepážky, spodní výbavu, bedny - včetně zadních stěn, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy. Cena je včetně dalšího leptu obsahujícího 3D okna, mříže, madla a podvozky GP200 rozvor 2400mm. Velikost 1:160 N. Cena 800 Kč
Obtisky z naší dílny a pevný rám
Aršík pro N vůz Post - Československá nebo Česká pošta, více čísel. Cena 30 Kč
Pevný rám z Cuprex. destičky s otvory pro šroubky M2. Cena 100 Kč
Velikost 1:87 H0 je pouze na objednávku
Kat.č. H0-Fa
Vůz Fa / Postm / Post. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn - bedny, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy. Cena včetně dalšího leptu obsahujícího okna 3D, mříže a madla. Velikost 1:87 H0. Cena 1100 Kč
Kat.č. H0-GP200 2400
Podvozky vhodné pro poštovní vůz Fa, nebo pro vložené vozy 060 a 063 elektrických jednotek 460/560. Velikost H0. Cena 200 Kč
NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE
Pevný rám z Cuprex. destičky s otvory pro šroubky M2. Cena 150 Kč
Aršík pro H0 vůz Post - Československá nebo Česká pošta, více čísel. Cena 50 Kč
Velikost 1:120 TT
Kat.č. TT-Fa
Vůz Fa / Postm / Post. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn - bedny, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy, atd. Velikost TT. Cena 800 Kč
Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-fa-stavebnice
Kat.č. TT-Fa Okna
Okna 3D, mříže a madla pro celo lept stavebnice vozu Fa / Postm / Post. Sada obsahuje i 2 střední okna, které mají jen některé vozy. Velikost TT. Cena 100 Kč
Kat.č. TT-Rám Y2
Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč
Spodní výbava vozu Fa je navržena již bez nutnosti použití ( 12 ks ) plošek.
Kat.č. TT-GP200 2400
Podvozky vhodné pro poštovní vůz Fa, nebo pro vložené vozy 060 a 063 elektrických jednotek 460/560. V prodeji samostatně, nebo spolu s vozem Fa
NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE
Velikost TT. Cena 150 Kč
Upevnění podvozků k rámu
Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč
Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.
TT obtisk ČSD / ČD vozu ( Fa ) / Post z dílny MM. Cena 40 Kč
Československá nebo Česká pošta, více čísel
Kat.č. TT-Fa Set
Zvýhodněný set za 1100 Kč obsahuje :
Základní detailně zpracovaná stavebnice vozu vč. přepážek a spodní výbavy - Kat.č. TT-Fa - 800 Kč
Okna 3D a mříže oken - Kat.č. TT-Fa Okna - 100 Kč
Pevný rám síly 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč
Podvozky GP 200 o rozvoru 2400 mm - Kat.č. TT-GP200 2400 - 150 Kč
Vůz není navržen pouze dle výkresu, ale opět také dle skutečně naměřených hodnot. V této ceně není zahrnuto zboží Kat.č. TT-M2 StartSet.
Fotografie vozu verze II.
Návod - sestavení vozu verze I.
Prodejní je verze II., kde došlo k doplnění přepážky "F" - doraz pro pevný rám. Dále bylo upraveno proříznutí přepážek "B a C" na spodní straně, protože jejich umístění vychází přímo nad plastový šroub - místo uchycení podvozku.
Čela
Obě čela jsou stejná, až na rozdíl okénka. Čelo s okénkem přijde později na stranu "obytné části vozu". Čela sestavíme z vyzobrazených dílků níže. Vše zapadne samo díky zámkům.
Spodní část je složena ze dvou dílků, pájedných k sobě v úhlu.
Ani jedno z čel není osazeno gumou / návalky a jsou bez přechodového plechu.
Příprava a ohnutí střechy
Ohnutí střech bylo již popisováno, stačí vysledovat případně i jiný návod. Princip je stále stejný. Jde to v ruce, nebo pomocí ohýbačky. Okno na třetí fotografii můžeme dle potřeby proříznout. Je naznačené pouze ze spodní strany. Některé vozy ho mají, ale většina ne. Před ohýbáním můžeme připevnit dveře.
Přepážky jsou na leptu označené "A,C,D,E,F", tak i přímo ve voze u každé dané rysky. Přepážka "B" je stěna WC. Můžeme začít přepážkou "C" - hasícím přístrojem ji připevníme ke středu vozu, pak přepážku "D a E". Každá další přepážka téměř sama rovná bočnici. Přepážky letujeme od jejich středu ke krajům, držíme je v kleštích s lehkým tlakem o podložku - tím rovnáme střechu. Malá přepážka "F" slouží jako doraz pro pevný rám.
