Článek o všech sesterským vozech Bai / Btm / Bt / Btme / Bte / Bdt / Bpe / Bp

Bte_csd38Bte_121_finale15_2Bte_csd18

Z historie všech těchto vozů :

Před touto sérií "zelených" vozů dodávala Vagónka vozy Baim / Btn 053

Návod ZDE

 Následoval vůz označený Bai / Btm / Bt vyráběný v letech 1969 až 1975 výrobcem Vagónka Studénka. Závodem bylo vyrobeno 527 vozů.

Model tohoto vozu již nelze zakoupit, šlo o limitní množství, akce je ukončena !

Návod ZDE

Průměr styčné kružnice kola je 920 mm. V TT tedy 7,7 mm. Max. rychlost vozu je 120 km/h. Míst k sezení je 88.

Do roku 1982 označení vozu Bai, 1983 - 1989 označení vozu Btm a od roku 1990 do současnosti označen jako Bt

Poznávací prvky : Hladká střecha, větráky na střeše 3 a 3, okno WC je vyklápěcí a je blíže ke středu vozu, 2 schůdky, na bočnicích jsou 2 vodorovně umístěné ventilace.

Dodávky:

1969: 21-19 000 a 001 dva prototypy, skříň shodná s řadou Baim
1972: 21-19 002 až 101
1973: 21-19 102 až 271
1974: 21-19 272 až 436
1975: 21-19 437 až 526

Následovala další várka vozů, která se dělí do tří skupin, každá skupina vozů je jiná.

I. série vozů - 195 kusů :

Dodávky :

1986: čísla 001-070

1987: čísla 071-195

 Vozy byly z výroby označeny jako Btme 50 54 21-08 001 až 195 - od roku 1990 jako Bte, od roku 2001 jako Bdt ( 279 ). Skříň stejná, jako u další série s rozdílem střechy BEZ prolisů. Sedadla jako u série II. 88 míst, červená koženka.

Lak z výroby - tmavě zelený, žluté popisy ČSD.

Poznávací prvky : Hladká střecha, větráky na střeše 6 a 6, okno WC je pevné a je blíže ke kraji vozu, 3 schůdky, na bočnici je 1 svisle umístěná ventilace.

Btme_csdBte_csd28TT NOVINKA 12/2015

 Jak se zde můžete dočíst a také můžete porovnat fotografie, poznáte, že podoba s limitním vozem Bai je prakticky jen v barvě, jinak je vše jinak. Podvozky, celá spodní výbava a hlavně bočnice jsou zcela odlišné. Podobná může být ještě maximálně střecha vozu, ale rozložení větráků již ne. Bočnice, skříň a spodní části vychází z již zavedeného vozu Bp. S dodáním hladké střechy tedy vzniká nový vůz, který bude veden pod Kat.č. TT-Btme-Set.

II. série vozů - 200 kusů : 

Bte 50 54 21-08 196 až 395 - r.v. 1990 - 1991 / od 1999 jako Bpe / od 2001 jako Bdt ( 280 )

Lak z výroby - tmavě zelený vůz VIZ ZDE

Pouze vůz číslo 202 dostal z výroby zkušební nátěr zeleno-bílý s šedým podélníkem - viz foto

Poznávací prvky : Žebrovaná střecha, koženková sedadla

Bte_csd- Návod ZDE

III. série vozů 84 kusů :

 Bte 50 54 21-08 396 až 479 - r.v. 1991 - 1992 / od 1999 jako Bpe / od 2001 jako Bp ( 282 ). Dle informací jsou tyto vozy poslední vyrobené Vagonkou.

 Pravděpodobný lak z výroby - první vůz u ČSD, který obdržel máčený vzhled zeleného vozu VIZ ZDE, od roku 1997 doplňovány lakem o celo-zelené dveře. Dle informací od P.Mahela - máčený vzhled byl už od roku 1991.

Poznávací prvky : Žebrovaná střecha, modernější sedadla

Bp-430in5- Návod ZDE

 Dále se vozy můžou ještě dělit podle různých rekonstrukcí, které proběhly už za provozu. Vše je krásně popsáno ZDE 

Stavebnice tedy můžete využít také pro stavby netradičních vozů 


Dále již TT NOVINKA Kat.č. TT-Btme-Set

 V tomto setu již standartně najdete : Leptanou skříň vozu Bp, hladkou střechu z odlitku, 12 větráků z odlitku k dolepení, leptaná 3D okna, leptaný pevný rám, leptané podvozky GP200 2600mm, plastový interiér. Velikost 1:120 TT. Cena 1200 Kč.

 Ověřování stavby proběhlo již 5/2014. Ač je tento vůz novinkou je vlastně ihned možný k odběru, dle našich skladových zásob. 

 Na tento vůz nemá smysl vytvářet žádný nový návod, protože postup je shodný s vozy II. a III. série, viz výše. Proto je tato stránka věnovaná spíše historii vozů a jejich celkovému srovnání. Pár vět k závěru stavby se Vám ale může přeci jen hodit....

 Pár nových postřehů, které platí obecně pro všechny naše stavebnice vozů "Y". Střechu k leptu lepte nejprve Herkulesem v celé délce - lepidlo nanášejte na lept. Po fixaci střechy gumičkou ještě zevnitř vozu prolijte tento spoj vteřinovým lepidlem. Získáte tak trvanlivější spoj. Tmelení na čelech můžete provést také tímto způsobem, tedy do mezery vtlačit Herkules a následně ho potřít vteřinovým lepidlem. Uchycení podvozků - matku na šroubek nedotahujte, nechte podvozku prostor cca 1 mm a více pro jeho volné natáčení ve všech osách. Leptané podložky 0,5 mm používejte dle svého uvážení - drobné srovnání vozů nárazník na nárazník.

Novinka již byla zadána do našeho E-Shopu.

Bte_csd4Bte_csd2Bte_csd1

Bte_csd10Bte_csd12Bte_csd13

 Díky tomu, že naše nabídka leptaných vozů je více než pestrá, můžete si poskládat přesně takovou soupravu, kterou chcete :) Níže již "R980" složený z různých vozů v čele s řadou 750 a na konci s páteční posilou spěšninových zásilek.

Souprava vyčkává na svůj odjezd ze stanice Vojtov hl.n.

Bte_csd14_2Bte_csd18_2Bte_csd15

Interiér a osvětlení DCC

 Vozový dekodér za 195 Kč jsme již zadali do naší nabídky zboží. Zde jsou zatím připojena pouze koncová světla, interiér bude ještě později vybaven světelným "hadem". Pak teprve vůz dostane skla - fólii a pár detailů - přechod. plechy, hadice...To už bude samotné finále této stavby.

Bte_csd22Bte_csd24Bte_csd25

Bte_csd34Bte_csd36Bte_csd28_2

Detaily

Bte_csd29Bte_csd30Bte_csd33

Spojení vozů Bte I. a III. série - rozdíl je ve střeše a interiéru.

Bte_csd31Bte_csd38_2Bte_csd39


Fotografie hotového modelu Bte 121

Bte_121_finaleBte_121_finale1Bte_121_finale2

Bte_121_finale4Bte_121_finale5Bte_121_finale7

Vůz byl ihned zařazen do provozu. Níže je focen v soupravě sesterských leptaných vozů z naší produkce :)

Bte_121_finale8Bte_121_finale9Bte_121_finale12

Bte_121_finale10Bte_121_finale14Bte_121_finale15

Článek publikován 11.12.2015 / Poslední aktualizece 2.1.2016