Pokud chceme vůz osvětlit, před upevněním do vozu si nejprve přepážky upravíme proříznutím naznačených otvorů v horní části.
Pohled na úkos představku. Pro nalomení představků je připravená další ryska. Po nalomení připevníme sestavená čela.
Rohy a střecha před zbroušením. To lze provést jehlovým pilníčkem. Nejprve však ještě utemujeme cínem otvory. Cín je jako tmel, postup lze případně opakovat.
Schody
Schody ohneme dle připravených rysek a připevníme je z vnitřní strany pod dveře.
Ostatní schody připevníme až po zabroušení vozu, ale můžeme si je připravit, sestavit.
Příprava interiéru
Obytná část vozu - přepážka "A" a postele. Tato strana vozu je neprůchozí. Kolo ruční brzdy směřuje ke konci vozu, k čelu.
...fotografie z poškozeného vozu s proříznutou přepážkou.
Ulička s umývárnou a WC - stěna / přepážka "B". Tu ohneme dle rysek, 2 x po 45°. Jeden konec přepážky "B" vložíme a uchytíme k přepážce "C" a druhý k bočnici vozu. Koš směřuje k přepážce "C". Poslední přepážkou je drobný dílek spojující přepážky "A a B".
Po zabroušení
Výbava střechy - Ventilaci a rámy oken připevníme na vyznačená místa, ve střeše jsou připravené otvory pro jasné umístění.
Výbava bočnic
Okapničky připevníme z vnitřní strany.
Boční ventilaci, schránky na dopisy, tabulky ČSD připevníme na daná místa z vnější strany.
Model po osazení připravených schodů. Otvor v levé části bočnice vozu = příprava pro možné vnější osvětlení. Schody pro pozdější lepší manipulaci a lakování je výhodnější připevnit přímo k rámu, tedy ne dle těchto fotek ke skříni vozu.
Mříže osazujte až po laku vozu a po zasklení.
Nápisy na voze
Spodní výbava
Bedny ohneme dle rysek a můžeme je proletovat. Rozmístění beden vysledujete z fotek níže.
- Levá strana - bedny s označením "1,2,3,4 a brzdový válec".
- Brzdový válec můžeme ohnout přes šroubovaček daného, nebo podobného průměru. Válec zaletujeme z vnitřní strany.
- Pravá strana - bedny s označením "5,6 a 7"
Čela po osazení nárazníků a po dozdobení hákem, šroubovkou a brzdovými hadicemi.
Vůz po osazení podvozků rozvoru 2400 mm
Váhové srovnání
Dokončený model vozu Fa ČSD s patinou
Srovnání s vozem Postw. První pohled prozradí, že jde o sesterský vůz. Rozdílů mezi vozy je ale opravdu dost.
Vozy v soupravě
S patinovaným vozem B
Vůz označený nověji jako Post 51 54 90-40 140-0
S logem Československé pošty. Dlouhé logo a popis beden je potisk od P.Jirana, ostatní od Jacek-Modely, kde bylo upraveno číslo. Délka nápisu pošty, případně doplněná o trumpetku se v průběhu času ČSD/ČD měnila.
Dokončený DCC model vozu Post 50 54 90-40 165-8
Model je doplněn o DCC vozový dekodér - ten máme také v nabídce zboží. F0 spíná koncová světla, F2 zářivky, F1 bude spínat dvě boční modrá světla ( hned jak budou k dispozici modré sm diody ).
Níže je vůz zařazen do provozu. Po příjezdu Sp vlaku do stanice Praha Vojtov ( Vysočany ) v čele s lok. řady 372 byl vůz č. 165 přidán na konec soupravy. Vlak dále pokračuje už jako R :)
Model doplněn o dvě modrá světla označující stav - vůz obsazen posádkou.
Dokončený model vozu Post 51 54 90-40 172-3 s logem ČD
Model vozu Post ČSD 50 54 90-40 198-9
Patina střechy - odlupky jsou řešeny vazelínou, nápad modeláře Pana D.Ruffera
Obtisky jsou použity z naší dílny
Poštovní vozy najdete přehledně ZDE
Video s vozem najdete ZDE
Info DCC vše ZDE
Osvětlení vozu analog
Více najdete ZDE
Doplňující fotografie
Pracovní / Nářaďový vůz Fa 076
Pracovní / Nářaďový vůz Fa 132
Článek publikován 12.3.2014 / Poslední aktualizace 20.1.2018